Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ścieżka dydaktyczna po Oleszycach

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1978 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam Państwu konspekt zajęć w terenie przeznaczony dla uczniów gimnazjum lub (w miarę potrzeb) w szkole podstawowej. Zawiera treści z zakresu: geografii, biologii, ekologii, historii.


JOLANTA BIAŁA

ŚCIEŻKA DYDAKTYCZNA
PO OLESZYCACH

I. CELE
Opracowana ścieżka dydaktyczna może być zaliczana do ścieżek wielotematowych, ponieważ zawiera treści z zakresu: geografii, biologii, ekologii, historii. Jest przeznaczona dla przedmiotu geografia w gimnazjum, może być jednak wykorzystywana w szkole podstawowej na lekcjach przyrody.

Trasa obejmuje 4 stanowiska:

1. STARA LIPA I ALEJA KASZTANOWA
2. „KSIĘCIA GÓRKA" - DWOREK SAPIEHÓW
3. MROWISKO
4. PLATAN-POMNIK PRZYRODY
Ścieżka przyrodnicza, której jestem autorem pomaga w realizacji następujących celów nauczania:

CELE DYDAKTYCZNE:

Uczeń potrafi

- rozpoznawać drzewa,
- wyróżniać składniki naturalne i antropogeniczne krajobrazu,
- określać kierunki świata,
- nazywać ptaki i ssaki,
- odmierzać odległości w terenie,
Uczeń zna
- historię Oleszyc,
- historię dworku Sapiehów,
Uczeń rozumie
- związki i współzależności, jakie zachodzą w środowisku,
- jak tworzą się ekosystemy.
CELE WYCHOWAWCZE
Uczeń potrafi

- współdziałać w zespole,
- odróżniać negatywne i pozytywne skutki działalności człowieka w krajobrazie,
- dostrzec zmiany jakie zachodzą w czasie.
Uczeń rozumie
- konieczność ochrony przyrody ożywionej i nieożywionej,
Uczeń zna
- zasady bezpieczeństwa i potrafi stosować je w codziennym życiu.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

- busola,
- plan miasta Oleszyc,
- zeszyty i ołówki.
Przed rozpoczęciem zajęć należy dokładnie zapoznać uczniów z materiałem dotyczącym przebiegu trasy. W związku z tym konieczne jest dokładne omówienie celu i tematyki oraz organizacji pracy w warunkach kameralnych.

II. OPIS TRASY
Opis trasy oraz przebieg zajęć na ścieżce dydaktycznej przedstawia poniższe zestawienie tabelaryczne.


TRASA MIĘDZY STANOWISKAMI

ODLEGŁOŚĆ W KM


OPIS DROGI

PROPONOWANE OBSERWACJE

Miejsce spotkania: Plac szkoły w Oleszycach



Sprawy organizacyjne:
- przypomnienie zasad bezpieczeństwa
- informacje o celach i trasie wycieczki
- rozdanie uczniom materiałów pomocniczych

STANOWISKO 1

STARA I1PAI ALEJA KASZTANOWA

1-2

0,2

Przejeżdżamy przez ulicę Zamkową,

skręcamy na lewo w kierunku ulicy Wiejskiej, następnie kierujemy się w stronę Lubomierza, malutkiej 8-10 rodzinnej osady

Widzimy:
- domki jednorodzinne znajdujące się na ulicy Zamkowej
- tereny byłego IGŁOPOLU
- roślinność parkową


STANOWISKO 2

„KSIĘCIA GÓRKA " - DWOREK SAPIEHÓW
2-3

03

Kierujemy się w stronę

Lubomierza, w głąb

parku

Widzimy:

- rzekę Przerwę

- stadion sportowy

- pola uprawne

- roślinność parkową


STANOWISKO 3

MROWISKO


3-4

2,2

Idziemy główną ulicą

w kierunku Jarosławia,

przechodzimy przez

most, pod którym

płynie Przerwa.

Następnie kierujemy

się w stronę centrum

miasta Oleszyce,

mijamy rynek i

kierujemy się w stronę

ulicy Mickiewicza.

Patrzymy na:

- rzekę Przerwę

- stadion sportowy

- centrum miasta, gdzie

zlokalizowane są:

a. Ratusz

b. Kościół Parafialny

c. Dzwonnica

d. Gimnazjum i

Szkoła

Podstawowa

STANOWISKO 4

PLA TAN - POMNIK PRZYRODY

4-P

0,3

Wracamy ulicą

Mickiewicza i

kierujemy się na plac

przed budynkiem

szkoły.

Widzimy:

- zabudowę wiejską

- Kościół Parafialny

- Dzwonnicę

- Rynek w Oleszycach

IV. OPIS STANOWISK OBSERWACYJNYCH

STANOWISKO 1
STARA LIPA I ALEJA KASZTANOWA
Jedną z niezmiernie ważnych form działalności Ligi Ochrony Przyrody są jej interwencje mające na celu dobro środowiska. Najczęściej są to: z jednej strony działania zapobiegające degradacji środowiska przyrodniczego, a z drugiej postulujące objecie ochroną obiektów i obszarów o wyjątkowych walorach przyrodniczych i krajobrazowych. Równocześnie postulowano objecie ochroną prawną wielu wartościowych obiektów o charakterze pomników przyrody oraz tworzenie nowych parków krajobrazowych i narodowych, rezerwatów, itp.

Lipa stojąca przed nami została uznana za pomnik przyrody. Lipa to długowieczne drzewo strefy umiarkowanej. W Polsce występują w lasach całego kraju. W części południowej jako lipa szerokolistna. Jest to drzewo ozdobne, głównie alejowe. Kwiaty posiada miododajne, są surowcem farmaceutycznym. Posiada drewno miękkie, lekkie, wykorzystywana jest m.in. w przemyśle meblarskim.

Na lewo od lipy, znajduje się aleja kasztanów. Są to kasztanowce zwyczajne. Ozdobne drzewa rosną do wysokości 30 m. Kasztanowiec pochodzi z Półwyspu Bałkańskiego. Jego kwiatostany są okazałe, owoce kolczaste, z jednym nasieniem, potocznie zwane kasztanem. Z tego drzewa wykorzystywana jest kora, kwiaty i nasiona w lecznictwie. Zazwyczaj kasztanowiec sadzony jest w parkach i przy drodze. Polecenie 1. Odpowiedzcie na pytania:

1) Co rozumiesz pod pojęciem „ pomnik przyrody " ?
2) Jakie znasz formy ochrony przyrody ?
Polecenie 2.
Opiszcie w trzech zdaniach to piękne drzewo, rosnące przed nami.

Polecenie 3.

Usiądźcie sobie wygodnie pod lipą. Wsłuchajcie się w szmer drzewa, co on wam

powie. Drzewa były bardzo częstym natchnieniem dla twórczości poetów. Jaki poeta

jest autorem fraszki, którą przeczytam ?

„ Gościu, usiądź pod mym liściem, a odpocznij sobie !

Nie dojdzie cię tu słońce, przyrzekam ja tobie.

(...)
A ja swym cichym szeptem sprawić umiem snadnie,

Że człowiekowi łacno słodki sen przypadnie. " („ Na lipę " - J. Kochanowski)

STANOWISKO 2


„KSIĘCIA GÓRKA" DWOREK SAPIEHÓW.

Zabytkowy dworek w Oleszycach sięga początkiem XV wieku. Pierwotnie należał do szlacheckiej rodziny Ramszów z Fulszyna. Po wygaśnięciu tego rodu przeszedł z dobrami oleszyckimi na własność Sieniawskich. Tenże dwór o cechach architektury obronnej był usytuowany we wschodniej części miasta, na ziemnych wałach otoczonych od zachodu i pomocy rozległymi stawami. W czasie licznych wojen dworek, ten był wielokrotnie grabiony i rujnowany. Po śmierci Adama Sieniawskiego w 1726 roku dworek był kilkakrotnie remontowany i przebudowywany.

W latach 50 - tych XIX wieku zaniedbany chyląc się ku ruinie wykupiony został od Anny Działyńskiej-Potockiej przez Sapiehów, oni to gruntownie go odbudowali. Przed 1914 r. zgromadzone były w nim zbiory graficzne i zabytkowa broń polska. Zbiory te zostały zrabowane w czasie I wojny światowej. Ostatecznie dworek spłoną w 1941 roku. Po wojnie częściowo został zrabowany przez ludność osiadającą się w Oleszycach. Teren ten otacza piękna roślinność parkowa.

Polecenie 1.

Proszę zastanowić się przez moment i odpowiedzieć na pytanie:

Dlaczego miejsce, w którym się znajdujemy mieszkańcy Oleszyc i okolic nazywają „księcia górką" ?

Polecenie 2.

Kazałam wam wziąć ze sobą ołówki i papier ponieważ chcę abyście usiedli wygodnie na trawie i spróbowali wyobrazić sobie okres świetności tego miejsca, a później przenieść to na papier.

Polecenie 3.

Znajdujemy się wśród wspaniałej bujnej roślinności. Czy potrafilibyście wymienić 3 gatunki, które w tym miejscu rosną ?

Polecenie 4.

Miasteczko Oleszyce zostało założone przez Hieronima Sieniawskiego w 1576

roku. Proszę wymienić inne znane nazwiska osób, które przez swoją działalność przyczyniły się do rozwoju Oleszyc.

Polecenie 5.

Proszę zastanowić się i odpowiedzieć na pytanie.

Gdybym była turystką zwiedzającą zakątki naszego kraju i będąc w Oleszycach

poprosiłabym kogoś z was, aby oprowadził mnie po miasteczku. Które miejsca według was są warte pokazania ?

STANOWISKO 3.

MROWISKO

Stoimy przed kopcem mrowisk. Mrowisko to gniazdo mrówek, w którym

może mieszkać nawet 100- tys. tych owadów. W każdym mrowisku występują kasty osobników, w których każda pełni ważną funkcję. Najczęściej widujemy robotnice, które bez przerwy maszerują w poszukiwaniu pożywienia i są zajęte znoszeniem go do gniazda.

Mrówki zakładają gniazda w różnych miejscach. Niektóre kolonie znajdują się pod płytkami chodnika, a leśne mrówki budują ogromne kopce z igieł i gałązek, których wysokość dochodzi do 150 cm. Wewnątrz kopca są korytarze, po których mrówki mogą się swobodnie poruszać i wielka liczba komór, gdzie wychowywane są larwy i poczwarki. Larwy karmione są przez robotnice. Jaja, larwy, poczwarki są rozmieszczone w różnych częściach gniazda, wejść do niego strzegą strażnicy. Mrówki tworzą społeczeństwa, w których skład wchodzą uskrzydlone samice i samce, bezskrzydłe robotnice i żołnierze. W Polsce jest wiele gatunków mrówek.
Polecenie 1.

W kopcu mrówek panuje ogromny ruch. Prześledź dwie trasy mrówek i opisz ich drogę. Co noszą mrówki do budowy kopca ?
Polecenie 2.

Oprócz mrówek tereny leśne zamieszkują jeszcze inne, drobne zwierzątka. Poszukaj ich ostrożnie w spróchniałych pniach i gałęziach.
Polecenie 3.

Wszyscy wiemy, że owady społeczne to takie, u których występuje podział pracy, wykonywanej przez poszczególne osobniki dla dobra grupy.

Proszę podać inne grupy owadów które tworzą strukturę społeczną.

Polecenie 4.

Mrówki to owady wyposażone w silne narządy gębowe. Po ugryzieniu przez mrówkę

na skórze pojawiają się zaczerwienienia. Proszę powiedzieć dlaczego tak się dzieje ?

STANOWISKO 4
PLATAN- POMNIK PRZYRODY

Pomniki przyrody są to twory przyrody i ich skupiska, chronione ze względu na szczególne znaczenie naukowe, estetyczne, historyczno-pamiątkowe oraz swoiste cechy krajobrazu. Do pomników przyrody żywej należą pojedyncze drzewa, grupy drzew, aleje, odznaczające się sędziwym wiekiem, wielkością, niezwykłymi kształtami lub o pięknym pokroju. Do najbardziej interesujących pomników przyrody w Polsce należą:

- dąb w Kadynach koło Elbląga, o obwodzie 10,26m.
- lipa w Cielętnikach koło Radomska, o obwodzie 9m.
Platan to także pomnik przyrody. Drzewo to zaliczane jest do ozdobnych, o korze łuszczącej się cienkimi płatami i zabarwieniu żółtozielonym, później

charakterystycznie brązowawozielona. Jest gatunkiem szybko rosnącym. Zwykle osiąga wysokość 20-40m. Bardzo dobrze znosi zanieczyszczenia dwutlenkiem węgla i dwutlenkiem siarki.

Polecenie 1.

Po tych wstępnych informacjach proszę o udzielenie odpowiedzi na pytania.

1) Na przykładzie tego drzewa pokaż i nazwij z jakich części składa się drzewo ?
2) Jakie procesy życiowe zachodzą w drzewie ?
Polecenie 2.
Dokonaj obserwacji i pomiaru drzewa uznanego za pomnik przyrody według następujących cech:

- kształt liścia
- wielkość liścia
- barwa kory
- sylwetki drzewa (pokrój)
Przeprowadź pomiar drzewa na wysokości 100 cm od
ziemi.
Polecenie 3.

Proszę wymienić wszystkie pomniki przyrody znajdujące się w Oleszycach. Dlaczego właśnie one znalazły się pod ochroną ?
Polecenie 4.

W naszym kraju występuje wiele interesujących okazów uznanych za pomniki przyrody. Proszę wymienić chociaż jeden taki pomnik i miejsce jego występowania.

Jolanta Biała

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie