Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Z moich doświadczeń w pracy z klasą integracyjną

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8279 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Pracuję w klasie integracyjnej. Chciałabym się podzielić swoimi doświadczeniami. Opinie na temat integracji są podzielone- zarówno na ich zwolenników, jak i przeciwników.

W chwili obecnej w szkołach i przedszkolach w naszym regionie uczą się dzieci o różnym stopniu niepełnosprawności. Przystosowanie się do życia, do porozumiewania się mimo ograniczeń fizycznych i umysłowych wspaniale przebiega w klasach integracyjnych, gdzie przebywają dzieci zdrowe i niepełnosprawne.
     Jestem nauczycielką w szkole podstawowej, gdzie są obecnie trzy klasy integracyjne na różnych poziomach. Praca w klasie integracyjnej dostarczyła mi wielu doświadczeń zawodowych i prywatnych, wielu rzeczy mnie nauczyła. Chcę podzielić się swoimi przemyśleniami na ten temat, a ponieważ są one poparte praktyką pedagogiczną, mogą pomóc w ważnych decyzjach przede wszystkim nauczycielom i rodzicom.
     Z doświadczenia wiem, że aby integracja przyniosła obustronne korzyści zarówno dzieciom zdrowym jak i niepełnosprawnym, musi być dobrze pojęta i mądrze realizowana.
     Dobór dzieci musi być bardzo ostrożny i głęboko przemyślany. Istotna jest przede wszystkim ich osobowość, usposobienie, dojrzałość społeczna, a na końcu jego zdolności intelektualne. Nauczyciele pracujący w klasie integracyjnej nie mogą znaleźć się tam przypadkowo lub z przymusu. Współpraca nauczyciela przedmiotowego ze wspomagającym musi być obustronnie życzliwa, otwarta i niewymuszona .
     Gdy tworzyliśmy pierwszy oddział integracyjny, trudno było przekonać rodziców, że istnieje szansa na korzystne zmiany w organizacji kształcenia ich dzieci. W naszym środowisku klasa integracyjna kojarzyła się mieszkańcom z zespołem dzieci słabych i chorych, z którymi muszą pracować dwie nauczycielki. Rodzice obawiali się, że program nauczania w takiej klasie będzie zaniżony i ich dzieci nie będą mogły zdobyć odpowiedniego poziomu wiedzy. Przeprowadzane były więc zebrania i spotkania z rodzicami, by wytłumaczyć im na czym polega integracja. Grono pedagogiczne również dzieliło różne niepokoje i wątpliwości, szczególnie nauczyciele z klas IV-VI. Wiele osób musiało zmierzyć się z pytaniem: ,, Czy potrafię pracować z dzieckiem niepełnosprawnym?”, ,, Jak ułoży mi się współpraca z inną osobą?”. Wspólnie zdecydowaliśmy się na utworzenie klasy integracyjnej. Dobro dzieci i potrzeba chwili zwyciężyły. Aby móc w pełni rozwijać możliwości dzieci niepełnosprawnych, nauczyciele podjęli dodatkowe wykształcenie. Już po roku funkcjonowania takiej klasy nastawienie rodziców zmieniło się.
     Obecnie rodzice dzieci zdrowych coraz częściej proszą , by ich dzieci chodziły do klasy integracyjnej. Wiedzą , że pomoc słabszym wyzwala u nich poczucie odpowiedzialności za kolegę, rozwija pozytywne cechy osobowości: otwartość, wrażliwość, uczynność, cierpliwość i wytrwałość.
     W mojej klasie dały się zaobserwować takie właśnie zachowania nawet u dzieci, które początkowo nie dostrzegały dzieci niepełnosprawnych. Dzieci chore zaś uczą się od nich poprzez naśladowanie wielu umiejętności. Mogą liczyć na ich pomoc w nauce, zabawie i samoobsłudze. Nie czują się izolowane.
     Pomimo swojej niepełnosprawności, każde z nich może ,,czymś” zaimponować całej klasie. Czy to dziecko z autyzmem, czy z chorobą Downa, czy jeszcze z inną niepełnosprawnością – każde z nich ma w sobie ,,coś”, co nas zadziwia. Razem cieszymy się z ich choćby najmniejszych osiągnięć. Wspólna nauka, zabawa, wszelkie kontakty koleżeńskie zintegrowały zespół klasowy.
     Przebywanie z dziećmi niepełnosprawnymi, staje się rzeczą naturalną, co z pewnością pozytywnie zaowocuje odpowiednią postawą w dorosłym życiu.
      Obecnie ,,moje” dzieci chodzą do klasy III integracyjnej i kończą edukację wczesnoszkolną. Pomimo obaw, jakie miałam w klasie I – czy będę w stanie pomóc każdemu z nich, dziś już wiem, że nie był to dla nich czas stracony. Gdy je poznałam , czworo z nich miało orzeczenie o upośledzeniu lekkim.
      Miały one poczucie osamotnienia, boleśnie odczuwały swoją ,, inność”. Wiedziały, że nie dorównują rówieśnikom. Były pewne obaw i zahamowań, czaił się w nich lęk i niewiara we własne siły.
      Dzięki doskonałej współpracy z nauczycielem wspomagającym, który jest świetnym pedagogiem specjalnym , udało nam się umocnić je w wierze we własne siły, w sukces i w sens ogromnych starań.
      Nabrały pewności siebie, z chęcią i entuzjazmem przychodzą do szkoły. Są chętne do współpracy z dziećmi, którzy chcą z nimi przebywać, doświadczyli tego, że można na nich polegać, że są równymi partnerami w nauce. Są bardzo wesołe, znalazły kolegów , nie czują się gorsze od innych, a nawet lepsze, od niektórych zdrowych dzieci, bo potrafią świetnie tabliczkę mnożenia , biegle czytać, ładnie rysować.
      Są po prostu z siebie dumne. Znalazły swoje miejsce w klasie wśród dzieci zdrowych, a rodzice są dumni i wdzięczni za to, że ich dzieciom dano szansę do wspólnej edukacji.
      Myślę, że nasza dalsza praca w klasach integracyjnych będzie coraz efektywniejsza i przyniesie niezbędne korzyści -przygotuje dziecko niepełnosprawne do podjęcia dalszego etapu nauki i życia.
Felicja Ubranek
nauczyciel klasy integracyjnej
w SP nr 2 w Pszowie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie