Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Planujemy budżet domowy - lekcja matematyki w klasie V szkoły podstawowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7252 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Ponieważ ważnym elementem reformy oświaty jest przygotowanie uczniów do radzenia sobie z różnymi problemami życia codziennego oraz rozwijanie umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce, warto zatem raz na jakiś czas poprowadzić lekcję w sposób odmienny od tradycyjnego. Oto konspekt takiej lekcji matematyki dla klasy V szkoły podstawowej, mającej na celu kształtowanie sprawności rachunkowych na ułamkach zwykłych i dziesiętnych przy wykorzystaniu terminów i sytuacji ekonomicznych.

Opracowała:
Jadwiga Cholewa
Nauczyciel matematyki
Szkoła Podstawowa nr 12 w Piotrkowie Tryb.

DZIAŁ PROGRAMOWY: Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.

TEMAT LEKCJI: Planujemy budżet domowy.

CELE LEKCJI:

DYDAKTYCZNE
  • Wzbogacenie wiedzy ekonomicznej uczniów na temat elementarnych pojęć ekonomicznych, takich jak: dochody, wydatki, budżet, pensja, emerytura, stypendium, premia, inwestycja domowa, opłaty stałe, koszty utrzymania
  • Kształtowanie sprawności rachunkowych na liczbach naturalnych i ułamkach zwykłych
  • Rozwijanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce
  • Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych łączących matematykę z wiedzą ekonomiczną
WYCHOWAWCZE:
  • Przygotowywanie uczniów do radzenia sobie z różnymi problemami życia codziennego
  • Wdrażanie do planowania własnych wydatków
  • Przygotowywanie uczniów do dokonywania wyborów
  • Kształcenie umiejętności współpracy w grupie
METODY PRACY:
  • Problemowa – dyskusja dydaktyczna
  • Praktyczna – ćwiczenia praktyczne, praca z kartą pracy
FORMY ORGANIZACJI PRACY:
  • Praca z całą klasą
  • Praca w grupach
  • Praca samodzielna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
  • Kalkulatory kieszonkowe
  • Karty zadań do pracy w grupach
  • Karty zadań do pracy samodzielnej
  • Plansza z definicją słowa „budżet”
PRZEWIDYWANY PRZEBIEG LEKCJI
  • CZYNNOŚCI WPROWADZAJĄCE I PRZYGOTOWUJĄCE DO REALIZACJI TEMATU LEKCJI:
    Uczniowie zostają zapoznani z tematyką i celami lekcji. Metodą „burzy mózgów” próbują wyjaśnić znaczenie słowa „budżet” – mogą formułować „własne definicje” lub korzystać ze słownika. Wspólnie zastanawiają się kto musi planować budżet. Zapisują do zeszytu definicję:
    BUDŻET – to zestawienie, plan dochodów i wydatków danym okresie; swój budżet ma np.: państwo, miasto, firma, instytucja (także szkoła), rodzina, osoba.
  • CZĘŚĆ WŁAŚCIWA:
    Uczniowie pracują w czteroosobowych grupach.

    ZADANIE 1 – podane w karcie pracy określenia mają podzielić na wpływy i wydatki w budżecie domowym (zał. nr1) oraz w budżecie 12 – letniego chłopca (zał. nr2) Wyniki swojej pracy przedstawiają pozostałym grupom. Dyskusja na temat poprawności podziału.

    ZADANIE 2 – grupy otrzymują miesięczne zestawienie dochodów i wydatków w rodzinie Nowaków (zał. nr3). Mają za zadanie obliczyć łączne dochody i wydatki w tej rodzinie oraz odpowiedzieć na pytania: co sądzą o tym budżecie, czy chcieliby coś w nim zmienić?

    ZADANIE 3 – uczniowie pracując samodzielnie rozwiązują zadania związane z dochodami i wydatkami (zał. nr 4).
  • CZĘŚĆ KOŃCOWA:
    Uczniowie odpowiadają na pytania:
    • Czy warto przygotowywać budżet domowy?
    • Dlaczego wszystkie wydatki trzeba dostosować do stałych dochodów?
    • Co to jest nieprzewidziany wydatek?
    • Czy warto część dochodów przeznaczyć na oszczędności?
ZADANIE DO DOMU: Mając do dyspozycji 20 zł kieszonkowego miesięcznie od rodziców oraz 15 zł od babci, przygotuj plan swoich wydatków pamiętając, że ¼ swoich dochodów odkładasz na zakup gry komputerowej.

ZAŁĄCZNIK NR 1
Podane określenia podzielcie na wpływy i wydatki w budżecie domowym:
pensja, zakup biletów do kina, premia w zakładzie pracy, renta, czynsz, wygrana w Multilotku. zakup ubrań, zakup paliwa, zakup środków czystości, zakup biletów miesięcznych na autobus, opłaty za prąd i gaz, kieszonkowe dla dzieci, odsetki od lokaty terminowej, opłata za Internet, stypendium, opłata za telefon, spadek.

ZAŁĄCZNIK NR 2
Podane określenia podzielcie na wpływy i wydatki w budżecie 12 – letniego chłopca: zakup słodyczy, zakup biletu do kina, kieszonkowe, zakup czasopism, pieniądze ze sprzedaży makulatury, prezent od babci, zakup gry komputerowej.

ZAŁĄCZNIK NR 3
Przyjrzyjcie się podanemu zestawieniu przybliżonych miesięcznych dochodów i wydatków w rodzinie Nowaków.
DOCHODY:
Pensja mamy - 1251 zł
Pensja taty - 1550 zł
Odsetki od lokaty terminowej - 197, 25 zł
Kwota za wynajem mieszkania - 500 zł

WYDATKI :
Opłaty stałe: czynsz, prąd, gaz, TV, telefon, bilety miesięczne - 819,30 zł
Wydatki na codzienne utrzymanie: żywność, środki czystości - 1200 zł
Usługi: pralnia , naprawy samochodu - 500 zł
Wydatki na naukę i kulturę - 400 zł
Kieszonkowe dla dzieci - 200 zł
Spłata raty za komputer - 398,7 zł
Zakup gier komputerowych - 199,99 zł
Kwota przeznaczona na wakacje - 300 zł

Obliczcie łączne dochody i wydatki.
Czy macie jakieś spostrzeżenia?
Czy chcielibyście wprowadzić jakieś zmiany w tym budżecie?

ZAŁĄCZNIK NR 4
Rozwiąż zadania :
  1. Nowakowie na stałe opłaty wydają 600 zł miesięcznie, co stanowi 0,35 ich dochodów. Jaki jest miesięczny dochód rodziny Nowaków?
  2. W rodzinie Malinowskich miesięczny dochód wyniósł 2000 zł. Ile pieniędzy wydali Malinowscy na miesięczne utrzymanie, jeśli stałe opłaty wyniosły:
    Telefon - 129, 07 zł
    Czynsz - 403,25 zł
    Prąd i gaz - 141,3 zł
    Bilety miesięczne - 28, 50 zł
    Opłata za naukę - 260 zł
  3. Ile wynosi dochód w rodzinie Kasi, jeśli 0,2 tego dochodu pochłaniają stałe opłaty, ¾ dochodu to koszty utrzymania i niezbędne wydatki, a resztę, czyli 100zł, wpłacono na książeczkę oszczędnościową?
BIBLIOGRAFIA:
  1. Maria Fryska, Kamila wilczyska, Mierz zamiary na siły, WSiP, Warszawa 1999
Opracowała:
Jadwiga Cholewa

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie