Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ mediów na zachowanie człowieka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1878 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

WSTĘP:
      Człowiek na progu nowego stulecia żyje w świecie informacji przepełnionej doniesieniami o powszechności przemocy i agresji, i często sam staję się jej ofiarą. Zdaniem A. Frączka agresja czy przemoc interpersonalna to: „czynności intencjonalnie przez ludzi, stanowiące zagrożenie bądź powodujące szkody w fizycznym, psychicznym i społecznym dobrostanie innych osób, wywołujące ból, cierpienie, destrukcję, prowadzącą do utraty cenionych wartości”.

        Kreowany przez media, szczególnie telewizję, obraz świata i wizji człowieka wywiera głęboki wpływ na postawy, przekonania i działania dzieci, młodzieży i dorosłych. Miejsce wielowymiarowych dramatów człowieka zajmuje w nich prosty opis w języku reklamy i komiksu. Wielowymiarowa rzeczywistość kultury w perspektywie mediów jest często redukowana przyjemność i rozrywki, przesyconej brutalnością i przemocą. Sceny agresji i okrucieństwa stanowią trwały komponent wielu filmów dla dzieci. W Internecie bohaterowie „Simpsonowie” ukazani w scenach z życia seksualnego a postacie z popularnej „Ulicy Sezamkowej” w rolach alkoholików, łobuzów i zboczeńców. Obliczono, że amerykańskie dziecko kończąc szkołę podstawową oglądało w telewizji 100 tysięcy scen przemocy. Korzystając z gier komputerowych kilka tysięcy morderstw dokonuje samo. Chodzi o gry – pisze M. Braun – Gałkowska – o dużej zawartości agresji, przemocy i zniszczenia.
      Gry „agresywne” polegają na walce z różnymi istotami (ludzie, zwierzęta, stworzenia fantastyczne), w których używa się dział, rewolwerów, pił tarczowych, maczug czy broni laserowej. W zależności od możliwych technicznych sprzętu i rodzaju gry, animacja jest bardzo różnorodna, od prostej, jak w filmach rysunkowych, do realistycznej gry aktorów włącznie. Możliwe jest włączenie różnorodnych opcji, np.: pozwalających na ponowne obejrzenie zabitego przeciwnika z różnych punktów widzenia, spojrzenie mu w oczy, podeptanie zwłok nogami i zostawienie krwawych śladów przy odchodzeniu od ofiary. Gry uzupełnia odpowiednio dobrany dźwięk, krzyki, jęki, wybuchy. Młodym graczom pomagają specjalistyczne czasopisma: „Gry komputerowe”, „Gambler” i inne. Przykłady może być informacja o grze „Magik Carpet 2” – (...) akcja jest szybka, a walka bardziej zacięta i krwawa. Problem oddziaływania gier komputerowych nie jest jeszcze zbyt dobrze poznany. Jednakże rozliczne badania na ten temat szczególnie badaczy amerykańskich dowodzą, iż przemoc w grach komputerowych wpływa na rozpowszechnianie się przemocy w realnych świecie.
    „Znacznie lepiej pod względem poznawczym przedstawia się problem oddziaływania telewizyjnych sen agresji na wzrost agresywności u dzieci. Odbiór programów zawierających sceny przemocy na ogół współwystępuje z innymi czynnikami wzajemnie na siebie wpływającym”. Ten same treści zawierające akty przemocy, dla jednych osób mogą być odrażające i moralnie negatywne, dla innych – pełnić funkcje wyzwalające stany lękowe lub katharktyczne, a niektóre osoby mogą je stosować w zachowaniu własnym.
    Liczne analizy badawcze nad przenoszeniem agresji z ekranu do realnych zachowań nie dają jednoznacznych rezultatów. Jednakże badania dzieci na małych i dużych grupach, zrealizowane w rozmaitych środowiskach, za pomocą różnych metod, prowadzą do zgodnego wniosku, że dzieci, które często oglądają w mediach sceny przemocy, są bardziej agresywne od tych, które je oglądają rzadziej. J. Condry stwierdza, że programy pełne przemocy wywierają wpływ nie tylko na ich zachowania, ale także na wyznawane przez nich poglądy i wartości. Wiele badań potwierdza stwierdzenie, iż istnieją zależności między odbiorcami programów zawierających elementy agresji i przemocy a tendencji do zachowań agresywnych.
    Przedstawiona zgodność wyników badań dotyczących wpływu na powstawanie zachowań agresywnych i nieakceptowanych społecznie wyjaśniana jest m. in. przez zjawisko desensytyzacji czyli znieczulenia. Bodźce często oglądane przestają być stymulujące i znika reakcja fizjologiczna normalnie im towarzysząca. Widzowie pod wpływem częstego oglądania przemocy stają się przekonani o ich normalności i reagują na nie obojętnie. Jednocześnie liczne badania eksperymentalne pokazały, że dzieci naśladujące zachowania agresywne widziane na ekranie oraz charakteryzują się mniejszą wrażliwością na przemoc a równocześnie bardziej obawiają się świata rzeczywistego. Dzieci oglądające przemoc w mediach są bardziej podatne na stosowanie jej w życiu. Bardziej agresywne dzieci są bardziej agresywnymi dorosłymi.
    Person pisze, że: mass media coraz skuteczniej oddziałują na młodzież do tego stopnia, że odbierają one zwolna pewne agendy wychowawcze szkole. W sumie – szkoła dzisiejsza i dom rodzicielski mają coraz mniejszy udział w procesach wychowawczych przegrywają rywalizację z mass mediami. To mass media w zasadzie urabiają osobowość wychowanka poprzez nader sugestywne przedstawienie realiów życia oraz oferty, jakie przedkłada się młodzieży.
    „W telewizji bogactwo jest kluczem do szczęścia, biedni i nieszczęśliwi rzadko pojawiają się w dziecięcym programie, a jeżeli się już pojawią, to są często wyszydzani”. Najbardziej absurdalne jest to, że nigdy nie pokazuje się ludzi w trakcie pracy, ani też tego, w jaki sposób zdobyli bogactwa, którymi się szczycą. W filmach dziecięcych mężczyźni są na ogół pokazywani w roli szefów triumfującymi na kimś złym. Chłopcy z reguły nie lubią programów, w których główną rolę gra dziewczynka czy kobieta. Z tego powodu tak mało jest programów, w których postaciami są kobiety. Programy takie przynoszą mniejszy zysk.
    Z przeprowadzonych w 1989 roku badań przez badaczy amerykańskich, które dotyczyły analizy 149 telewizyjnych sportów i leków. Olbrzymia część przesłań zawartych w tych obrazach (81,2%) zachęcała młodych ludzi do zżywania narkotyków i innych używek po to, żeby „lepiej się poczuć jakiś sukces, poprawić sobie samopoczucie po jakiejś porażce, czy też odprężyć się po męczącym dniu”. Tak więc, kiedy rozmaite instytucje użyteczności publicznej prowadzą kampanię, żeby uczulić młodzież na niebezpieczeństwo narkotyków i walczyć z nadużywaniem alkoholu i lekomanią, większość reklam telewizyjnych pokazuje świat, w którym ten produkty są zachwalane.
    Podobny obraz przekazuje telewizja na temat ról i zachowań seksualnych. Młody człowiek regularnie oglądający programy otrzymywał w ciągu roku 2500 przesłań dotyczących seksu.
    W większości poddanych analizie programów, niezależnie od tego, czy są one adresowane, czy do dzieci, zdecydowanie przeważają wartości konsumpcyjne i egoistyczne (szczęście utożsamiane często z bogactwem i pieniędzmi, popularność i uznanie u innych, seksowny wygląd, atrakcyjność fizyczna, itp.) nad altruistycznymi (równość, przyjaźń, gotowość do pomagania innym.)
    Można stwierdzić, że w istocie telewizja kradnie młodszemu pokoleniu czas, potrzebny na poznanie świata. Może dostarczyć rozrywki, może poinformować, nie potrafi jednak być dobrym instrumentem socjalizacji.
    Do tego rodzice rzadko integrują świadomie w oglądanie telewizji a szkoła zachowuje się tak, jakby nie istniała. Dzieci muszą więc liczyć tylko na siebie w nadawaniu sensu temu, co oferuje im telewizja.
    Zatem za K. Popperem można powtórzyć iż: „telewizja produkuje przemoc i wprowadza ją do rodzin, które dotąd jej nie znały, działa zatem antycywilizacyjnie bowiem cywilizacja polega przede wszystkim na zmniejszeniu stopnia przemocy”.
Opracowała: Zofia Piotrowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie