Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Karty pracy z ortografii - klasa II



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Ćwiczenie czyni mistrza. Mając na uwadze powyższą zasadę, opracowałam zestaw kart z ortografii. Zawierają one opracowywane wyrazy w klasie II. Ich zadaniem jest utrwalenie poznawanych zasad ortograficznych. Poniżej zamieszczam przykładowe karty pracy.


Sabina Cyrklaff
nauczyciel kształcenia zintegrowanego

Karta pracy nr 1

1. Uzupełnij wyrazy odpowiednią spółgłoską miękką, a następnie  wpisz wyrazy w  właściwe miejsca w tabeli:

(ć lub ci)         odle...ały, ...wierkają, słycha...,
(ś lub si)         li...cie,  ...piewają, wrze...eń, le...e,
(ń lub ni)        dzie...,  jesie...,  ...ebo,  sło...ce, 
(dź lub dzi)     żołą...


                                        Zmiękczenia   
przed samogłoską            przed spółgłoską               na końcu wyrazu   
........................              .........................              ......................  
........................              .........................              ......................
........................              .........................              ......................
      
2. Ułóż zdania z rozsypanki wyrazowej:
· wybraliśmy się  do  lasu  na  wycieczkę  we wrześniu 
        .....................................................................................................
· piękno na spacerze podziwialiśmy przyrody
       .....................................................................................................
· czesało liście wietrzysko
       .....................................................................................................
· dywan pod nogami różnobarwny szeleścił
       .....................................................................................................
· zachmurzyło się  wróciliśmy kiedy do klasy niebo
      ......................................................................................................


Karta pracy nr 2

                                     
                                                                                          

1. Napisz wyrazy z „ó”  z pamięci i narysuj rysunki.

                         półka
                         żółw
                         wiewiórka
                         jaskółka

………………………………….                                                ……………………………………


………………………………….                                                …………………………………….


2.  Wykreśl w każdym szeregu litery wyrazów z ćwiczenia 1.i odczytaj z pozostałych liter hasło:

pbóądłkźa         żwóytrwłałwy         winaepwewiónrkoa                 
                          jsiaęsukdóałka
__ __ __ __    __ __ __ __ __ __ __ __     __ __    __ __ __ __ __     __ __ __    __ __ __
3. Połącz wyrazy rymujące się:

góra                       lodówka                           jaskółka
półka                                            surówka
                która              ziół 
dół                                                     czwórka
                                skórka      

4. Wpisz wyrazy z ćwiczenia 3. do odpowiednich miejsc  w tabelce:


                    ó wymienne                                        ó niewymienne   
                ......................                                       .....................
                ......................                                       .....................
                ......................                                       ..................... 
     
     
     
  


           


5. Uporządkuj wyrazy z „ ó” niewymiennym z tabelki według  alfabetu:
..................................................   ...............................................   ................................................. ..................................................   ...............................................   ................................................. ..................................................   ................................................   ................................................


Karta pracy nr 3

                                                       

1. Określ liczbę głosek, liter, podziel na sylaby:


Wyraz             Liczba liter           Liczba głosek          Podziel na sylaby   

przeróżne        ...............        .................           .........................
mężczyzna       ...............        .................           .........................
żółkną             ...............        .................           ......................... 
strażacka         ...............        .................           .........................
możesz           ...............        ..................           .........................


2. Wpisz wyrazy w odpowiednie miejsce w tabeli:

mężczyzna, strażacka, przebrane, trzej, krzyknął, może, powtórzył. wrażenie, nóżka, książka, malarz, przypiął,


rz wymienne                rz po spółgłosce             ż wymienne               ż niewymienne    
.................                .......................             ................               .....................
.................                .......................             ................               .....................
.................                .......................             ................               .....................    
       
      
3. Wpisz brakującą litery: rz lub ż

mę...czyzna     ró...ne               wra...enie       ....ółty          t....ej
mala...           powtó...ył           orkiest...e      mo.....e ( mogę),



Karta pracy nr 4
                                      
                                                                                      
1. Uzupełnij zdania odpowiednimi wyrazami:

kałuże, krótsze, jesienią, przesuwają, nieprzyjemnie, chmury, króluje, nie zachęca, szarpią, samotne, różnobarwne, bezlistne


Późną ...........................  jest  na  dworze .................................... . Dni stają się  ............................... . Po niebie ........................................ się ciężkie ..................... .  Często padają deszcze, po których zostają.......................... . Wiatr....................................  na drogach. Gwałtowne podmuchy .............................   gałęziami, które  zrzucają.............................. liście. Drzewa są ....................... i .............................. . Taka pogoda ................................  do spacerów.


2. Dopisz przeczenie  do podanych wyrazów i uzupełnij zdania:

zachęca-  ..........................     przyjemne- ......................................
wieje - ..............................     długie -.............................................
króluje - ............................    brzydkie-..........................................
przesuwają-........................     ładnie-...............................................


Nie z czasownikami piszemy ..................................................
Nie  z   przymiotnikami piszemy  …………………………..


3.  Wpisz czasowniki we właściwej osobie i liczbie.


 
Osoby czasownika                            Czasowniki   

l. pojedyncza
 1 osoba  ja                wstrząsam      ...................    .....................       
 2 osoba  ty                ..............      zdmuchnąłeś     .....................
 3 osoba on, ona, ono  ..............      ..................     przesuwa    

 l. mnoga 1 osoba  my ..............      ..................     ..................... 
 2 osoba  wy               ...............      ..................     ..................... 
 3 osoba  oni, one       ...............     ..................      .....................


Karta pracy nr 5
                                                                                                      
                                                                                                            
 
1. Wpisz „rz” w puste miejsca wyrazów i uzasadnij pisownię wyrazów:

ob....ucać-.............................        d....azga-...............................
ug....ąsł-................................       odch.....ąknął-.......................
p....erwa-...............................        pot....ąsnął-...........................
k....yczał -.............................        w....ucić-...............................
uj....ała-.................................


„Rz” piszemy po spółgłoskach:……………………………………………..

2. Odczytaj wyrazy i uporządkuj je według alfabetu
                         
 najsmutniej-
                                      brudniej-                
        grub-                                                   
                             szy
                                                                                                                                      chud-                                                       
                                                                        krót-
                                  najmniej-

.................................         ................................  ................................
................................          ................................  ................................


3.Uzupełnij zasadę, a następnie tabelę:

W przymiotnikach w stopniu wyższym i najwyższym po spółgłoskach piszemy..........!!!


Stopień równy          Stopień wyższy             Stopień najwyższy   
 ..............                     słabsza                      .................
   wielka                         ..........                      .................
   krótki                          ..........                      .................
 .............                       ..........                     najszczęśliwszy   
 .............                      cieplejszy                   .....................


4. Pokoloruj okienka z liczbami i literami, którym odpowiadają  przymiotnikom w stopniu wyższym. Odczytaj i zapisz hasło.

1.  odważniejszy                                     11. gorąco
2.  brzydko                                            12. najdumniej             
3.  weselszy                                           13. krótko
4.  najszczęśliwszy                                  14. silny             
5.  zimno                                              15. szerszy   
6.  cięższy                                             16. głęboko      
7.  cieplejszymi                                      17. piękna    
8.  smutno                                            18. najładniej
9.  mądrzejszy                                       19. ciekawsze
10. zdrowie                                            20. szybsze    


1  2  3  4  5  6 7  8  9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20   
Ś  D  W O S  I  E  B  T  P   L   O  R   S   N   Z  C  K   I   E 


HASŁO :  ........................................................................


Karta pracy nr 6
                                                                          
1. Przeczytaj zdania i postaw w odpowiednich miejscach przecinki:

Na dworze wszystko wokół przykryte było przez  biały puch ponieważ od kilku dni padał śnieg.  Hania Honorata Henia Helenka jeździły na nartach sankach łyżwach. Dziewczyny nie wyobrażały sobie ferii bez zimowych zabaw. Dopisywał im humor. Na górce panował  duży hałas  gdyż huczał wiatr a także co chwila rozlegał się śmiech.  Ostry mróz nie pozwolił im jednak być na dworze zbyt długo. Hanka zaproponowała dziewczynom herbatę herbatniki aby trochę się rozgrzały. Do pokoju w którym usiadły wpadł mały Heniek. Chciał pochwalić się  helikopterem który otrzymał w prezencie pod choinkę.

2. Wpisz „ch” lub  i uzasadnij pisownię wyrazów:

             śmie...,  bo ........................                 u.....o,        bo..........................
             stra..,     bo..........................                ru.....,         bo.........................
             narta...,  bo..........................                sanka....,    bo.........................
             łyżwa...,  bo.........................                 zimowy....,   bo........................
             s...ody,   bo..........................                s....ował...., bo .......................
             pu....,     bo..........................                kru....y,       bo ......................         


3. Uzupełnij i zapamiętaj zasadę:

         „Ch” piszemy:   ……………………..,  ……………………….., ……………………………….


Wyjątek!
druh (drużyna)

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie