Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wielkanoc na Mazurach

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1277 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jest to konspekt lekcji języka polskiego, który może być wykorzystany również na zajęciach pozalekcyjnych i na godzinie do dyspozycji wychowawcy. Celem zajęc jest przybliżenie symboliki Świąt Wielkanocnych , tradycji rodzinnych i regionalnych.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ
KL. IV - VI
KOŁO POLONISTYCZNE

TEMAT: Wielkanoc na Mazurach.

PODSTAWA PROGRAMOWA W CZĘŚCI OGÓLNEJ – NR UMIEJĘTNOŚCI: 3, 4, 5.
PODSTAWA PROGRAMOWA W CZĘŚCI PRZEDMIOTOWEJ – NR TREŚCI: 11.
STANDARDY – NR 1.1)b), 1.1)d), 2.1)d), 2.3), 3.4), 4.1).

CELE:
WIADOMOŚCI:
Uczeń:
• zna zwyczaje związane ze Świętami Wielkanocnymi,
• zna reguły ortograficzne dotyczące pisowni nazw świąt,
• wyjaśnia znaczenie symboli wielkanocnych,
• wskazuje symbolikę paschalną,

UMIEJĘTNOŚCI:
• rozumie znaczenie tradycji w życiu społecznym,
• opowiada o zwyczajach wielkanocnych swego regionu,
• poprawnie zapisuje nazwy świąt i przymiotniki od nich utworzone,
• zdobywa i wykorzystuje informacje z różnych źródeł w celu zaspokojenia potrzeb poznawczych,

POSTAWY:
• rozwija własną aktywność twórczą,
• efektywnie pracuje w grupie.

METODY PRACY:
• pogadanka,
• działania twórcze,
• mapa mentalna,
• praca ze słownikiem,
• drama,
• metoda praktycznego działania.



FORMY PRACY:
• praca indywidualna,
• praca w grupach,
• praca zbiorowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE, MATERIAŁY:
• rekwizyty kojarzone ze świętami,
• karty pracy indywidualnej,
• duże arkusze papieru,
• kolorowe kontury jajka,
• flamastry, klej, nożyczki,
• karty pracy grupowej,
• „Słownik symboli Wł. Kopalińskiego,
• karta ewaluacyjna, „drzewko wrażeń,
• tekst: T. Chludziński „Zdrowia, szczęścia winszujemy”.

UWAGA:
Uczniowie tydzień przed zajęciami zostali poinformowani o tematyce zajęć, gdyż należało się do nich przygotować:
• przynieść rekwizyty związane ze świętami,
• porozmawiać z rodzicami o zwyczajach świątecznych,
• poszukać informacji z różnych źródeł na temat zwyczajów wielkanocnych, symboliki świąt, sposobu ustalania daty Wielkanocy.
Poleciłam też uczniom uważne przeczytanie tekstu T. Chludzińskiego „Zdro-wia, szczęścia winszujemy”.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

ZAANGAŻOWANIE
Uczniowie siedzą w kręgu.
Swobodne wypowiedzi na temat Świąt Wielkanocnych: Z czym się one kojarzą? Jak się oblicza datę Świąt Wielkanocnych?
Po wprowadzeniu uczestnicy zajęć wyciągają z koszyczka kolorowe kontury jajek – podział na 4 grupy ze względu na kolor.

PRZEKSZTAŁCANIE
Każda grupa otrzymuje to samo zadanie – tworzenie mapy mentalnej do hasła WIELKANOC. Wykorzystuje się tu technikę kolażu.
Uczniowie umieszczają na dużych arkuszach papieru swoje skojarzenia – naklejają obrazki, rysują, zapisują wyrazy, tworzą rymowanki, przyklejają gałązki bazi, brzozy, zapisują nazwy zwyczajów wielkanocnych.


PREZENTACJA
Każda grupa deleguje jedną osobę, która prezentuje wielkanocno – wiosenną kompozycję (ocena najlepszej pracy).
W trakcie prezentacji grupy zapisują na kartkach nazwy symboli wielkanocnych, które pojawiły się w kompozycjach. Po zakończeniu prezentacji liderzy odczytują je.

POSZUKIWANIE
Poszczególne grupy losowo wybierają jeden symbol i próbują wyjaśnić jego znaczenie: jajko, baranek, zajączek, kurczak.
Uczniowie odwołują się do wiedzy z religii i wiedzy samodzielnie zdobytej z różnych źródeł, korzystają ze „Słownika symboli”.

PREZENTACJA
Liderzy grup referują wspólne ustalenia zespołu (ocena najlepszej grupy).

POSZUKIWANIE
Grupy otrzymują karty do uzupełnienia: zwyczaje wielkanocne w naszym regionie (załącznik 1.).

PREZENTACJA
Grupa, która wymieniła najwięcej zwyczajów wielkanocnych, odczytuje je, a pozostałe grupy „dopowiadają” swoje i uzupełniają braki (ocena grupy, która wymieniła najwięcej zwyczajów).
Omówienie zwyczajów wielkanocnych panujących w naszym regionie. Które zwyczaje najbardziej się podobają? Dlaczego niektóre z nich zanikają?

PRZEKSZTAŁCANIE I PREZENTACJA
1.Uczniowie przygotowują w grupach króciutkie scenki mimiczne dotyczące wybranego losowo zwyczaju (ocena najciekawszej scenki).
2. Porównanie zwyczajów panujących w naszym regionie ze zwyczajami kultywowanymi na Mazowszu (odwołanie się do tekstu T. Chludzińskiego „Zdrowia, szczęścia winszujemy”).
3. Rozdanie kart pracy indywidualnej (załącznik 2.). Zapisanie tematu zajęć:
Wielkanoc na Mazurach.
Przypomnienie zasad pisowni – pisownia rzeczowników wielką i małą literą oraz pisownia przymiotników utworzonych od nazw świąt.
Uzupełnianie kart pracy. Sprawdzenie poprawności wykonania ćwiczeń.
Uwaga! W przypadku trudności uczniowie proszą o „koło ratunkowe” (załącznik 3).

REFLEKSJA
1. Uczniowie na „drzewku wrażeń” naklejają listki symbolizujące ich wrażenia po zajęciach (zielony – pozytywne. żółty – takie sobie, czerwony – złe).
2. Uczniowie indywidualnie wypełniają kartę ewaluacyjną przygotowaną przez nauczyciela (załącznik 4.).

EDUKACJE MIĘDZYPRZEDMIOTOWE:
Wychowanie do życia w społeczeństwie – Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie.



REFLEKSJA
Zajęcia na temat: Wielkanoc na Mazurach zostały przeprowadzone z ucznia-mi kl. IVA Szkoły Podstawowej im. St. Palczewskiego w Drygałach. Były to zajęcia otwarte, które obserwowali nauczyciele samokształceniowego zespołu humanistycznego.
W przeważającej części zajęć uczniowie pracowali w grupach. Uważam, że zapewniało to każdemu z nich poczucie bezpieczeństwa i „szansę na sukces”. Zajęcia integrowały treści polonistyczne, plastyczne i religijne.
Z satysfakcją obserwowałam kreatywność uczniów podczas wykonywania zadań. To oni byli głównymi „aktorami” tych zajęć. Mogły wykazać się wiedzą zdobytą z różnych źródeł, umiejętnościami i pomysłowością w czasie aktywności artystycznej.
Im samym, sądzę, te zajęcia przypadły do gustu. Z przyjemnością czytałam wypełnione przez dzieci karty ewaluacyjne. Wynika z nich, że wszystkie zadania wydawały się im atrakcyjne, wykonywały je chętnie, wykazały duże zaangażowanie. Uważam, że zajęcia stworzyły uczniom okazję do poszerzenia i zweryfikowania swojej wiedzy dotyczącej zwyczajów wielkanocnych kultywowanych w ich domach i w regionie, ukazały piękno polskiej tradycji, która jest przekazywana z pokolenia na pokolenie.





Opracowała:
mgr Danuta Rogińska
nauczycielka Szkoły Podstawowej
im. St. Palczewskiego w Drygałach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie