Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Współpraca z rodziną

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1431 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Współpraca z rodziną - zintegrowanie działań rodziny i przedszkola w trosce o prawidłowy rozwój dziecka.

     Wszyscy- zarówno dorośli, jak i dzieci, żyjemy w świecie, który podlega nieustannym zmianom, a szybki rozwój techniki wpływa na nasz styl życia. Dlatego też wychowując dziecko musimy mieć na uwadze fakt, że trzeba nauczyć je żyć w istniejącej rzeczywistości" a z drugiej przygotować je do zmian, jakie szybko następują oraz do aktywnego udziału w tych zmianach". 1
     Bardzo ważną rolę, może nawet najważniejszą w całym złożonym procesie wychowania pełni rodzina. To właśnie rodzice są pierwszymi i jednocześnie jedynymi nauczycielami i wychowawcami dziecka" Rodzina jest środowiskiem, w którym tkwią potencjalne możliwości wszechstronnego rozwoju dziecka".2Dlatego powinniśmy mieć orientację w prawidłowościach rządzących rozwojem rodziny, znać czynniki warunkujące oraz potrzeby psychiczne i fizyczne charakterystyczne dla całej rodziny i poszczególnych jej członków i jednocześnie pokoleń dzieci, rodziców, dziadków. Znajomość czynników, które wpływają pozytywnie na i negatywnie na stosunki rodzinne pozwala na znalezienie mechanizmów rządzących prawidłowym funkcjonowaniem rodziny. Ponadto jest niezbędnie w rozwiązywaniu problemów dotyczących rodziny, a w szczególności procesów wychowawczych.
     Rodzina jest też pierwszą grupą społeczną, w której dziecko uczy się współżycia z innymi ludźmi. Jest ona naturalnym środowiskiem społecznym dziecka poprzez dostarczanie mu wielu doświadczeń koniecznych dla zrozumienia złożoności stosunków, hierarchii, wartości i równości.
     Podczas stopniowego zdobywania doświadczeń, które opierają się na zasadach socjalizacji, a dokonują się w gronie rodziców i rodzeństwa" dziecko uczy się kierować swoje zainteresowania ku innym ludziom, kształtuje podstawy rozszerzania się pojęcia własnego" Ja "w relacji do społeczeństwa".3 Ponadto przyswaja sobie różnorodne metody postępowania, właściwe metody moralne, które później pozwolą mu rozwiązywać bezkolizyjnie stosunki z dziećmi i dorosłymi spoza kręgu rodziny.
     W rodzinie kształtuje się po raz pierwszy wyobrażenie o swoim miejscu w życiu społecznym. Ponadto podlegają rozwojowi podstawowe cechy charakteru takie jak: obowiązkowość, uczynność, krytycyzm, samokrytycyzm, potrzeba dowartościowania, poczucie taktu i delikatność. Jeżeli dziecko przebywa w niewłaściwym klimacie wychowawczym- egoizm, pasożytnictwo, lekceważenie praw innych ludzi oraz powszechnie obowiązujących w danym kręgu kulturowym zasad postępowania i współżycia.4 Ważne jest znaczenie rodziny jako jednego z najskuteczniejszych i najtańszych systemów wzmacniania przyczyniających się do wszechstronnego rozwoju dziecka.
     Kontakty rodziców z przedszkolem mają duże znaczenie edukacyjne zarówno dla dzieci i rodziców i nauczycieli, którzy dzięki temu maja rzeczywisty obraz środowiska, w którym dziecko prosperuje. To właśnie " współdziałanie przedszkola z rodziną warunkuje poczucie bezpieczeństwa i akceptacji u dziecka, spójności i konsekwencję oddziaływań wychowawczych".5 Ponadto pozwala na dokładniejsze poznanie specyfiki rozwoju dziecka, jego możliwości psychofizycznych oraz – jeśli tego wymaga –dostosowania do jego możliwości dodatkowych stymulacji ze strony nauczyciela.
     Duże zainteresowanie rodziców dziećmi w przedszkolu powoduje, że wizyty są inspirowane przez rodziców. Natomiast wizyty inspirowane przez przedszkole są wyrazem" otwarcia" instytucji na różnorodne informacje i jednocześnie na integrację z zewnątrz. W związku z tym pośrednio informują o akceptacji, braku jakichkolwiek mechanizmów obronnych oraz nastawieniem na zmiany, czyli innymi słowy na twórczość. Wobec powyższego można powiedzieć, że" dają wyraz siły instytucji, która jest w stanie podjąć dialog, a nawet oprzeć się ingerencji niewłaściwej".6
     Współpraca przedszkola z rodzicami przybiera różne formy. Jedna z nich są rozmowy indywidualne. Pierwsza okazja do rozmów indywidualnych jest wydanie karty zgłoszenia dziecka do przedszkola, kiedy dyrektor wyjaśnia" jak należy wypełnić kartę i ma możliwość wstępnie poznać rodziców i zdobyć informacje o warunkach życia przyszłych wychowanków" 7Ważne znaczenie ma sama atmosfera tego pierwszego kontaktu, która niejako rzutuje na jakość dalszych stosunków. Ponadto rodzice duże znaczenie przywiązują do pierwszego kontaktu z nauczycielką, której opiece powierzą swoje dziecko i która będzie je wychowywała.
     Do rozmów z rodzicami dochodzi w momencie przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola. Ich charakter jest uzależniony od organizacji pracy przedszkola. W tym celu jest takie zorganizowanie pracy, by w szatni rano i po południu zawsze była nauczycielka i woźna, wtedy rodzice, w czasie odprowadzania i odbierania dzieci, mogą z nią porozmawiać, gdyż" oddają swój największy skarb z dużym niepokojem, a obecność nauczycielki, jaj życzliwa reakcja na ten niepokój może wiele pomóc".8 Należy pamiętać, że w atmosferze przyprowadzania i odprowadzania dzieci nie jest wskazane prowadzenie długich, poważnych rozmów, tym bardziej, że w obecności dzieci nie należy mówić o sprawach drażliwych dotyczących rodziców czy ich samych. W czasie rozmów zastanówmy się nad wspólnym szukaniem możliwości zmian. Podczas spotkania z rodzicami możliwe jest wyjaśnienie niezrozumiałego zachowania się dziecka, poznania jego nawyków. Każda rozmowa wymaga wielkiego taktu i nie zawsze prowadzona jest w obecności dziecka( szczególnie, jeśli chodzi o wykrycie przyczyny np. niepodporządkowania się dziecka ogólnym zasadom współżycia w grupie, niedotrzymywania umów, agresywnego zachowania się wobec kolegów). Nieufność rodziców ( a zdarza się to nieraz) zawsze po serdecznej rozmowie w czasie odwiedzin zostaje przełamana i ci, którzy do tej pory uważali, że oddają dziecko do "przedszkola" przekonują się w jak wielkim stopniu wychowanie zależy od wymiany informacji miedzy nauczycielem i rodzicami.
     Jednak zdarzają się sprawy pilne, wymagające natychmiastowego przekazania I wtedy można porozmawiać o nich z rodzicami podczas schodzenia i rozchodzenia się dzieci.
     W trakcie kontaktów z rodzicami musimy mieć na względzie dobro dziecka, jego bezpieczeństwo, spokój psychiczny, ale i być życzliwymi dla rodziców. Jest to początkiem pedagogizacji rodziców i ujednolicania wpływów wychowawczych.
     Niekiedy kontakt z rodzicami, podzas rozmów porannych i popołudniowych jest niewystarczający. Dlatego dłuższe rozmowy prowadzi się w godzinach popołudniowych. Organizowanie takich rozmów jest uzależnione od potrzeb. Niekiedy rodzice przychodzą pojedynczo, na wyraźne zaproszenie nauczycielki. Czasami wyznacza się dzień przeznaczony na konsultację zbiorową – wtedy zapraszamy tych rodziców ( trzy-pięć osób), z którymi chcemy omówić jeden wspólny problem dotyczący ich dzieci.9
     Rozmowy takie prowadzone w kameralnym nastroju przyczyniają się do zbliżenia rodziców do przedszkola, co stwarza płaszczyznę porozumienia w podstawowych sprawach wychowawczych. Pozyskanie współpracy jest możliwe tylko wówczas, gdy wskażemy pozytywne strony dziecka, zaś negatywy należy wysuwać jako wspólną troskę nauczycieli i rodziców i wspólnie poszukiwać dróg naprawy. Nie możemy zaczynać rozmów od narzekania na dziecko, wyliczania skarg i dowodów na to, że jest niegrzeczne.
     Współpraca z rodzicami odbywa się też poprzez zebrania grupowe. Wtedy nauczycielka wpływa na kształtowanie odpowiednich postaw wśród rodziców. Takie zebrania przyczyniają się podnoszenia kultury pedagogicznej rodziców, wskazują skuteczne metody oddziaływania, kształtują postawy zainteresowania się dzieckiem, jego wychowaniem, zapewnienie mu należytych warunków rozwoju. Ponadto są okazją do wymiany pozytywnych doświadczeń wychowawczych, prowadzonych w formie rozmowy nauczyciela z rodzicami.10
     Ważną sprawą jest tu obustronne zaufanie, które osiągamy poprzez wytężoną pracę z dziećmi zmierzająca do ich wszechstronnego rozwoju.
     Zajęcia otwarte to także jedna z form współpracy z rodzicami oraz sposób indywidualnego zbliżenia rodziców do problemów wychowania w przedszkolu. Zajęcia takie odbywają się w ustalone dni i godziny. Chodzi tu o to, by rodzice mogli zobaczyć swoje dziecko na tle grupy rówieśników oraz zorientować się, jak radzi sobie nauczycielka z grupą.
     Współpraca z rodzicami odbywa się też w formie oddziaływań poprzez kącik dla rodziców. Jest to wydzielone miejsce w przedszkolu, w którym rodzice mogą się zatrzymać, poczekać, a przy okazji popatrzeć. Podaje się tu do wiadomości zamierzenia wychowawcze realizowane w bieżącym miesiącu w poszczególnych grupach wiekowych oraz teksty wierszy, piosenek, tytuły opowiadań. Powinny się tu znaleźć aktualne, pozytywne informacje, które pomogą w ukierunkowaniu rodziców ku prawidłowemu wychowaniu dzieci, by prawidłowo przystosowały się do przedszkola.
     Zacieśnieniu współpracy z rodzicami służą wystawki prac dziecięcych, które są środkiem ułatwiającym rodzicom zrozumienie pracy wychowawczej przedszkola. Dzięki nim rodzice mają możliwość popatrzeć na działanie i wytwór swojego dziecka oraz ocenić je w porównaniu z pracami innych dzieci. Ponadto w takiej sytuacji łatwiej im dostrzec dużą rolę twórczości dziecięcej dla całego, ogólnego dorobku i rozwoju dziecka we wszystkich sferach. Samo organizowanie wystawek dla rodziców stwarza bazę porozumienia między domem rodzinnym a przedszkolem. Wpływa też na kontynuację wychowania dziecka w rodzinie 12
      Współpraca przedszkola z rodziną przyczynia się do tego, że dziecko czuje się docenione i ważne. Wtedy łatwiej mu się przystosować do warunków panujących w przedszkolu. Samo angażowanie rodziców w działanie wpływa na ich umiejętności pedagogiczne oraz stwarza warunki sprzyjające harmonijnemu rozwojowi dziecka .
     Współpraca z rodzicami daje szansę wprowadzanie w życie idei wspólnego działania, aby doskonalić warunki, w jakich dziecko się rozwija. Aby współpraca była owocna powinniśmy dostrzec" zaangażowanie rodziców jako pewien proces, a nie po prostu jako formę oddziaływania przedszkolnego na dzieci w wieku przedszkolnym".13

BIBLIOGRAFIA
  1. Sawicka A. –Współpraca przedszkola z rodzicami Warszawa 1974,s,3.
  2. A. Rusiecka -"Rodzina dziecka przedszkolnego jako środowisko ’’
  3. W.D. Wall – "Twórcze wychowanie w okresie dzieciństwa" Warszawa 1994,s 88.
  4. K. Izdebska – "Funkcjonowanie rodziny a zadania opieki nad dzieckiem."
  5. M. Karwowska -Struczyk, – "Co rodzice myślą o przedszkolu" Kraków 1974 s.64
  6. Tamże,s 64
  7. A. Smoleńska "Współpraca"s,23
  8. Tamże s, 26
  9. Tamże s,29
  10. Tamże s, 82
  11. Tamże,s 51
  12. Tamże s,43
  13. M. Karwowska - Struczyk s, 26.
Opracowała: Wioletta Malinowska
Przedszkole Samorządowe Nr 2
W Żurominie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie