Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zaburzenia kinestezji artykulacyjnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 29466 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Kinestezja artykulacyjna - to czucie ułożenia narządów mowy przy poszczególnych głoskach. Z zagadnieniem tym, a ściślej z zaburzeniami kinestezji artykulacyjnej, mam do czynienia na co dzień w swej praktyce logopedycznej. W niniejszej publikacji przedstawiam nieco teorii na ten temat, a także przykładowy scenariusz zajęć logopedycznych z uczniem klasy drugiej szkoły podstawowej.

Zaburzenia kinestezji artykulacyjnej. Scenariusz zajęć logopedycznych.

     Kinestezja artykulacyjna to czucie ułożenia narządów mowy właściwego poszczególnym głoskom (Styczek, 1982). Wykształca się później niż słuch fonematyczny, bowiem wzorce kinestetyczno-ruchowe wytwarzają się pod jego kontrolą.
     Zaburzenia słuchu fonematycznego, czyli trudności w identyfikowaniu i różnicowaniu głosek między sobą, uniemożliwiają naukę prawidłowych artykulacji. Fakt ten pociąga za sobą dalsze konsekwencje – niemożność kodowania do odpowiednich okolic mózgu ruchów i ułożeń narządów mowy właściwych poszczególnym głoskom. Zatem nie dochodzi do wytwarzania i stabilizowania się prawidłowych wzorców kinestetyczno-ruchowych głosek, co prowadzi do licznych substytucji.
     Bywa jednak i tak, iż słuch fonematyczny jest prawidłowy, a mimo to występują trudności w wymowie. Dziecko wówczas zna poprawne brzmienie danej głoski, słyszy i identyfikuje je w mowie otoczenia, lecz brak mu informacji o ruchach własnych artykulatorów, dlatego nie potrafi ich ułożyć w sposób odpowiedni dla danej głoski. Zatem zaburzenia kinestezji artykulacyjnej mogą występować przy prawidłowo wykształconym słuchu fonematycznym lub łącznie z deficytami w jego zakresie.
     Aby stwierdzić u dziecka jedynie zaburzenie kinestezji artykulacyjnej należy uprzednio wykluczyć zaburzenia słuchu fonematycznego i sprawności narządów mowy. Badanie polega na powtórzeniu przez ucznia głosek opozycyjnych (na przykład opozycja miejsca artykulacji), ciągów sylab oraz wyrazów zawierających te głoski.
Przykłady:

s – š - s – š saša suša
c – č - c – č cača caľinečka
z – ž - z – ž zaža zbože
dz – dż - dz – dż dzadża skače itp.
     Ćwiczenie kinestezji artykulacyjnej polega na wielokrotnych powtórzeniach danych głosek, w celu osiągnięcia pełnego automatyzmu we właściwym układaniu narządów mowy dla konkretnej głoski, a także automatyzmu w sprawnym przechodzeniu od jednej artykulacji do drugiej (jak w trudnych wyrazach typu: skšat, sočysty itp.).
     Oto przykładowy scenariusz zajęć logopedycznych z uczniem klasy drugiej szkoły podstawowej:

Temat: Ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej. Automatyzacja wymowy głosek syczących i szumiących w wyrazach.

Cele:
  • wydłużanie fazy wydechowej;
  • kształtowanie umiejętności gospodarowania powietrzem wydechowym;
  • usprawnianie motoryki narządów mowy;
  • automatyzacja wymowy głosek syczących i szumiących;
  • doskonalenie kinestezji artykulacyjnej;
  • doskonalenie umiejętności słuchowego różnicowania głosek syczących i szumiących;
  • kształtowanie umiejętności budowania poprawnych zdań.
Czas trwania: 30 minut

Przybory i pomoce:
lustro, zeszyt ucznia, piłeczki, rurki, klocki do zbudowania bramek, etykietki z sylabami, kartoniki z literami s, z, c, dz, sz, ż, rz, cz, dż, obrazki, pudełka.

Przebieg zajęć:
  1. Przywitanie się z uczniem.
  2. Sprawdzenie pracy domowej.
  3. Zabawa w naśladowanie odgłosów przyrody - ćwiczenia oddechowo-fonacyjne – fonacja głosek na długim wydechu:
    • samogłosek ustnych,
    • spółgłosek szczelinowych,
    • sylab z głoskami szczelinowymi.
  4. Ćwiczenia (w formie zabawy) usprawniające pracę narządów mowy:
    • języka,
    • warg,
    • policzków,
    • podniebienia miękkiego.
  5. Ćwiczenia oddechowe połączone z ćwiczeniami kinestezji artykulacyjnej – mecz piłeczek pingpongowych (drużyna piłek s i drużyna piłek sz) – uczeń dmucha przez rurkę na piłeczkę, a po każdorazowym zdobyciu bramki losuje etykietkę z ciągiem sylab do ćwiczeń (np. sa – sza – sa, żo – zo – żo itp.) → według schematu: 1) przeczytaj cicho, 2) wymów.
  6. Zabawa w literowy pociąg - ćwiczenie kinestezji artykulacyjnej wraz z ćwiczeniem słuchu fonematycznego → według schematu:
    1. słuchaj,
    2. powtórz,
    3. dobierz litery,
    4. wymów,
    5. pisz.
    Na stoliku leżą rozsypane kartoniki z literami: s, z, c, dz, sz, ż, rz, cz, dż. Uczeń słucha jak logopeda wypowiada wyrazy zawierające jednocześnie głoski z obu ćwiczonych szeregów ( np.: czerwiec, zboże, susza, często itp.), następnie powtarza je i dobiera kartoniki z „ trudnymi” literami występującymi w danym wyrazie w odpowiedniej kolejności, potem jeszcze raz wymawia, patrząc na ułożony przez siebie model słowa, i zapisuje w zeszycie cały wyraz:
    1. zbože→
    2. zbože→
    3. z ż→
    4. zbože→
    5. zboże
  7. Zabawa w porządkowanie pokoju - automatyzacja wymowy głosek syczących i szumiących. Na stole leżą rozsypane obrazki przedstawiające przedmioty z pokoju dziecięcego. Uczeń najpierw nazywa wszystkie obrazki (w razie potrzeby sam stara się poprawić), a następnie porządkuje je i układa do dwóch różnych pudełek – jako przedmioty Czarka i Sabinki (imiona dzieci sugerują sposób segregacji).
  8. Ćwiczenie stymulujące rozwój mowy – uczeń układa po dwa zdania o Czarku i Sabince z wykorzystaniem nazw przedmiotów na obrazkach, np.: Czarek zbiera szyszki, Sabinka ma sukienki dla lalek.
  9. Zadanie pracy domowej – narysowanie i podpisanie dwóch wymyślonych przez siebie przedmiotów dla Celinki i Szymka.
  10. Pożegnanie się z uczniem.
Literatura:
    Gałkowski T. i Jastrzębowska G.(red.) Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Opole 1999, Uniwersytet Opolski
    Sawa B. Dzieci z zaburzeniami mowy. Warszawa 1990, WSiP
    Słodownik – Rycaj E. O mowie dziecka. Jak zapobiegać powstawaniu nieprawidłowości w jej rozwoju. Warszawa 2000, Wyd. Akademickie „Żak”
    Styczek I. Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. Warszawa 1982, WSiP
Joanna Pasterak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie