Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wędrujemy przez krainę matematyki ucząc się bawiąc

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2331 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Opracowany program przeznaczony jest dla uczniów I etapu edukacyjnego. W nauczaniu matematyki, oprócz wyposażenia uczniów w wiadomości i umiejętności niezbędne w kontynuowaniu nauki na wyższych szczeblach, ważne jest także rozwijanie wyobraźni i aktywności twórczej. Ważne jest też, aby rozbudzić w uczniach zainteresowania matematyczne oraz przekonać, iż matematyka wcale nie musi być trudna i nudna


PROGRAM EDUKACJI MATEMATYCZNEJ

WĘDRUJEMY PRZEZ KRAINĘ MATEMATYKI UCZĄC SIĘ I BAWIĄC.

Wstęp

      Edukacja wczesnoszkolna stanowi ważny i trudny okres w życiu każdego człowieka. W tym czasie należy stworzyć dziecku takie warunki, aby zachęcić je do aktywnego uczestnictwa w procesie dydaktyczno-wychowawczym i ułatwić wszechstronny rozwój intelektualny i emocjonalny. Każdy uczeń jest, niepowtarzalną indywidualnością, która realizuje swój wizerunek na miarę własnych możliwości.
      Bardzo często mówiąc o matematyce, mamy na myśli przedmiot, który w świadomości zarówno dorosłych, jak i uczniów jawi się jako najważniejszy, ale też najtrudniejszy. Powszechnie można spotkać się z twierdzeniem, że niepowodzeń w zakresie nauczania tego przedmiotu, mogą uniknąć tylko osoby o wprost niezwykłej sprawności intelektualnej lub posiadające specjalne uzdolnienia matematyczne. Często jednak zapomina się o tym, że w edukacji wczesnoszkolnej można mówić dopiero o zalążkach takich uzdolnień, natomiast o sukcesach w nauczaniu matematyki w ogromnej mierze decyduje sposób realizacji treści tego przedmiotu .

Założenia organizacyjne.
      Jako nauczycielka pracująca już dwunasty rok z uczniami klas I - III zauważyłam, iż dzieci chętnie wykonują zadania szkolne pod warunkiem jednak, że akceptują je jako zadania własne , a zastosowane do ich realizacji formy działań są urozmaicone i atrakcyjne.
      Organizacja pracy na lekcjach matematyki w klasach I-III wymaga od nauczyciela nie tylko znajomości metod i zasad dydaktyki, ale przede wszystkim pomysłowości w uatrakcyjnianiu procesu nauczania i uczenia się . Chodzi, bowiem oto, aby uczeń, kierował się automotywacją, dążeniem do poznania różnych sposobów liczenia i pojęć, których rozumienie i przyswojenie determinuje operatywność matematyczną. Idzie oto, aby przedmiot uczynić ciekawym, a tym samym mobilizować do jego poznania i przyswajania określonych umiejętności. Przyswojenie umiejętności wymaga wielu ćwiczeń, które też nie mogą mieć charakteru stereotypowego, ponieważ stają się nudne i nie dają uczniom satysfakcji z ich wykonywania.
      Edukacja matematyczna uczniów łączy się z intensywnym wspomaganiem rozwoju umysłowego i kształtowaniem odporności emocjonalnej dzieci. Dlatego też, chciałabym, aby moi uczniowie chętnie i bez lęku wędrowali przez "Krainę Matematyki" bawiąc się w różne gry i zabawy matematyczne, a zaradności życiowej, uczyli się poprzez rozwiązywanie różnorodnych zadań tekstowych.
     Zadania tekstowe stanowią podstawę pracy na lekcjach matematyki, gdyż rozwiązywanie ich spełnia wiele ważnych funkcji:
  • ułatwia kształtowanie oraz wprowadzanie podstawowych pojęć matematycznych;
  • wiąże matematykę z życiem i przygotowuje uczniów do rozwiązywania różnych problemów praktycznych;
  • uczy analizy i zrozumienia tekstów matematycznych
  • uczy twórczego posługiwania się poznanymi własnościami działań arytmetycznych;
  • sprzyja wielostronnej aktywizacji i rozwijaniu myślenia.
      Największy wpływ na rozbudzanie aktywności dzieci, rozwijanie ich samodzielnego myślenia i działania ma rozwiązywanie zadań problemowych o charakterze otwartym, z jakimi najczęściej spotykają się w życiu codziennym. Chodzi tu przede wszystkim o rozwiązywanie problemów typu praktycznego wynikających z potrzeb dziecka. Również zadania niestandardowe (nietypowe) odgrywają bardzo ważną rolę w rozwijaniu myślenia matematycznego, w pobudzaniu do analizowania treści zadań tekstowych, w uzupełnianiu brakujących danych, eliminowaniu niepotrzebnych danych. Pracując z moimi uczniami na lekcjach matematyki, zamierzam więcej czasu przeznaczyć na rozwiązywanie właśnie tego typu zadań tekstowych.
      Ważną funkcję w procesie uczenia dzieci rozwiązywania problemów pełnią gry i zabawy. Stymulują one rozwój wszystkich zdolności poznawczych dziecka, wywierają pozytywny wpływ na jego sferę emocjonalną i motywacyjną, uczą dokładności i wytrwałości, a także umiejętności pokonywania trudności i panowania nad sobą. W sposób zupełnie naturalny i niewymuszony wdrażają dzieci do samokontroli i samooceny.
      Wykorzystanie gier i zabaw uatrakcyjnia zajęcia, a samo uczenie się jest dla dziecka przeżyciem przyjemnym, gdyż zaspakaja jego potrzeby, budzi i rozwija jego zainteresowania. Dlatego też w swojej pracy z uczniami będę stosować różne rodzaje gier i zabaw o treści matematycznej, dzięki którym uczniowie będą doskonalić ćwiczenia techniki rachunkowej w zakresie czterech podstawowych działań arytmetycznych oraz utrwalać rozumienie trudnych, abstrakcyjnych pojęć matematycznych i geometrycznych.
      W swojej pracy z uczniami będę stosować metody wspierające aktywność edukacyjną dzieci, czyli takie metody, które będą pobudzały aktywność, dociekliwość poznawczą uczniów, będą kształtowały ich zainteresowania, rozwijały logiczne myślenie, a jednocześnie będą wdrażały do samodzielnego uczenia się, rozwiązywania problemów, wyzwolą śmiałość wyobraźni, a w konsekwencji doprowadzą do rozwoju myślenia twórczego.
      W celu wspomagania rozwoju umysłowego moich uczniów zamierzam wprowadzić ich w tajniki konstruowania gier, które doskonale nadają się również do kształtowania odporności emocjonalnej dzieci, ale pod warunkiem, że dziecko będzie potrafiło grę zbudować, a potem zechce w nią zagrać. Konstruowanie gier można doskonale łączyć z edukacją matematyczną. Są, bowiem gry rozwijające procesy intelektualne ważne dla uczenia się matematyki.
      Dlatego też, zamierzam wykorzystać gry do rozwijania matematycznych uzdolnień, a w szczególności do ćwiczeń sprawności rachunkowej.

Cele ogólne:
  • rozwijanie ogólnych zdolności poznawczych uczniów i samodzielnego, logicznego myślenia;
  • kształtowanie określonych pojęć matematycznych;
  • zapoznawanie z metodami rozwiązywania matematycznych problemów.
Cele szczegółowe:
  • kształtowanie rozumienia pojęcia liczby naturalnej we wszystkich jej aspektach;
  • rozumienie czterech działań arytmetycznych wraz z opanowaniem elementarnych podstaw techniki rachunkowej
  • intuicyjne kształtowanie pojęcia zbioru i niektórych pojęć geometrycznych połączone z nabywaniem różnorodnych doświadczeń, będących podstawą późniejszego, bardziej systematycznego zdobywania wiedzy;
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w życiu, umiejętności schematyzacji i wstępnej matematyzacji konkretnych sytuacji oraz umiejętności ich opisywania za pomocą słów, schematów obrazkowych i symboli matematycznych;
  • rozwijanie wyobraźni geometrycznej, aktywności twórczej i matematycznych zainteresowań uczniów;
  • przygotowanie do zdobycia umiejętności czytania i rozumienia tekstów matematycznych:
  • uczenie niekonwencjonalnych sposobów dochodzenia do poprawnego wyniku;
  • przygotowanie do rozwiązywania różnych problemów praktycznych, z którymi uczniowie mogą zetknąć się w przyszłości
  • wielostronna aktywizacja i rozwijanie myślenia, skłaniające uczniów do wykonywania wielu operacji myślowych oraz rozumowań logicznych
  • kształtowanie umiejętności konstruowania gier o zaznaczonym wątku matematycznym
  • wdrażanie do prawidłowego współdziałania w grupie;
Treści kształcenia i wychowania
  1. Gry i zabawy matematyczne dotyczące realizacji materiału programowego edukacji matematycznej;
  2. Rozwiązywanie niestandardowych (nietypowych) zadań z treścią;
    • zadań zawierających nadmiar danych:
      • danych niezwiązanych z rozwiązaniem
      • danych dublujących się
    • zadań niestandardowych, w których jest za mało danych: /
      • zadań, których nie można rozwiązać
      • zadań, które mają wieloznaczne rozwiązania
    • zadań niestandardowych sprzecznych:
      • zadań zawierających dane sprzeczne z treścią zadania;
      • zadań zawierających dane sprzeczne z pytaniem,
      • zadań, w których warunki są sprzeczne matematycznie.
    • zadań niestandardowych o złej treści:
      • zadań, w których nie ma związku między danymi a pytaniem
      • zadań bezsensownych z punktu widzenia życiowego
      • zadań o nie dość precyzyjnych warunkach.
  3. Rozwiązywanie zadań wyzwalających twórczą aktywność dziecka / to zadania problemowe o charakterze otwartym, w których uczniowie rozwiązują problemy typu praktycznego, z jakimi najczęściej spotykają się w życiu codziennym, wynikające z potrzeb dziecka, klasy czy szkoły/ np.
    • organizowanie sytuacji związanych z zakupami;
    • organizowanie sytuacji związanych z uroczystościami szkolnymi i rodzinnymi, ważniejszymi wydarzeniami w klasie i w szkole;
    • organizowanie sytuacji związanych z rozkładem jazdy, kalendarzem, taryfą pocztową;
    • wykorzystanie innych sytuacji wynikających z potrzeb ucznia.
  4. Układanie zadań tekstowych:
    • na podstawie odtworzonej przez uczniów sytuacji praktycznej, do podanego tematu hasła;
    • układanie zadań na podstawie rozsypanki zdaniowej;
  5. Posługiwanie się matematyką w praktycznym celu:
    • w trakcie zabaw i gier
    • wymyślania i konstruowania gier planszowych : gry ściganki, gry - opowiadania, gry o rozbudowanym wątku matematycznym;
    • wymyślania zagadek, szarad, gier matematycznych
    • rozwiązywania problemu
Procedury osiągania celów
     W każdej sytuacji nauczyciel powinien tak organizować pracę z uczniami, aby zachęcić ich do aktywności opartej na wspólnie ustalonych zasadach i do pełnego wykorzystania istniejących możliwości. Sposób prowadzenia zajęć i panująca podczas nich atmosfera powinny sprzyjać nawiązywaniu coraz lepszych kontaktów i likwidowaniu barier. Cele edukacji matematycznej najpełniej zrealizuję stosując następujące formy i metody pracy z uczniem:
  • pracę w grupach;
  • pracę indywidualną;
  • konkursy i gry matematyczne;
  • pracę z podręcznikiem
  • metody aktywizujące:
    • metody integracyjne, np.: wrzuć strach do kapelusza, pajęczynka, wyspa;
    • metody tworzenia i definiowania pojęć, np.: promyczkowe uszeregowanie;
    • karty dydaktyczne;
    • metody rozwiązywania zadań : metoda : "seminarium rozwiązywania zadań", "metoda kruszenia"
  • metoda konstruowania gier o zaznaczonym wątku matematycznym
Ewaluacja
     Ewaluacja obejmuje pomiar (diagnozę), osąd (analizę) oraz decyzję, czyli wskazania do mojej dalszej pracy pedagogicznej.
Dotyczy więc sytuacji:
  • "na wejściu" - rozpoznanie osiągnięć uczniów;
  • kształtującej - szczegółowe rozpoznanie osiągnięć i braku osiągnięć uczniów, tak aby wspomóc pełne przyswojenie;
  • diagnostycznej - pomiar osiągnięć uczniów na bieżąco(monitoring) ;
  • "na wyjściu" - staranny pomiar osiągnięć uczniów po zakończonym cyklu kształcenia.
Działania ewaluacyjne skierowane są zarówno na system badania osiągnięć uczniów, jak również na własną ocenę mojej pracy.
System badania osiągnięć moich uczniów
  1. Dokumentacja, z której wynika, czego uczniowie się nauczyli i jak:
    • segregatory prac uczniowskich;
    • gry planszowa wykonane przez uczniów;
    • matematyczne rozrywki umysłowe w kąciku" Ja tu pracuję"•
  2. Karty kontrolne i testy sprawdzające umiejętności uczniów.
  3. Konkursy matematyczne( klasowe i międzyklasowe).
  4. Oceny opisowe.
  5. Rozmowy
Wymienione powyżej modele działań ewaluacyjnych obejmować będą następujące formy oceniania:
  1. Ocena słowna (adresatem jest uczeń) - w trakcie prowadzonych zajęć w najbardziej odpowiednim momencie, ocena niezaplanowana, spontaniczna, połączona z gestem, uśmiechem. Ocena o charakterze wspierającym, zachęcającym do kontynuowania pracy, wsparta radą bądź wskazówką, uznaniem.
  2. Karta szkolnych osiągnięć ucznia (adresatem są uczniowie rodzice), która zawierać będzie podsumowanie miesięcznej lub dwumiesięcznej pracy ucznia. Oprócz stwierdzeń diagnostycznych, w karcie mogą być przekazywane wskazówki ukierunkowujące dalszą pracę z uczniem.
  3. Karta zysków i strat - "Bank sukcesów"
  4. 0cena opisowa (adresatem są uczniowie i rodzice ) - na zakończenie I i II semestru. Ocena ta stanie się opisową charakterystyką rozwoju i postępów w nauce poszczególnych uczniów. Ocena ta zawierać będzie nie tylko aktualny stan wiedzy ucznia, ale także jego zaangażowanie, pracowitość, pilność i wysiłek.
  5. Dyplom na zakończenie kI. I, kl. II i kl. III.
Przewidywane osiągnięcia ucznia.
     Kończąc trzyletni okres nauczania poświęconego tematyce matematycznej uczeń powinien:
  • dokonywać obliczeń w zakresie czterech podstawowych działań arytmetycznych;
  • rozwiązywać i układać nietypowe zadania z treścią;
  • prawidłowo i uważnie dokonywać analizy treści zadania;
  • dostrzegać elementy problemu ważne dla rozwiązania;
  • stosować więcej pożytecznych sposobów podchodzenia do zadań problemowych i tym samym sprawniej je rozwiązywać;
  • rozumieć tekst matematyczny
  • konstruować proste gry planszowe o rozbudowanym wątku matematycznym
  • kontrolować swoje rozumowanie i nabrać nawyki sprawdzania jego poprawności;
  • dokonywać samooceny i wierzyć we własne możliwości;
  • być odpornym na szkolne stresy tym samym być dojrzalszym do samodzielnej pracy
  • mieć poczucie własnej wartości;
  • radzić sobie w sytuacjach trudnych
  • cieszyć się z sukcesów własnych i innych;
  • prawidłowo współdziałać w grupie;
opracowała Alina Zając

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie