Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
O co w tej integracji chodzi

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1553 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Oficjalne wzmianki o integracji pojawiły się w polskiej oświacie na początku lat dziewięćdziesiątych. Były swoistą reakcją pedagogów i rodziców na zbyt wielką koncentrację na tym, CZEGO się naucza, pomijając to, KOGO i JAK się naucza.  O integracji mówi się w kontekście łączenia w jednej grupie dzieci o różnych możliwościach intelektualnych i rozwojowych. Dzieci dobiera się do grup według określonych zasad mając na uwadze dobro wszystkich dzieci w grupie. Zwykle na dwudziestu przedszkolaków przyjmuje się do pięciu dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami.

Oficjalne wzmianki o integracji pojawiły się w polskiej oświacie na początku lat dziewięćdziesiątych. Były swoistą reakcją pedagogów i rodziców na zbyt wielką koncentrację na tym, CZEGO się naucza, pomijając to, KOGO i JAK się naucza.
O integracji mówi się w kontekście łączenia w jednej grupie dzieci o różnych możliwościach intelektualnych i rozwojowych. Dzieci dobiera się do grup według określonych zasad mając na uwadze dobro wszystkich dzieci w grupie. Zwykle na dwudziestu przedszkolaków przyjmuje się do pięciu dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami.

Ale! Przyjmując dzieci do grupy integracyjnej należy odpowiedzieć na kilka zasadniczych pytań.

  • Czy jesteśmy w stanie dziecku pomóc w rozwoju?
  • Czy zbyt wysoki stopień upośledzenia i sprzężone kalectwa nie są zbyt dużym obciążeniem dla grupy?
  • Czy jesteśmy w stanie zapewnić mu fachową opiekę specjalistów?
  • A przede wszystkim, ile dzieci możemy przyjąć do grupy mając świadomość, iż nierzadko grupę integracyjną wybierają również rodzice dzieci zdrowych, lecz wymagających specjalnej uwagi i opieki ( agresywnych, nadpobudliwych)?

Zatem aby stworzyć dobre warunki do nauki i rozwoju w grupie integracyjnej nie wystarczy zatrudnić drugiego nauczyciela – trzeba uważnie analizować dobór dzieci do grupy.


Integrowanie dzieci sprawnych i niepełnosprawnych w jednej grupie ma swoje plusy i minusy. Generalizacja nie jest tutaj na miejscu.

Do niewątpliwych korzyści należy konieczność indywidualnego podejścia nauczyciela do każdego z dzieci. Mając jednocześnie pod opieką dzieci zdolne i mające różnego rodzaju ograniczenia, nauczyciel musi być osobą kreatywną, twórczą i zaangażowaną. Nie może koncentrować się na realizacji programu nie biorąc pod uwagę możliwości dziecka. Nie powinien podejmować wyzwań, jakimi są różnorodne ambitne konkursy, jeśli biorąc w nich udział świadomie przekreśla samodzielność i zakres umiejętności dziecka. Nauczyciel w grupie integracyjnej musi być „wyczulony” na postępy dzieci, skoncentrowany na dziecku w projektowaniu programu i nie może prowadzić skutecznej edukacji w oderwaniu od rodzinnego domu podopiecznego. A wpływ domu rodzinnego na rozwój dziecka niepełnosprawnego jest niepodważalny. Rodzic jest pierwszym nauczycielem swojego dziecka i to on pierwszy buduje fundamenty do rozwinięcia wszechstronnych umiejętności dziecka.


A jakie właściwie korzyści z integracji wynoszą dzieci przedszkolne?


Niewątpliwie dorastanie w grupie integracyjnej dostarcza różnorodnych doświadczeń społecznych, które wpływają na wszechstronny rozwój. Te wyjątkowe doświadczenia, konieczność pomagania sobie wzajemnie, pozwalają oswoić się z niepełnosprawnością już od najmłodszych lat. Pozwalają w naturalny sposób dostrzegać różnorodność naszego świata, doceniać zdrowie i nauczyć się wrażliwości na cierpienie drugiego człowieka.

Z kolei dzieciom niepełnosprawnym stwarzane są warunki do możliwie najpełniejszego rozwoju w okresie, jak głosi teoria Howarda Gardnera, badacza z Uniwersytetu Harvarda, o którym mówi się, że „w ciągu pierwszych pięciu lat życia rozwija się około 50% zdolności do uczenia się a następne 30% do 8 roku życia”.

Zatem wzorce, jakie dadzą swoim niepełnosprawnym kolegom dzieci zdrowe mają szanse procentować w późniejszych latach, bo w przypadku dzieci niepełnosprawnych odkładanie nauki nawet najprostszych rzeczy na później jest skazaniem ich na odrzucenie w świecie,

w którym liczy się samodzielność.

Oczywiście integracja może mieć również minusy, ale one zwykle wynikają z nieprzestrzegania przyjętych zasad. Nie jest korzystne dla wszystkich dzieci w grupie, jeśli dzieci z zaburzeniami jest za dużo, jeśli nie ma warunków do pracy w mniejszych grupkach lub z jednym dzieckiem, jeśli brakuje specjalistów albo wykwalifikowanych nauczycieli, jeśli brakuje środków finansowych na likwidacje barier architektonicznych i dostosowania pomocy dydaktycznych do potrzeb dziecka niepełnosprawnego a przede wszystkim, jeśli nauczyciel w grupie integracyjnej nie rozumie istoty swojej pracy a rodzic całą odpowiedzialność za rozwój i wychowanie swojego dziecka powierza instytucji.

Jeśli jednak myśląc o integracji nie zapominamy o dziecku to wybraliśmy najlepszą drogę, jaką wymyślono do tej pory w trosce o dzieci specjalnej troski i ich przyszłość.


                                                                                                          Bogumiła Paździor

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie