Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zaburzenia mowy i ich wpływ na niepowodzenia w nauce

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2097 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Problem niepowodzeń szkolnych jest chyba najczęstszym przedmiotem badań i analiz pedagogicznych, ponieważ przyciąga uwagę ogromnej rzeszy nauczycieli, którzy dbając o skuteczność własnych oddziaływań dydaktycznych spotykają na swej drodze uczniów z dużymi trudnościami w nauce.
     Związek zaburzeń mowy z trudnościami w nauce ma charakter dwustronny.
     Z jednej strony zaburzenia mowy przyczyniają się do powstawania trudności w nauce, z drugiej strony przedłużające się niepowodzenia w nauce powodują powstawanie zaburzeń mowy. Postępy dziecka w nauce i jego pozycja w klasie w znacznej mierze zależą od tego, jak ono mówi. Dzieci rozpoczynające naukę szkolną wykazują znaczne różnice w dojrzałości mowy. U części uczniów klas młodszych stwierdza się wadliwą wymowę.
     Trudności szkolne dziecka wynikające z zaburzeń mowy dotyczą przede wszystkim edukacji polonistycznej. Dziecko źle mówiące najczęściej pisze z błędami, słabo czyta, przejawia zahamowania w swobodnym wypowiadaniu się.
     Trudności zależą od przyczyn niepoprawnej wymowy. Jeżeli są nimi np. wady zgryzu, anomalie dotyczące budowy języka czy rozszczep podniebienia, dziecko nie ma trudności z pisaniem. Jeśli natomiast wadliwa wymowa jest wynikiem uszkodzenia lub niedokształcenia struktur odpowiedzialnych za określone funkcje /percepcyjno- motoryczne/ pojawiają się problemy z pisaniem.

WADY WYMOWY – określane są przez specjalistów mianem dyslalii.
     Dyslalia jest symptomem zaburzenia rozwoju mowy, dotyczącym tylko jednego aspektu języka, a mianowicie artykulacyjnego.
Do najważniejszych przyczyn dyslalii należą:

  • Zaburzenia słuchu fonematycznego.
  • Zaburzenia syntezy i analizy słuchowej, niedosłuch, głuchota.
  • Nie zwracanie uwagi na wymowę.
  • Czynniki społeczne – uwarunkowania środowiskowe.
  • Obniżony poziom inteligencji.
  • Opóźniony rozwój psychomotoryczny i emocjonalny dziecka.
  • Anatomiczne uszkodzenia obwodowych organów mowy( aparat artykulacyjny).
  • Słaba sprawność narządów mowy oraz choroby organiczne systemu nerwowego.
Nie należy mylić wady wymowy z opóźnionym rozwojem mowy.
Przejawia się on w:
  • późnym gaworzeniu
  • późniejszym wymawianiu pierwszych słów
  • późniejszym pojawianiu się zdań

Przyczyną mogą być również:
  • czynniki wrodzone
  • opóźnienie rozwoju umysłowego
  • uszkodzenia centralnego układu nerwowego
  • słaba pamięć słuchowa oraz słuch fonematyczny
     Przyczyn opóźnienia mowy upatruje się także w czynnikach dziedzicznych.
     Do najczęściej występujących wad wymowy wymagających interwencji logopedy zaliczamy te o charakterze zniekształcania brzmienia głosek oraz wszelkie zastępowanie głosek trudniejszych do wymówienia głoskami łatwiejszymi są to:
  1. Stygmatyzm (seplenienie) – wada ta polega na nieprawidłowej realizacji głosek zębowych.
    Rozróżnia się kilka podstawowych rodzajów seplenienia:
    • seplenienie międzyzębowe
    • seplenienie boczne
    • seplenienie wargowozębowe
    • sygmatyzm nosowy
    • sygmatyzm krtaniowy
    • sygmatyzm gardłowy
    • ostre gwiżdżące s
          Przyczynami seplenienia może być nieprawidłowa budowa narządów mowy, Upośledzony słuch, naśladownictwo, nieprawidłowy zgrys oraz niesprawność języka i warg.
  2. Rotacyzm ( reranie) – wada polegająca na nieprawidłowej realizacji głoski r.
         Przyczyną nieprawidłowej wymowy głoski r może być między innymi budowa anatomiczna języka (np. zbyt krótkie wędzidełko), obniżony poziom słuchu, słaba zdolność koncentracji uwagi na dźwiękach mowy, opóźniony rozwój ruchowy, opóźniony rozwój umysłowy i nieprawidłowe wzorce wymowy z otoczenia dziecka.
  3. Ubezdźwięcznianie – polega na wymawianiu głosek dźwięcznych bezdźwięcznie bez drgań wiązadeł głosowych (b-p, w-f, d-t, ż-sz, z-s, dz-c, dź-ć).
         Przyczyny bezdźwięczności to: zaburzenia słuchu fonematycznego, słaba motoryka narządów artykulacyjnych – wargi i policzki są wiotkie, mała pojemność klatki piersiowej.
  4. Nosowanie – Głoski nosowe m , mi, n, ni, ę ,ą wymawiane są jak ustne i odwrotnie – ustne z poszumem głosowym, Wyróżnia się nosowe zamknięte , otwarte i mieszane.
         Przyczyną nosowania zamkniętego jest niedrożność jamy nosowo-gardłowej na skutek częstych stanów kataralnych, przerostu trzeciego migdałka lub polipów.
          Nosowanie otwarte – spowodowane jest wadami anatomicznymi takimi jak rozczepy podniebienia, wargi górnej i zniekształcenia szczęki dolnej oraz krótkie podniebienie. Nosowanie jest wadą wymowy spotykaną rzadziej, nie należy go jednak lekceważyć.
  5. Wadliwa wymowa głosek k, g – głoski te są zastępowane głoskami t, d. Są one wynikiem nieprawidłowej pracy języka.
  6. Dyslalia całkowita (bełkot) – jest to nieprawidłowa wymowa polegająca na opuszczaniu, zastępowaniu lub deformowaniu prawie wszystkich głosek. Wymowa dzieci z tego rodzaju dyslalią jest prawie w ogóle niezrozumiała.
  7. Jąkanie – to zaburzenie płynności, tempa i rytmu mówienia spowodowane nadmiernym napięciem mięśni oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych.
Ze względu na występujące objawy wyróżniamy jąkanie:
  • kloniczne – cechuje się krótkimi zahamowaniami mowy i wielokrotnym powtarzaniem sylab
  • toniczne – cechuje się dłuższymi zahamowaniami i wielokrotnym powtarzaniem głosek
  • jąkanie toniczne ze współruchami , czyli dodatkowymi ruchami kończyn.
      Najczęściej spotykane błędy w pracy z dziećmi wiążą się z seplenieniem, reraniem, ubezdźwięcznianiem głosek dźwięcznych, co prowadzi do zmiany znaczenia wyrazu. Dziecko ubezdźwięczniające głoski mówi i pisze zamiast bółka - półka, dom - tom. Błędy wynikające z nieprawidłowego wymawiania głosek syczących, głoski (r) stosunkowo rzadko zmieniają sens wyrazów, np. szafa - safa, czapka - capka. Mogą jednak wystąpić zniekształcenia, które sprawią, że sens przeczytanego czy napisanego słowa jest trudny do rozpoznania /szum - sum/. Zmiana znaczenia poszczególnych słów często utrudnia lub uniemożliwia uchwycenie sensu czytanego tekstu, co ma negatywne znaczenie dla procesu uczenia się. W pisaniu wypracowań i w pisaniu ze słuchu pojawiaj się błędy, będące odzwierciedleniem wadliwej wymowy.
     Błędy w pisaniu najczęściej pojawiają się u dzieci z zaburzeniami słuchu fonematycznego. Uczeń nie różnicuje dźwięków zbliżonych fonetycznie (s-sz, c-cz) i w związku z tym nie wie, jaką literę ma napisać, często zamienia jedną literę na drugą.
     U dzieci z wadami wymowy występują niekiedy błędy hiperpoprawności, polegające na umieszczaniu dźwięków w tych słowach, w których w ogóle one nie występują. Poprawiana wymowa głoski c na cz, s na sz może spowodować, że dziecko zaczyna używać głosek cz, sz wszędzie tam, gdzie powinno być s, c.
     Długotrwały brak sukcesów szkolnych u dzieci z wadami wymowy wywołuje u nich zaburzenia rozwoju emocjonalnego i uczuciowego.
      Zdarza się, że na skutek nieprawidłowej reakcji rodziców i nauczycieli na występujące u dziecka zaburzenia mowy, zaostrzają się u niego objawy nerwicowe i trudności wychowawcze. Warunki szkolne często stanowią czynnik sprzyjający nasilaniu się jąkania. Składają się na nie; stany napięcia nerwowego, przeciążenia nauką, kpiny kolegów, lęk przed ocenami. Jąkanie wykazuje tendencje do nawrotów w sytuacjach nasilających się trudności w nauce, zwłaszcza, gdy nie tylko szkoła, ale i dom stają się źródłem napięć nerwicogennych. Innym zaburzeniem mowy, które narasta w sytuacjach dłużej trwających niepowodzeń szkolnych, jest opóźnienie rozwoju mowy. Problem ten wiąże się z obniżaniem się poziomu umysłowego uczniów pod wpływem nieprzezwyciężonych trudności w nauce.
     Istotne znaczenie na fakt trudności w korzystaniu z lektury przez uczniów z klas wyższych. Uczniowie, którzy nie opanowali w młodszych klasach umiejętności czytania, niechętnie czytają, nie wykorzystują swoich umiejętności nawet w znikomym zakresie. W związku z tym w miarę upływu lat nauki szkolnej powstaje coraz większa różnica w zasobie pojęciowym między uczniami z wadami wymowy a ich rówieśnikami. Obniża się poziom rozwoju słowno- pojęciowego u tych dzieci, a przecież już od dziecka rozpoczynającego naukę szkolną oczekujemy swobodnego wypowiadania się i umiejętności powtórzenia usłyszanego tekstu.
     Wady wymowy odbijają się ujemnie na samopoczuciu dziecka i jego pozycji w zespole rówieśników, powodują nieśmiałość i lękliwość. Rodzi się w nim poczucie inności, niższości i braku wiary we własne siły, a niemożność sprostania zadaniom może stać się przyczyną jego bierności i izolacji.
     Bardzo ważne jest, więc jak najwcześniejsze zapewnienie dziecku odpowiedniej pomocy.
     Profilaktyka i korekcja wad wymowy to zapobieganie trudnościom i niepowodzeniom szkolnym.
     Warunkiem prawidłowego wymawiania głosek jest sprawne działanie narządów mowy. Wymawianie każdej głoski wymaga określonego układu artykulacyjnego I określonej pracy mięśni. Dlatego narządy mowy w młodszym wieku szkolnym należy ćwiczyć, jak pianiści ćwiczą sprawność palców. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych mają na celu wypracowanie zręcznych i celowych ruchów języka, warg i podniebienia miękkiego. Do ćwiczeń, które usprawniają narządy artykulacyjne należą:
  • Ćwiczenia fonacyjne ( głosowe)
  • Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy
  • ćwiczenia oddechowe
  • ćwiczenia słuchu fonematycznego
Oto przykładowe ćwiczenia artykulacyjne, które pełnią funkcję rozwojową i profilaktyczną oraz korekcyjną
  • Wdech nosem przy zamkniętych ustach i wydech ustami ułożonymi jak przy wymowie głoski "u".
  • Dmuchanie ustami na piórka, piłeczkę ping-pongową, waciki, kawałki papieru.
  • Dmuchanie wacików ustawionych w szeregu – wyścigi samochodów.
  • Dmuchanie na watki obiema dziurkami nosa , a następnie przytykanie na przemian jednej z dziurek nosa.
  • Chuchanie na "zmarznięte ręce" oraz na "gorącą zupę".
  • Wąchanie kwiatków, napojów itp.
  • Dmuchanie na wiszące na sznurkach waciki, piórka, kokardki.
  • Dmuchanie na wiatraczek.
  • Dmuchanie na zapaloną świeczkę tak, aby płomień nie zgasił się tylko wyginał.
  • Pompowanie baloników.
  • Zabawa w "dźwig" przy użyciu rureczki - przenosimy leżące waciki przez przyssanie ich do rurki / konieczny jest głęboki wdech i zatrzymanie powietrza w płucach.
  • Puszczanie baniek mydlanych.
  • Dmuchanie do naczynia z wodą przez rurkę.
  • Zakładanie wargi dolnej na górną oraz górnej na dolną.
  • Dolną wargę nakrywamy zębami i głośno wydychamy powietrze tak, aby wypchnąć dolną wargę / słyszymy wtedy dźwięk FF/.
  • Rozciągamy usta jak do dźwięku "e" , a następnie ustawiamy w kółeczko jak do dźwięku "u" .
  • Rozciągamy wargi jak do dźwięku "i" .
  • Naciągamy kąciki warg w prawo, a potem w lewo.
  • Wargi ściągamy do przodu w " dzióbek" i wykonujemy nimi ruch okrężny.
  • Wargi wkładamy do ust między zęby i naciągamy.
  • Wyciskamy powietrze przez zaciśnięte wargi tak aby powstał dźwięk "p".
  • Ssanie górnej wargi, a następnie dolnej.
  • Nabieranie powietrza pod wargę górną, a następnie dolną.
  • Utrzymywanie ołówka między nosem, a górną wargą.
  • Wydymanie policzków przy zamkniętych wargach.
  • Wydymanie powietrzem lewego policzka i przeniesienie go do prawego.
  • Wydymanie policzków, a następnie uwolnienie ich przez silne dmuchnięcie celem rozwarcia warg / głoska "p"/
  • Wciąganie policzków do środka jamy ustnej.
  • Zabawa w "króliczka" – unoszenie wargi górnej do góry tak, aby było widać zęby.
  • Oprzeć siekacze górne na dolnej wardze i mocno wydmuchiwać powietrze przez szczelinę wargowo-zębową.
  • Trzymanie w ustach wysuniętych do przodu dudki lub ołówka.
  • Podciąganie wargi górnej do nosa.
  • Parskanie wargami.
  • Układanie ust w ryjek i wciąganie do ust policzków.
  • Układanie ust w ryjek i cmokanie.
  • Całuski – cmokanie wargami ustawionymi w ryjek.
  • Wymawianie na przemian głosek "a" , "o".
  • Wymawianie samogłosek parami np.: a-i, i-a, a-u, u-a.
  • Łączenie wielu samogłosek podczas wymowy na jednym wydechu np.: a-o-i-e-u
  • Wymawianie samogłosek staccato na jednym wydechu np.: a.o.i.e.u.
  • Masowanie warg ruchem okrężnym od środka warga ku bokom.
  • Masowanie warg ruchem pulsacyjnym od środka warg ku bokom.
  • Ugniatanie warg od środka ku bokom .
  • Granie palcami na wargach.
  • Wysuwanie ostro języka bez dotykania nim warg i cofanie go z powrotem w głąb jamy ustnej.
  • Wysuwanie cienkiego języka tzw. niteczki i chowanie go .
  • Wysuwanie szerokiego języka tzw. łopatki i chowanie go.
  • Wysuwanie na przemian cienkiego i grubego języka i chowanie go.
  • Próby dotykania językiem nosa.
  • Próby dotykania językiem brody.
  • Dotykanie językiem prawego kącika ust na zmianę z lewym.
  • Dotykanie językiem szerokim dolnych, a następnie górnych zębów.
  • Dotykanie językiem raz dolnej raz górnej wargi.
  • Dotykanie językiem górnej wargi i odrywanie go przy dmuchnięciu na czubek języka.
  • Dotykanie językiem podniebienia górnego i przytrzymanie go w górze.
  • Dotykanie czubkiem języka podniebienia i odrywanie go – klaskanie.
  • Klaskanie środkiem języka.
  • "Liczenie zębów" – dotykanie czubkiem języka każdego zęba po kolei zaczynając od tyłu przez przód do tyłu od góry potem od dołu.
  • Oblizywanie górnej i do dolnej wargi na zmianę.
  • Oblizywanie ruchem okrężnym warg od górnej przez dolną do górnej.
  • "Wymiatanie zza zębów" przesuwanie języka między wargą, a zębami od prawej strony do lewej, a potem to samo na dole.
  • " Język na zjeżdżalni" masowanie językiem podniebienia od przodu do tyłu.
  • Trzymanie języka przy dolnych zębach i unoszenie środka języka do góry.
  • Zwijanie języka w rureczkę.
  • Trzymanie w zwiniętym w rureczkę języku ołówka.
  • Wypychanie policzkiem policzka / na przemian lewego i prawego/.
  • Wymawianie głoski "l" , a następnie głoski "a".
  • Wymawianie sylaby "la" przy otwartych ustach.
  • Przeciskanie języka między zębami.
  • Układanie czubka języka między zębami i parskanie jak konik wydmuchując powietrze na górną wargę.
  • Przy szeroko otwartych ustach układamy język za górnymi zębami i czubkiem języka wymawiamy szybko głoskę " ddddd" / dolna szczęka nie opuszcza się/ .
  • Przy szeroko otwartych ustach układamy język za górnymi zębami i czubkiem języka wymawiamy szybko głoskę " tdtdtd" / dolna szczęka nie opuszcza się/ .
  • Przy szeroko otwartych ustach układamy język za górnymi zębami i czubkiem języka wymawiamy szybko głoskę " tdntdntdn" / dolna szczęka nie opuszcza się/ .
  • Lizanie językiem podniebienia za górnymi zębami.
  • Lizanie czubkiem języka kawałka czekolady przyklejonego na podniebieniu.
  • Ssanie twardych cukierków.
  • Układanie języka w kształcie "łyżeczki" i podnoszenie go do góry.
  • Unoszenie i opuszczanie tyłu języka.
  • Głębokie oddychanie nosem – wdech nosem i wydech nosem (wszystko przy otwartych ustach).
  • Głębokie oddychanie ustami – wdech i wydech ustami ( nos zaciśnięty palcami).
  • Głębokie oddychanie – wdech nosem, wydech ustami.
  • Ziewanie – szczęka jest nisko opuszczona.
  • Kasłanie z wysuniętym na zewnątrz językiem.
  • Chrapanie na wdechu i na wydechu.
  • "Gulgotanie" – płukanie gardła ciepłą wodą.
  • Nabieranie powietrza nosem i zatrzymywanie go w jamie ustnej, a następnie próby "połknięcia" go.
  • Chuchanie przy szeroko otwartych ustach.
  • Wymawianie głoski "k" przy szeroko otwartych ustach.
  • Wymawianie głoski "g" przy szeroko otwartych ustach.
  • Wymawianie głoski "n" przy szeroko otwartych ustach.
  • Wymawianie dźwięku "nk" przy szeroko otwartych ustach.
  • Wymawianie głoski "x" przy szeroko otwartych ustach.
  • Wymawianie dźwięku "ux" przy szeroko otwartych ustach.
  • Wymawianie połączeń "ga, ge, go, gu, gę, gą", "ka, ke, ko, ku, itp.
  • Wymawianie połączeń z głoską "k" lub "g" na końcu wyrazu.
  • Ssanie smoczka.
  • Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia / samochód, radio, woda, zegar, pies, pukanie, oklaski.
  • Rozpoznawanie z otoczenia kilku dźwięków jednocześnie np.; piłka, moneta, kamyki, woda / wykonujemy to ćwiczenie z zamkniętymi oczami/.
  • Rozpoznawanie instrumentów muzycznych po dźwięku,
  • Wsłuchiwanie się w ciszę i szukanie dźwięków np. śpiewu ptaków.
  • Rozpoznawanie dźwięków i naśladowanie ich.
Bibliografia:
  1. Demelowa Genowefa, Elementy logopedii , WSiP, Warszawa 1987r.
  2. Gałkowski Tadeusz, Jastrzębowska Grażyna, Logopedia. Podręcznik akademicki, Wyd.UO, Opole 2001r.
  3. Styczek Irena, Logopedia, PWN, Warszawa 1983r.
  4. Antos Danuta, Demelowa Genowefa, Styczek Irena, Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, WSiP, Warszawa 1978r.
  5. Rodak Halina, Terapia dziecka z wadą wymowy, Wyd. Uniwersytet Warszawski.1997r.
  6. Sachajska Ewa, Uczymy poprawnej wymowy, WSiP, Warszawa 1981r.
  7. E. Chmielewska - "Zabawy logopedyczne i nie tylko - poradnik dla nauczycieli i rodziców" "MAC"S.A. Kielce 2001r.
opracowała: Stanisława Otulak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie