Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
ZIEMIA – nasze marzenia , nasze obawy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2036 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zajęcie to polecam nauczycielom przedszkola do przeprowadzenia w grupie dzieci 6-letnich.

SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z EKOLOGII DLA DZIECI PRZEDSZKOLNYCH
Temat: ZIEMIA – nasze marzenia , nasze obawy
Cel:
Dzieci - wiedzą co to jest globus, jak wygląda
- potrafią ułożyć z części mapę ziemi posługując się numeracją od 1 – 20
- znają pojęcie „marzenia”, „obawy”
- potrafią wymienić „marzenia” Ziemi
- wymieniają inne znane planety w układzie słonecznym
- wiedzą czym różni się nasza planeta od innych planet
- odczytają zdanie „ Ziemia to moja Planeta”
- same analizują informacje i dochodzą do wniosków, że Ziemia to planeta ludzi, zwierząt i roślin
- wiedzą co zagraża naszej planecie
- sprawnie odczytują i posługują się wyrazami „TAK”, „NIE”
- indywidualnie wyrażą swoje wrażenia na „karcie pracy”
Pomoce:
puzzle ( kartka dla każdego dziecka z narysowaną częścią ziemi),takie same puzzle tylko pomalowane, farba zielona, niebieska, pędzle, globus, zdanie „Ziemia to moja planeta”, zdanie „ Czysta ziemia” , zdanie „Brudna ziemia”, sylwety ludzi, zwierząt, roślin, domów, samochodów, fabryk, kominów, sylwety czystej i brudnej planety, płyta CD z odgłosami przyrody i muzyki smutnej, kredki, wyrazy dla każdego dziecka TAK , NIE karta pracy z rysunkiem ziemi i napisanym wyrazami TAK, NIE

PRZEBIEG ZAJĘCIA
1. N. nie zdradza tematu zajęć, wyjaśnia, że za chwilę dzieci same się domyślą po wykonaniu zadania (N. wybiera chętne dziecko, które rozda dzieciom kartki, na których są elementy ziemi – 20 ponumerowanych kartek z innym fragmentem ziemi )

2. N. jak myślicie co to jest? ( dz. odpowiadają – wzory, mapy itp. )

3. N. zdradza, że każda kartka na odwrocie ma numer i proponuje ułożyć je kolejno w 5 rzędach po 4 kartki w jednym rzędzie. ( dzieci zostają kolejno wywołane według numerów, układają na dywanie –kartki muszą do siebie przylegać jak puzzle )


4. Dzieci widzą, że dzisiaj będziemy rozmawiać o Ziemi ponieważ na dywanie puzzle, które ułożyły – to mapa Ziemi
5. N. zdradza temat- Będziemy rozmawiać o Ziemi i o naszych marzeniach i obawach związanych z naszą planetą
N. pyta- Co to są marzenia? ( coś co chcemy mieć, coś co chcemy żeby było, itp.)
- Co to są obawy? ( coś czego się boimy, nie chcemy żeby było itp. )
N. Dzisiaj wspólnie zastanowimy się jakie ziemia ma „marzenia”, a jakie „obawy” - Co to jest Ziemia? ( planeta, na której mieszkamy) N. pokazuje globus i informuje, że jest to model naszej planety
- Jaki ma kształt, kolory? ( jest kulą, lady oznaczone kolorem zielonym, żółtym, brązowym, białym-bieguny )

- Jakie znacie jeszcze inne planety? ( dz. wymieniają )

- Czym różni się Ziemia od innych planet? ( tylko na Ziemi jest życie)

N. zwraca uwagę, że na dywanie dzieci ułożyły mapę Ziemi
- Jaki kształt ma mapa i jakie powinna mieć kolory? ( mapa Ziemi jest kołem i powinna mieć kolory zielony –lądy, niebieski – wody)

6. N. proponuje dzieciom pomalować mapę Ziemi
( dzieci biorą swoje wcześniej ułożone kartki i poszukują takiej samej części już pomalowanej- N. rozkłada na dywanie w dowolnej części sali – i malują wg wzoru. Prace pomalowane zostają na stolikach a suche dzieci zabierają i układają ponownie mapę Ziemi na dywanie )
7. Dz. sprawnie ułożyły mapę ziemi na dywanie

8. N. teraz mapa jest kolorowa. Ale czy tak nasza ziemia wygląda? Jest taka pusta? ( Nie. Są na niej rośliny, domy, zwierzęta, ludzie )
- N. rozsypuje sylwety ludzi, zwierząt, roślin, domów i prosi dzieci o ułożenie ich na mapie – zwraca uwagę na lądy i wody ( w ten sposób powstała makieta ziemi )
9. N. układa na dywanie zdanie „Ziemia to moja planeta”

- dzieci wspólnie odczytują, zastanawiają się czy jest to prawda. ( tak bo wszyscy na niej mieszkamy )

10. N. rozkłada na dywanie sylwetę ziemi –czystej i ziemi –brudnej

- Czym różnią się te dwie ziemie? (jedna jest czysta, druga brudna)
- Co może spowodować, że ziemia będzie brudna? (samochody, fabryki, śmieci )
11. N. rozsypuje sylwety charakterystyczne dla czystej i brudnej planety .Prosi wybrane dzieci o ułożenie ich na odpowiednich modelach.

( dzieci układają –na ziemi czystej: drzewa, kwiaty zwierzęta, na brudnej: fabryki, samochody, śmieci )

12. N. pokazuje dzieciom zdanie „Czysta ziemia” i „Brudna ziemia” . Dzieci odczytują i umieszczają przy odpowiednich modelach.

- Na której z tych planet chcielibyście mieszkać i dlaczego?

( dz. wypowiadają się )
- Mam tu dwa wyrazy- wyraz „TAK” ( odpowiednik –tak chcemy żeby tak było ) i „NIE” ( nie chcemy żeby tak było ). Umieścimy je przy odpowiedniej planecie.

13. Zabawa ruchowa z muzyką

- Gdy ziemia jest czysta, zdrowa to jak na niej jest? (wesoło, jest na niej życie ). Przy muzyce z odgłosami przyrody będziecie szczęśliwi, weseli. ( poruszają się po sali )
- Gdy ziemia jest brudna, chora to woła o pomoc, jak na niej będzie? ( smutno ). Przy odpowiedniej muzyce dzieci są smutne )

14. N. Jakie „marzenia” miałaby ziemia i co my możemy zrobić, żeby się one naszej planecie spełniły? ( dz. wymieniają )

A jakie są jej „obawy”, o co się martwi? ( dz. wymieniają )
15. N. umieszcza na dywanie dwa wyrazy „TAK” , „NIE” w ilości dla każdego dziecka ( dzieci biorą po jednym z każdego, siadają ) .Wyjaśnia, że będzie zadawał pytania a dzieci będą odpowiadały przez podniesienie jednego z wyrazów.

- Czy chcecie mieć czystą planetę? - TAK

- Czy będziecie ją zaśmiecać? - NIE

- Czy będziecie niszczyć przyrodę?- NIE

- Czy Ziemia to wasza planeta? – TAK

- Czy chcielibyście kąpać się w czystej wodzie? – TAK

- Czy chcielibyście wejść do lasu bez obawy, że potkniecie się o stertę śmieci? – TAK

- Czy podoba wam się dzisiejsze zajęcie? – TAK

16. Na zakończenie N. prosi dzieci żeby wstały, zrobiły krąg- przez złapanie się za ręce. N. proponuje podanie sobie globusa z ręki do ręki na znak naszej pamięci o „marzeniach” Ziemi i umieszcza go na półce.

Wręcza dzieciom „kartę pracy” i zaprasza do stolików.

( na kartce narysowana ziemia podzielona poziomą liną na dwie równe części, do góry wyraz TAK, na dole NIE – dz. wyrażają swoje przeżycia )

Opracowała: Daria Wołosz

Nauczycielka przedszkola nr 2 „Miś” w Słupcy

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie