Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sztuka dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3013 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Istnieje wiele określeń sztuki. Na pewno sztuka jest tworzeniem nowych, niepowtarzalnych wartości estetycznych.
Odpowiadając na pytanie - czym jest sztuka dziecka? – należy z całą odpowiedzialnością stwierdzić, że sztuka dziecka nie jest tym samym co sztuka dorosłego człowieka. Dla przeciętnego człowieka ma ona związek z dziedziną estetyki i piękna. Dla dziecka jest przede wszystkim środkiem wyrazu.


Sztukę możemy zdefiniować następująco: „ jest to dziedzina świadomej działalności ludzkiej w wyniku, której powstają wytwory charakteryzujące się takimi cechami jak: nowość, oryginalność,( niepowtarzalność) i generatywność wartości artystycznych, posiadające właściwości wywoływanych stanów emocjonalnych o charakterze emocjonalnym...” Nazwa „sztuka” wiąże się tu z „wytworem”(S. Popek)
Jeżeli chcemy zrozumieć sztuka dziecka, to musimy się odczuwać prostotę sztuki prymitywnej.

Sztuka dziecka to: ogólne określenie wytworów dziecięcych, plastycznych, posiadających wartości artystyczne. Z tego wynika, że nie każdy wytwór dziecka nazwiemy dziełem sztuki (...) Natomiast, koniecznie trzeba pamiętać, że każdy plastyczny wytwór dziecka ma znaczenie pedagogiczne i to jest jego główna wartość ( S.Popek)
Różne są zdania o sztuce dziecka. Niektórzy plastycy i psychologowie dopatrują się w wytworach dzieci cech nowości, oryginalności i autentyczności. Skłonieni są przypisać im wartość artystyczną.
Inni wolą traktować je jako pewien dokument rozwoju pracy wychowawczej.
Dziecko malując, rysując, czy modelując - tworzy w oparciu o to co zna, co sobie wyobraża i co spostrzega. Wyraża w swych wytworach swe dziecinne przeżycia.
Działalność twórcza dziecka różni się od twórczości dorosłego człowieka tym, że dziecko nie planuje z góry efektu w postaci wartościowego artystycznie wytworu. Nie jest nastawione na tworzenie dzieła sztuki.
Dziecko maluje, rysuje bo sprawia mu to przyjemność. Dla niego jest to przede wszystkim zabawa. Swe prace wykonuje z ochotą, spontanicznie, dla własnej potrzeby.
W działalności plastycznej znajduje spełnienie swych najskrytszych marzeń.
Prace dziecięce o wysokich wartościach artystycznych są nieliczne, w stosunku do ogólnej ich liczby. Wiele z nich są dziełem zupełnie przypadkowym.
Dziecko maluje i tworzy intuicyjnie, pod wpływem emocji, zdarza się więc, że czasami uzyska świetne wyniki artystyczne.
„Własna ekspresja, pragnienie wyrażenia przez dziecko tego co dla niego ważne, chęć nadania formy artystycznej zarówno frustracjom jak i radościom życia musza istnieć zanim rozwiną się sprawności plastyczne” (V.Lorenfeld)
Zdaniem tego autora „ samo dostrzeganie różnic w tworzywie ( materiale) artystycznym i rozwijanie sprawności w posługiwaniu się nim będą dziecku pomocne, potrzeba i pragnienie wypowiedzenia się są jednak ważniejsze”
O sztuce dziecka wypowiada się także S.Szuman: (...) w tej sztuce nie znajdziemy potęgi, która by nami mogła zawładnąć, ani wartości wyższych, które by nami wstrząsnęły.
Jest w niej jednak cały rozległy, bogaty świat, któryśmy kiedyś sami przeżywali: świat świeżości duchowej i zarania życia”

Dziecko jest istotą dynamiczną a sztuka staje się dla niego sposobem przekazywania swych przeżyć, uczyć i myśli. Trzeba pamiętać, że sztuki dziecka nie można ocenić tak samo za pomocą takich samych kryteriów piękna czy smaku, jakie stosuje się wobec dorosłych.
Badanie sztuki dziecka jest dla wielu nauczycieli zadaniem ważnym i fascynującym. Pozwala im „wtargnąć w głąb” samego procesu tworzenia. Wiedza taka pozwoli lepiej zrozumieć sztukę dziecka. Każde dziecko należy traktować indywidualnie, a zadaniem nauczyciela jest stwarzanie atmosfery pomysłowości sprzyjającej odkrywczemu działaniu.
Tak więc przedszkole, szkoła, jak twierdzi S.Czajka „ filmy o sztuce, książki ilustrowane rysunkami na wysokim poziomie artystycznym i milionowe nakłady reprodukcji, wreszcie sama oryginalna twórczość artystyczna(...) wszystko to sączy wiedzę o sztuce, rozbudza zainteresowanie nią i jest źródłem przeżyć estetycznych”

Już od najmłodszych lat należy zbliżać dzieci do różnych rodzajów sztuki i rozwijać ich własną twórczość. Dzieła sztuki są niezastąpionym materiałem kształcenia pełnej i wszechstronnej osobowości dziecka.
Należy dążyć do tego, by dzieci odbierały dzieło sztuki coraz wnikliwiej. Warunkiem wartościowego odbioru są: bezpośredni kontakt z dziełem sztuki, czas potrzebny na obcowanie z dziełem sztuki, wielokrotny odbiór dzieła.
Wymienione warunki wskazują, że rozwijanie zainteresowania sztuką to proces długofalowy wymagający czasu i systematyczności. Realizacja tych zadań zależeć będzie przede wszystkim od rozumienia i docenienia ich przez nauczyciela.
Nauczyciel powinien przejawiać żywe i stałe zainteresowanie sztuką.
Każdy człowiek przejawia potrzebę uzewnętrznienia swych przeżyć tym bardziej dziecko. Dzięki temu należy kształtować ich umiejętności i uzdolnienia plastyczne.

Napisała nauczycielka mgr Danuta Kaszuba

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie