Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ postaw rodzicielskich na kształtowanie się osobowości dzieci

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1441 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

"Dziecko uczy się myśleć o sobie tak, jak myślą o nim osoby znaczące, traktować siebie tak, jak one je traktują"(C.Rogers). W codziennej pracy obserwuję, jak relacje między rodzicami i uczniami przekładają się na ich szkolne sukcesy i porazki. Dzieci, które odczuwają brak bezwarunkowej akceptacji bardzo łatwo mogą zatracić swój bogaty potencjał rozwojowy. Sądzę ,ze warto uświadamiać to i rozmawiać o tym z rodzicami w trakcie indywidualnych spotkań oraz podczas szkolnych zebrań. Czasem tak niewiele potrzeba, aby dziecko mogło doświadczyć sukcesu.


Rodzina w dużym stopniu wpływa na rozwój osobowości dziecka oraz jego zachowanie w domu i w szkole. Jest pierwszym wychowawcą dziecka. Wszelkie skutki oddziaływań są tym większe, im dziecko jest młodsze. Na oddziaływania rodziny dziecko jest najbardziej podatne w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wtedy właśnie kształtuje się tzw. “pąk osobowości” dziecka, z którego w kolejnej fazie rozwojowej powstaje “kwiat osobowości”. Z niego zaś, w wieku dojrzewania formuje się “owoc osobowości”. Rodzina jest naturalnym środowiskiem życia dziecka. W niej dokonuje się jeden z najważniejszych procesów – socjalizacja – proces dzięki, któremu dziecko staje się dorosłym człowiekiem. Stwarza ona warunki, które, albo wspierają ten rozwój, albo go hamują. Rodzina jest źródłem przeżyć, które na trwałe umiejscawiają się w psychice dziecka i decydują o tym, jakie dziecko będzie w przyszłości. Bardzo ważną rolę w wychowaniu dziecka odgrywają postawy rodzicielskie.
Postawa rodzicielska to pewien stały sposób odnoszenia się do dziecka przez jego rodziców. Wśród postaw można wyróżnić postawy pozytywne i postawy negatywne.

Do pozytywnych należą:
  • akceptacja dziecka oznacza przyjęcie go takim, jakim jest, dawanie mu poczucia bezpieczeństwa i zaspokajanie jego potrzeb

  • współdziałanie z dzieckiem przejawiające się w zainteresowaniu rodziców zabawą i pracą dziecka oraz angażowanie go w sprawy domowe

  • dawanie dziecku właściwej dla jego wieku rozumnej swobody - w miarę dorastania dziecko oddala się psychicznie od rodziców, zaczyna mieć własne tajemnice, sekrety. Dając dziecku pewien margines swobody, rodzice wcale nie muszą stracić swojego autorytetu.
  • uznanie praw dziecka w rodzinie pozwalająca mu na odpowiedzialność za własne czyny, a także przejawiająca się szacunkiem dla jego indywidualności, kierowaniem nim przez podsuwanie mu sugestii.
    Do postaw negatywnych zalicza się:
    • postawę unikającą cechującą się brakiem uczuć, pozornym kontaktem z dzieckiem, dawaniem mu nadmiernej swobody, ignorowaniem jego spraw.

      odtrącającą wyrażającą się w traktowaniu dziecka jako obciążenia, w niedopuszczaniu go do głosu, nie realizującą jego potrzeb, kierującą nim przy pomocy rozkazów tzw. “przykręcania śruby”
    • nadmiernie wymagającą zmierzającą do ukształtowania dziecka na wzór stworzonego przez siebie ideału, bez uwzględniania jego potrzeb i możliwości.
    • nadmiernie chroniąca przejawiająca się w bezkrytycznym podejściu do dziecka, traktowaniu go jako wzór doskonałości.
    Każdy rodzaj postaw wypływa na kształtowanie się osobowości dziecka. Kształtuje się ona w toku rozwoju społecznego jednostki, początkowo pod wpływem emocjonalnego oddziaływania najbliższego otoczenia, później wychowania w rodzinie i w szkole. Osobowość jest zespołem stałych właściwości i procesów psychofizycznych odróżniających daną jednostkę od innych.
    Dzieci, których rodzice przejawiają wobec nich postawy pozytywne tj. współdziałanie, uznawanie praw, są ufne w stosunku do rodziców, zwracają się po pomoc do nich, po radę, są wytrwałe, zdolne do podejmowania działań i współdziałania, cechują się bystrością i pomysłowością.
    Dzieci, których rodzice przejawiają w stosunku do nich postawy negatywne są często bojaźliwe, nieufne, są mało wytrwałe, mają kłopoty w nauce. Często są agresywne, nieposłuszne, kłamią. Czują się niepotrzebne, zepchnięte na margines rodziny. Niezaspokojenie potrzeby życzliwych uczuć i kontaktu z rodzicami może prowadzić do choroby sierocej. Jak mówił J.Korczak “dziecko może być sierotą we własnym domu”. Również C. Rogers pięknie ujął wpływ osób dorosłych na wewnętrzny rozwój dziecka:
    “Dziecko uczy się myśleć o sobie tak, jak myślą o nim osoby znaczące, traktować siebie, tak, jak one je traktują”.
    Ten wczesny okres rozwoju osobowości cechuje się największą podatnością na wpływy wychowawcze rodziców. W miarę dorastania i rozwoju dziecka te wpływy znacznie maleją. Na ten właśnie okres przypada przyswajanie sobie nawyków i przyzwyczajeń do postępowania w danej sytuacji w określony sposób.
    Bibliografia:
    1. W.Guz: “Rozwój i kształtowanie osobowości dzieci w okresie wczesnoszkolnym”, Warszawa 1987, WsiP
    2. S.Siek: “Formowanie osobowości, Warszawa 1986, ATK
    3. M. Ziemska: “Postawy rodzicielskie”, Warszawa 1073, WP
      Opracowała: Edyta Świstak

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie