Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Święto pieczonego ziemniaka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1068 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam scenariusz imprezy z okazji święta pieczonego ziemniaka do przeprowadzenia w przedszkolu.


SCENARIUSZ IMPREZY Z OKAZJI ŚWIĘTA PIECZONEGO ZIEMNIAKA

Dzień: 27.10.05r
Czas trwania: ok. 3 godz.

Miejsce: Filia Przedszkola Publicznego nr 50, ul. Junacka 13 (Osów ) – ogród przedszkolny

Uczestnicy: dzieci z Filii PP Nr 50 oraz „zerówka” ze Szkoły Podstawowej nr 35 w Szczecinie, dyrekcja PP nr 50, pracownicy przedszkola oraz rodzice.

Organizatorzy: Irena Kurzyk (n-ka z SP nr 35), Urszula Marcinkiewicz (n-ka z Filii PP nr 50).

Scenografia: j.w.

Oprawa muzyczna: dyr. przedszkola pani Alina Zwolińska, pan Dariusz Chmielewski (rytmik)

Sponsorzy nagród: rodzice



SCENARIUSZ IMPREZY Z OKAZJI ŚWIĘTA PIECZONEGO ZIEMNIAKA



TEMAT SPOTKANIA: „ W KRAINIE PIECZONEGO ZIEMNIAKA”


CELE :
- promowanie aktywności dzieci w konkurencjach i zabawach sportowych
- stymulowanie pozytywnych zachowań społecznych, interakcji i współpracy pomiędzy dziećmi młodszymi i starszymi
- podkreślenie znaczenia uczestnictwa, wysiłku i satysfakcji bardziej niż zwycięstwa
- wykazanie się pomysłowością oraz twórczym działaniem
- zintegrowanie dzieci oraz rodziców poprzez aktywną współpracę
- poszerzanie wiedzy ucznia na temat ziemniaków, ich cech i przeznaczenia poprzez oglądanie i wysłuchiwanie informacji oraz praktyczne działanie.


ZAŁOŻENIA:
- realizacja programu: „Zdrowym być – zdrowo żyć”
- integracja środowisk: przedszkolnego i szkolnego
- podtrzymanie tradycji Święta Pieczonego Ziemniaka
- propagowanie zdrowego stylu życia

FORMY AKTYWNOŚCI:

- zabawowo - zadaniowa
- plastyczno – techniczna
- ruchowa
- muzyczna

POMOCE:

-„skrzynia skarbów” z różnorodnymi materiałami do twórczości plastycznej
- duże arkusze szarego papieru, flamastry, brystol
- stoliki dla dzieci, stół do teatrzyku, ławeczki, krzesła
- rekwizyty do teatrzyku na stole
- ziemniaki różnych odmian, ziemniaki o ciekawych kształtach
- koszyki wiklinowe, łopatki, łyżki, farby plakatowe,
- naczynia i sztućce jednorazowe do degustacji, skrobaki do ziemniaków, nożyki
- małe kartki kolorowe do podpisania gotowych prac
- aparat fotograficzny, korona dla ziemniaczanej królowej i króla
- sprzęt nagłaśniający, kibord, magnetofon,
- zagadki, wiersze i piosenki o ziemniakach
- napisy z nazwami potraw z ziemniaków

ZAKŁADANE EFEKTY - OSIĄGNIĘCIA DZIECI


Dziecko:
- posłuży się nabytymi wiadomościami o ziemniakach, ich cechach i przeznaczeniu – poszerzy wiedzę w tym zakresie
- rozwiąże zagadki o ziemniakach
- zdecyduje co chce zrobić z ziemniaków, dokona wyboru niezbędnych materiałów ze skrzyni skarbów oraz dobierze odpowiedniej wielkości ziemniaki
- posłuży się w czasie pracy prostymi narzędziami,
- wykaże się pomysłowością oraz twórczym działaniem,
- zintegruje się z nowymi kolegami poprzez aktywną współpracę i zabawę
- doświadczy wrażeń zmysłowych w zetknięciu z różnorodnymi potrawami z ziemniaków
- zatańczy w rytm muzyki wg własnej inwencji, zaśpiewa piosenki o ziemniakach
- weźmie udział w konkurencjach i konkursach sportowych, wykaże koleżeńską postawę, zapanuje nad emocjami
- zachowa umiar w jedzeniu słodyczy podczas słodkiego poczęstunku.

CZYNNOŚCI PRZYGOTOWAWCZE:

1. Spotkanie organizacyjne osób odpowiedzialnych za imprezę, zgłoszenie pomysłów, wypracowanie scenariusza.
2. Wykonanie elementów dekoracji, przygotowanie niezbędnych materiałów, rekwizytów.
3. Wybór zagadek, wierszy i piosenek.
4. Nawiązanie współpracy z rodzicami, ustalenie potraw ziemniaczanych do degustacji.
5. Pozyskanie od rodziców środków finansowych na zakup nagród i słodyczy, napojów.
6. Opracowanie konkurencji sportowych dla dzieci oraz rodziców.
7. Wykonanie pamiątkowych medali dla uczestników ziemniaczanego święta.
8. Zorganizowanie transportu ((dojazdu do przedszkola) dzieciom i rodzicom z SP Nr 35.
9. Wyznaczenie i przygotowanie miejsca spotkania (ogród przedszkolny) oraz miejsca na ognisko i osób odpowiedzialnych za upieczenie ziemniaków (panie z obsługi przedszkola, rodzice).


PRZEBIEG IMPREZY
I. Powitanie uczestników.

Witam wszystkich, którzy przybyli do Krainy Pieczonego Ziemniaka, aby się wspólnie pobawić.
Pozdrawiam tych, którzy:

- mają dobry humor
- przybyli pieszo
- przyjechali samochodem lub autobusem
- lubią konkursy i zabawy
- lubią pieczone ziemniaki

Osoby, które czują się powitane wykonują do prowadzącej dowolny gest np. machają ręką.


II. Zabawa integracyjna przy muzyce – „Polecenia”.

Krótkie działania w ruchu. Uczestnicy poruszają się dowolnie w rytm muzyki.
Na przerwę w muzyce każdy wykonuje polecenia prowadzącej:

- znajdź sobie parę i zatańcz z partnerem
- wymień uśmiech z dowolnie wybranymi kolegami
- podskocz 10 razy najwyżej jak potrafisz
- uściśnij dłoń jak największej liczbie dzieci
- ustaw się w dużym kole


III. Zagadka


Pod krzakiem w ziemi rośnie ich wiele,

Dzieci je chętnie pieką w popiele.

- Kto jest bohaterem dzisiejszego święta?
- Może ktoś zna inne nazwy ziemniaków?
W razie potrzeby prowadząca podaje inne określenia: kartofle,

IV. Teatrzyk na stole – „Historia ziemniaka”. (załącznik nr 1)

Wykorzystanie sylwet papierowych i potrzebnych rekwizytów. Wzory sylwet oraz tekst przedstawienia w załączeniu


V. Wybór ziemniaczanej pary królewskiej – króla i królowej Krainy Pieczonego Ziemniaka.

Dzieci wybierają parę królewską, która otrzymuje koronę – symbol władzy. Wybrany chłopiec i dziewczynka kładą się na przygotowanym, dużym arkuszu szarego papieru, a rodzice flamastrem obrysowują ich sylwetki. Gotowe postaci zawieszamy w dobrze dostępnym miejscu. Zadaniem
uczestników jest ozdobienie króla i królowej. W tym celu dzieci wykorzystują wcześniej przygotowane pieczątki z ziemniaków o różnych wzorach , malują ich powierzchnię kolorową farbą i stemplują.


VI. Piosenka – „Zmartwienie ziemniaka”. (załącznik nr 2)


Wspólny śpiew piosenki (przy akompaniamencie muzycznym) na cześć ziemniaczanej pary królewskiej. Dzieci improwizują ruchem treść piosenki.

Tekst piosenki w załączeniu.


VII. Konkurencje sportowe dla dzieci oraz rodziców.

- Wykopki – zawodnicy za pomocą łopatek szukają ziemniaków ukrytych w piaskownicy. Znalezione ziemniaki wykopują i zbierają do koszyka.

- Sadzenie ziemniaków – zadanie polega na szybkim ułożeniu na wyznaczonym torze kilku ziemniaków znajdujących się w koszyku przez pierwszego zawodnika, a następnie pozbieraniu ich do koszyka przez drugiego zawodnika.

- Zimowe zapasy – zawodnicy przenoszą ziemniaki na łyżce i wrzucają do koszyków (zadanie dla starszych dzieci)

Zawodnicy w parach przenoszą ziemniaki na kocyku i wrzucają do koszyków (zadanie dla maluchów).

- Celuj do kosza – rzuty ziemniakami do kosza.

- Najdłuższa obierka – wybrane mamy starają się wykonać jak najdłuższą obierkę z ziemniaka.

- Kto szybciej – wybrani rodzice mają za zadanie jak najszybciej obrać ziemniaka za pomocą skrobaka.


UWAGA: Zawodnicy biorący udział w konkursach otrzymują drobne nagrody ufundowane przez rodziców.


VIII. Wiersz – „ Co można zrobić z ziemniaka” H. Łochocka (załącznik nr 3).


Prowadząca deklamuje wiersz, a następnie zachęca do rozmowy wokół problemu. Dzieci udzielają odpowiedzi zgodnie z posiadaną wiedzą, wymieniają co można zrobić z ziemniaków, odwołują się do propozycji z wiersza.

Tekst wiersz w załączeniu.


IX. Ziemniaczane Cudaki – Kartoflaki.

Dzieci wraz z rodzicami tworzą cudaka z ziemniaków. Korzystają z materiałów zgromadzonych w „skrzyni skarbów”(koraliki, guziki, pinezki, patyki, wykałaczki, włóczkę, tkaniny, tasiemki, koronki, sznurek, taśmę samoprzylepną, sosnowe igły, liście, jarzębinę, bibułę, folię przylepną, plastelinę itp.).

Samodzielnie dokonują wyboru, projektują swoje cudaki – kartoflaki. Gotowe prace zostają podpisane imieniem i nazwiskiem autora i umieszczone na wystawce. Dzieci nazywają swoje „dzieła” mówią co przedstawiają i podziwiają ziemniaczaną rodzinkę.


X. Potrawy z ziemniaków – degustacja.

Zaproszenie dzieci, rodziców, personel przedszkola do degustacji różnych potraw z ziemniaków przygotowanych wcześniej przez rodziców. Dzieci starają się odczytać podpisy pod potrawami i zapamiętać ich nazwę, rodzice zaś krótko opowiadają jak wykonać poszczególne dania z ziemniaków.

Doświadczanie wrażeń zmysłowych, ocena walorów smakowych: kopytek, klusek, pyz, sałatki, placków, kartoflanki, frytek, chipsów.


UWAGA: Wykorzystanie jednorazowych naczyń i sztućców.


XI. Pieczone ziemniaki – ziemniaczana uczta.

Królewska para zaprasza wszystkich gości do konsumpcji upieczonych w ognisku ziemniaków.

(Panie kucharki przygotowały pyszne sosy do ziemniaków oraz napoje).Dzieci oceniają walory smakowe pieczonych ziemniaków, próbują określić różnicę między ziemniakami gotowanymi w wodzie, a pieczonymi w ognisku.


XII .Zabawy rekreacyjne w przedszkolnym ogrodzie – integrowanie dzieci przedszkolnych i szkolnych.


W czasie gdy dzieci bawią się na powietrzu pod kontrolą nauczycieli, rodzice wraz z personelem przedszkola porządkują stoliki i przygotowują słodki poczęstunek dla dzieci.


XIII. Słodki poczęstunek – wspólne zaśpiewanie piosenki pt. „Kartofle”.

Dzieci przy akompaniamencie muzycznym śpiewają piosenkę, specjalnie przygotowaną na tę okoliczność. W wesołym nastroju, zaproszeni przez króla i królową częstują się słodyczami (zachowując umiar), pamiętają o „czarodziejskich słowach”.


XIV. Zakończenie imprezy.

Podziękowanie wszystkim uczestnikom za wspaniałą zabawę, miłą atmosferę, koleżeńską postawę. Wręczenie dzieciom pamiątkowych medali, zrobienie pamiątkowego zdjęcia. Zaproszenie dzieci z przedszkola na kolejne spotkanie, ale tym razem w szkole.



Opracowały:


Irena Kurzyk (SP Nr 35)

Urszula Marcinkiewicz (Filia PP Nr 50)




Piosenka: „Zmartwienie ziemniaka” (załącznik nr 2)


Pewien ziemniak wpadł do worka i nie wiedział jak ma wyjść.
Głośno krzyczał, głośno wołał, ale pomóc nie chciał nikt.

Ciemno wokół, duszno wokół, ciasno wszędzie jak tu żyć.
Przecież chciałby znów być wolny, a tu w worku musi tkwić.

Nagle worek się unosi, ziemniak krzyczy ile sił:
- frytek ze mnie nie zrobicie, bo ja jestem ziemniak zły!


Ziemniak krzyczał jeszcze długo aż zabrakło jemu tchu.
Nagle stał się dużą frytką i powędrował na stół.

Teraz wszyscy wiedzą dobrze, że z ziemniaków frytki są.
I z ketchupem, posolone wszystkie dzieci frytki chcą.( bis ).

Autor Dariusz Chmielewski


Wiersz: „Co można zrobić z ziemniaka?” (załącznik nr 3).

Co można zrobić? O, ho! Mówiąc najprościej: sto różnych różności.
Kartoflankę, do innych zup dodatki, miskę kopytek, patelnię frytek, ziemniaczane płatki.
A jeszcze (lizać palce!) placki smażone na smalcu – nie?
I te super ziemniaki w mundurkach z gorącą, chrupiącą skórką,
wyciągnięte z popiołu, z ogniska, gdy mgły się snują dookoła i iskra pryska.
A my z ziemniaka robimy prosiaka, hipopotama, królika, krowę:
cztery zapałki się wtyka, ogon i rogi z drucika, oczy jarzębinowe,
uszy z liści jesiennych ozdobią głowę. I gotowe.

Autor Hanna Łochocka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie