Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rozwój fizyczny i zdolnościmotoryczne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3441 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

„ROZWÓJ FIZYCZNY I ZDOLNOSCI MOTORYCZNE
11-LETNICH DZIECI ZE SWARZEDZA”

I. WSTEP

Dokladne poznanie czlowieka jest bardzo trudne i skomplikowane, dlatego tez wielu specjalistów stara sie wnikliwie i wszechstronnie poznac cechy ludzkiej osobowosci, etapy rozwoju, zwlaszcza w okresie dzieciecym i mlodziezowym.
Rozwój ontogenetyczny ( osobniczy ) jest okresem ciaglych zmian scisle ze soba powiazanych i nieodwracalnych w organizmie od momentu zaplodnienia do smierci.
Rozwój fizyczny, jego poziom i proces zachodzacych w nim zmian wyznaczaja w okreslonym stopniu poziom i tempo rozwoju motorycznego.
Przez pojecie rozwoju fizycznego rozumie sie caloksztalt procesów biologicznych, biochemicznych i biofizycznych w organizmie czlowieka. Z procesami tymi zwiazane sa;
- wzrastanie
- róznicowanie tkanek
- doskonalenie funkcji
Ksztaltowanie wyzej wymienionych cech uwarunkowane jest czynnikami
wrodzonymi i wplywem srodowiska otaczajacego danego osobnika.
Na tle rozwoju fizycznego czlowieka ksztaltuje sie róznie sprawnosc fizyczna.

SPRAWNOSC FIZYCZNA – rozumiana równiez jako sprawnosc ruchowa to wg
Z. Gilewicza i R. Trzesniowskiego”... gotowosc organizmu ludzkiego do podejmowania i rozwiazywania trudnych zadan ruchowych w róznych sytuacjach zyciowych, wymagajacych sily, szybkosci, zrecznosci, gibkosci, zwinnosci i wytrzymalosci, jak równiez pewnych nabytych i uksztaltowanych umiejetnosci i nawyków ruchowych, opartych o odpowiednie uzdolnienia i stan zdrowia...”

Podstawowymi skladowymi sprawnosci ruchowej sa nastepujace elementy;
- sila wg. M. Zaciorskiego, pod tym pojeciem rozumiemy „ zdolnosci do pokonania oporu zewnetrznego lub przeciwdzialanie mu kosztem wysilku fizycznego”
- szybkosc – zdaniem W. M. Zaciorskiego jest zdolnoscia czlowieka do wykonania ruchów w minimalnych dla danych warunków odcinku czasu,
- wytrzymalosc – jak podaje W. M. Zaciorski jest to „ zdolnosc do dlugotrwalego wykonania jakiejkolwiek pracy bez obnizania jej wydolnosci..”
- zwinnosc – wg A. Baranskiego jest to „ umiejetnosc dokladnego i szybkiego wykonania zmian kierunku ruchu calego ciala lub jego czesci w podjetych czynnosciach ruchowych”..
- zrecznosc – w opinii A. Baranskiego jest to „ cecha motorycznosci wyrazajaca sie w wykonaniu czynnosci ruchowych precyzyjnie i ekonomicznie, tj. najmniejsza strata energii”..
- gibkosc – jak stwierdza W. M. Zaciorski ujmowana jest jako umiejetnosc wykonania ruchów z duza amplituda.. Miara jej jest suma zakresu ruchów kregoslupa i stawów biodrowych w róznych plaszczyznach,
- moc – zdaniem L. Denisiuka i H. Milcerowej ujmowana jest jako „ zdolnosc osobnika do celowego wyzwolenia maksymalnej sily w najkrótszym czasie”.
A.Baranski twierdzi, ze miara sprawnosci fizycznej jest poziom zespolu podstawowych cech motorycznych: sily, szybkosci, wytrzymalosci, zrecznosci, zwinnosci i gibkosci, a okresla sie go wynikami uzyskiwanymi w odpowiednio dobranych cwiczeniach.
Jak wynika z badan sprawnosci ogólnej u dzieci i mlodziezy, poszczególne jej elementy w zespole chlopców polepszaja sie z wiekiem, lecz rozwijaja sie w róznym tempie i w róznych latach osiagaja swoje maksymalne poziomy sprawnosci. Moc oraz sila miesniowa narastaja stopniowo. Takze gibkosc wykazuje przyrost wielkosci srednich z wiekiem, lecz nie jest tak regularny, a trwa do okolo 17 roku zycia, podobnie jak zwinnosc. Charakterystyczne sa zmiany zachodzace z wiekiem w wytrzymalosci, której poziom wyjsciowy jest podobnie wysoki jak w przypadku szybkosci, która juz w wieku 8 lat osiaga 92% poziomu wlasciwego dla 18 letniego mlodzienca. Dynamika przyrostu tej cechy jest stosunkowo mala, a zalamanie jej wystepuje okolo 17 roku zycia.

E.B.Hurlock ( 1985 ) podaje wiele powodów, które sprawiaja, ze wlasciwy rozwój ruchowy i praca nad wlasnym cialem jest psychologicznie i spolecznie wazna;
- dobry rozwój ruchowy dziecka daje mu poczucie pewnosci, zadowolenie z wlasnej niezaleznosci,
- cwiczenia bezposrednio wplywaja na polepszenie zdrowia fizycznego i psychicznego,
- dzieci moga wyladowac posiadana w nadmiarze energie i przez to lepiej znosza napiecia oraz frustracje,
- lepsza kontrola motoryczna oraz umiejetnosci ruchowe moga zapewnic dziecku indywidualna rozrywke,
- wlasciwy rozwój ruchowy ulatwia akceptacje spoleczna, a nawet umozliwia dziecku zajmowanie roli przywódcy grupy,
- dziecko ruchowo sprawne ma wieksze szanse na poczucie wlasnego bezpieczenstwa, na poprawe pojecia wlasnego „ ja”.

Sprawnosc fizyczna jest miernikiem zdrowia czlowieka, ucznia w szkole podstawowej. Zdrowie i wysoki poziom sprawnosci fizycznej niezbedne sa w funkcjonowaniu czlowieka we wspólczesnym swiecie. Sprawnosc fizyczna jest nie tylko pomocna w sporcie i wychowaniu fizycznym, jest to takze glówny czynnik w prowadzeniu szczesliwego i pelniejszego zycia. Obnizajacy sie poziom sredniej aktywnosci fizycznej i wysilku dziennego w zyciu wiekszosci dzieci oznacza, ze sport i wychowanie fizyczne sa czesto jedynymi formami cwiczen, w jakich biora one udzial.
Celem mojej pracy jest okreslenie stanu rozwoju fizycznego i zdolnosci motorycznych 11-letnich dzieci ze Swarzedza.

II.MATERIAL I METODY BADAWCZE

1. Srodowisko badawcze
Badania okreslajace rozwój fizyczny i profil zdolnosci motorycznych dzieci 11-letnich przeprowadzilam w Szkole Podstawowej nr 1 im. Stanislawa Staszica w Swarzedzu. W szkole uczy sie 800 uczniów, pracuje 40 nauczycieli w róznym wymiarze godzin, w tym 3 nauczycieli wychowania fizycznego, 20 pracowników administracji i obslugi.
Jest ona usytuowana w poblizu starej czesci Swarzedza, nad jeziorem, kolo hali sportowej KS”UNIA” oraz stadionu. Szkola posiada sale gimnastyczna, salke korekcyjna oraz boisko z bieznia i skocznia lekkoatletyczna.

2. Material badawczy
Material badawczy do niniejszej pracy stanowily wyniki badan wykonanych w grudniu 2002 roku na grupie 30 dziewczat i 30 chlopców z klas V-tych Szkoly Podstawowej nr 1 im. St. Staszica w Swarzedzu. Grupe porównawcza otrzymalam z archiwum Zakladu Gimnastyki Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu.
Wszystkie dzieci ukonczyly 11 lat.

Tab.1 Liczebnosc badanych dzieci

Grupa Dzieci Dziewczęta Chłopcy Ogółem
30 30 30 120
30 30 30

3.Metody badawcze
Dla oceny i porównania rozwoju fizycznego i zdolnosci motorycznych 11-dzieci dokonalam pomiarów ;
wysokosci ciala - antropometrem,
ciezaru ciala - za pomoca wagi lekarskiej.

Do pomiaru zdolnosci motorycznych uczniów wykorzystalam próby z EUROPEJSKIEGO TESTU SPRAWNOSCI FIZYCZNEJ.

SILA DYNAMICZNA MIESNI BRZUCHA – w lezeniu na plecach, nogi ugiete w stawach kolanowych pod katem 90 stopni, stopy rozstawione na szerokosc 30 cm, dlonie splecione palcami i ulozone na karku. Partner w kleku miedzy stopami lezacego przyciska je do materaca. Lezacy na sygnal wykonuje siad, dotykajac lokciami kolan tak, aby umozliwic splecionym palcom kontakt z podlozem i znowu wykonuje siad bez odpychania sie lokciami od materaca.
Zaliczana jest liczba poprawnych siadów wykonanych w czasie 30 sekund.

GIBKOSC – w pozycji siedzacej sieganie rekami w przód tak daleko jak to mozliwe. Badany siada, opierajac stopy o boczna sciane skrzyni. Trzymajac kolana wyprostowane pochyla tulów w przód i siegajac rekami tak daleko, jak to mozliwe, przesuwa wolno, bez szarpania palcami linijke po powierzchni stolu. Wynik jest ustalany na podstawie najdalszej pozycji jaka badany osiagnie koncami palców na skali, znajdujacej sie na srodku blatu stolu.
Próba bedzie wykonana dwa razy i lepszy wynik bedzie odnotowany w centymetrach.


SILA EKSPLOZYWNA – SKOK W DAL Z MIEJSCA – skok na odleglosc z pozycji stojacej. Badany powinien ustawic sie w lekkim rozkroku ze stopami ustawionymi równolegle i koncami palców przed linia startowa. Poprzez ugiecie kolan i przeniesienie ramion w tyl, nastepnie wykonanie energicznego zamachu rekami w przód i odbicie mocno od podloza, badany wykonuje skok najdalej jak potrafi, ladujac na obydwie nogi.
Z dwóch prób odnotowywany jest rezultat lepszy w centymetrach.

SILA FUNKCJONALNA – WYTRZYMALOSC MIESNIOWA RAMION I BARKÓW – wytrzymanie zwisu o ramionach ugietych na drazku, bez podpierania sie broda o drazek. Próba konczy sie kiedy oczy badanego znajda sie ponizej drazka. Nalezy miec na uwadze chwyt drazka na szerokosc barków.
Czas zwisu w dziesietnych sekundy okresla wynik.

III.CHARAKTERYSTYKA STANU ROZWOJU FIZYCZNEGO BADANYCH DZIECI.

W niniejszym rozdziale pracy analizie poddaje stan rozwoju fizycznego badanych dzieci, które ukonczyly 11 lat i uczeszczaja do Szkoly Podstawowej nr 1 w Swarzedzu oraz dzieci z grupy porównawczej w tym samym wieku. Grupy te porównuje miedzy soba.
1. Wysokosc ciala.
a) dziewczeta
b) chlopcy

Tab.2 Charakterystyka srednich arytmetycznych wysokosci ciala badanych dzieci.(cm)

Grupa Wiek Liczebność MIN MAX Średnia Odchylenie Różnica (M1-M2)
Dziewczęta - Swarzędz 11 30 137 172 147,63 8,7788

9,03

Dziewczęta - Grupa porównawcza 11 30 120 151 138,6 7,7842
Chlopcy - Swarzędz 11 30 134 165 149,57 6,9067 10,7
Chłopcy- Grupa porównawcza 11 30 133 148 138,87 5,2242

Jak wynika z tabeli nr 2 najwyzsza wysokoscia ciala charakteryzuja sie dziewczeta ze Swarzedza, gdzie M=147,63 cm oraz chlopcy ze Swarzedza, gdzie M=149,57 cm.
Nizszymi okazaly sie dziewczeta z grupy porównawczej, gdzie przecietna tej cechy ksztaltuje sie na poziomie M=138,6 cm. Równiez chlopcy z grupy porównawczej sa nizsi, M=138,87 cm.

Róznica srednich arytmetycznych wysokosci ciala wsród dziewczat wynosi 9,03 cm, co stanowi istotna róznice w wysokosci ciala dziewczat na korzysc tych ze Swarzedza. Podobnie róznica srednich arytmetycznych ksztaltuje sie u chlopców i wynosi 10,70 cm, co daje równiez istotna róznice w wysokosci ciala chlopców na korzysc chlopców ze Swarzedza.

2. Ciezar ciala.
a) dziewczeta
b) chlopcy

Tab.3 Charakterystyka srednich arytmetycznych ciezaru ciala badanych dzieci. (kg)

Grupa Wiek Liczebność MIN MAX Średnia Odchylenie Różnica (M1-M2)
Dziewczęta - Swarzędz 11 30 24 67 38,783 10,576 6,630
Dziewczęta - Grupa porównawcza 11 30 21,2 51,2 32,153 7,0203
Chlopcy - Swarzędz 11 30 25 64 43,45 9,6574 4,2449
Chłopcy- Grupa porównawcza 11 30 25 47,2 32,303 5,4125

W tabeli nr 3 zestawilam ciezar ciala badanych dzieci. Wyniki ksztaltuja sie nastepujaco: dziewczeta ze Swarzedza charakteryzuja sie najwyzszym ciezarem ciala, gdzie M=38,783 kg, lzejsze sa dziewczeta z grupy porównawczej. Ich ciezar wynosi przecietnie M=32,153 kg. W grupie chlopców cecha ta wyglada podobnie. Chlopcy ze Swarzedza okazali sie równiez ciezsi, M=43,45 kg, od chlopców z grupy porównawczej, M=32,303 kg.
Róznica srednich arytmetycznych ciezaru ciala badanych dziewczat wynosi 6,630. Wynik ten stanowi istotna róznice w ciezarze ciala obu badanych grup. Nieco mniejsza róznice wykazuja grupy badanych chlopców, gdzie wynik ksztaltuje sie na poziomie 4,2449.

Dziewczeta i chlopcy ze Szkoly Podstawowej nr 1 w Swarzedzu wykazaly wyzsza wysokosc ciala (tab.2) oraz wyzszy ciezar ciala (tab.3) od badanych dzieci z grupy porównawczej. Moze to swiadczyc o wyzszym stanie rozwoju fizycznego dzieci ze Swarzedza.


IV.CHARAKTERYSTYKA ZDOLNOSCI MOTORYCZNYCH 11-LETNICH DZIECI.

W niniejszym rozdziale pracy analizie poddaje stan sprawnosci fizycznej badanych dzieci oraz grupy porównawczej. Wyniki tych grup porównuje miedzy soba.

1. Gibkosc.

Tab.4 Charakterystyka srednich arytmetycznych gibkosci badanych dzieci.(cm)

Grupa Wiek Liczebność MIN MAX Średnia Odchylenie Różnica (M1-M2)
Dziewczęta - Swarzędz 11 30 5 31 18,633 6,5099 5,2
Dziewczęta - Grupa porównawcza 11 30 7 21 13,433 3,6548
Chlopcy - Swarzędz 11 30 1 30 15,767 6,157 0,434
Chłopcy- Grupa porównawcza 11 30 10 19 15,333 2,7709

Analizujac uzyskane wyniki z tabeli nr 4 widzimy, ze dziewczeta i chlopcy ze Swarzedza charakteryzuja sie wyzsza przecietna gibkosci, niz dzieci z grupy porównawczej.
Srednia arytmetyczna w grupie dziewczat ze Swarzedza wynosi M=18,633 cm, natomiast w grupie porównawczej dziewczat M=13,433 cm. Róznica srednich arytmetycznych próby gibkosci u dziewczat wynosi 5,2 cm, co stanowi istotna róznice w poziomie gibkosci korzystna dla dziewczat ze Swarzedza. W grupie tej wystapily równiez znaczne wahania cechy od 5 do 31 cm, gdzie odchylenie standardowe wynosi 6,5099.
W grupie chlopców natomiast, róznica srednich arytmetycznych gibkosci wyniosla tylko 0,434 cm na korzysc chlopców ze Swarzedza, co nie stanowi istotnej róznicy w poziomie gibkosci obu porównywanych grup. Mozna jednak zauwazyc, ze cecha ta ma duze wahania indywidualne w grupie chlopców ze Swarzedza od 1 do 30 cm, przy odchyleniu standardowym równym 6,157. U chlopców z grupy porównawczej cecha gibkosci nie róznicuje sie tak silnie, min=10 cm, a max=19 cm.

2. Sila eksplozywna. Skok w dal z miejsca.

Tab.5 Charakterystyka srednich arytmetycznych sily eksplozywnej badanych dzieci.(cm)

Grupa Wiek Liczebność MIN MAX Średnia Odchylenie Różnica (M1-M2)
Dziewczęta - Swarzędz 11 30 100 170 135 21,079 27,03
Dziewczęta - Grupa porównawcza 11 30 75 140 107,97 14,033
Chlopcy - Swarzędz 11 30 90 190 139,7 29,301 20,43
Chłopcy- Grupa porównawcza 11 30 87 141 119,27 13,686


Porównujac wyniki z tabeli nr 5 zauwazamy, ze srednia arytmetyczna sily eksplozywnej w próbie skoku w dal z miejsca jest wyzsza w grupie dziewczat ze Swarzedza, gdzie M=135 cm. W grupie porównawczej srednia próby jest znacznie nizsza, gdzie M=107,97 cm. Róznica srednich 27,03 cm jest istotna na korzysc dziewczat ze Swarzedza. Obie grupy dziewczat wykazaly duze wahania indywidualne w skoku, od100-170 cm w grupie swarzedzkiej i od 75-140 cm w grupie porównawczej.
Równiez grupa swarzedzkich chlopców osiagnela wyzsza srednia arytmetyczna w tej próbie M=139,7 cm, przy znacznym odchyleniu standardowym równym 29,301 i duzych wahaniach indywidualnych w skoku od 90-190 cm. Przecietna próby w grupie porównawczej wynosi M=119,27 cm, wahania indywidualne w skoku w dal z miejsca sa takze zróznicowane od 87-141 cm. Chlopcy z grupy swarzedzkiej skacza dalej, gdzie róznica srednich arytmetycznych wyniosla 20,43 cm na korzysc tej grupy.

3. Sila tulowia. Wytrzymalosc miesni brzucha. Siady z lezenia.

Tab.6 Charakterystyka srednich arytmetycznych sily tulowia badanych dzieci.

Grupa Wiek Liczebność MIN MAX Średnia Odchylenie Różnica (M1-M2)
Dziewczęta - Swarzędz 11 30 16 26 21,167 3,333 0,467
Dziewczęta - Grupa porównawcza 11 30 16 30 20,7 3,4656
Chlopcy - Swarzędz 11 30 6 30 23,3 5,0661 -0,133
Chłopcy- Grupa porównawcza 11 30 17 30 23,433 3,5495

Z tabeli nr 6 wynika, ze dziewczeta ze Swarzedza charakteryzuja sie nieco lepsza sila tulowia niz dziewczeta z grupy porównawczej. Uzyskaly one srednia arytmetyczna próby sily i wytrzymalosci miesniowej brzucha M=21,167, przy duzych wahaniach indywidualnych od 16 do 26 sklonów. Dziewczeta grupy porównawczej wykazaly jeszcze wieksze wahania indywidualne od16-30 sklonów, jednak srednia tej cechy jest mniejsza i wynosi 20,7 sklonów w ciagu 30 sek. Róznica srednich arytmetycznych próby wytrzymalosci miesni brzucha wynosi zatem 0,467 na korzysc dziewczat ze Swarzedza.
Analizujac obie grupy chlopców mozna powiedziec, ze w powyzszej próbie chlopcy ze Swarzedza sa nieco slabsi od chlopców z grupy porównawczej. Ich srednia arytmetyczna wyniosla M=23,3 sklonów w ciagu 30 sek., a wahania indywidualne cechy sa duze od 6 do 30 sklonów, przy odchyleniu standardowym 5,0661. Róznica srednich arytmetycznych próby sily tulowia jest korzystniejsza dla chlopców grupy porównawczej i wynosi –0133.
Zatem wytrzymalosc miesni brzucha chlopców ze Swarzedza jest slabsza od chlopców z grupy porównawczej.


4. Sila funkcjonalna. Wytrzymalosc miesniowa ramion i barków. Zwis na ramionach ugietych.

Tab.7 Charakterystyka srednich arytmetycznych sily funkcjonalnej badanych dzieci.(sek.)

Grupa Wiek Liczebność MIN MAX Średnia Odchylenie Różnica (M1-M2)
Dziewczęta - Swarzędz 11 30 1 17,7 6,7296 5,9153 -1,4971
Dziewczęta - Grupa porównawcza 11 30 1 19,7 8,2267 4,7248
Chlopcy - Swarzędz 11 30 1 48 8,3138 9,7746 -7,4132
Chłopcy- Grupa porównawcza 11 30 1,6 58,4 15,727 14,888

Jak wynika z tabeli nr 7 dziewczeta i chlopcy ze Swarzedza maja slabsza wytrzymalosc miesniowa ramion i barków, mierzona podczas próby w zwisie na ramionach ugietych. Srednia arytmetyczna grupy swarzedzkich dziewczat wynosi M=6,7296 sek. i jest o 1,4971 sek. slabsza od dziewczat z grupy porównawczej.
Obie grupy wykazaly znaczne wahania indywidualne w czasie wykonywania próby, od 1-17,7 sek. u Swarzedzianek i od 1-19,7 sek. u dziewczat w grupie porównawczej.
Grupa swarzedzkich chlopców wypadla znacznie gorzej w powyzszej próbie, ich srednia wynosi M=8,3138 sek., przy duzym odchyleniu standardowym 9,7746 i bardzo duzym zróznicowaniu indywidualnym, od 1-48 sek. Chlopcy z grupy porównawczej osiagneli srednia arytmetyczna M=15,727 sek. w powyzszej próbie i wykazali sie jeszcze wiekszym wahaniem sily funkcjonalnej, od 1,6-58 sek. w zwisie.

V.DYSKUSJA

Przyjety do analizy material stanowia 11-letnie dzieci ze Szkoly Podstawowej
Nr 1 w Swarzedzu i grupa porównawcza dzieci w tym samym wieku z Poznania.
W niniejszej pracy staralam sie okreslic stan rozwoju fizycznego i sprawnosci fizycznej dzieci obu grup, porównujac je ze soba. Poziom sprawnosci fizycznej dzieci ze Swarzedza i Poznania badano za pomoca Miedzynarodowego Testu Sprawnosci Fizycznej.
Osoba sprawna charakteryzuje sie wytrzymaloscia krazeniowo-oddechowa, pozytywnymi relacjami interpersonalnymi, pozadanym poziomem sily, gibkosci, szybkosci i skocznosci. Byc sprawnym oznacza, ze jest sie zdolnym do cieszenia sie pelnia zycia i podejmowania ryzyka ( Franks 1989 ).
Sprawnosc fizyczna zalezy od wzglednej szczuplosci ciala. Sredni ciezar ciala dziewczat i chlopców ze Swarzedza wynosil u dziewczat M=38,783 kg przy wahaniach indywidualnych od 24 kg – 67 kg, a u chlopców M=43,45 kg przy wahaniach indywidualnych od 25 kg – 64 kg.
W ciagu wielu lat pracy zaobserwowalam zwiekszajaca sie liczbe dzieci z nadwaga.
Od dwóch lat prowadze dla tych dzieci zajecia sportowo - rekreacyjne w celu zmniejszenia masy ciala oraz uswiadomieniu im wagi problemu otylosci i nadwagi.
Biorac pod uwage sprawnosc fizyczna badanych dzieci, widzimy, ze zadna z grup nie jest dominujaca. Mniej wiecej wyrównany jest poziom wytrzymalosci miesniowej ramion i barków, wytrzymalosci miesni brzucha wsród dziewczat oraz wytrzymalosci miesni brzucha, gibkosci wsród chlopców. Pod wzgledem gibkosci i sily eksplozywnej ( skok w dal z miejsca) dziewczeta ze Swarzedza znacznie przewyzszaja grupe porównawcza. Moze to swiadczyc o tym, ze wysokosc ciala dziewczat ze Swarzedza ma korzystny wplyw na odleglosc skoku. Róznica srednich arytmetycznych wysokosci ciala wsród dziewczat wynosi az 9,03 cm, co stanowi istotna róznice w wysokosci ciala dziewczat na korzysc tych ze Swarzedza. Podobnie róznicuja sie wyniki u chlopców. Chlopcy ze Swarzedza skacza w dal z miejsca znacznie dalej i sa znacznie wyzsi od chlopców z grupy porównawczej. Natomiast w próbie wytrzymalosci miesniowej ramion i barków wypadli znacznie gorzej niz chlopcy z grupy porównawczej.
Sadze, ze badania nad stanem rozwoju fizycznego i sprawnoscia fizyczna sa wskazane, konieczne i potrzebne dla biezacej kontroli i porównanie z normami.
Wielu autorów badan sprawnosci fizycznej wskazywalo na regres sprawnosci motorycznej dzieci i mlodziezy w Polsce ( Trzesniowski R. 1981 ).
Sprawnosc fizyczna winna byc podlozem i warunkiem zdrowia ( Biddle 1987 ), mozliwoscia zycia z niskim ryzykiem rozwoju powaznych problemów zdrowotnych.

VI. WNIOSKI

Analiza zgromadzonego materialu pozwala na wyciagniecie nastepujacych wniosków;
1. Pod wzgledem wysokosci ciala róznica pomiedzy grupami dziewczat jest znaczna i wynosi 9,03 cm – o tyle wyzsze sa dziewczeta ze Swarzedza. Równiez chlopcy z grupy swarzedzkiej przewyzszaja pozostalych o 10,70 cm – róznica srednich arytmetycznych wysokosci ciala jest znaczna.
2. Wyzszy ciezar ciala wykazuja dziewczeta z grupy swarzedzkiej niz dziewczeta z grupy porównawczej. Podobna charakterystyke wykazuja chlopcy. Chlopcy ze Swarzedza sa srednio ciezsi o 4,2449 kg od chlopców z grupy porównawczej.
3. Znacznie lepsza gibkoscia charakteryzuja sie dziewczeta ze Swarzedza niz ich równolatki z grupy porównawczej. Natomiast chlopcy z grupy swarzedzkiej tylko nieznacznie sa lepsi w próbie gibkosci od chlopców z grupy porównawczej. Nalezy wiecej godzin wychowania fizycznego poswiecic na doskonalenie tej zdolnosci.
4. Pod wzgledem sily eksplozywnej – próba skoku w dal z miejsca, grupa swarzedzkich dziewczat i chlopców znacznie przewyzsza wynikiem dzieci z pozostalych grup. Skacza oni dalej, dziewczeta o 27,03 cm, chlopcy o 20,43 cm niz pozostali z grup porównawczych.
5. W próbie sily tulowia róznica pomiedzy poszczególnymi grupami dziewczat jest niewielka i wynosi 0,467 sklonów na 1 min. Wytrzymalosc miesni brzucha chlopców ze Swarzedza jest nieznacznie slabsza niz chlopców z grupy porównawczej.
6. Dziewczeta ze Swarzedza wykazuja nieco slabsza wytrzymalosc miesniowa ramion i barków niz dziewczeta z grupy porównawczej. Natomiast chlopcy z grupy swarzedzkiej wypadli znacznie gorzej w próbie zwisu na ramionach ugietych i charakteryzuja sie znacznie slabsza wytrzymaloscia miesniowa ramion i barków niz ich koledzy z grupy porównawczej.
7. U badanych dzieci w odbytych próbach zdolnosci motorycznych zanotowano duze zróznicowanie wyników indywidualnych.
8. Na ksztaltowanie sprawnosci fizycznej wplyw ma baza sprzetowa, styl zycia rodziny, fachowosc, zainteresowania i rzetelnosc pracy nauczyciela wychowania fizycznego.

VII.PISMIENNICTWO


1.Baranski A .– „Próba klasyfikacji nominalnych definicji zmian
motorycznosci czlowieka”.
Wychowanie Fizyczne i Sport. Tom XIII. Warszawa
2. Drozdowski Sl. – „Pomiar sprawnosci ogólnej i specjalnej”.
Monografie, podreczniki, skrypty.
3. Drozdowski Zb. – „Antropologia sportowa”. AWF Poznan.
Seria; Podreczniki nr 12. Poznan 1989.
4.Drozdowski Zb. – „Biologiczny rozwój czlowieka”.
Seria; Skrypty nr 12. AWF Poznan 1981.
5.Grabowski H., Szopa J . – „Eurofit” Europejski Test Sprawnosci Fizycznej
Skrypt nr 103. AWF Kraków 1989
6.Milcerowa H. – „Zmiennosc cech budowy ciala pod wplywem
wychowania fizycznego.”
7.Trzesniowski R. – „Miernik sprawnosci fizycznej”
PZWL Warszawa 1961.
8.Zaciorski W.M. – „Ksztaltowanie cech motorycznych sportowca”
Warszawa 1970.

Opracowala: mgr Magdalena Bajer
Nauczyciel wychowania fizycznego Szkoly Podstawowej Nr 1 w Swarzedzu

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie