Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Kształtowanie postaw odpowiedzialności u dzieci

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7089 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Rola wychowania rodzinnego w kształtowaniu
postawy odpowiedzialności u dzieci.


Odpowiedzialność – umiejętność wywiązywania się z powierzonych zadań.

Bycie odpowiedzialnym to jedna z najbardziej pożądanych cech, jaką chcielibyśmy widzieć u swoich dzieci.
Cechę tę należy kształtować od najmłodszych lat. Czasami czekamy, aż dzieci nauczą się tego w szkole , wówczas, gdy zetkną się po raz pierwszy z prawdziwymi obowiązkami i zadaniami do wykonania. Otóż okazuje się, że może być już wtedy na to za późno, albo też start ten będzie bardzo utrudniony. Dziecko może z tego powodu ponosić porażki, może mieć problem z dostosowaniem się do wymagań szkolnych.
Musimy pamiętać, że pierwszym i najważniejszym środowiskiem dziecka jest jego rodzina. Tutaj uczy się ono wzorów zachowań i tutaj kształtuje się jego osobowość. Rodzice są jego pierwszymi nauczycielami i wychowawcami. Dzieci przez obserwację zachowań rodziców i ich reakcji na różne sytuacje przejmują od nich stosunek do otaczającego świata. Nieodpowiedzialni rodzice nie mogą więc raczej liczyć na to, że będą mieć odpowiedzialne dziecko. Dlatego, by odnieść sukces w wychowaniu, konieczne jest wytworzenie właściwej więzi między rodzicem, a dzieckiem. O tym, jaki wpływ na rozwój postawy odpowiedzialności u dziecka mają różne rodzaje zaburzeń w stosunkach panujących w rodzinie, niech świadczą podawane w literaturze psychologicznej, typy dzieci nieumiejących wywiązać się z zadań na nich nałożonych:

- INDYWIDUALISTA – dziecko realizuje tylko zadania uznawane przez siebie i częściowo tylko przez rodziców, szkołę i dlatego często oceniane jest negatywnie. Zadania narzucone może wykonywać tylko pod presją nakazów, zakazów, natomiast zadania zaakceptowane przez siebie wykonuje z zaangażowaniem emocjonalnym. Wykazuje wysoki poziom czynności poznawczych, samoobsługowych, natomiast nie wywiązuje się z codziennych obowiązków uczenia się. Traktuje je jako niezgodne ze swoimi zainteresowaniami i jako narzucone. Odznacza się inteligencją ogólną powyżej normy, dużą sprawnością działania, nie jest przez to lubiane w szkole. Dom rodzinny traktuje jak hotel, natomiast pomiędzy członkami rodziny nie ma więzi emocjonalnej. Rodzice skoncentrowani są na sobie i własnych problemach oraz na „ nie wchodzeniu sobie w drogę”. Od najmłodszych lat dziecko uczone jest głównie samodzielności.

- BIERNY – dziecko nie wykazuje żadnej inicjatywy, ani nie ma żadnych zainteresowań. Zadania, które są mu narzucane przez rodziców i szkołę realizuje w minimalnym stopniu. Szkole nie odgrywa żadnej roli, ponieważ jest mało dynamiczne. Natomiast sprowokowany do działania ustaje przed osiągnięciem celu lub realizuje pod presją kary. Domu takie dziecko najczęściej wychowują dziadkowie, którzy chronią i wyręczają je we wszystkim. Rodzice prezentują postawę znużenia pracą i dlatego obowiązki wychowawcze przesuwają na dziadków

- SŁOMIANY OGIEŃ – ten typ dziecka charakteryzuje się dużą aktywnością, ma dużo pomysłów i chętnie podejmuje się różnych zadań. Lecz niestety nie doprowadza ich do końca. Jak z tego wynika interesuje takie dziecko samo działanie a nie efekty. W toku działania mogą go wytrącać drobne bodźce rozpraszające uwagę. W związku z tym pracuje z dużymi błędami i niedokładnie. Zawsze znajduje dla siebie usprawiedliwienie typu: „ znudziło mi się, kogoś spotkałem, itp.”. Jest osobnikiem nadpobudliwym w związku z czym ma trudności typu dyslektycznego i dysgraficznego. Domowników „ słomianego ognia” charakteryzuje zła organizacja życia rodzinnego, brak ładu, stałych obowiązków poszczególnych domowników. Dzieciom zleca się różnego rodzaju dorywcze zadania, których rodzice nie kontrolują, z których się wycofują. W domu panuje atmosfera napięcia i zagrożenia, stosunek rodziców do dzieci waha się między zaborczą miłością i odrzuceniem niezależnie od stopnia realizacji zada

- WYMIGUJĄCY SIĘ OD OBOWIĄZKÓW – dziecko tego typu unika form aktywności związanych z nauką. Opuszcza lekcje, często nie odrabia zadań domowych i zawsze do tego ma wytłumaczenie, np. zgubił klucze, nie przyjechał autobus, zachorowała babcia, itp. Najczęściej nie wykazuje się inwencją do działania, a jeżeli już to najczęściej robi to niedokładnie i z opóźnieniem. Poza szkołą jego aktywność też jest ograniczona i dorywcza. Od najmłodszych lat ma wykształcony mechanizm obronny, wycofywania się z sytuacji trudnych. Notuje się u takich uczniów wysoki poziom lęku przed akceptacją społeczną i niską samoocenę. W domu rodzice mają wysokie wymagania odnośnie osiągnięć szkolnych swojego dziecka.akceptacja emocjonalna dzieci przez rodziców zależy od stopnia realizacji zadań im stawianych. Jeżeli dziecko nie spełnia oczekiwań stawianych przez rodziców to okazują swoją dezaprobatę, upokarzają uwagami na temat ich małej wartości. W domu dzieci otrzymują mało dodatkowych prac, aby nie odciągać ich od nauki. Natomiast zajęcia pozaszkolne są negowane, bo zmniejszają ilość czasu niezbędnego do nauki.

- ASOCJALNY – ten typ z kolei wykazuje dużą aktywność skierowaną przeciwko środowisku szkolnemu. Charakteryzuje się dużą agresywnością i ignorancją w stosunku do nauczycieli, kolegów, norm i zasad, jakie panują w szkole. Najczęściej rodzice są pozbawieni władzy rodzicielskiej za złe traktowanie swoich dzieci.


Po dokonaniu analizy poszczególnych typów wynika co następuje:
- uzależnienie zaspokojenia potrzeb dziecka od realizacji zadań,
- stworzenie dzieciom możliwości wywiązywania się z zadań,
- wytworzenie nawyków wywiązywania się z zadań.


Joanna Zalewska
Szkoła Podstawowa w Spręcowie






BIBLIOGRAFIA
1. Derbis R. „ Pojęcia odpowiedzialności” Psychologia Wychowawcza 1986 nr
2. Faber A. „ Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały?”
3. Ziemska M. „ Postawy rodzicielskie”
4. Forward S. „ Toksyczni rodzice”
5. Kępiński A. „ Psychopatologia nerwic’

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie