Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Święto pieczonego ziemniaka



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Przedstawiam scenariusz imprezy z okazji święta pieczonego ziemniaka do przeprowadzenia w przedszkolu.


SCENARIUSZ IMPREZY Z OKAZJI ŚWIĘTA PIECZONEGO ZIEMNIAKA

Dzień: 27.10.05r
Czas trwania: ok. 3 godz.

Miejsce: Filia Przedszkola Publicznego nr 50, ul. Junacka 13 (Osów ) – ogród przedszkolny

Uczestnicy: dzieci z Filii PP Nr 50 oraz „zerówka” ze Szkoły Podstawowej nr 35 w Szczecinie, dyrekcja PP nr 50, pracownicy przedszkola oraz rodzice.

Organizatorzy: Irena Kurzyk (n-ka z SP nr 35), Urszula Marcinkiewicz (n-ka z Filii PP nr 50).

Scenografia: j.w.

Oprawa muzyczna: dyr. przedszkola pani Alina Zwolińska, pan Dariusz Chmielewski (rytmik)

Sponsorzy nagród: rodzice



SCENARIUSZ IMPREZY Z OKAZJI ŚWIĘTA PIECZONEGO ZIEMNIAKA



TEMAT SPOTKANIA: „ W KRAINIE PIECZONEGO ZIEMNIAKA”


CELE :
- promowanie aktywności dzieci w konkurencjach i zabawach sportowych
- stymulowanie pozytywnych zachowań społecznych, interakcji i współpracy pomiędzy dziećmi młodszymi i starszymi
- podkreślenie znaczenia uczestnictwa, wysiłku i satysfakcji bardziej niż zwycięstwa
- wykazanie się pomysłowością oraz twórczym działaniem
- zintegrowanie dzieci oraz rodziców poprzez aktywną współpracę
- poszerzanie wiedzy ucznia na temat ziemniaków, ich cech i przeznaczenia poprzez oglądanie i wysłuchiwanie informacji oraz praktyczne działanie.


ZAŁOŻENIA:
- realizacja programu: „Zdrowym być – zdrowo żyć”
- integracja środowisk: przedszkolnego i szkolnego
- podtrzymanie tradycji Święta Pieczonego Ziemniaka
- propagowanie zdrowego stylu życia

FORMY AKTYWNOŚCI:

- zabawowo - zadaniowa
- plastyczno – techniczna
- ruchowa
- muzyczna

POMOCE:

-„skrzynia skarbów” z różnorodnymi materiałami do twórczości plastycznej
- duże arkusze szarego papieru, flamastry, brystol
- stoliki dla dzieci, stół do teatrzyku, ławeczki, krzesła
- rekwizyty do teatrzyku na stole
- ziemniaki różnych odmian, ziemniaki o ciekawych kształtach
- koszyki wiklinowe, łopatki, łyżki, farby plakatowe,
- naczynia i sztućce jednorazowe do degustacji, skrobaki do ziemniaków, nożyki
- małe kartki kolorowe do podpisania gotowych prac
- aparat fotograficzny, korona dla ziemniaczanej królowej i króla
- sprzęt nagłaśniający, kibord, magnetofon,
- zagadki, wiersze i piosenki o ziemniakach
- napisy z nazwami potraw z ziemniaków

ZAKŁADANE EFEKTY - OSIĄGNIĘCIA DZIECI


Dziecko:
- posłuży się nabytymi wiadomościami o ziemniakach, ich cechach i przeznaczeniu – poszerzy wiedzę w tym zakresie
- rozwiąże zagadki o ziemniakach
- zdecyduje co chce zrobić z ziemniaków, dokona wyboru niezbędnych materiałów ze skrzyni skarbów oraz dobierze odpowiedniej wielkości ziemniaki
- posłuży się w czasie pracy prostymi narzędziami,
- wykaże się pomysłowością oraz twórczym działaniem,
- zintegruje się z nowymi kolegami poprzez aktywną współpracę i zabawę
- doświadczy wrażeń zmysłowych w zetknięciu z różnorodnymi potrawami z ziemniaków
- zatańczy w rytm muzyki wg własnej inwencji, zaśpiewa piosenki o ziemniakach
- weźmie udział w konkurencjach i konkursach sportowych, wykaże koleżeńską postawę, zapanuje nad emocjami
- zachowa umiar w jedzeniu słodyczy podczas słodkiego poczęstunku.

CZYNNOŚCI PRZYGOTOWAWCZE:

1. Spotkanie organizacyjne osób odpowiedzialnych za imprezę, zgłoszenie pomysłów, wypracowanie scenariusza.
2. Wykonanie elementów dekoracji, przygotowanie niezbędnych materiałów, rekwizytów.
3. Wybór zagadek, wierszy i piosenek.
4. Nawiązanie współpracy z rodzicami, ustalenie potraw ziemniaczanych do degustacji.
5. Pozyskanie od rodziców środków finansowych na zakup nagród i słodyczy, napojów.
6. Opracowanie konkurencji sportowych dla dzieci oraz rodziców.
7. Wykonanie pamiątkowych medali dla uczestników ziemniaczanego święta.
8. Zorganizowanie transportu ((dojazdu do przedszkola) dzieciom i rodzicom z SP Nr 35.
9. Wyznaczenie i przygotowanie miejsca spotkania (ogród przedszkolny) oraz miejsca na ognisko i osób odpowiedzialnych za upieczenie ziemniaków (panie z obsługi przedszkola, rodzice).


PRZEBIEG IMPREZY
I. Powitanie uczestników.

Witam wszystkich, którzy przybyli do Krainy Pieczonego Ziemniaka, aby się wspólnie pobawić.
Pozdrawiam tych, którzy:

- mają dobry humor
- przybyli pieszo
- przyjechali samochodem lub autobusem
- lubią konkursy i zabawy
- lubią pieczone ziemniaki

Osoby, które czują się powitane wykonują do prowadzącej dowolny gest np. machają ręką.


II. Zabawa integracyjna przy muzyce – „Polecenia”.

Krótkie działania w ruchu. Uczestnicy poruszają się dowolnie w rytm muzyki.
Na przerwę w muzyce każdy wykonuje polecenia prowadzącej:

- znajdź sobie parę i zatańcz z partnerem
- wymień uśmiech z dowolnie wybranymi kolegami
- podskocz 10 razy najwyżej jak potrafisz
- uściśnij dłoń jak największej liczbie dzieci
- ustaw się w dużym kole


III. Zagadka


Pod krzakiem w ziemi rośnie ich wiele,

Dzieci je chętnie pieką w popiele.

- Kto jest bohaterem dzisiejszego święta?
- Może ktoś zna inne nazwy ziemniaków?
W razie potrzeby prowadząca podaje inne określenia: kartofle,

IV. Teatrzyk na stole – „Historia ziemniaka”. (załącznik nr 1)

Wykorzystanie sylwet papierowych i potrzebnych rekwizytów. Wzory sylwet oraz tekst przedstawienia w załączeniu


V. Wybór ziemniaczanej pary królewskiej – króla i królowej Krainy Pieczonego Ziemniaka.

Dzieci wybierają parę królewską, która otrzymuje koronę – symbol władzy. Wybrany chłopiec i dziewczynka kładą się na przygotowanym, dużym arkuszu szarego papieru, a rodzice flamastrem obrysowują ich sylwetki. Gotowe postaci zawieszamy w dobrze dostępnym miejscu. Zadaniem
uczestników jest ozdobienie króla i królowej. W tym celu dzieci wykorzystują wcześniej przygotowane pieczątki z ziemniaków o różnych wzorach , malują ich powierzchnię kolorową farbą i stemplują.


VI. Piosenka – „Zmartwienie ziemniaka”. (załącznik nr 2)


Wspólny śpiew piosenki (przy akompaniamencie muzycznym) na cześć ziemniaczanej pary królewskiej. Dzieci improwizują ruchem treść piosenki.

Tekst piosenki w załączeniu.


VII. Konkurencje sportowe dla dzieci oraz rodziców.

- Wykopki – zawodnicy za pomocą łopatek szukają ziemniaków ukrytych w piaskownicy. Znalezione ziemniaki wykopują i zbierają do koszyka.

- Sadzenie ziemniaków – zadanie polega na szybkim ułożeniu na wyznaczonym torze kilku ziemniaków znajdujących się w koszyku przez pierwszego zawodnika, a następnie pozbieraniu ich do koszyka przez drugiego zawodnika.

- Zimowe zapasy – zawodnicy przenoszą ziemniaki na łyżce i wrzucają do koszyków (zadanie dla starszych dzieci)

Zawodnicy w parach przenoszą ziemniaki na kocyku i wrzucają do koszyków (zadanie dla maluchów).

- Celuj do kosza – rzuty ziemniakami do kosza.

- Najdłuższa obierka – wybrane mamy starają się wykonać jak najdłuższą obierkę z ziemniaka.

- Kto szybciej – wybrani rodzice mają za zadanie jak najszybciej obrać ziemniaka za pomocą skrobaka.


UWAGA: Zawodnicy biorący udział w konkursach otrzymują drobne nagrody ufundowane przez rodziców.


VIII. Wiersz – „ Co można zrobić z ziemniaka” H. Łochocka (załącznik nr 3).


Prowadząca deklamuje wiersz, a następnie zachęca do rozmowy wokół problemu. Dzieci udzielają odpowiedzi zgodnie z posiadaną wiedzą, wymieniają co można zrobić z ziemniaków, odwołują się do propozycji z wiersza.

Tekst wiersz w załączeniu.


IX. Ziemniaczane Cudaki – Kartoflaki.

Dzieci wraz z rodzicami tworzą cudaka z ziemniaków. Korzystają z materiałów zgromadzonych w „skrzyni skarbów”(koraliki, guziki, pinezki, patyki, wykałaczki, włóczkę, tkaniny, tasiemki, koronki, sznurek, taśmę samoprzylepną, sosnowe igły, liście, jarzębinę, bibułę, folię przylepną, plastelinę itp.).

Samodzielnie dokonują wyboru, projektują swoje cudaki – kartoflaki. Gotowe prace zostają podpisane imieniem i nazwiskiem autora i umieszczone na wystawce. Dzieci nazywają swoje „dzieła” mówią co przedstawiają i podziwiają ziemniaczaną rodzinkę.


X. Potrawy z ziemniaków – degustacja.

Zaproszenie dzieci, rodziców, personel przedszkola do degustacji różnych potraw z ziemniaków przygotowanych wcześniej przez rodziców. Dzieci starają się odczytać podpisy pod potrawami i zapamiętać ich nazwę, rodzice zaś krótko opowiadają jak wykonać poszczególne dania z ziemniaków.

Doświadczanie wrażeń zmysłowych, ocena walorów smakowych: kopytek, klusek, pyz, sałatki, placków, kartoflanki, frytek, chipsów.


UWAGA: Wykorzystanie jednorazowych naczyń i sztućców.


XI. Pieczone ziemniaki – ziemniaczana uczta.

Królewska para zaprasza wszystkich gości do konsumpcji upieczonych w ognisku ziemniaków.

(Panie kucharki przygotowały pyszne sosy do ziemniaków oraz napoje).Dzieci oceniają walory smakowe pieczonych ziemniaków, próbują określić różnicę między ziemniakami gotowanymi w wodzie, a pieczonymi w ognisku.


XII .Zabawy rekreacyjne w przedszkolnym ogrodzie – integrowanie dzieci przedszkolnych i szkolnych.


W czasie gdy dzieci bawią się na powietrzu pod kontrolą nauczycieli, rodzice wraz z personelem przedszkola porządkują stoliki i przygotowują słodki poczęstunek dla dzieci.


XIII. Słodki poczęstunek – wspólne zaśpiewanie piosenki pt. „Kartofle”.

Dzieci przy akompaniamencie muzycznym śpiewają piosenkę, specjalnie przygotowaną na tę okoliczność. W wesołym nastroju, zaproszeni przez króla i królową częstują się słodyczami (zachowując umiar), pamiętają o „czarodziejskich słowach”.


XIV. Zakończenie imprezy.

Podziękowanie wszystkim uczestnikom za wspaniałą zabawę, miłą atmosferę, koleżeńską postawę. Wręczenie dzieciom pamiątkowych medali, zrobienie pamiątkowego zdjęcia. Zaproszenie dzieci z przedszkola na kolejne spotkanie, ale tym razem w szkole.



Opracowały:


Irena Kurzyk (SP Nr 35)

Urszula Marcinkiewicz (Filia PP Nr 50)




Piosenka: „Zmartwienie ziemniaka” (załącznik nr 2)


Pewien ziemniak wpadł do worka i nie wiedział jak ma wyjść.
Głośno krzyczał, głośno wołał, ale pomóc nie chciał nikt.

Ciemno wokół, duszno wokół, ciasno wszędzie jak tu żyć.
Przecież chciałby znów być wolny, a tu w worku musi tkwić.

Nagle worek się unosi, ziemniak krzyczy ile sił:
- frytek ze mnie nie zrobicie, bo ja jestem ziemniak zły!


Ziemniak krzyczał jeszcze długo aż zabrakło jemu tchu.
Nagle stał się dużą frytką i powędrował na stół.

Teraz wszyscy wiedzą dobrze, że z ziemniaków frytki są.
I z ketchupem, posolone wszystkie dzieci frytki chcą.( bis ).

Autor Dariusz Chmielewski


Wiersz: „Co można zrobić z ziemniaka?” (załącznik nr 3).

Co można zrobić? O, ho! Mówiąc najprościej: sto różnych różności.
Kartoflankę, do innych zup dodatki, miskę kopytek, patelnię frytek, ziemniaczane płatki.
A jeszcze (lizać palce!) placki smażone na smalcu – nie?
I te super ziemniaki w mundurkach z gorącą, chrupiącą skórką,
wyciągnięte z popiołu, z ogniska, gdy mgły się snują dookoła i iskra pryska.
A my z ziemniaka robimy prosiaka, hipopotama, królika, krowę:
cztery zapałki się wtyka, ogon i rogi z drucika, oczy jarzębinowe,
uszy z liści jesiennych ozdobią głowę. I gotowe.

Autor Hanna Łochocka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie