Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Propozycja zajęć w czasie ferii zimowych - edukacja ekologiczna.

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10320 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W pracy wychowawczej szkoły obok szeregu bardzo istotnych zadań, pojawia się zadanie wdrażania dzieci do właściwego spędzania czasu wolnego, a przez to kształtowania ich postaw i systemu wartości. Celem w tej sferze nie jest ścisła kontrola życia dzieci, ale dostarczenie im ciekawych zajęć o walorach kształcących, uchronienie przed zjawiskiem nudy i szukania rozrywki dla „zabicia czasu”.
„Ekologia – moje hobby” to projekt przeznaczony do realizacji w okresie wolnym od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, tj. w czasie ferii zimowych.
W pracy wychowawczej szkoły obok szeregu bardzo istotnych zadań, pojawia się zadanie wdrażania dzieci do właściwego spędzania czasu wolnego, a przez to kształtowania ich postaw i systemu wartości. Celem w tej sferze nie jest ścisła kontrola życia dzieci, ale dostarczenie im ciekawych zajęć o walorach kształcących, uchronienie przed zjawiskiem nudy i szukania rozrywki dla "zabicia czasu".
     "Ekologia – moje hobby" to projekt przeznaczony do realizacji w okresie wolnym od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, tj. w czasie ferii zimowych. Jest to propozycja dla uczniów, którzy nie mają możliwości skorzystania z innych form zorganizowanego wypoczynku. Uczestnictwo w zajęciach jest dobrowolne.
Projekt będzie realizowany na terenie szkoły oraz w najbliższym jej otoczeniu.
     Jego realizacja to również okazja do uświadomienia uczniom, że szkoła nie jest jedynie miejscem zajęć lekcyjnych obwarowanych rygorem formalnego obowiązku, ale także miejscem aktywności wypływającej z zainteresowań i samorzutnego zaangażowania.
     Projekt to jedna z form edukacji ekologicznej, której celem jest kształtowanie postaw proekologicznych i która stanowi ważne ogniwo w całym procesie dydaktyczno-wychowawczym szkoły. Od poziomu świadomości ekologicznej obecnych dzieci zależy stosunek przyszłych pokoleń ludzi dorosłych do przyrody, ich kultura ekologiczna i efektywność działań na rzecz poprawy stanu środowiska naturalnego. Każda więc inicjatywa podjęta w celu propagowania idei edukacji ekologicznej jest ważnym krokiem na drodze do osiągnięcia równowagi w przyrodzie.
Główne cele zajęć to:
  • umożliwienie dzieciom spędzenia wolnego czasu w sposób dla nich atrakcyjny,
  • rozwijanie twórczej aktywności,
  • zintegrowanie uczniów starszych z młodszymi,
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,
  • wdrażanie do właściwego, aktywnego i kulturalnego spędzania wolnego czasu,
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i postaw proekologicznych,
  • utrwalanie pojęć ekologicznych.
     Ważnym zadaniem projektu jest stworzenie dzieciom możliwości spędzenia czasu w sposób dla nich atrakcyjny. Takim sposobem jest zabawa, będąca formą aktywności odpowiadającą właściwościom psychiki dziecka, wywołującą przyjemne przeżycia i dającą zadowolenie.
    O wywołaniu i podtrzymaniu zaangażowania dzieci w czasie zajęć decyduje różnorodność zabaw. Pozwala ona zapobiec pojawieniu się poczucia znużenia oraz niechęci do działania. Poza tym daje każdemu dziecku możliwość aktywnego udziału w zajęciach.
     W toku realizacji projektu dzieci uczestniczą w zabawach ruchowych z zastosowaniem rzutu do celu, skoków, biegu, które przebiegają na świeżym powietrzu, a także wewnątrz budynku szkolnego. Przedstawiają siebie za pomocą różnych środków i form wyrazu. Mają okazję do zaprezentowania swoich umiejętności wokalnych podczas śpiewania piosenek. Projektują i wykonują prace plastyczno-techniczne, tworzą własne teksty. Prowadzą obserwacje w terenie, dokarmiają ptaki. Dokonują także pomiarów i przeprowadzają doświadczenia, dzięki czemu uczestniczą w procesie badawczym, stają się odkrywcami właściwości otaczającego świata. Swoją wiedzą i umiejętnościami mogą wykazać się udzielając odpowiedzi na pytania testu. Zastosowane formy pozwalają zaangażować różnorodne sfery aktywności dzieci.
     Projekt jest sposobem na zaspokojenie potrzeby wspólnej zabawy w gronie rówieśników. Jego realizacja w głównej mierze opiera się na działaniu w grupach, dzięki czemu dzieci współpracują ze sobą, wspierają się, inspirują się wzajemnie. Pozwala to zwiększyć poczucie bezpieczeństwa, odpowiedzialności za siebie i innych oraz akceptacji, a także przynależności do grupy.
     Ważnym zadaniem projektu jest integracja dzieci młodszych ze starszymi w toku wspólnych zabaw. Zastosowanie ćwiczeń z zakresu treningu interpersonalnego służy przeciwdziałaniu izolacji, przełamaniu onieśmielenia, wzajemnemu poznawaniu się, budowaniu klimatu zaufania i otwartości, doskonaleniu komunikacji. Dzieci znają cel i plan zajęć oraz mają możliwość dokonania ich oceny. Wszystko to pozwala uczestnikom mieć poczucie sprawstwa, tj. świadomość wpływu na przebieg zdarzeń.
     Realizacja projektu to okazja do kształtowania postaw proekologicznych, utrwalania, poszerzania wiedzy o środowisku przyrodniczym w atmosferze wspólnej, wesołej zabawy. Dzieci rozpoznają zwierzęta i ich odgłosy, rośliny, zjawiska przyrodnicze. W toku prowadzonych pomiarów i doświadczeń poznają cechy drzew, sposób tłumienia hałasu, oczyszczania wody poprzez filtrowanie, usuwania substancji oleistych z powierzchni wody oraz prezentują własne pomysły wykorzystania tych metod w celu poprawy stanu środowiska przyrodniczego. Utrwalają zasady zachowania się na łonie natury, sposoby oszczędzania wody i energii elektrycznej, przeciwdziałania zanieczyszczeniu powietrza spalinami oraz zasady postępowania z odpadami. Prowadzą obserwacje w terenie i poszukują przykładów pozytywnych i negatywnych dla przyrody skutków działalności mieszkańców miejscowości. Wskazują gatunki chronionych roślin i zwierząt. Dokonują także oceny własnych zachowań wobec środowiska przyrodniczego.
     Zajęcia prowadzi i czuwa nad ich prawidłowym przebiegiem Ekoludek (dziecko w odpowiednim stroju, wcześniej przygotowane do pełnienia tej roli). Jego obecność czyni zajęcia bardziej atrakcyjnymi, zachęca dzieci do wspólnej zabawy. Projekt przewiduje włączenie chętnych dzieci w prace związane z przygotowaniem potrzebnych materiałów oraz zadań.
Na realizację projektu przeznaczone są cztery dni, w każdym po około cztery godziny.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Dzień I – Dobry początek.
  1. Wytworzenie ciepłej i przyjaznej atmosfery – przekazanie "iskierki".
  2. "Krasnoludek" – zabawa w kończenie zdania: "Jestem tu dzisiaj, bo …".
  3. Zaproszenie do wspólnej zabawy przez Ekoludka.
  4. Zabawa "Poznaj mnie".
    Dzieci chodzą swobodnie po sali. Podchodzą do różnych osób i przekazują informacje o sobie, zaczynając od słów: "Chcę, abyś wiedział o mnie …". Następnie zdobywają informacje, zaczynając od słów: "Chciałbym, abyś mi powiedział …".
  5. Zabawa " Autoportret".
    Każde dziecko przedstawia siebie rysując na kartoniku wybrane zwierzę, roślinę i żywioł (podczas wykonywania zadania można skorzystać ze zgromadzonych czasopism, albumów o tematyce przyrodniczej), a następnie przypina kartonik do piersi. Wszyscy chodzą po sali, zapoznając się z treścią kartoników. Rozmawiają ze sobą, komentują, wymieniają uwagi. Na zakończenie chętni mogą wypowiedzieć się, czego dowiedzieli się o kolegach, co ich zaskoczyło.
  6. Zabawa "Ekoludek".
    Dzieci siadają tworząc krąg wokół siedzącego Ekoludka. Na podłodze leżą kartoniki, na których znajduje się mała lub duża postać Ekoludka. Dziecko – - Ekoludek podaje przykłady zachowań proekologicznych. Zadaniem każdego uczestnika jest ocena własnego postępowania i wybranie odpowiedniego kartonika:
    duży Ekoludek – zawsze tak postępuję,
    mały Ekoludek – staram się, ale nie zawsze mi się udaje.
          Następnie chętne dzieci mogą podawać inne przykłady pozytywnych zachowań wobec przyrody. Na zakończenie każde dziecko zlicza swoje kartoniki i ustala, których zebrało więcej, po czym określa, jakim jest Ekoludkiem: "jeszcze małym" lub "dużym". Chętne dzieci mogą głośno przedstawić swoje wyniki i je skomentować. Zabawa kończy się stwierdzeniem, że wszystkie dzieci w mniejszym lub w większym stopniu troszczą się o przyrodę i są podobne do Ekoludka.
  7. Zabawa "Styliści".
         Dzieci losują karteczki z nazwami roślin, zwierząt, zjawisk przyrodniczych lub obrazkami je przedstawiającymi. Następnie tworzą pary, dobierając nazwę do odpowiedniego obrazka.
         Zadaniem każdej pary jest podać charakterystyczną cechę wylosowanego zwierzęcia, rośliny lub zjawiska. Następnie, korzystając ze zgromadzonych materiałów, każde dziecko wykonuje według własnego projektu "ekoludkowy" strój i ubiera w niego kolegę oraz wykonuje odpowiedni makijaż. Każdy jest jednocześnie stylistą i modelem. Na zakończenie zabawy kolejne pary prezentują "ekoludkowe" stroje i wyrażają swoje odczucia, a pozostałe dzieci nagradzają prace brawami.
  8. Wspólne śpiewanie "Hymnu małego ekologa".
    Słowa: Małgorzata Skonieczna Mieszkańcem Ziemi jesteś, pamiętaj zawsze o tym.
    Twą siostrą jest żyrafa i nawet mała pchła.
    Zwierzęta małe, duże z Afryki, Europy
    szczęśliwie chcą tu przeżyć wiele lat. Ref.: Nie dla przyrody zatrute wody,
    nie dla przyrody śmieci.
    Nie dla niej spalin zapach niemiły,
    dym, co z kominów leci.
    Tu chcą zakwitać kwiaty i pachnieć leśne zioła,
    a pracowite pszczoły chcą robić zdrowy miód.
    W jeziorze, stawie, rzece chcą ryby czystej wody,
    one na Ziemi żyją tylko raz!
  9. Ocena spotkania – zabawa w kończenie zdania: " Dzisiejsze zajęcia były …".
  10. Zaproszenie do wspólnej zabawy w dniu następnym i przekazanie ogólnych informacji na temat programu zajęć.
Dzień II – Ekotropiciele.
  1. Powitanie, przekazanie "iskierki".
  2. Zaproszenie uczestników do wspólnej zabawy przez Ekoludka".
  3. Przypomnienie zasad zachowania się podczas zabaw na świeżym powietrzu i wyjście przed budynek szkoły.
  4. Zabawa "Z kry na krę".
         Na terenie wyznaczonym do zabawy wyznaczone są małe obszary za pomocą pętli z kolorowych sznurków. Symbolizują one tafle lodu (liczba ich jest równa liczbie uczestników). Odległości między nimi są niewielkie, aby możliwe było przeskoczenie z kry na krę. Wyznaczone są również cztery większe obszary, każdy innego koloru (czerwony, żółty, zielony, niebieski ). Na sygnał prowadzącego każdy uczestnik zajmuje małą krę. Następnie prowadzący unosi koło w jednym z czterech kolorów. Każdy uczestnik przeskakując z kry na krę stara się jak najszybciej dotrzeć do obszaru oznaczonego wskazanym kolorem, jednocześnie dbając o to, aby nie "spaść" z kry. W trakcie wyścigu na małych krach może znajdować się więcej niż jedna osoba. Prowadzący zmienia nieoczekiwanie kolor koła, co powoduje, że uczestnicy muszą zmienić cel biegu. Udają się do obszaru oznaczonego wskazanym teraz kolorem. Zmiany kolorów następują wielokrotnie.
  5. Zabawa "Niebo, powietrze, ziemia".
    Ekoludek głośno wypowiada hasła: niebo, powietrze, ziemia. Zadaniem uczestników jest:
    na hasło "niebo" – unieść głowę do góry i dostrzec jak najwięcej elementów przyrody,
    na hasło "powietrze" – patrzeć przed siebie i dostrzec jak najwięcej elementów przyrody,
    na hasło "ziemia" – opuścić głowę i dostrzec jak najwięcej elementów przyrody.
  6. " Tropiciele na szlaku".
    Celem zabawy jest wskazanie przykładów pożytecznych i szkodliwych dla przyrody działań człowieka.
    Każdy uczestnik losuje karteczkę z hasłem. Osoby, których hasła mają ze sobą związek, tworzą grupę, np.:
    • sen zimowy gawra niedźwiedź zapas tłuszczu
    • słoninka sikorka karmnik głód
    • woda mróz lód kra
    • pierzynka śnieg gwiazdki zaspa.
    Grupy poruszają się wyznaczoną trasą po najbliższej okolicy i starają się dostrzec jak najwięcej negatywnych i pozytywnych skutków działań człowieka,np.: -
    dym z kominów zatruwający powietrze,
    rozrzucone śmieci,
    kartka z ogłoszeniem przybita do drzewa,
    pies przywiązany krótkim łańcuchem do zniszczonej budy,
    ślady po wylanej na ziemię wodzie z gospodarstwa domowego,
    plamy oleju samochodowego,
    leżący na skraju drogi szybkiego ruchu martwy pies,
    zapach spalin,
    hałas,

    +
    karmnik dla ptaków,
    ocieplona i wygodna buda dla psa,
    zawieszone na drzewie kawałki słoniny dla sikorek,
    komin, z którego nie wydobywa się dym ( ogrzewanie olejowe ),
    oczyszczalnia ścieków,
    park, i in.
         Trasa kończy się przed budynkiem szkoły, po czym wszyscy udają się do sali. Każda grupa prezentuje wyniki swoich poszukiwań. Uczestnicy wspólnie formułują wnioski na temat stanu środowiska w okolicy, a następnie przedstawiają propozycje naprawy lub zapobiegania dalszym szkodom poczynionym przez ludzi, po czym ustalają, które pomysły mogą zrealizować od razu, np.:
    • zawieszenie na słupie ogłoszeniowym apelu do mieszkańców z prośbą, aby nie kaleczyli drzew przybijając na nich ogłoszenia, lecz umieszczali je na słupie ogłoszeniowym,
    • przekazanie właścicielowi psa ulotki z prośbą o naprawienie i ocieplenie budy,
    • umieszczenie w karmnikach pokarmu dla ptaków, i in.
         Każda grupa otrzymuje zadanie , przygotowuje się, a następnie je wykonuje. Niektóre zadania będą mogły być zrealizowane po powrocie do domu lub w późniejszym terminie.
  7. Zakończenie spotkania.
    • Każde dziecko wyraża swoją opinię na temat zajęć, wybierając kartonik z buźką: uśmiechniętą, smutną lub bez uśmiechu.
    • Zapoznanie z programem zajęć w dniu następnym.
    • Pożegnanie piosenką "Hymn małego ekologa".
Dzień III - Ekobadacze.
  1. Powitanie. Wytworzenie miłej i serdecznej atmosfery – zabawa.
    Dzieci stoją w kręgu. Ekoludek rzuca kulkę z gazety do wybranej osoby, kierując do niej słowa:
    "Rzucam do …………., który(a) jest …………………… . Dzieci powtarzają czynność Ekoludka, rzucając kulkę do wybranej osoby.
    Zabawa stwarza okazję do wskazania na możliwość ponownego wykorzystania makulatury.
  2. Zaproszenie do wspólnej zabawy i zapoznanie z planem zajęć.
    Wyjście na boisko.
  3. Zabawy ruchowe z elementami "gimnastyki mózgu".
    Dzieci poruszają się po wyznaczonym terenie w ruchach naprzemiennych,naśladując ruchy narciarza.
          Uczestnicy dobierają się w pary. Jedna osoba kuca, a druga chwyta ją zaręce i ciągnie za sobą. Każda para porusza się po torze o kształcie leżącej ósemki, rozpoczynając od jej środka, następnie kierując się w lewo do góry ???("leniwa ósemka").
          Każdy uczestnik przygotowuje dla siebie kulki ze śniegu oraz układa przed sobą w odległości około 3 m dwie pętle z kolorowego sznurka. Odległość między pętlami wynosi około 1m. Każde dziecko chwyta w obie ręce kulki śniegowe, następnie rzuca do celu kolejno lewą ręką do prawej pętli, prawą ręką do lewej pętli (drogi kulek tworzą znak x). Czynność powtarza.
          Każde dziecko za pomocą dwóch patyczków (w lewej i w prawej ręce) rysuje oburącz symetrycznie względem linii środka dowolny wzór.
  4. Zabawy na boisku według pomysłu dzieci.
  5. Przyrodnicze obserwacje i doświadczenia.
    Podział na grupy – uczestnicy losują karteczki z obrazkami płatków śniegowych. Grupę tworzą dzieci mające takie same kształty płatków.
    1. Zajęcia w terenie.
           Przypomnienie zasad bezpieczeństwa. Przydział zadań grupom. Każda grupa otrzymuje instrukcję, zapoznaje się z nią i wykonuje zadanie.
      • Odkryjcie tajemnice drzewa rosnącego przed szkołą:
      • Obliczcie wiek drzewa.
             Opaszcie drzewo taśmą do mierzenia na wysokości 1 m nad ziemią, zmierzcie obwód jego pnia. Otrzymaną liczbę podzielcie przez 2,5 cm. Wynik oznacza przybliżony wiek drzewa.
      • Zmierzcie wysokość drzewa.
             Stańcie w pewnej odległości od drzewa trzymając kijek w wyciągniętej ręce. Ustawcie górny koniec kijka na wysokości czubka drzewa i zaznaczcie punkt położony na jednej linii z miejscem, gdzie pień wrasta w ziemię. Wybierzcie osobę, która dokładnie zna swój wzrost (możecie zmierzyć wzrost kolegi). Poproście, aby ustawiła się pod drzewem. Teraz ustawcie górny koniec kijka na wysokości jej czubka głowy. Na kijku zaznaczcie punkt położony w jednej linii ze stopami kolegi. Sprawdźcie, ile odcinków krótszych (wzrost kolegi) zmieści się w odcinku dłuższym (wysokość drzewa) i tyle razy dodajcie do siebie wzrost kolegi. Otrzymacie wysokość drzewa.
      • Wykonajcie obraz kory.
        Przyłóżcie arkusz papieru do pnia drzewa. Potrzyjcie po nim kredką świecową.
    2. Zajęcia w sali.
           Dla każdej grupy przygotowane są stanowiska pracy – stoliki, na których znajdują się rzeczy potrzebne do przeprowadzenia doświadczeń. Każda grupa otrzymuje instrukcje.
      • Odkryjcie sposoby naprawienia szkód wyrządzonych przyrodzie przez człowieka. Wykonajcie doświadczenia. Przedstawcie sytuacje, w których można takimi sposobami pomóc przyrodzie.
      • Przygotujcie dwa zamykane kartonowe pudła:
        • duże,
        • małe, które bez trudu mieści się w większym.
        Włóżcie mniejsze do większego. Przestrzeń pomiędzy ścianami pudeł zapełnijcie dokładnie zmiętymi gazetami. Trochę papieru włóżcie też do mniejszego pudełka. Nastawcie budzik tak, aby dzwonił i włóżcie go do pudełka wewnętrznego. Co słyszycie?
      • Zmieszajcie w słoiku z wodą trochę ziemi. Zróbcie lejek z papierowego filtra do kawy i włóżcie go w otwór czystego szklanego słoika. Powoli wlewajcie mieszaninę. Obserwujcie, jaka jest woda, która gromadzi się w słoiku.
      • Przygotujcie miskę z wodą. Wlejcie na powierzchnię wody olej i zaobserwujcie, co się z nim dzieje. Spróbujcie usunąć plamę oleju z powierzchni wody:
        • zbierzcie bibułą,
        • posypcie roztartą kredą,
        • polejcie płynem do mycia naczyń.
      • Przedstawianie wyników doświadczeń. Wskazywanie przykładów wykorzystania poznanych sposobów dla poprawy stanu środowiska przyrodniczego.
  6. Podsumowanie i ocena zajęć.
    1. Wszystkie dzieci jednocześnie zatykają uszy dłońmi i głośno wypowiadają swoją opinię na temat zajęć.
    2. Zapoznanie z propozycją zajęć w następnym dniu.
Dzień IV – Ekomistrzowie.
  1. Powitanie uczestników przez Ekoludka.
    Zabawa "Rób to, co ja". Ekoludek naśladuje sposób poruszania się różnych zwierząt, dzieci powtarzają jego czynności.
  2. Zajęcia twórczości.
    1. Każdy uczestnik wybiera rodzaj zajęć według własnych zainteresowań.
      Dzieci tworzą zespoły:
      • "ekorzeźbiarzy" – lepienie z plasteliny, formowanie z gazet postaci zwierząt chronionych,
      • "ekomalarzy" – malowanie farbami, kredkami naturalnych krajobrazów,
      • "ekoarchitektów" – projektowanie i konstruowanie obiektów z różnych materiałów (np. dom ekologiczny),
      • "ekoliteratów" – redagowanie rymowanek, wierszyków o treści dotyczącej ochrony środowiska przyrodniczego
      i wykonują zadania na wyznaczonym stanowisku, wykorzystując przygotowane przybory i materiały. Pracują w małych grupach lub indywidualnie.
    2. Powstałe prace każdy zespół prezentuje pozostałym uczestnikom zajęć,umieszcza na wspólnej wystawce.
  3. Podsumowanie zajęć – Ekoturniej.
    1. Podział uczestników na grupy – losowanie kolorowych karteczek oznaczających naturalne elementy środowiska: zielony – rośliny
      biały – powietrze
      niebieski – woda
      żółty – słońce
      szary – ziemia
      czerwony – ogień
    2. Konkurs wiedzy ekologicznej.
      • Kalambury
        Przedstawiciel grupy wyraża gestami, mimiką twarzy treść hasła, natomiast pozostali członkowie grupy odgadują je.
        Hasła: " Nie depcz trawników!"
        " Zakręcaj kran!"
        " Wrzucaj śmieci do kosza!"
        " Nie hałasuj!"
        " Nie łam gałęzi!"
        "Nie rozpalaj ogniska w lesie!"
        " Segreguj śmieci!"
        Za prawidłowo odgadnięte hasło grupa otrzymuje 1 punkt.
      • Rozpoznawanie odgłosów.
        Grupy wysłuchują nagrań odgłosów przyrody z taśmy magnetofonowej, rozpoznają je, notują.
        Za każdy prawidłowo rozpoznany odgłos grupa otrzymuje 1 punkt.
      • Rozpoznawanie gatunków drzew na podstawie kształtu liści.
             Każda grupa otrzymuje kartę z narysowanymi konturami pojedynczych liści: kasztanowca, topoli, klonu, brzozy, akacji, dębu. Obok rysunków zapisuje nazwy drzew.
        Grupa otrzymuje 1 punkt za każdy prawidłowo rozpoznany gatunek drzewa.
    3. Test wiedzy ekologicznej.
      Każda grupa otrzymuje zestaw pytań. Wskazuje prawidłowe odpowiedzi.
      1. Które rośliny są chronione w Polsce?
        sasanka, mniszek lekarski, rdest ptasi, krokus, limba, jaskier 3p
      2. Które zwierzęta są chronione w Polsce?
        mysz leśna, żubr, biedronka siedmiokropka, wróbel, kukułka, paź królowej 3p
      3. W jaki sposób można oszczędzać wodę?
        • Kąpać się pod prysznicem zamiast w wannie.
        • Zakręcać kran podczas mycia zębów.
        • Prać tylko w pralce.
        • Myć naczynia pod bieżącą wodą. 2p
      4. Jak można oszczędzać energię elektryczną?
        • Gasić światło po wyjściu z pomieszczenia.
        • Używać kolorowych żarówek.
        • Używać żarówek energooszczędnych.
        • Często wymieniać żarówki i klosze. 2p
      5. Który sposób poruszania się jest najlepszy dla środowiska?
        • własnym samochodem
        • pieszo lub rowerem
        • autobusem miejskim
        • bardzo szybkim samochodem 2p
      6. Co powinno się robić ze śmieciami?
        • spalać
        • zakopywać w ziemi
        • segregować i przetwarzać na nowe rzeczy
        • wyrzucać na wysypisko 1p
    4. Podsumowanie wyników. Rozdanie nagród przez Ekoludka.
  4. Wspólne śpiewanie piosenek o tematyce ekologicznej.
  5. Zakończenie cyklu zajęć.
    1. Uczestnicy swobodnie poruszają się po sali, podchodzą do siebie i dzielą się wrażeniami z odbytych spotkań.
    2. Wspólne śpiewanie "Hymnu małego ekologa".
    3. Pożegnanie z Ekoludkiem, podziękowanie za wspólną zabawę. Przekazanie "iskierki".
Ewaluacja zajęć ( zastosowanie techniki aktywizującej "tarcza strzelecka" ).

Opracowała

Małgorzata Skonieczna
Łowicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie