Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rodzinne spotkania: Babciu , Dziadku

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2606 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Babcia i dziadek to osoby, które poświęcają wiele swojej uwagi, czasu i miłości swoim wnukom. Niejednokrotnie to prawdziwi przyjaciele i doradcy życiowi. Dlatego naszym zadaniem jest wychowywać młode pokolenie tak, aby umiało okazać szacunek i wdzięczność seniorom swych rodów.

Rodzinne spotkania w Jaworniku Polskim
„Babciu, Dziadku...”
Rodzina jest naturalnym środowiskiem każdego człowieka. Rodzina to nie tylko rodzice i dzieci, to także dziadkowie, czasami nawet pradziadkowie.
Kontakty ze starszymi pokoleniami stwarzają możliwości przekazywania młodym cennym wartości kulturowych swojej epoki, również wiedzy o wydarzeniach historycznych tym cenniejszych, bo opartych na przeżyciach osobistych, a związanych z regionem i historią własnej rodziny.
To dzięki przekazom dziadków najmłodsi poznają opowiadania, legendy, pieśni, zwyczaje, które pomagają im zrozumieć historię rodzinną i narodową, kultywować tradycje narodowe i regionalne. Kontakty ze starszymi pokoleniami to swoista lekcja historii.
Obecność seniorów w społeczeństwie ma ogromne znaczenie dla prawidłowego przebiegu procesu socjalizacji młodego pokolenia. Przygotowuję do samodzielnego życia i pełnienia w przyszłości ról społecznych.
Babcia i dziadek to osoby, które poświęcają wiele swojej uwagi, czasu i miłości swoim wnukom. Niejednokrotnie to prawdziwi przyjaciele i doradcy życiowi. Dlatego naszym zadaniem jest wychowywać młode pokolenie tak, aby umiało okazać szacunek i wdzięczność seniorom swych rodów.
Przedszkolaki z oddziałów przedszkolnych przy Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Jaworniku Polskim znalazły swój sposób na wyrażanie własnych uczyć swoim babciom i dziadkom.
Pod kierunkiem nauczycieli przedszkola: mgr Marioli Pinkowicz i mgr Teresy Łuczyk przygotowały program artystyczny pt.: „Babciu, Dziadku..”, na który złożyły się wiersze, inscenizacje, piosenki i tańce.
Program zespołu Jawor Koła Gospodyń Wiejskich i zespołu muzycznego z Gniewczyny pozwolił na wspólne śpiewanie pieśni ludowych. Występy nagradzane były gromkimi brawami i aplauzem publiczności oraz samych artystów.
Atmosfera tego wielopokoleniowego spotkania była radosna i uroczysta. Pokazała, że takie uroczystości są możliwe i potrzebne. Umacniają więzi międzypokoleniowe i tradycje regionu.


Dla dziadziusia i babusi.

Scenariusz uroczystości przedszkolnej


Tło przedstawienia stanowią portrety babć i dziadziów wykonane przez dzieci wraz z hasłem „ Niechaj dziadziunio z babunią długo, długo nam żyją.” Pod hasłem w głębi sceny stoi wazon pełen kwiatów wykonanych przez dzieci, kosze pełne książek, które dzieci wręczają swym babciom i dziadkom, aby je potem wspólnie czytać.
Podkład muzyczny stanowi akompaniament odtwarzany z nagrania.
1. Na rytmicznym podkładzie muzycznym w postaci utworu: „Czarowanie”, wchodzą na scenę i ustawiają się w półkolu.

Dziecko 1:
Zebraliśmy się tutaj,
bo to Babci i Dziadka święto.
Niechaj dzisiaj wiedzą,
że mają wnuczęta.
Wnuczęta kochające.

Dziecko 2: (Podskakując żartobliwie)
I miłe ogromnie

Dziecko 1: (Machając do babci ręką)
Babcia moja tam siedzi.

Dziecko 2:
I mój dziadzio też przyszedł!
Siedzi w trzecim rzędzie.

Razem:
Babciu, Dziadziu, proszę uważać,
coś dla was będzie.

2. Troje dzieci podchodzi do przodu i mówią wiersz J. Jałowiec „Twoje rodzinne drzewo.”

Dziecko 1:
Twoje rodzinne drzewo wyrasta z ziemi zielonej.
Twoje rodzinne drzewo wyrasta z ziemi polskiej.

Dziecko 2:
Ty jesteś małą gałązką, na której listków siedem.
Ojciec, mama, a wcześniej dziadkowie tworzą
mocne gałęzie.
Nie złamie ich wiatr.

Dziecko 3:
Rodziców i dziadków znasz, od nich się uczysz
świat rozumieć.

3. Wiersz A. Kamieńskiej „Babcia”

Dziecko 1:
Babcia to są miłe ręce,
Książka, herbatka słodka,
Śmieszne słowa w dawnej piosence,
Suknia dla lalki, szarlotka.

Dziecko 2:
Babcia to bajka, której nie znamy,
Pudełeczka, perfumy, włóczka.
Babcia to mama mojej mamy,
A ja jestem jej wnuczka.

4. Dzieci tworzą na scenie dwa kręcące się koła i tak wykonują dwie zwrotki „Piosenki dla babci.”

I.
Były raz kotki dwa, jak w znanej piosence.
Nuci nam o nich wciąż nasza babuleńka.

Refren:
Tysiąc pieśni babcia zna i przecudnych bajek sto.
Babciu dziś święto Twe, przyjmij od nas kwiatów kosz.

II.
W lesie żył straszny wilk, stała mała chatka.
Bajkę jak srebrną nić snuje znowu babcia.

Refren:
Tysiąc pieśni babcia zna i przecudnych bajek sto.
Babciu dziś święto Twe, przyjmij od nas kwiatów kosz.

5. Inscenizacja W. Bielsza „Królewska para”. (Na scenie na krzesełkach siedzą dzieci w roli Babci, Dziadzia i wnuczka, pozostałe dzieci w głębi sceny tworzą półkole)

Wnuczek:
Babciu!
Czy chcesz być królową?

Babcia:
A jaką wnuczku?

Wnuczek:
Zimową.

Babcia:
I dasz mi srebrną koronę?

Wnuczek:
I sanki!
Będą twoim tronem.
A ja na straży stanę
jak biały, śnieżny bałwanek.
(Wnuczek pokazuje portret babci w srebrnej koronie)

Dziadek:
A dziadka jak możesz zmienić?

Wnuczek:
Bądź dziadku Królem Jesieni!

Dziadek:
A jaką dasz mi koronę?

Wnuczek:
Jak liście zebrane pod klonem.

Dziadek:
A ty bądź sosną
lub świerkiem
na straży
za tronem krzesełkiem
(Obok portretu Babci wnuczek wiesza portret Dziadka w koronie z liści.)

Babcia:
Niech nasze panowanie
rozpocznie wspólny taniec.

Dziadek:
A wróbel
z gałęzi świerka,
niech nam walczyka
wyćwierka!
(Dzieci biorą się za ręce i tańczą walczyka)

6. Recytacja wiersza Z. Rossy „Dziadziuś”.

Dziecko 1:
Dziadziuś
dziadziuś
weź mnie za rękę
chodźmy na spacer
tam za oknem
tysiąc spraw rośnie
które chciałbym
zobaczyć dotknąć.

Dziecko 2:
Dziadziuś
dziadziuś
na twoim wąsie
od ucha do ucha
kołysze się uśmiech
idąc z tobą czuję jak rosnę
z każdym krokiem.

Razem:
Gdy wrócimy na obiad do domu
twoją szyję rękami obejmę.

7. Taniec „Specknerim”
Dzieci ustawione w zamkniętym kole trzymają się za ręce.

Wstęp:
Kroki w miejscu.
Część I:
16 kroków w kierunku tańca.
Refren:
4 kroki do środka i z powrotem.
Część II:
4 kroki dostawne w prawo i 4 kroki dostawne w lewo.
Refren:
4 kroki do środka i z powrotem.
Część III:
Przeplatanka i obrót w prawo, przeplatanka i obrót w lewo.
Refren:
4 kroki do środka i z powrotem.

8. Dzieci znowu stoją w półkolu i recytują wiersz H. Zielińskiej z bardzo delikatnym podkładem muzycznym w postaci kołysanki.

Dziecko 1:
Szary dzień.
Mgiełka się snuje.
W szarym kątku siedzę z szarym kotem.
Ale przyjdzie i mnie uratuje
moja babcia, co ma serce złote.

Dziecko 2:
Szary dzień
strzepnie z szarej kanapy
szary smutek przegna jednym ruchem ręki!
I pogłaszcze szare kocie łapy.
Powie – Znamy takie ładne piosenki.

Dziecko 3:
Babciu, dziadziu zaśpiewajmy razem.

9. Dzieci wraz z zaproszonymi gośćmi śpiewają piosenkę opartą na treści wiersza H. Konopnickiej „Co widziały dzieci w drodze”.

Jadą, jadą dzieci drogą.
Siostrzyczka i brat.
I nadziwić się nie mogą,
Jaki piękny świat!

Tu się kryje biała chata
Pod słomiany dach,
Przy niej wierzba rosochata,
A w konopiach - - - strach.

Od łąk mokrych bocian leci,
Żabkę w dziobie ma - - -
- Bociuś! Bociuś! – krzyczą dzieci
A on: kla, kla, kla.

10. Inscenizacja D. Gellner „Prezenty dla babci” (Czworo dzieci z koszyczkami w ręku biega po soli, po chwili zatrzymują się.)

Dziecko 1:
Co to za hałas? Skąd tyle krzyku?
Każdy coś niesie w swoim koszyku.
Każdy jest taki strasznie przejęty....

Razem:
Dla babć i dziadków mamy prezenty!

Dziecko 2: (Wyjmując z koszyka „złotą rybkę”)
Ta złota rybka choć jeszcze mała,
będzie życzenia babci spełniała.
Niech pływa rybka w przejrzystej wodzie
i trzy życzenia niech spełnia co dzień.

Dziecko 3: (Pokazując buciki)
A ja przynoszę buty bajkowe,
lekkie, wygodne – siedmiomilowe.
Takie akurat na dziadzia nogę,
żeby do sklepu skracały drogę.

Dziecko 4: (Wyjmując z koszyka książkę z bajkami)
A tu są w koszyczku książki z bajkami.

Wszyscy:
Możecie je wnuczkom czytać czasami.

11. Dzieci zapraszają chętnych dziadziów i babcie na tydzień wspólnego czytania bajek w przedszkolu.

12. Śpiew piosenki „Niech nam żyją” (Na melodię piosenki „Szła dzieweczka do laseczka”)

I.
Niech nam żyją wszystkie babcie
i dziadkowie też x3
Bo bez nich jest świat markotny
O czym dobrze wiesz. x3

Refren:
Dlatego szanujmy, kochajmy ich
I z serca życzenia składajmy by,
W radości i zdrowiu płynął im czas,
I byli podporą w smutku dla nas.

II.
Niech też wiedzą, że wnuczęta
bardzo wdzięczne są x3
I w podzięce tę piosenkę
babciom, dziadkom ślą. x3

Refren:
Dlatego szanujmy, kochajmy ich
I z serca życzenia składajmy by,
W radości i zdrowiu płynął im czas,
I byli podporą w smutku dla nas.

13. Wszystkie dzieci razem recytują wiersz Z. Rogoszówny „Niechaj dziadzio z babciunią”.

Niechaj dziadzio z babciunią,
tak nam długo żyją,
póki mucha i komar
morza nie wypiją.

A ty mucho, ty komarze,
pijcie wodę powoli,
aż się dziadzio i babcia
nażyją dowoli.

14. Piosenka „ Sto lat”

Dzieci składają babciom i dziadkom życzenia,
wręczają kwiaty i książeczki do wspólnego czytania.


Opracowała Teresa Łuczyk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie