Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawozdanie z opracowania i wdrożenia programu "JESTEM" dla 5-latków

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1354 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program "JESTEM" należy do grupy programów własnych przedszkola "Stokrotka" w Nowej Wsi Wielkiej , a szczegółowo omówiony został na łamach Literki w czerwcu 2005 roku .


1. Geneza zjawiska.
     W maju 2003 roku ,w wyniku przeprowadzonej przeze mnie obserwacji dotyczącej ilości wpływających "Kart zgłoszenia do przedszkola" dzieci 5-letnich ,sondażu środowiskowego oraz badaniu wiedzy i umiejętności 6-latków w kontekście podjętej przez nie wczesnej edukacji przedszkolnej , zauważyłam ,że od dwóch lat drastycznie zmniejszała się populacja 5-latków w naszej placówce. Powodem takiego stanu rzeczy była postępująca szybko restrukturyzacja dużych zakładów pracy w Nowej Wsi Wielkiej ,a w konsekwencji powiększające się bezrobocie.
     Wielu rodziców , a często pracowali w tych zakładach oboje, zaczęło wypisywać dzieci z przedszkola ,tłumacząc to coraz gorszą sytuacją materialną rodziny.
     Stało się to dla mnie nie tylko problemem finansowym- mniejsze wpływy z tzw. opłaty stałej-ale dzieci te uczęszczały do placówki już jakiś czas i bardzo je polubiłam ,pracując i spotykając się z nimi w grupach. Widziałam jak rozwijały swoją wiedzę i umiejętności , doskonaliły swoją postawę jako przedszkolaka. Widziałam też jak z wielkim żalem rodzice podejmują decyzję o zabraniu dziecka z placówki lub zgłoszeniu dziecka dopiero do grupy dzieci 5-letnich, choć ta najczęściej kończyła się zgłoszeniem dziecka dopiero do grupy 6-latków.
     Mając przygotowany pomysł na kontynuowanie pracy z "wypisywanymi " z przedszkola dziećmi oraz 5-latkami nie zgłoszonymi dotąd do placówki , w czerwcu 2003 roku zaprosiłam na spotkanie zainteresowanych rodziców chcąc poznać ich oczekiwania wobec przedszkola .Rodzice wypełnili wówczas ankietę , potwierdzając ,że przeszkodą w posłaniu dziecka do przedszkola stały się finanse rodziny.

2. Propozycja rozwiązania problemu.
     Populacja dzieci 5-letnich to w roku szkolnym 2003/2004 48. dzieci . Do przedszkola zgłoszonych zostało 22. dzieci. Problem stanowiła grupa 26.dzieci .
     Na końcowym posiedzeniu rady pedagogicznej w czerwcu 203 roku przedstawiłam propozycję, która dotyczyła zorganizowania spotkań z dziećmi w ramach "Klubu przedszkolaka".
     Zaproponowałam,aby zajęcia odbywały się raz w tygodniu po 3 godziny tj. od 13.00-16.00 ,z chwilą pozyskania jednej sali zajęć. Spotkania prowadzone miały być przez dyrektorkę oraz nauczycielki-ochotniczki , bez pobierania dodatkowego wynagrodzenia. Ku mojej wielkiej radości wszystkie nauczycielki ,znające problematykę, wyraziły chęć spotykania się z dziećmi ,dlatego w lipcu rozpoczęły się prace nad tworzeniem programu. Nazwa "JESTEM" wiązała się z powrotem dzieci do placówki.

3. Listy do rodziców.
     Opracowałam specjalne listy-zaproszenia do rodziców i korzystając z uprzejmośco Poczty lokalnej rozesłano je do 26 dzieci. Na zaproszenie odpowiedziało 18 rodziców dzieci 5-letnich i 3 rodziców dzieci 4-letnich. Wszyscy zostali poinformowani o warunkach , na jakich dzieci będą uczęszczać na zajęcia , wyrażając jednomyślną zgodę i wypełniając kartę zgłoszenia do Klubu. Także władze gminy wyraziły pozytywną opinię na temat wdrażanego przedsięwzięcia.

4. Powstanie programu "JESTEM".
     Program opracowałam wraz z trzema koleżankami ,odbywającymi staż zawodowy. Do realizacji włączyła się cała kadra ,także personel pomocniczy.
     Założenia programu to wyrównywanie szans edukacyjnych przed rozpoczęciem edukacji w grupie "0" ,a tym samym lepsze przygotowanie do kontynuowania nauki w szkole.
     Materiał programowy został potraktowany wybiórczo indywidualnie przez każdą nauczycielkę , a potem przeanalizowany na spotkaniach roboczych.

Cele ogólne:
  • stwarzanie sytuacji edukacyjnych pozwalających samodzielnie budować i posługiwać się znakiem, liczbą , barwą ,gestem, słowem w poznawaniu siebie i świata,
  • budowanie przez dziecko obrazu "siebie" w relacjach : ja-ty, ja-wy, ja-to przez stwarzanie odpowiednich warunków,
  • wprowadzanie dziecka w świat wartości i pozytywnych postaw w otaczającym świecie oraz twórczym funkcjonowaniu w grupie.
Kompleksowa tematyka zajęć oscylowała wokół następujących tematów: Kolorowa jesień, Figle i psoty Pana Listopada , Z radością czekamy na święta, Zimo baw się z nami , Bawimy się w teatr, Witaj wiosenko śliczna panienko, W zdrowym ciele zdrowy duch , Mama tata i ja oraz Lato czeka.
     Program uzyskał pozytywną recenzję doradcy metodycznego i został wdrożony do realizacji od października 2003 roku.
     Przy wspólpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej możliwe było przywożenie busem i odwożenie , pod kontrolą "dyżurnego" rodzica , 10-osobowej grupy dzieci z sąsiednich miejscowości.

5. Efekty działań.
  1. Program mógł zaistnieć w ramach szerokiej integracji kadry przedszkola, rodziców ,władz samorządowych oraz GOPS-u,
  2. przyniósł wymierne efekty w postaci bardzo dobrego (zweryfikowanego testem badania umiejętności dziecka 6-letniego ,potwierdzonego przez opinie nuczycieli klas początkowych) przygotowania dzieci do rozpoczęcia edukacji szkolnej,
  3. przyniósł ogromną satysfakcję z możliwości pomocy rodzinom ,
  4. program rekomendowany przeze mnie na spotkaniu dyrektorów spotkał się z szerokim zainteresowaniem i prośbą o możliwość podejmowania podobnych działań w sąsiednich placówkach,
  5. informacja o programie została zamieszczona na stronie internetowej Literki , aby dzielić się opiniami w ramach podjętych działań .
Program określono ramami czasowymi na rok szkolny 2003/2004 oraz 2004/2005.

Opracowanie: Wiesława Kaniasty, nauczyciel dyplomowany.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie