Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Łamanie, wstawianie i kasowanie wierszy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3766 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz ten był pracą zaliczeniową na studiach podyplomowych ' Technika i technologia informacyjna" Na Politechnice Cząstochowskiej.
Scenariusz lekcji informatyki.

Szkoła Podstawowa.
Klasa: IV.
Przedmiot: informatyka.
Prowadząca: mgr Dorota Gąsiorek
Czas trwania: 45 min.


Temat: Łamanie, wstawianie i kasowanie wierszy.

Cele lekcji:

Operacyjne – uczeń potrafi:

§ Pracować z gotowym tekstem.
§ Łamie wiersz, wstawia puste wiersze do dokumentu.
§ Potrafi kasować puste miejsca w dokumencie.


Wychowawczy:

§ Wdrażanie do logicznego myślenia i aktywności.
§ Zachowania kultury osobistej na lekcji.


Metody pracy: wykład, pogadanka, ćwiczenia.

Formy pracy: z cała klasą, indywidualna ucznia.

Środki dydaktyczne: zestaw komputerowy, przygotowane ćwiczenia na karcie pracy i na dyskietce, podręcznik.


Tok lekcji.

I. Czynności organizacyjno- porządkowe.

a) Przywitanie uczniów.
b) Sprawdzenie listy obecności.

II. Przypomnienie wiadomości poznanych wcześniej.

1) Jakie programy umożliwiają tworzenie dokumentów tekstowych i ich redagowanie?
Odp.Np.: Microsoft Word, Word pad, notatnik.

2) Jaką rolę pełnią dwa kursory w oknie dokumentu tekstu?

Odp. Gdzie i pod jaką nazwą zapisać dany plik.

3) Czy sposób zapisu dokumentu utworzonego w edytorze graficznym różni się od sposobu zapisu dokumentu tekstowego w edytorze tekstu? Co należy ustalić, aby zapisać te dokumenty?

Odp. Sposób zapisu nie różni się. Aby zapisać dokumenty należy ustalić, gdzie je zapisać pod jaką nazwą?




III.

Temat: Łamanie, wstawianie i kasowanie wierszy.

1) Wykład:


Łamanie wersu:

Wstawianie w środku zdania znaku końca z akapitu (klawiszem ENTER). Powoduje to, że
Zdanie do tej pory stanowiące całość, znajduje się odtąd w dwóch różnych akapitach, którym możemy nadawać różne parametry formatowania tekstu. Operacja taka jest jednak stosowana bardzo rzadko.




Łamanie, wstawianie i kasowanie wierszy:

Czasami trzeba zacząć pisanie od nowego wiersza, zanim dojdzie się do końca poprzedniego – wówczas trzeba wiersz „złamać”.

Aby złamać wiersz tekstu, należy ustawić kursor tekstowy w miejscu, w którym wiersz ma być zakończony i nacisnąć klawisz ENTER.
Aby wstawić pusty wiersz, należy umieścić kursor tekstowy na końcu poprzedniego wiersza i nacisnąć klawisz ENTER.
Aby usunąć niepotrzebny pusty wiersz, należy ustawić kursor tekstowy w tym wierszu i użyć klawisza do kasowania znaków.
Każda z wymienionych wyżej operacji związana jest z ustawieniem w odpowiednim miejscu kursora tekstowego.



2) Wykonywanie ćwiczeń:

Ćwiczenie 1.(łamiemy wiersze tekstu, wstawiamy i kasujemy puste wiersze).

1. Uruchom edytor tekstu.
2. Otwórz nowy dokument (jeśli nie został otwarty podczas uruchomiania edytora).
3. Napisz w pierwszym wierszu nazwy wszystkich dni tygodnia.
4. Wykonaj kolejno polecenia:
§ rozmieść wyrazy tak, aby każda nazwa znalazła się w oddzielnym
wierszu,
§ wstaw między wierszami z tekstem po dwa puste wiersze,
§ usuń jeden z pustych wierszy odstępu.

5. Zapisz utworzony plik do własnego katalogu na dysku twardym (tego, w
którym zapisujesz dokumenty tekstowe).

Ćwiczenie 2.

Opisz jak spędzasz czas wolny (po zajęciach szkolnych) – od poniedziałku do niedzieli. Zatytułuj opis: CZAS WOLNY. Każdy dzień tygodnia umieść w oddzielnym wierszu.
Między opisami poszczególnych dni umieść wiersz odstępu. Zapisz dokument w pliku pod nazwą wolne.

3) Usystematyzowanie i utrwalenie wiadomości:

WARTO ZAPAMIĘTAĆ!

§ Położenie kursora tekstowego wskazuje miejsce redagowania
(formatowania) tekstu.
§ Naciśnięcie klawisza ENTER, po wprowadzeniu tekstu, powoduje zakończenie akapitu. Kursor tekstowy przechodzi wówczas do nowego wiersza. Nowy akapit będzie miał takie same parametry formatowania jak poprzedni. Jeśli parametry nowego akapitu mają być inne, to trzeba je zmienić.

Dlaczego takie ważne jest odpowiednie umieszenie kursora tekstowego, gdy chcemy dokonać dowolną operację na wierszach tekstu?




4) Zakończenie lekcji.

a) Pożegnanie uczniów.


Ćwiczenie 1.(łamiemy wiersze tekstu, wstawiamy i kasujemy puste wiersze).

1. Uruchom edytor tekstu.
2. Otwórz nowy dokument (jeśli nie został otwarty podczas uruchomiania edytora).
3. Napisz w pierwszym wierszu nazwy wszystkich dni tygodnia.
4. Wykonaj kolejno polecenia:
§ rozmieść wyrazy tak, aby każda nazwa znalazła się w oddzielnym
wierszu,
§ wstaw między wierszami z tekstem po dwa puste wiersze,
§ usuń jeden z pustych wierszy odstępu.

5. Zapisz utworzony plik do własnego katalogu na dysku twardym (tego, w
którym zapisujesz dokumenty tekstowe).



Ćwiczenie 2.

Opisz jak spędzasz czas wolny (po zajęciach szkolnych) – od poniedziałku do niedzieli. Zatytułuj opis: CZAS WOLNY. Każdy dzień tygodnia umieść w oddzielnym wierszu.
Między opisami poszczególnych dni umieść wiersz odstępu. Zapisz dokument w pliku pod nazwą wolne.

Ćwiczenie 1.(łamiemy wiersze tekstu, wstawiamy i kasujemy puste wiersze).

6. Uruchom edytor tekstu.
7. Otwórz nowy dokument (jeśli nie został otwarty podczas uruchomiania edytora).
8. Napisz w pierwszym wierszu nazwy wszystkich dni tygodnia.
9. Wykonaj kolejno polecenia:
§ rozmieść wyrazy tak, aby każda nazwa znalazła się w oddzielnym
wierszu,
§ wstaw między wierszami z tekstem po dwa puste wiersze,
§ usuń jeden z pustych wierszy odstępu.

10. Zapisz utworzony plik do własnego katalogu na dysku twardym (tego, w
którym zapisujesz dokumenty tekstowe).



Ćwiczenie 2.

Opisz jak spędzasz czas wolny (po zajęciach szkolnych) – od poniedziałku do niedzieli. Zatytułuj opis: CZAS WOLNY. Każdy dzień tygodnia umieść w oddzielnym wierszu.
Między opisami poszczególnych dni umieść wiersz odstępu. Zapisz dokument w pliku pod nazwą wolne.

opracowała: mgr Dorota Gasiorek nauczyciel Szkoła Podstawowa Nr 21 w Częstochowie.



Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie