Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wielkanocny Poranek scenariusz dla klas IV-VI

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 11907 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Inscenizacja wprowadzająca w atmosferę świąt wielkanocnych przybliża nam zwycięstwo Dobra nad Złem, walki człowieka ze swymi słabościami. Przykładem dla człowieka jest tu zwycięstwo Chrystusa, które dokonało się przez Jego Zmartwychwstanie. Ono również jest siłą dającą mu pewność zwycięstwa.

Scenariusz inscenizacji wielkanocnej – „Wielkanocny Poranek” .

(Inscenizacja wprowadzająca w atmosferę świąt wielkanocnych przybliża nam zwycięstwo Dobra nad Złem, walki człowieka ze swymi słabościami. Przykładem dla człowieka jest tu zwycięstwo Chrystusa, które dokonało się przez Jego Zmartwychwstanie. Ono również jest siłą dającą mu pewność zwycięstwa.)
/melodia refleksyjna według uznania nauczyciela/

(Narrator ) Często stawiamy sobie pytanie, kto silniejszy Dobro czy Zło? i nie umiemy znaleźć na to odpowiedzi. Przyjrzyjmy się tej oto krótkiej scence.

(Wchodzą postacie „słońce”, „wiatr”. Rolę Wiatru i Słońca odczytują dzieci zza sceny, jak również biorącego udział „człowieka” odzianego w płaszcz. Wiatr może być przedstawiony przez czwórkę dzieci ubranych na niebiesko, trzymających dużą niebieską chustę; według pomysłów nauczyciela.)

(Narrator) Słońce i Wiatr sprzeczali się między sobą kto jest silniejszy. Wiatr przechwalał się tym co potrafi – przypomniał wszystkie burze, wichury, sztormy na morzach, burze piaskowe na pustyni, poruszanie statków żaglowych po morzach i oceanach i wiele, wiele innych rzeczy.
(Wiatr i Słońce ruchami i gestami pokazują swą siłę.)

Słońce wcale nie było w swoim wyobrażeniu słabsze od Wiatru. Uśmiechnęło się serdecznie i Wiatr się zmniejszył. Nie potrafiło przekonać Wiatru do swojej siły.
(Na scenę wchodzi Człowiek odziany w płaszcz.)

(Narrator) Na horyzoncie pojawił się Człowiek odziany w płaszcz. Szedł powoli, jakby zmęczony.

(Wiatr) Widzisz tego człowieka, załóżmy się kto z nas pierwszy zdejmie człowiekowi płaszcz.

(Narrator) Wesoło i rozochocony rzekł Wiatr.

(Słońce) Dobrze, zacznij pierwszy. Jesteś potężny, silny, porywisty nawet huraganowy. Moja wielkość ma inną siłę. Może się do niej przekonasz.

(Narrator) Wiatr nie dał się drugi raz namawiać, podbiegł do człowieka, mocno zawiał, że człowiek mało co by się nie przewrócił. Zawiódł się srodze, człowiek z całej siły trzymał płaszcz. Próbował raz drugi i trzeci, ale bez efektu. Oddał rolę Słońcu. Słońce popatrzyło na człowieka i zaczęło się uśmiechać, coraz bardziej, coraz bardziej. Robiło się cieplej i cieplej. Człowiek płaszcz rozpinał, aż wreszcie go zdjął, gdy Słońce się do niego uśmiechnęło.
(Po odegraniu swej roli według tekstu Słońce i Wiatr schodzą ze sceny.)
/opowiadanie zasłyszane; nie jestem w stanie podać autora opowiadania/

(Narrator) Teraz chyba nie trudno nam odpowiedzieć, kto był silniejszy i jaką bronią zwyciężył, a więc Zło DOBREM zwyciężaj. Nie bój się, że Cię wyśmieją, dobro w Tobie zmartwychwstanie. Każdy człowiek ma w życiu zmartwychwstania, do dobrego, do zwycięstwa, do przyjaźni, do szczęścia.

(Wiersz o Zmartwychwstaniu Księdza Jana Twardowskiego - „O Wielkanocnym Poranku” recytowany przez dziecko.)

O Wielkanocny Poranku

Poranek Wielkanocny wszystko poprzemieniał
nie ma więcej cmentarza, grobu i kamienia.
Świat stał się samym światłem i wprost w okna świeci –
skacze złotym zajączkiem w dobre ręce dzieci.

Dawną drogą bolesną kroczy Weronika-
w chuście dzwon wielkanocny dźwięczy jak muzyka
Cyrenejczyk z radością na nowy Krzyż czeka.

Pierwszy papież ukradkiem sprawdza źródła wiary –
wbiegł do grobu i cudu w zachwycie docieka.

Dobry łotr mówi pacierz i niesie ze łzami
baranka z chorągiewką, z jasnym oczami.
Magdalena przyjmuje świąteczne życzenia –
święty Jan pisać zaczął. Już drży ze wzruszenia.

I wszyscy w Ewangelii ludzie zapomnieli,
o których nic nie głodzą z ambony kapłani.
gramolą się jak niegdyś pasterze z królami
w poranek wielkanocny. Stukają sercami.

Więc najpierw pan Zacheusz wdrapał się na drzewo,
potem wbiega pacholę, które na pustyni
oddało głodnym koszyk z chlebem i rybami,
słudzy z Kany, jak muły robocze z wiadrami,
sam gospodarz zajazdu, ukryty jak w norze,
co rannemu dogadzał, spał, prześcielał łoże.
Uśmiechnięta figa – zakwita na nowo,
kur wyśpiewuje ranne alleluja,
osiołek wciąż hosannę potakuje głową,
spóźnione głupie panny lecą zadyszane
(wiatr lampy drze na uszy, czarne koty buja),
niewiasta z jedną drachmą, celnik ze słowami:
Poranku Wielkanocny - zmiłuj się nad nami.

W ogrodzie Matka czuwa, na oliwnych zboczach
milcząca –
uśmiechnięta – z Wielkim Piątkiem w oczach.

Każdy z nas potrzebuje zmartwychwstania w swoim życiu; zmartwychwstania do Dobra, do Radości, do Pracy, do Przebaczenia.
Chrystus zmartwychwstał Pierwszy, pokonał Zło.

(Na scenę wchodzi smutny chłopiec, załamany, odrzucony. Po nim według tekstu wchodzą postacie - Chrystus, Słońce, Grupa Dyskotekowa, Grupa Sportowców, Grupa Narkomanów. Tej scenie towarzyszy melodia refleksyjna.)

(Narrator) Chodził smutny, załamany, odrzucony, czuł się bezradny. Szukał rozrywki, aby poczuć się wesołym, zadowolonym z życia.
(Podchodzi do Grupy Dyskotekowej, zadowolenie znajduje tylko przez chwilę, odchodzi od nich niezrozumiany do końca. Siada smutny, z tyłu za nim staje Jezus, wyciąga ręce, uśmiecha się do niego. On Go nie widzi, obraca się i widząc Jezusa odrzuca Go, odwraca się tyłem.)
(Narrator) Szukał sukcesu w sporcie, by pokazać, że coś znaczy.
(Podchodzi do Grupy Sportowców i dzieje się z nim tak jak poprzednio. Tę samą rolę powtarza Jezus.)

(Narrator) Po każdym poszukiwaniu, wysiłku był coraz bardziej samotny, smutny, coraz bardziej czuł się odrzucony. Nie wiedział gdzie i do kogo ma pójść.
(Jezus powtarza swą rolę.)

(Narrator) Szukając kolejny raz szczęścia uwikłał się w niebezpieczną Grupę, nie wiedząc jak bardzo zrujnuje swe życie.
(Podchodzi do Grupy Narkomanów, ci częstują go narkotykami, alkoholem. Potem wyrzucają go ze swej „paczki”. Jezus powtarza swą rolę.)

(Narrator) Usiadł zrozpaczony, pełen goryczy, bólu, zdrady. Wpatrywał się w Słońce. (Wchodzi na scenę Słońce.) Słońce świeciło bardzo jasno. Słyszał piękną muzykę. (Melodia Vivaldiego ”Cztery pory roku-Wiosna”) Zastanawiał się nad swoim życiem. Słońce dawało mu blask. Siedząc przypomniał sobie KOGOŚ o Kim w życiu zapomniał, a nawet odrzucił. Był to Jezus, który na niego ciągle czekał, kocha, przebacza, ufa. (Jezus staje za nim z tyłu z wyciągniętymi rękami, uśmiechając się.) Wreszcie znalazł to czego tak długo szukał. Znalazł szczęście, bo odnalazł w swoim życiu Jezusa Chrystusa. Jezus przywrócił mu radość, nastąpiło w nim zmartwychwstanie. W jego życiu Chrystus zmartwychwstał. (Chłopiec odwraca się widzi uśmiechniętego Jezusa, wstaje, Jezus go przytula. Melodia Haendla Alleluja.)

Scenariusz według tekstu własnego opracowała i przygotowała siostra Małgorzata Gonciarz, nauczyciel religii w Gimnazjum we Wrocławiu. Mój adres: anuncja@interia.pl)



Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie