Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rozwijanie aktywności twórczej dziecka w wieku przedszkolnym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7820 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W niniejszej publikacji chciałabym przedstawić zagadnienie rozwijania aktywności twórczej dzieci w wieku przedszkolnym. Dzieciństwo, to okres szczególnie intensywnego rozwoju osobowości człowieka. Dziecko nabywa w tym okresie wiele ważnych doświadczeń a twórczość plastyczna stanowi jedną z form aktywności dziecka. Należy pamiętać, że podczas tworzenia dziecko nie tylko się bawi, ale rozwija wyobraźnię, utrwala wiedzę o otaczającym świecie, uczy się cierpliwości i samodzielności. Działalności plastyczna przynosi odprężenie i radość oraz może stać się skarbnicą wiedzy o dziecku.

Opracowała: Danuta Szmandra


Twórczość towarzyszyła człowiekowi od najdawniejszych czasów. To dzięki niej zmieniał się nasz świat, powstawały dzieła sztuki i wynalazki. Dziecko w sposób naturalny jest twórcą. Można to stwierdzić obserwując swobodną zabawę dziecka. Dziecko przetwarza przedmioty, które mogą stać się dla niego domem, pałacem, rakietą w zależności od jego twórczej wyobraźni. Twórczość plastyczna dziecka to także forma zabawy. Rysując, dziecko może przedstawić swoje marzenia i zmieniać rzeczywistość, jednocześnie rozwijając swoją wyobraźnię i doskonalić swoją sprawność manualną.
W literaturze dużo miejsca poświęcono twórczości plastycznej dzieci. W polskiej literaturze psychologicznej i pedagogicznej najpełniej to zagadnienie opracował S. Szuman, który przez wiele lat badał i analizował rysunki dzieci. Jego zdaniem: „dziecko wyraża się poprzez swoje rysunki, wierniej jak przez mowę (...) wypowiada się w rysunkach, stwarza mowę kształtów, która jest zdolna wyrażać przeżycia duchowe i świat subiektywnie przeżywany . Nie model, lecz wyobraźnia, fantazja i przeżycie kierują dzieckiem rysującym.
Rysowanie, malowanie czy konstruowanie to – wbrew pozorom – bardzo złożone formy działalności dziecka. V. Lowenfeld twierdzi, że dziecko w trakcie tworzenia daje część siebie, pokazuje jak widzi, co czuje i jak myśli. Dziecięca twórczość jest działalnością dynamiczną i kształtującą osobowość. Wyrabia zdolności twórcze, uczy stawiać pytania i jednocześnie odpowiadać na nie, uczy myśleć i kojarzyć. Podkreślić należy, że dzieci w wieku przedszkolnym przedstawiają w rysunkach wszystkie nurtujące je sprawy bez względu na stopień trudności wykonania. Treścią wypowiedzi bywa zarówno rodzina, jak i podwórko, ulica, koleżanki i koledzy oraz zwierzęta. Inspiracją do twórczego działania są wiersze, piosenki a także opowiadania. Badanie sztuki dziecka może być zadaniem fascynującym. Dzięki zrozumieniu sposobów rysowania i poznania środków, jakich dziecko używa do przedstawiania swego otoczenia uzyskujemy możliwości wglądu w jego postępowanie. Przekonujemy się wówczas o tym, jak złożony jest proces rozwoju dziecka.
Wytwory artystyczne dzieci mówią nam bardzo wiele. Dziecko ujawnia w nich bez obaw swą osobowość. Sztuka jest więc dla dziecka czymś ważnym, istotnym zarówno dla procesów myślenia, rozwoju percepcyjnego i emocjonalnego, jak i dla rosnącej świadomości społecznej. Ważnym zagadnieniem dotyczącym twórczości dzieci przedszkolnych, a zwłaszcza sześcioletnich, są czynniki stymulujące jej rozwój. Dzieci z natury swej są czynne i cechuje je pęd do działania. Dziecięca twórczość jest działalnością dynamiczną, wyrabia zdolności, uczy myśleć i kojarzyć. Dziecko tworzy bez specjalnego przygotowania, a każdy moment jest okazją do zdobywania nowych spostrzeżeń i doświadczeń przydatnych w następnym działaniu. W akcie tworzenia dziecko przedstawia nie tylko to co wie, ale i to, co je interesuje i czego pragnie, a sprawą pedagoga jest stworzenie warunków do wyzwolenia swobody i spontaniczności dziecięcych wypowiedzi.
Opieka nad twórczością dziecka oraz stymulowanie działań twórczych to ważne zadanie dla nauczyciela. Organizowanie dziecku odpowiednich warunków materialnych i przestrzenno-czasowych, a nie narzucanie mu pomysłów i tematów oraz sposobów ich realizacji. Zachęta, umiejętnie dozowana pochwała wytworu i wzbogacanie świata przeżyć dziecka przyczyniają się do zwiększenia jego motywacji w dziedzinie twórczości plastycznej. Należy przy tym zwrócić uwagę na indywidualizm każdego dziecka oraz różnice w widzeniu świata. Podstawową zasadą jest więc wytworzenie atmosfery sprzyjającej tworzeniu. Dlatego środowisko, w którym dziecko się rozwija, powinno w jak największym stopniu wzbogacać jego wyobraźnię, rozszerzać zakres wiedzy, dostarczać bodźców do spontanicznego i pełnego inwencji działania.
A. Misiurska w „Kalendarzu Plastycznym w Przedszkolu” stwierdza, że „podstawą podczas tworzenia zajęć jest samodzielna, twórcza praca, popieranie wszelkich form eksperymentalnych i dyskretne czuwanie nad samodzielną pracą dziecka. Nauczyciel nie może narzucać dziecku własnego widzenia świata, ani wymagać dostosowania pracy do swoich wyobrażeń, ponieważ w ten sposób hamuje proces twórczy, ogranicza spontaniczność dziecka, spowalnia wyobraźnię, nie pozwalając na zastosowanie często zaskakujących i wzbogacających wypowiedź plastyczną rozwiązań”.
Zadaniem przedszkola jest rozwijanie wszelkich zdolności dziecka, dzięki czemu kształtuje ono swoją osobowość i zwiększa szanse swojego powodzenia w szkole i w życiu.
Sztuki plastyczne pasują znakomicie do procesu kształtowania osobowości i postawy otwarcia na świat. Podstawą tych ćwiczeń jest radość, jaką sprawia dziecku dotykanie, manipulowanie, oglądanie, działanie. Ćwiczenia umożliwiają mu komunikowanie, okazywanie uczuć, wyrażanie swojej osobowości. Tworząc prace plastyczne, dziecko rozwija własną wyobraźnię i pomysłowość, odkrywa przyjemność płynącą z wyrażania samego siebie. Ćwiczenia plastyczne przyczyniają się także do wychowania w duchu samodzielności i dziecko nabywa umiejętności radzenia sobie, dobierania narzędzi i materiałów potrzebnych do realizacji projektu, wykazywanie inicjatywy. Staje się zdolne do dokonywania wyboru, umie go uzasadnić, rozwija sprawność odkrywania i samodzielnej nauki.
Podsumowując rozważania na temat twórczej aktywności dziecka można przytoczyć słowa A. Trojanowskiej, która stwierdza, że „twórczości można się nauczyć jedynie tworząc, tak jak chodzenia – chodząc.”



Bibliografia:
Dorance S.: Zajęcia twórcze w przedszkolu. Warszawa 1999,
Gloton R., Clero C.: Twórcza aktywność dziecka. Warszawa 1985,
Szuman S.: Sztuka dziecka. Warszawa 1990,
Leżańska W.: Przedszkole jako środowisko wychowania estetycznego. Warszawa 1990,
Lowenfeld V., Brittain W.L.: Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Warszawa 1987,
Przetacznik-Gierowska M., M. Tyszkowa M.: Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 1996,
Trojanowska A.: Dziecko i plastyka. Warszawa 1985,
Misiurska A.: Kalendarz Plastyczny w Przedszkolu. Warszawa 1993,

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie