Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przyczyny i skutki używania środków psychoaktywnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 17680 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Celem zajęć jest poznanie przez uczniów przyczyn i skutków zażywania narkotyków, palenia papierosów, picia alkoholu oraz wyjaśnienie co to jest nałóg i uzależnienie i objaśnienie, na czym polega mechanizm uzależniania się.


Cel główny lekcji: kształtowanie umiejętności skutecznego odmawiania, wzbogacanie wiedzy n/t zniszczeń organizmu i skutków społecznych spowodowanych spożywaniem alkoholu, paleniem papierosów, zażywaniem narkotyków, wdrażanie uczniów do autorefleksji i samooceny.

Cele operacyjne:
uczeń wie:
  • - jakie są skutki zażywania narkotyków, palenia papierosów, picia alkoholu
  • - jakie zniszczenia w organiżmie powodują uzależnienia i nałogi
  • - czym różni się nałóg od uzależnienia
  • uczeń umie:
  • - powiedzieć ,,nie,, gdy ktoś częstuje go papierosem czy zachęca do picia alkoholu, brania narkotyków
  • - wyrazić zdanie na określony temat i uzasadnić to zdanie, ukazać negatywne skutki nałogów i uzależnień

Metody pracy: pogadanka, zabawa, burza mózgów
Formy pracy: grupowa, zbiorowa
Środki dydaktyczne: arkusze, mazaki

Tok lekcji:
1.Przypomnienie zasad pozytywnej komunikacji:
  • - uważnie słuchamy,
  • - nie oceniamy wypowiedzi drugiej osoby,
  • - nie przerywamy wypowiedzi drugiej osoby,
  • - nie ignorujemy mówiącego,
  • - zachowujemy takt i kulturę podczas wypowiedzi.

2.(N) Co ludzie robią, żeby porawić sobie nastrój?
(U) Stosują dwa sposoby poprawiania samopoczucia:
a)naturalne sposoby radzenia sobie z sytuacją trudną: spacer, rozmowa z przyjacielem itd.
b)chemiczne sposoby radzenia sobie ze stresem: alkohol, papierosy, leki czyli środki uzależniające.
3.(N) Podany drugi sposób radzenia sobie ze stresem to stosowanie środkow uzależniajacych prowadzących do uzależnień i nałogów.
Jak zdefiniujecie pojęcia nałóg oraz uzależnienie?
4.(U) Podaja propozycje.
5.(N) Prezentuje definicje na tablicy:
NAŁÓG- potrzeba (przymus) spożywania określonej substqancji, potrzeba, której się nie kontroluje i której nie można stłumić, nawet jeśli bardzo się tego chce np. niepohamowana potrzeba wypicia, zapalenia, przyjęcia kolejnej dawki.

UZALEŻNIENIE- stan, w którym organizm nie potrafi obyć się bez danego środka.
(N) Zwraca uwagę na różnicę między pojęciami.
Pyta uczniów, na czym polega uzależnienie i czy znają bliskie im osoby, które popadły
w uzależnienie.
(U) Wypowiadają się.
(N) Objaśnia, na czym polega mechanizm uzależnienia.

MECHANIZM UZALEŻNIANIA SIĘ.
Pierwsze próby palenia papierosów, picia alkoholu czy brania narkotyków powodują przyjemny stan odprężenia, pomagają zapomnieć o trudnościach, pozornie ułatwiają kontakty z ludżmi, działają znieczulająco. Zazwyczaj robi się to w miłym towarzystwie bliskich czy zaprzyjażnionych osób. Używki pomagają też czuć się bardziej śmiałym i dlatego często sięgają po nie osoby, które mają problemy w kontaktowaniu się z innymi ludżmi. Towarzyski rytuał zamienia się w nawyk, a wreszcie w przymus. Tak wię najpierw przypadkowo odkrywa się np. zalety alkoholu, potem aktywnie szuka okazji do wypicia, by w końcu nie móc żyć bez picia. Dotyczy to wszystkich środków uzależniajacych. Uzależnienie następuje także na poziomie fizjologicznym - używka zaczyna być niezbędna do życia, a jej odstawienie powoduje trudny do zniesienia stan głodu fizjologicznego. Towarzyszą mu takie objawy jak bóle głowy, drżenie mięśni. Zarówno skutki zażywania jak i objawy głodu zależą od zażywanej substancji oraz czasu i częstości odurzania czy brania. Zagrożenie uzależnieniem jest większe w wyniku wpływów środowiskowych, trudności i stresów. Używanie okazyjne łatwo może przejść w używanie zależne, które jest chorobą. Granica jest płynna.
UZALEŻNIONYM natomiast np. od alkoholu jest człowiek, który swoje sprawy, napięcia, kłopoty próbuje rozwiązać (rozładować) pijąc alkohol. Pije go w sposób, ktory ma dla niego szkodliwe konsekwencje. Człowiek ten widzi je, dostaje sygnały od otoczenia, ma świadomość, że spowodowane są jego piciem, a mimo tego nie przestaje pić. Uzależnienie wiąże się z niemożnością kontrolowania własnego picia i przymusem picia, ktory staje się tak silny, że strach przed utratą alkoholu staje się silniejszy niż strach przed skutkami picia. To samo dotyczy innych środków chemicznych zmieniających świadomość (leki, narkotyki, środki wziewne)
Z uzależnienia można się wyleczyć, ale jest to niezwykle trudne, wymaga silnej woli, dużo pracy, pomocy wielu osób, instytucji. Często próby podejmowane są kilkakrotnie. Niektórym walka o powrót do normalnego życia, gdzie człowiek sam decyduje o sobie a nie nałogi - udaje się, wielu jednak kończy bardzo żle. Musicie wiedzieć, że granica między okazyjnym stosowaniem używek a uzależnieniem jest płynna, często nie jesteśmy w stanie tego kontrolować.
WNIOSEK - NALEŻY POSKROMNIĆ SWOJĄ CIEKAWOŚĆ I ZANIECHAĆ CHĘCI SPRÓBOWANIA.

6.(N) - Co powoduje, że młodzi ludzie chętnie sięgają po środki uzależniające?
7.(U) Podają propozycje.
8.(N) Uzupełnia wypowiedzi: dla zaspokojenia ciekawości, dla szpanu, dla udowodnienia dorosłości, dla towarzystwa, nacisk kolegow, z nudów, aby być na luzie, uciec od problemów,, aby uwolnić się od istniejących w człowieku hamulców i obaw, zakazów i nakazów wewnętrznych, które krępują ich postępowanie, aby przez chwię przeżywać coś odmiennego i specjalnego, oryginalne reklamy.
- Jak na was działają reklamy papierosów, alkoholu, jakich dostarczają informacji?
9.(U) Wypowiadają się.
10.Wspólne ułożenie dewizy na pomyślne, zdrowe życie:
NALEŻY MIEĆ WŁASNE ZDANIE I ROBIĆ TO CO JEST ROZSĄDNE, NIEZALEŻNIE OD TEGO CO SĄDZĄ KOLEDZY I NIE DAĆ SIĘ NAKŁANIAĆ DO STOSOWANIA UŻYWEK BO PROWADZI TO NA MANOWCE.
11.(N) - Podajcie znane skutki picia alkoholu, palenia tytoniu, brania narkotyków, lekomani.
12.(U) Wypowiadają się.
13.(N) Uzupełnia:
Nadużywanie alkoholu prowadzi do:
  • - niszczenie życia uczuciowego
  • - utrata kontaktu i zrozumienia ze strony otoczenia
  • - brak żródła oparcia i wzajemnej pomocy
  • - izolacja od świata zewnętrzego
  • - wyczerpanie zasobów materialnych
  • - współuzależnienie innych członków rodziny
  • - utrata zdrowia
  • - utrata autorytetu
  • - konflikty, agresja, wchodzenie w kolizje z prawem

Skutki narkomani:
  • - utrata zdrowia psychicznego i fizycznego
  • - degradacja zdrowia szybsza i skutki dotkliwsze niż w przypadku picia alkoholu

Skutki palenia:
  • - powstanie chorób nowotworowych
  • - powstanie choroby wieńcowej, Burgera i innych chorób układu krązenia
  • - zwolnienie procesów psychicznych, zawroty i bole glowy, nadpobudliwośc
  • - trudności w skupieniu uwagi, szybkie zmęczenie, zaburzenia widzenia
  • - osłabienie narządów zmysłu: czucia, węchu, smaku i słuchu
  • - przyspieszenie procesów starzenia
  • - szkodzenie osobom niepalącym

13.Podział klasy na grupy, przydzielenie zadań:
a) I grupa rysuje na arkuszu papieru postać narkomana.
b) II grupa rysuje osobę, która nigdy nie miała styczności z żadnymi nałogami.
c) III grupa zastanawia się jakie cechy charakteru powodują, że młodzi ludzie sięgają po używki i uzależniają się.
d) IV grupa przygotowuje hasła, rymowanki, rysunki - antyreklamy używek.
14.Grupy prezentują swoje prace, wymieniają się refleksjami.
15.(U) Piszą anonimowo, jakie wniski wyciągnęli dla siebie z lekcji.


Opracowała: mgr Bożena Kur
nauczyciel wychowania fizycznego, wychowawca kl III E
w Gimnazjum Nr 3 w Żorach.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie