Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przemoc i agresja

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1727 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiamy cykl scenariuszy godzin wychowawczych dotyczących programu profilaktycznego "Agresja i przemoc w środowisku szkolnym i poza nim" przeznaczonych dla klas IV-VI. Są tak skonstruowane, aby mógł je przeprowadzić każdy wychowawca w swojej klasie. Ich celem jest pomoc uczniom we wzajemnym poznawaniu się, w nazywaniu uczuć i emocji oraz w zdobywaniu umiejętności radzenia sobie ze złością i agresją.
Scenariusze powstały po ukończeniu przez nas kursu doskonalącego "Przemoc i agresja w szkole. Jak temu przeciwdziałać?". Ich realizacja odbyła się w I semestrze roku szkolnego 2005/06. Zostały bardzo dobrze ocenione przez wychowawców i uczniów. W związku z tym planujemy ich kontynuację w II semestrze.

Elżbieta Jabłońska
Andrzelina Marzejon SP NR 3
Władysławowo

PROJEKT ZAJĘĆ WARSZTATOWYCH DLA KLASY IV

DOTYCZĄCY SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO
"PRZEMOC I AGRESJA W ŚRODOWISKU SZKOLNYM I POZA NIM"
PT: "RÓŻNIMY SIĘ MIĘDZY SOBĄ" CZ.1


Motto:
"Jest rzeczą wielce niebezpieczną,
chcieć prowadzić wszystkich tą samą drogą do doskonałości,
należy bowiem pamiętać, że każdy uczeń jest inny, posiada
różne zainteresowania, zdolności i umiejętności, sprawność fizyczną,
wydolność oraz charakter".


Cel operacyjny: uświadomienie uczniom, że społeczeństwo składa się z różnych ludzi.


Cele szczegółowe: uczeń wie jakie cechy charakteru powodują akceptację i sympatię innych,
uczeń wie jakie cechy charakteru nie są akceptowane przez innych,
uczeń potrafi odróżnić pozytywne od negatywnych cech ,
uczeń rozumie i akceptuje ,że ludzie różnią się cechami charakteru i
wyglądem zewnętrznym.

Wstęp
Na początku przedstaw dzieciom temat zajęć, następnie zaproponuj zabawę. Niech każdy uczestnik napisze swoje imię w formie rebusu. Na tablicy podaj przykład przedstawiający Twoje imię. Następnie poproś chętnych, aby zaprezentowali swoje prace.

(15 min.)

I
Nasza klasa składa się z 20 uczniów. Popatrzcie na siebie – nie ma dwóch takich samych osób. Różnimy się między sobą. Jakie to różnice? Zapytaj dzieci o różnice, zapisz propozycje na tablicy. Jakie są dobre, jakie złe strony tego, że ludzie różnią się między sobą? Jak wyglądałby świat, gdyby wszyscy ludzie byli tacy sami? (10 min.)

II
Mówiliśmy o cechach zewnętrznych, które są bardzo ważne. To one decydują często o tym, czy się komuś podobamy czy nie.
Co dodatkowo wpływa na to, że kogoś bardziej lubimy lub mniej?
Propozycje:
  • miły,
  • uczynny,
  • nie plotkuje,
  • koleżeński,
  • można na niego liczyć.




  • A jakich ludzi unikamy?
    Propozycje:
  • plotkują,
  • biją,
  • przezywają,
  • wyśmiewają,
  • kłócą się,
  • są złośliwi,

  • mają humory (10 min.)


    III
    Dobierz dzieci w przypadkowe pary (np., według numerów w dzienniku lub liter imion).Zaproponuj, aby dzieci w parach rozmawiając ze sobą i obserwując się zapisały pięć podobieństw i pięć różnic, jakie istnieją między nimi. Te podobieństwa i różnice dotyczyć mogą zachowań, wyglądu zewnętrznego, sposobu ubierania się, cech charakteru, itp. Poproś, aby każdy przedstawił swoje spostrzeżenia. (10 min.)


    Zakończenie.
    Na zakończenie sformułujecie wnioski dotyczące podobieństw i różnic jakie istnieją między ludźmi. Zaproponuj Rundkę – niech każdy uczeń dokończy zdanie: "Podczas tej lekcji dowiedziałem się, że......"





    Elżbieta Jabłońska
    Andrzelina Marzejon

    SP Nr 3
    Władysławowo

    PROJEKT ZAJĘĆ WARSZTATOWYCH DLA KLASY IV

    DOTYCZĄCY SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO
    "PRZEMOC I AGRESJA W ŚRODOWISKU SZKOLNYM I POZA NIM"
    PT. "RÓŻNIMY SIĘ MIĘDZY SOBĄ" CZ.2
    Motto:
    "Jest rzeczą wielce niebezpieczną,
    chcieć prowadzić wszystkich tą samą drogą do doskonałości,
    należy bowiem pamiętać, że każdy uczeń jest inny, posiada
    różne zainteresowania, zdolności, umiejętności, sprawność fizyczną,
    wydolność oraz charakter".
    Cel operacyjny: uświadomienie uczniom, że społeczeństwo składa się z różnych ludzi.
    Cele szczegółowe: uczeń wie, że ludzie różnią się między sobą cechami charakteru i wyglądem
    zewnętrznym,
    uczeń wie, że akceptacja innych, takimi jakimi są, to warunek dobrych
    kontaktów z ludźmi,
    uczeń potrafi nawiązać kontakt z osobami o pożądanych cechach
    charakteru i konkretnych umiejętnościach,
    uczeń rozumie, że ludzie na te same sytuacje reagują w różny sposób.

    Wstęp
    Przypomnij dzieciom temat ostatniego spotkania, przedstaw wnioski, które dzieci ustaliły. Powiedz o kontynuacji tematu, o tym jak ciekawie jest poznawać innych ludzi i o tym, że każdy jest niepowtarzalny. (5 min.)
    I
    Zaproponuj dzieciom zabawę w BINGO (ZAŁĄCZNIK NR 2), przedstaw zasady. Każdy posiadacz kartki musi ją zapełnić jak najszybciej wpisując imiona kolegów lub koleżanek do odpowiednie rubryki. Może to zrobić dowolnym sposobem. Obserwuj jak to robi (czy siedzi i wykrzykuje pytania, czy podchodzi do innych, czy tylko do jednej lub wybranych kilku osób). Namawiaj do kontaktów ze wszystkimi osobami. (20 min.)
    II
    Pozbieraj prace według kolejności wykonania, poproś aby uczniowie podpisali swoje prace. Dokonaj krótkiej analizy każdej pracy. Zwróć uwagę na to w jaki sposób wypełniono rubryki (czy powtarza się często jedno imię, czy rubryki są wypełnione). Zaznacz jaki sposób komunikowania się był najbardziej efektywny. (5 min.)
    Powiedz dzieciom, że z obserwacji podczas ich pracy z Bingo zauważyłeś, że bardzo różnie pracowali – spokojnie, systematycznie, nerwowo, szybko, wolno. Można dodać jakieś inne zachowania, które miały miejsce.

    III
    Podziel klasę na zespoły po 4 osoby. Rozdaj karteczki z napisami: złość, radość, strach, smutek, wstyd, zdziwienie, zadowolenie, zazdrość, żal, odwaga, szczęście, spokój (ZAŁĄCZNIK NR 1)

    Poproś, by każda grupa za pomocą pantomimy przedstawiła po dwa uczucia wybrane losowo (15 min.)
    Zakończenie
    Niech każdy powie co mu sprawiło trudność w dzisiejszej lekcji, co się podobało, co nie. Jakie ma odczucia (dobre i złe).
    Zdanie na koniec.
    Człowiek ma prawo do wyrażania różnych uczuć – dobrych i złych. Ważne by umiał zapanować nad nimi.

    ZAŁĄCZNIK NR 1



    ZŁOŚĆ




    RADOŚĆ


    WSTYD


    SMUTEK




    ODWAGA




    SPOKÓJ


    SZCZĘŚCIE



    ŻAL




    ZADOWOLENIE




    ZAZDROŚĆ
    BINGO DLA KL.IV

    Zadaj pytanie koledze lub koleżance, możesz tę samą osobę zapytać tylko razy 2
    Potrafi zrobić frytki

    Lubi się opalać
    Ma w domu zwierzątko (jakie?)
    Był(a) za granicą(gdzie)
    Nie lubi grać na komputerze
    Jest dyskretny(a) nie plotkuje
    Jest mojego wzrostu
    Ma łyżworolki
    potrafi jeździć na deskorolce
    Lubi chodzić w spódniczkach
    Potrafi zwinąć język w "rurkę"
    Nosi okulary
    Lubi spokój i ciszę
    Uwielbia towarzystwo wielu ludzi
    Ma piwne oczy
    Lubi się często śmiać
    Hoduje rybki w akwarium
    Lubi jeść arbuzy
    Lubi się uczyć
    Uprawia sport (jaki?)
    Elżbieta Jabłońska

    Andrzelina Marzejon
    SP Nr 3
    Władysławowo

    PROJEKT ZAJĘĆ WARSZTATOWYCH DLA KLASY IV

    DOTYCZĄCY SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO
    "PRZEMOC I AGRESJA W ŚRODOWISKU SZKOLNYM I POZA NIM"
    PT: "O UCZUCIACH"CZ. 1
    Motto:
    "Jest rzeczą wielce niebezpieczną,
    chcieć prowadzić wszystkich tą samą drogą do doskonałości,
    należy bowiem pamiętać, że każdy uczeń jest inny, posiada
    różne zainteresowania, zdolności i umiejętności, sprawność fizyczną,
    wydolność oraz charakter".
    Cel operacyjny: uczenie się rozpoznawania uczuć i ich określania
    Cele szczegółowe: uczeń wie jakie człowiek może wyrażać uczucia ,
    uczeń wie, że złość jest reakcją na nieakceptowaną sytuację,
    uczeń potrafi współpracować z grupą,
    uczeń potrafi wyrażać swoje uczucia,
    uczeń rozumie, że wspólne cele jednoczą grupę i dają dużą satysfakcję.


    Wstęp
    Przypomnij dzieciom o tym, co robiliście na lekcji poprzedniej. Zapiszcie nazwy uczuć, o których rozmawialiście. Powiedz, że dzisiaj będziecie rozmawiać o uczuciach, które towarzyszą zdenerwowaniu (5 min.)
    I
    Rozdaj dzieciom kartki papieru i poproś aby dokończyły zdania:

    1. Złoszczę się kiedy.......
    2. Denerwuję się gdy.......
    3. Kiedy się bardzo gniewam to.........
    4. W ostatnim tygodniu złościłem się (kiedy?)
    5. Mogę doprowadzić kogoś do szału, gdy.......
    Niech dzieci chętne odczytają swoje zdania. Skup się na tych stwierdzeniach, które najczęściej się powtarzają. Przeanalizujcie, jakie zachowania doprowadzają do nerwowych sytuacji. (15 min.)
    II
    Zaproponuj zabawę. Podziel klasę na 2 grupy. Każdy otrzyma 2 zapałki. Uczniowie za pomocą nich muszą przenieść zapałkę od kolegi i przekazać ją jak najszybciej następnemu koledze. Wszyscy uczestnicy ustawiają się w szeregu. Zabawa jest na czas. Wygrywa grupa, która najszybciej, najsprawniej przekaże zapałkę od pierwszego do ostatniego uczestnika.

    (20 min.)
    Zakończenie
    Nawiąż do pierwszego ćwiczenia. Powiedz, że najbardziej denerwujące dla wszystkich jest...........
    Aby z tym walczyć najprościej jest zacząć wymagać od siebie. Jeśli namówisz do tego kolegów, to jest was więcej i tym jesteście silniejsi, bo macie ten sam cel. Widać to w drugim ćwiczeniu. Współpraca, wzajemna mobilizacji, doping prowadzi do sukcesu (5 min.)



    Dokończ następujące zdania:

    1. Złoszczę się kiedy.............................................................................
    ...............................................................................................................
    ...............................................................................................................
    2. Denerwuję się gdy............................................................................
    ...............................................................................................................
    ...............................................................................................................
    3. Kiedy się bardzo gniewam to............................................................
    ...............................................................................................................
    ...............................................................................................................
    4. W ostatnim tygodniu złościłem się gdy..............................................
    ............................................................................................................
    ............................................................................................................

    5. Mogę doprowadzić kogoś do szału gdy...............................................
    .............................................................................................................
  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie