Uczeń kl. I – Remigiusz został zgłoszony na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przez rodziców z powodu trudności w pisaniu i czytaniu. Plan pracy indywidualnej z Remigiuszem został opracowany na podstawie stwierdzonych w trakcie badań psychologiczno-pedagogicznych deficytów rozwojowych ucznia oraz badań umiejętności czytania i pisania.
Uczeń kl. I – Remigiusz S. został zgłoszony na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przez rodziców z powodu trudności w pisaniu i czytaniu. W wyniku przeprowadzonych badań psychologicznych i pedagogicznych stwierdzono: - nieharmonijny rozwój umysłowy na poziomie odpowiednim do wieku - słabą interpretację materiału obrazkowego (krótka interpretacja historyjki obrazkowej, słabo dostrzegana akcja) - niski poziom techniki czytania (głoskowanie z syntezą) - trudności ze zrozumieniem tekstu - wypowiedzi ustne na niskim poziomie (mały zasób słów, mowa gwarowa) - wadliwą wymowę - wolne tempo pisania - niestaranne pismo - liczne błędy w pisowni, wynikające częściowo z wady wymowy (pisownia: sz-s, cz-c) oraz wyrazów zawierających dwuznaki i zmiękczenia, a także mylenie liter o podobnym kształcie graficznym:g-p, b-d, m-n, u-w, t-ł - deficyty w zakresie percepcji słuchowej i wzrokowej - lateralizację prawostronną - niską sprawność manualną i grafomotoryczną - słabą orientację w przestrzeni (uczeń myli kierunki, ma problemy z różnicowaniem lewej i prawej strony ciała)
Podczas badania Remik był energiczny, przejawiał spontaniczne reakcje. Z czasem stawał się męczliwy, nieuważny, pochopny. Wymagał zachęty, pomocy, naprowadzenia i potwierdzenia poprawności wykonywanych zadań. Chłopiec jest objęty w szkole opieką logopedyczną oraz uczęszcza na zajęcia zespołu dydaktyczno-wyrównawczego.
Na podstawie stwierdzonych w trakcie badania psychologiczno-pedagogicznego deficytów rozwojowych Remika oraz badań umiejętności czytania i pisania, skonstruowałam plan pracy indywidualnej, który może ulec zmianom w zależności od umiejętności dziecka.
Cele terapii i przykłady ćwiczeń
1. Usprawnianie motoryki, sprawności manualnej i ogólnej koordynacji ruchowej
- kreślenie dużych, płynnych linii wykonywanych całą ręką i ramieniem - kolorowanie dużych powierzchni - obwodzenie dużych konturów - ugniatanie różnych rodzajów materiałów - wycinanie, wydzieranie, rysowanie po śladzie, pogrubianie konturów, wypełnianie ich farbami - wykonywanie szlaczków ruchem płynnym - zabawy ruchowe, ćw. rozluźniające (zabawy orientacyjno-porządkowe, rzutne, skoczne z elementami toczenia, czworakowania, wymijania, zabawy rytmiczne, naśladowcze, gry zręcznościowe)
2. Usprawnianie percepcji wzrokowej oraz orientacji przestrzennej
- rozpoznawanie przedstawionych na obrazku przedmiotów i czynności oraz werbalizacja tych spostrzeżeń - opis sytuacji z zaakcentowaniem stosunków przestrzennych - różnicowanie wzrokowe: porównywanie, szukanie różnic, podobieństw, brakujących części, składanie, rozkładanie części obrazka - odtwarzanie „sobą” prostych układów pokazanych przez terapeutę - odtwarzanie pozycji prostych układów graficznych - wykonywanie układów „pod dyktando” terapeuty (ruchomy alfabet) - różnicowanie lewej i prawej strony ciała - naśladowanie ruchów oglądanych w lustrze
3. Usprawnianie wrażliwości słuchowej i słuchu fonematycznego - rozpoznawanie dźwięków : co upadło, co brzęczy, co jedzie, czyj to głos, itp. - nasłuchiwanie : co się dzieje wokół nas, co szumi, co warczy, co gwiżdże, itp. - wskazywanie źródła dźwięku - różnicowanie słów o podobnym brzmieniu - segregowanie obrazków według podanej głoski (pierwszej, środkowej, ostatniej) - analiza i synteza wyrazów w zakresie głosek i sylab (1, 2, 3 i więcej sylabowych) - uzupełnianie brakujących sylab - wybrzmiewanie głosek w nagłosie, śródgłosie, wygłosie - różnicowanie sylab (takie same, różne) - tworzenie wyrazów od podanej sylaby
4. Rozwijane mowy i wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego
- opowiadanie treści obrazków - układanie historyjek na podstawie obrazków - kończenie historyjek rozpoczętych przez osobę prowadzącą - wymienianie słów rozpoczynających się określoną głoską - układanie zdań z podanych wyrazów - podawanie wyrazów przeciwstawnych, zdrobniałych, bliskoznacznych - tworzenie nowych wyrazów przez anagramowanie
5. Usprawnianie techniki i tempa czytania
- układanie i czytanie sylab, potem wyrazów 1, 2 i wielosylabowych - dobieranie wyrazów i zdań do obrazków - układanie zdań z rozsypanki wyrazowej - uzupełnianie liter, sylab w wyrazach - sprawdzanie stopnia zrozumienia czytanego tekstu, zadawanie pytań pomocniczych, analizowanie tekstu częściami
6. Usprawnianie umiejętności pisania
- ćwiczenia płynnych, rytmicznych, postępujących ruchów pisarskich - kreślenie linii i figur literopodobnych - odrysowywanie przez kalkę prostych napisów i ich połączeń - obrysowywanie konturów mylonych liter - różnicowanie liter o podobnym kształcie graficznym - wykreślanki literowe
- zapisywanie ułożonych z liter ruchomego alfabetu sylab i ich przekształceń - przepisywanie z uzupełnianiem brakujących liter, sylab - pisanie z pamięci i ze słuchu poprzedzone wcześniejszą analizą wyrazów trudniejszych - pisanie wyrazów o pisowni zgodnej z brzmieniem - pisanie wyrazów zawierających głoski miękkie i dwuznaki - ćwiczenia w różnicowaniu liter o podobnym kształcie graficznym: g-p, b-d, m-n, u-w, t-ł-l
7. Wzmacnianie poczucia własnej wartości
- uczenie sposobów radzenia sobie z trudnościami, pokonywanie ich - mobilizowanie do dłuższego wysiłku przez stosowanie wzmocnień pozytywnych (nagradzanie, zachęcanie, pochwały)
8. Ćwiczenia relaksacyjno-odprężające (muzyka, plastyka, metoda Kinezjologii Edukacyjnej Paula Dennisona)
Jolanta Pedzińska
|