Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Trudności w uczeniu się matematyki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1400 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Nie spotkamy klasy, w której nie byłoby uczniów mających mniejsze lub większe trudności w uczeniu się matematyki. Przyczyn tego stanu jest wiele.
I grupa
  • Brak sympatii do matematyki
  • Uwarunkowania środowiskowe
  • Częste nieobecności spowodowane np. złym stanem zdrowia lub sytuacjami w rodzinie
  • Brakiem zdolności
II grupa
  • Dysleksja
  • Dysgrafia
  • Dyskalkulia
  • Opóźnienie rozwoju
Aby pokonać kłopoty w nauce matematyki należy:
  • sprawdzić czy uczeń ma luki w wiedzy (diagnoza wstępna). W naszej szkole jest to diagnoza wstępna uczniów rozpoczynających naukę w gimnazjum z 5 przedmiotów (matematyki, języka polskiego, biologii, historii, geografii). Zespół nauczycieli wraz z wychowawcą i pedagogiem analizuje te wyniki i podejmuje działania.
  • zorganizować pomoc w uzupełnianiu wiedzy ( rodzice, zajęcia wyrównawcze, pomoc koleżeńska,).
  • nawiązać kontakt z pedagogiem szkolnym i rodzicami w celu poznania ucznia i ewentualnego kierowania na badania pod kątem dysfunkcji
  • stosować ćwiczenia rachunku pamięciowego ( w domu i w szkole)
  • różnicować prace domowe i sprawdziany wiedzy
  • dostrzegać nawet najmniejsze sukcesy i zachęcać do pokonywania ‘kolejnych schodów’
     W każdej klasie spotkamy ucznia z dysleksją. Dla wszystkich nauczycieli, a zwłaszcza nauczycieli matematyki, problem występującej dysleksji jest bardzo ważny, ponieważ jest często związany z nietypowym podejściem uczniów do problemów matematycznych i jest czasami trudno rozpoznawalny.
      Najczęściej występującymi błędami u uczniów dyslektycznych to mylenie zapisów np. 45 zamiast 54 lub 3 zamiast 4/3. Uczeń często myli działania np. mówi o dodawaniu lub dzieleniu, a wykonuje odejmowanie lub mnożenie. Uczeń taki zna zasady i schematy postępowania, lecz je źle zapisuje. Dlatego może zaskakiwać swoimi oryginalnymi i nietypowymi propozycjami rozwiązań zadań przy jednoczesnym popełnianiu prostych błędów rachunkowych. Jest w stanie poprawnie i dość szybko wykonać działanie w pamięci, a przy zapisie jego popełnia błąd. Najprostsza reedukacja w czasie lekcji może polegać na zwracaniu uwagi na zapisy matematyczne i proponowaniu kilkakrotnego czytania poleceń do zadań oraz zachęcaniu do poszukiwania własnych sposobów rozwiązań. Należy pamiętać, że gdy dyslektyk robi błędy, często nie ma w tym jego winy. Negatywna ocena pracy takiego ucznia jest często nieporozumieniem, zaś pozostawienie go w tej samej klasie jest nieskuteczne i szkodliwe.
      Ocenianie ucznia dyslektycznego jest trudną sprawą i wymaga indywidualnego podejścia do każdego z nich. Zdarza się , że uczeń podaje poprawną odpowiedź, a nie potrafi jej uzasadnić. Jest to wynik tego, że dysleksja zmusza ucznia do pomysłowości i kombinowania w pamięci. Muszą działać szybko więc nie są w stanie powtórzyć swojej drogi rozumowania.
Dlatego zaleca się ocenianie tych uczniów:
  • z krótkich zadań obejmujących cały materiał,
  • odpowiedzi ustnych, zadań otwartych
  • ocenianie tego , co uczeń potrafi i robi dobrze.
  • zaś na pracach pisemnych, egzaminach uczeń powinien mieć więcej czasu na rozwiązania zadań i do dyspozycji kalkulatory, słowniki, które często są dla niego niezbędną pomocą
     Wykrycie dysleksji, wiedza na jej temat, odpowiednia diagnoza i orzeczenie specjalisty jest w stanie zapobiec poważnym konsekwencjom: od drobnych niepowodzeń do całkowitej alienacji społecznej ucznia, licznym nieporozumieniom w stosunku uczeń- rodzic-nauczyciel i może być jedną z pomocnych dróg w usuwaniu niepowodzeń szkolnych uczniów i nauczycieli.
     Dyskalkulia to postać dysleksji polegająca na nie radzeniu sobie z matematyką, z liczbami. Powszechnym symptomem dyskalkuli jest niemożność zapamiętania numerów telefonów.
     Jeżeli zauważamy, że mimo systematycznych ćwiczeń pamięciowych uczeń liczy na palcach to może być to sygnał, że mamy do czynienia z dyskalkulią. Takie uczeń ma trudności z pojęciem liczby i wykonywaniem działań, z czytaniem liczb powyżej tysiąca, różnicowaniem figur geometrycznych, ze wszystkimi pojęciami abstrakcyjnymi. Aby pokonać te trudności trzeba wiele razy wracać do powtórzeń i dopiero je poszerzać o nowe pojęcia. Systematyczna praca i jeszcze raz praca z tym dzieckiem szkoły i domu może prowadzić do przezwyciężenia trudności lub ich minimalizacji.

Literatura
  • H. Lewicka, Kłopoty w uczeniu się matematyki(Matematyka 2004)
  • M Poświatowska, Praca z uczniem dyslektycznym ( Matematyka 2004)
Maria Szyndlarewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie