Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ptaki domowe

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4422 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt lekcji dla uczniów klasy I z upośledzeniem w stopniu lekkim.
Temat ośrodka tygodniowego: Na wiejskim podwórku.
Temat ośrodka dziennego: Ptaki domowe.
Czas trwania: 4 godz.

Cele operacyjne lekcji:
Uczeń:
- Wymienia nazwy ptaków domowych (kura-kogut, gęś-gąsior, indyczka-indyk, kaczka-kaczor).
- Nazywa zwierzęta pojęciem ogólnym – ptaki.
- Rozróżnia ptaki domowe.
- Wymienia cechy charakterystyczne ptaków.
- Wyjaśnia cel hodowania ptaków domowych przez człowieka.
- Czyta globalnie wyraz „ptaki”.
- Przelicza elementy w zbiorze w zakresie 10 oraz zaznacza wskazaną liczbę elementów według pojęcia „tyle – ile”.
- Wnioskuje jaką potrawę można przygotować wykorzystując podane produkty.

Metody pracy:
- Słowna (rozmowa, formułowanie odpowiedzi na pytania)
- Poglądowa (pokaz, ilustracje, ćwiczenia z obrazkami)
- Problemowo-czynnościowa
Formy pracy: zbiorowa i indywidualna
Zasady: poglądowości, aktywizacji pracy uczniów, wiązania teorii z praktyką, indywidualizacji.

Środki dydaktyczne: puzzle, ilustracje, etykiety, nagranie odgłosów ptaków, nagranie muzyczne do zabawy ruchowej, karta pracy, ptasie pióra, kalendarz ścienny, nagrody (jajka z niespodzianką), rozsypanka wyrazowa

Przebieg zajęć

I. ZAJECIA WSTĘPNE

1. Powitanie piosenką „Chodźcie do koła” –zabawę prowadzimy przy muzyce stojąc w kole, wykonując gesty i ruchy wynikające z tekstu zwrotki i refrenu (ćwiczenia orientacji w schemacie własnego ciała).

„Chodźcie do koła”- muzyka i słowa: Leszek Gęca

Chodźcie wszyscy tu do koła,
zabawimy się wesoło,
witamy was, wszyscy wraz,
na zabawę nadszedł czas.
Ref. Prawa ręka, lewa ręka,
Prawa noga, lewa noga,
Cały tułów oraz głowa,
Witamy was.

2. Ćwiczenia kalendarzowe:
- ustalenie nazwy dnia tygodnia – wybieranie właściwej etykiety ze zbioru i umieszczenie jej na tablicy pod pojęciem czasowym „dzisiaj” w zbiorze pojęć „wczoraj, dzisiaj, jutro",
- wyszukanie etykiety dnia z własnego zbioru i wklejenie jej do karty pracy – odwzorowują lub piszą po śladzie.
- Określenie stanu pogody – swobodne wypowiedzi dzieci w oparciu o obserwacje poczynione w drodze do szkoły i przez okno w klasie, uzupełnianie kalendarza pogody prostymi etykietami symbolizującymi stan pogody.

3. Sprawdzanie obecności – nauczyciel rozdaje dzieciom duże żółte etykiety w kształcie jajek. Pyta dzieci, co przypomina im kształt. Po uzyskaniu odpowiedzi objaśnia dzieciom: wyobraźcie sobie, że to wasz domek, w wy jesteście „pisklętami”; dorysujcie minkę tak, aby było widać jaki macie dzisiaj humor, jak się czujecie (np. wesoły, smutny, śpiący, zły).
- Przyczepiają etykietki – jajka pod swoim imieniem,
- Liczą jajka, wskazują na nieobecne dzieci.

4. Wskazanie tematu zajęć – dzieci układają puzzle, których rozwiązaniem jest temat zajęć. W koszyczkach otrzymują pocięte jajko na części, przedstawiające rysunki różnych ptaków domowych. Podają wyraz, jakim nazwaliby ten zbiór zwierząt (ptaki). Naklejają ułożone puzzle na kartę pracy.

5. Zajęcia ruchowe aktywizujące uczniów do pracy wg Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona – kreślenie kciukiem „Leniwych ósemek” (dwóch leżących jajeczek). Ćwiczenia te koordynują prace obu półkul mózgowych.

II PRACA POZNAWCZA. – obserwacja i kojarzenie.

1. Zabawa wprowadzająca do tematu zajęć – dzieci siedzą w kręgu i uważnie słuchają piosenki "jajo” ze zbioru piosenek „Od piosenki do literki” z Metody Dobrego Startu. Nauczyciel poleca zwrócić uwagę, o jakim ptaku jest piosenka i ile razy słychać słowo o jajku (ćwiczenia kształtujące słuch fonemowy).

„Jajo”
jedna kura pana Jana,
Aja, ja, ja, jaj, aj!
Zniosła jajko dzisiaj z rana,
Aja, ja, ja, jaj, aj!
Jejku, jejku, jakie jajo,
Takie jajo, to jest jajo,
Aja, ja, ja, jaj, aj!
Najwspanialsze z jaj, aj!.
- Rozmowa inspirowana treścią piosenki, sprawdzenie stopnia jej zrozumienia przez dzieci – udzielania odpowiedzi na postawione wcześniej pytania.

2. Dzieci słuchają zagadek czytanych przez nauczyciela i odgadują nazwy ptaków:
zagadki

- głośno gdacze wśród podwórka, kto to taki? (kurka)

- choć ma grzebień, to się nim nie czesze? (kogut)

- lubi wodę, krzywe nóżki ma
gdy się zgubi, szuka mamy krzycząc głośno kwa, kwa, kwa? (kaczka)

- tłuściutka, wspaniała, kroczy jak biała dama.
Piórami okryta jednak jest głupia i kwita. (gęś).

- Koralami obwieszony, miota się na wszystkie strony.
Ogon pięknie rozpostarty z tym ptaszyskiem to nie żarty? (indyk)

3. Klasyfikowanie zwierząt przedstawionych na obrazkach do zbiorów „ptaki hodowlane”, „inne zwierzęta”.

- Wybieranie ilustracji do odgadniętych zagadek i umieszczenie ich we własnym zbiorze „ptaków”. Zbiór ptaków tworzy pętla ułożona z piórek. Poza pętlą zostają inne zwierzęta. (dzieci otrzymują kartę ze zbiorem ptaków)

4. Rozpoznawanie ptaków na podstawie odgłosów nagranych na taśmie magnetofonowej.
- Słuchanie odgłosów ptaków (gdakanie kury, kwakanie kaczki, piania koguta, syczenia gęsi, gulgotania indyka)
- Wybieranie właściwej ilustracji ptaka, nazywanie i umieszczenie jego sylwetki w konturach tej samej wielkości na makiecie „ptaków".

5. Zabawa dźwiękonaśladowcza – dzieci siadają w „gniazdach" - szarfach rozłożonych po sali. Na znak nauczyciela, który wypowiada nazwę i pokazuje ilustrację wybranego ptaka, dzieci naśladują odgłosy poznanych ptaków:
np. nauczyciel kura
dzieci ko, ko, ko, ko, itd.

6. Ćwiczenia językowe – dochodzenie do pojęcia ogólnego ptaki,
- analiza i synteza sylabowa słowa ptaki – dzielą na sylaby (pta-ki) lub słuchają sylab wypowiadanych przez nauczyciela, mówią, jakie to słowo
- analiza i synteza głoskowa słowa ptaki – dzielą na głoski (p-t-a-k-i) lub słuchają głosek wypowiadanych przez nauczyciela, mówią, jakie to słowo, dodają do tego jakiś gest np. dziobią (głoski, sylaby) palcem o podłogę.
- czytanie globalne wyrazu „ptaki” – praca wielopoziomowa na kartach pracy (3 poziomy)

I poziom czyta całościowo wyraz ptaki
II poziom czyta całościowo zdanie To są ptaki
III poziom czyta dwa zdania – To są ptaki. Tu jest kura i kogut.


7. Ułożenie tematu dnia z rozsypanki wyrazowej: hodowlane, Ptaki
Ptaki hodowlane


wklejanie do kart pracy pisanie po śladzie.

8. Określenie charakterystycznych cech ptaków w formie zabawy:

- ćwiczenia ruchowo-słuchowe usprawniające analizator kinestetyczno-ruchowy i słuchowy – zabawa muzyczna „Ptaki dziobią ziarno” R. Przyborskiej-Wynimko.
Ustawienie: w rozsypce, w siadzie płaskim lub przysiadzie, muzyka w metrum parzystym. Dzieci stukają w podłogę pałeczką, najpierw trzymając jedną potem drugą ręką. Następnie stukają dwiema pałeczkami jednocześnie albo na przemian. Można urozmaicić zabawę, wskazując kolejno jednego ptaszka lub kilka ptaszków, które będą dziobać ziarno (cecha – ptaki jedzą ziarno),
- Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie kolorowych piórek, tak aby nie upadły na podłogę (cecha – ptaki mają pióra),
- Ćwiczenia logopedyczne – „robią dziób” i szeroko się uśmiechają (cecha- ptaki mają dzioby),
- Ćwiczenia ruchowe – „Lot ptaka”, stoją w rozkroku, z dłońmi na ramionach – unoszenie łokci wzwyż i opuszczanie (cecha – ptaki mają skrzydła i latają).

9 Liczenie elementów w zbiorze w zakresie 10 praca w parach.

- Odczytywanie wzoru graficznego liczby z etykiet – dobierają się parami według koloru wylosowanego piórka. Siadają po dwie osoby przy rozłożonych szarfach. Jeden uczeń ma kartoniki z liczbami, a drugi 10 jajek – ziarenek białej fasolki. Kolega pokazuje etykietę dowolnej liczby, a drugi odczytuje liczbę i układa tyle ziarenek w gnieździe „szarfie” ile wskazuje liczba. Przeliczanie ziarenek wewnątrz. Zmiana zadań w parach.

- Liczenie rytmiczne po 2 do 10 – jedno dziecko liczy po 2 (2, 4, 6, 8, 10), drugie wstecz po 2 (10, 8, 6, 4, 2)

- Praca indywidualna z kartami pracy – rysowanie tylu kółek – jajeczek, ile wskazuje liczba na rysunku kury. Dzieci szybciej pracujący mogą kolorować narysowane jajeczka.

III EKSPRESJA

1. Wskazywanie korzyści wynikających z hodowli ptaków.
- Wskazują produkty – mięso, pióra, jaja,
- Wskazują wyodrębnione produkty pozyskiwane z drobiu – w kartach pracy łączą linią produkty z sylwetką ptaka (kury)

2. Rozwijanie sprawności manualnej – kolorowanie, malowanie plasteliną, wyklejanie wydzieranką konturu ptaka – kury, koguta (dzieci otrzymują kontur ptaka) lub „ptaka dziwaka” według własnego pomysłu. Gdy prace są gotowe pokazują kolegom, opowiadają o swoim ptaku. Przygotowują wystawkę, która zdobi salę. W nagrodę otrzymują od nauczyciela jajko – niespodziankę.

3. Zakończenie zajęć – marsz w kole i recytowanie rymowanki:

Hej idziemy, naprzód żwawo.
Nóżka lewa, nóżka, nóżka prawa.
Człapu, człapu, człapu, człap,
A kto z nami, ten jest chwat.


4. Ewaluacja zajęć – odwracają jajka przypięta na początku zajęć do listy obecności i na odwrotnej stronie rysują swój nastrój po zajęciach.




Opracowały:
Jadwiga Bindas
Anna Pogorzelska
ZS nr 3 w Dąbkach



Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie