Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ziemia- planeta ludzi

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2193 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Kształcenie rozumiane jako proces osiągania kompetencji musi się dokonywać w takich sytuacjach, w których uczeń ma szansę na maksymalną samodzielność w myśleniu, poszukiwaniu rozwiązań, wykorzystywaniu źródeł informacji i zdobytych już doświadczeń.
Zajęcia przygotowywane według założeń programu KREATOR wymagają od nauczyciela dużego zaangażowania przed lekcją. Jednak są to lekcje bardzo atrakcyjne.

W zajęciach kreatorskich czyli kształcących myślenie twórcze występują następujące fazy:
- zaangażowanie
- badanie
- przekształcanie
- prezentacja
- refleksja
W ten sposób zaprojektowałam zajęcia dla klasy II.

Temat dnia: Ziemia- planeta ludzi.

Klasa II
Cele operacyjne:
-potrafi wyjaśnić sens przysłów
-wie co przedstawia globus
-zna i rozumie pojęcie: Ziemia, Słońce, Księżyc, planeta
-potrafi poruszać się w rytm muzyki szybkiej i wolnej
-umie dodawać i odejmować w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego,
-potrafi grupować przedmioty w zbiory
-potrafi rozwiązywać rebusy
-potrafi uważnie słuchać czytany tekst
-wypowiada się na określony temat
-umie czytać z podziałem na role
-umie zgodnie współpracować w grupie
-wie, że nazwy planet piszemy wielką literą

Metody: oparte na słowie ( rozmowa, dyskusja, praca z książką), oparte na obserwacji, ćwiczeń praktycznych i problemowych.

Formy: indywidualna jednolita i zróżnicowana, zbiorowa jednolita i zróżnicowana, grupowa zróżnicowana.

Środki dydaktyczne: kartki z przysłowiami, plansza Układu Słonecznego, rysunki planet i ich nazwy, książka do trójwymiarowego oglądania pt. „ Układ Słoneczny”,
karty pracy, kaseta z magnetofonem, piosenki pt.„Księżycowy Kamień”, encyklopedia dla dzieci, globus, pianino.


Czynności nauczyciela i czynności ucznia.

N. zaprasza dzieci do kręgu i proponuje im, aby się przywitały ( komunikowanie się: uczeń – uczeń).
U. siadają w kręgu na wcześniej przygotowanych poduchach i witają się (sami ustalają formę powitania).
N. przeprowadza w kręgu rozmowę wprowadzającą, informując dzieci o planie dzisiejszych zajęć.
U. słuchają i zgłaszają swoje ewentualne propozycje, które zapisują na kartce i wieszają na tablicy.
N. proponuje, aby dzieci odliczyły do pięciu i utworzyły 5 grup (jedynek, dwójek itp.).
(komunikowanie się: uczeń – nauczyciel, nauczyciel – uczeń)
U. odliczają i tworzą grupy, każda grupa znajduje sobie odpowiednie miejsce w klasie i siada na poduchach.
N. zaprasza przedstawicieli grup do losowania karteczek, na których znajdują się przysłowia lub powiedzenia związane z nieboskłonem lub zjawiskami atmosferycznymi i proponuje grupom zinterpretowanie wylosowanych haseł.(twórcze rozwiązywanie problemów, efektywne współdziałanie z innymi)
U. typują przedstawiciela grupy, który losuje hasła, dzieci w grupach dyskutują, próbują je zrozumieć i wytłumaczyć, wspólnie ustalają kto i jak je wyjaśni na forum klasy, aby inne dzieci mogły je zrozumieć.
N. zaprasza przedstawicieli grup lub całą grupę do wyjaśnienia haseł, zachęca dzieci, dodaje im odwagi.(skuteczne komunikowanie się i słuchanie innych)
Wytypowanie dzieci za pomocą słowa lub ruchu przedstawiają to, co wspólnie uzgodnili.
N. zaprasza do wspólnego kręgu.
(komunikowanie się: nauczyciel – uczeń)
U. siadają na poduchach w kręgu i z zaciekawieniem patrzą na to co przygotował nauczyciel.
N. na środku kręgu stawia globus, ale ukryty pod chustą.
N. pyta co to może być
U. patrzą, zgadują co może być ukryte pod chustą, później niektóre dzieci dotykają tego przedmiotu, dają różne odpowiedzi.
N. odsłania chustę.
U. mówią co widzą.
N. inspiruje dzieci do wypowiedzi za pomocą pytań pomocniczych (co przedstawia globus? Co oznaczają barwy zielone i niebieskie? Kto zamieszkuje Ziemię? itp.).
(skuteczne komunikowanie się i słuchanie innych)
U. wypowiadają się nie tylko na temat zadawanych pytań, ale sami mówią co wiedzą, zadają różne pytania. Kręcą globusem, wyrywkowo odczytują różne nazwy, które wspólnie wyjaśniamy.
N. pośrodku kręgu kładzie napisy: Ziemia, Słońce, Księżyc, planeta. Kładzie też z boku encyklopedie dla najmłodszych. Zachęca do swobodnych wypowiedzi na ten temat.
(twórcze rozwiązywanie problemów)
U. czytają napisy, wypowiadają się na temat tych haseł, chwalą się swoją dotychczasową wiedzą, zadają nauczycielowi pytania,
wyszukują w zgromadzonych książkach potrzebnych informacji, oglądają albumy.
N. proponuje dzieciom zabawę ruchową „Jak powstał Wszechświat?” (na podstawie teorii wielkiego wybuchu). Zabawa ta ma przybliżyć dzieciom pojęcie planety.
(efektywne współdziałanie z innymi)
U. stoją w kole, słuchają opowieści nauczyciela i spontanicznie inscenizują ją ruchem.
N. opowiada: wyobraźcie sobie, że każdy z Was jest cząstką wielkiej chmury gazów i pyłów, która kurczy się coraz bardziej, aż w końcu skupiona w niej siła powoduje wielki wybuch. W wyniku tego wybuchu powstają planety, gwiazdy, komety w które wy się zaraz przemienicie.
N. proponuje, aby każdy uczeń wybrał sobie jeden z przygotowanych wcześniej rekwizytów (rysunki gwiazd, komet, planet Układ Słoneczny).
(efektywne współdziałanie z innymi)
U. wybierają dowolny rekwizyt, stają luźno w kręgu i tańczą w rytm melodii granej przez nauczyciela na pianinie, inscenizując ruchem swobodny taniec gwiazd, komet i planet.
N. zaprasza dzieci do ławek i rozdaje im kartę pracy i zachęca do rozwiązywania działań matematycznych.
(rozwiązywanie problemów, logiczne myślenie)
U. samodzielnie rozwiązują działania, wpisują wyniki w kratki i odczytują hasło – Układ Słoneczny.
N. wiesza planszę Układu Słonecznego.
(skuteczne komunikowanie się i słuchanie innych)
U. czytają nazwy planet „porównują ich wielkości, odległości od Słońca, ustają miejsce Ziemi i innych planet w Układzie Słonecznym.
N. mówi dzieciom, że nazwy planet piszemy wielką literą. (planowanie, organizowanie)
U. przepisują do zeszytu dowolne nazwy planet, pamiętając o wielkiej literze.
N. zaprasza dzieci do kręgu i pokazuje im książkę pt. „Układ Słoneczny”. Rozdaje okulary do trójwymiarowego oglądania.
(efektywne współdziałanie z innymi)
U. siadają w kręgu i przez trójwymiarowe okulary oglądają planety w tej książce (u. wymieniają się kartami z tej książki). Powtórnie czytają nazwy planet, porównują strukturę i kolor powierzchni planet i.t.p. Zadają pytania, na które albo odpowiada nauczyciel, albo chętne dziecko szuka odpowiedzi w zgromadzonych książkach.
N. czyta dowolny tekst o niebie.
(skuteczne komunikowanie się i słuchanie innych
U. słuchają, później wypowiadają się na temat
wysłuchanego tekstu.
N. zaprasza do inscenizacji tego tekstu. Gra na pianinie muzykę w różnym tempie i tonacji. (współdziałanie)
U. interpretują ruchem nie tylko treść tekstu, ale i charakter muzyki.
N. proponuje, aby każdy uczeń wybrał sobie kartę pracy z takim zadaniem, które najbardziej mu odpowiada.
U. wybierają sobie kartę pracy, mogą to być rebusy lub zgadywanki literowe. Samodzielnie rozwiązują i zapisują hasła. Następnie prezentują rozwiązania (Lubimy patrzeć w niebo, Planetarium.).
N. sugeruje, pomaga, zachęca niektóre dzieci do rozwiązania obu kart pracy.
(planowanie, organizowanie)
U. omawiają zwłaszcza drugie hasło, szukają w encyklopedii.
N. kieruje rozmowę na temat wyglądu nieba nocą a dniem.
(komunikowanie się: nauczyciel – uczeń, uczeń – nauczyciel)
U. podchodzą do okna i patrzą w niebo. Wypowiadają się na temat różnicy wyglądu nieba nocą a dniem.
N. pyta dzieci co im się w dzisiejszych zajęciach najbardziej podobało, co było trudne, a co chcieliby zapamiętać.
(ocenianie, planowanie)
U. wypowiadają się i typują nowe dla nich wyrazy, które znajdą się na klasowej gazetce „To chcemy zapamiętać”.
N. pyta jak oceniliby swoją pracę na dzisiejszych zajęciach – przez podniesienie palców od 1 do 5.
(ocenianie)
U. dokonują samooceny swojej pracy na dzisiejszych zajęciach.






Opracowała:
Elżbieta Skibicka
nauczyciel kształcenia zintegrowanego
SP nr 4 Świebodzice

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie