Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak rozwijać samorzadność w szkole?



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Samorządność to inaczej samodzielne rządzenie, jednak mówiąc o samorządności w szkole, nie mamy na uwadze jednej osoby rządzącej, ale zespół uczniów tworzących samorząd.

Dzieci uczą się ról jakie niesie samorządność już w przedszkolu. Zdarza się przecież, że trzeba wybrać wychowanków do reprezentowania grupy w różnych sytuacjach. Dzieci czują się wówczas wyróżnione i odpowiedzialne za swoja grupę, ale nie mówi się im, że właśnie doświadczają elementów samorządności.
     Dopiero w klasie I szkoły podstawowej można, a nawet należy wybrać samorząd klasowy. Często jest to przewodniczący klasy i jego zastępca. Przed przystąpieniem do wyborów samorządu klasowego, wychowawca powinien zapoznać uczniów z obowiązkami samorządu, a następnie przedstawić wachlarz cech jakimi powinien się wyróżniać przewodniczący i jego zastępca. Nie bez znaczenia jest sposób wybierania samorządu w klasie I. Najlepiej jest przeprowadzić wybory jawne, ponieważ wychowawca nie zna jeszcze dokładnie zespołu klasowego. Podczas wyborów jawnych unikniemy nieświadomego wyboru, gdyż dzieci w młodszym wieku często wybierają swoich ulubieńców, nie zawsze nadających się do pełnienia roli przewodniczącego czy zastępcy.
     W klasie II również wybieramy samorząd klasowy, ale można już przeprowadzić wybory niejawne, które i tak poprzedzamy przypomnieniem roli, jaką pełni samorząd klasowy.
     Natomiast w klasie III oprócz przewodniczącego i zastępcy można wybrać jeszcze skarbnika i kronikarza klasowego. Dobrze jest, kiedy w klasie jest miejsce w którym można umieścić skład klasowego samorządu, a także zakres obowiązków poszczególnych jego członków.
     Zadaniem wychowawcy oprócz zorganizowania wyborów do samorządu klasowego, jest przede wszystkim umiejętne dyskretne kierowanie samorządnością swoich uczniów, tak aby klasowe decyzje nie były z góry narzucone, ale proponowane przez całą klasową społeczność. Wychowawca klas młodszych musi mieć na uwadze, że tak jak przygotuje wychowanków do samorządności w klasach I-III, tak będą oni realizowali swoje zadania działając później w samorządzie szkolnym.
     Jako opiekun Samorządu Uczniowskiego w szkole, apeluję do wychowawców klas młodszych, aby podjęli oni wysiłek zorganizowania w swoich klasach sprawnie działającego samorządu klasowego. Jako pomoc zamieszczam załączniki pomocne w realizacji tego trudnego zadania.

Cechy przewodniczącego i zastępcy:
  • Zdolności przywódcze
  • Umiejętność kierowania zespołem
  • Umiejętność prowadzenia dyskusji
  • Szacunek dla dorosłych
  • Umiejętność nawiązywania współpracy i dialogu z wychowawca i innymi pracownikami szkoły
  • Pracowitość i bezinteresowność
  • Poczucie odpowiedzialności za klasę
Cechy skarbnika:
  • Skrupulatność
  • Pracowitość i obowiązkowość
  • Dobrze opanowana umiejętność liczenia pieniędzy
  • Uczciwość
Cechy kronikarza:
  • Systematyczność i obowiązkowość
  • Pracowitość
  • Dobra umiejętność pisania dowolnych tekstów
  • Estetyka i czytelność pisma
  • Pomysłowość
  • Zdolności plastyczne
  • Bezinteresowność
Zadania przewodniczącego:
  • Kierowanie pracami samorządu klasowego
  • Rozdzielanie zadań pomiędzy poszczególnych uczniów w klasie
  • Współpraca z wychowawcą
  • Reprezentowanie klasy na terenie szkoły
Zadania zastępcy:
  • Pomoc przewodniczącemu w pełnieniu jego obowiązków
  • Zastępowanie przewodniczącego w czasie jego nieobecności
  • Gotowość na przejęcie roli przewodniczącego
Zadania skarbnika:
  • Współpraca z wychowawca i przewodniczącym w sprawach finansowych
  • Prowadzenie zbiórek pieniędzy na wyznaczone wcześniej cele (drobne kwoty)
  • Pilnowanie terminów składek przez poszczególnych uczniów (np.: na mleko, do kina itp.)
  • Pomoc wychowawcy w gromadzeniu rachunków (wklejanie do specjalnego zeszytu, opisywanie ich)
Zadania kronikarza:
  • Prowadzenie kroniki klasowej
  • Zachęcanie innych uczniów w klasie do wpisywania treści czy wykonywania ilustracji w kronice
  • Opisywanie zdjęć w kronice
Zadania nauczyciela prowadzącego samorząd klasowy:
  • Dobre poznanie zespołu klasowego
  • Przedstawienie roli samorządu klasowego
  • Przedstawienie cech charakteru pożądanych dla poszczególnych członków samorządu klasowego
  • Określenie zadań poszczególnych członków samorządu
  • Przeprowadzenie wyborów do samorządu klasowego
  • Przypięcie w klasie listy członków wybranych do pełnienia poszczególnych funkcji wraz z ich zadaniami
  • Dyskretne kierowanie pracą samorządu w klasie
  • Pomoc w realizacji zdań proponowanych przez klasowy samorząd
  • Współpraca z wszystkimi członkami samorządu klasowego
  • Pilnowanie wykonywania zadań przez uczniów
  • W razie potrzeby ingerowanie w prace samorządu łącznie ze zmianą jej członków.
mgr Katarzyna Krupa

LITERATURA:
    M. Łobocki: ABC wychowania W-wa 1992
    A.A Kamiński: Aktywizacja i uspołecznienie uczniów w szkole podstawowej W-wa 1985

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie