Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Koncepcja pedagogczna Celestyna Freineta

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 30051 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Koncepcja pedagogiczna Celestyna Freineta uwzględnia wspomaganie wszechstronnego rozwoju każdego dziecka, jego potrzeby, możliwości i naturalny sposób bycia.

Aneta Jonak
Koncepcja pedagogiczna Celestyna Freineta

     Koncepcja pedagogiczna Celestyna Freineta uwzględnia wspomaganie wszechstronnego rozwoju każdego dziecka, jego potrzeby, możliwości i naturalny sposób bycia.
Uczenie i wychowanie oparte jest na:
  • samodzielnych i grupowych doświadczeniach,
  • odpowiedzialności i tolerancji,
  • dialogu i współpracy,
  • rozwijaniu wewnętrznej motywacji,
  • zespoleniu ekspresji osobistej dziecka z różnymi formami pracy indywidualnej i zespołowej.
      Pedagogika frenetowska umożliwia obserwację dziecka w jego naturalnym środowisku, w którym dziecko to podmiot w procesie wychowawczo – dydaktycznym. W swojej koncepcji uwzględnił naturalne sposoby zdobywania wiedzy, poznania siebie i swoich możliwości realizowanych poprzez tzw. "techniki pedagogiczne".
Wśród technik nauczania można wyróżnić:
  • doświadczenia poszukujące
  • swobodny tekst
  • "żywy teatr"
  • gazetkę klasową
  • korespondencję międzyszkolną
  • dokumentację materiałów źródłowych
  • swobodną ekspresję artystyczną: plastyczną, muzyczną i ruchową
      Do najbardziej znanych technik Freineta, wykorzystywanych w pracy z dziećmi są doświadczenia poszukujące, rozumiane jako spontaniczne działania poznawcze lub aktywne sposoby działania z innymi technikami. Zdobywana w ten sposób wiedza, oparta na osobistych przeżyciach i doświadczeniach jest źródłem informacji i wiadomości o otaczającym świecie społecznym i przyrodniczym. Pozwoli wzbogacić i usystematyzować wiedzę dziecka, zachęcić do dalszych poszukiwań i korzystania z dostępnych środków informacji. Różnorodność metod i form sprawia, że odbywa się to w sposób dla dziecka atrakcyjny i ciekawy.
      "Spontaniczne działanie (…) ‹po omacku› jest bardzo cenne, jest reakcją na coś, reakcją mimowolną, która podtrzymywana zwłaszcza u dzieci w młodszym wieku szkolnym, stanowi pierwszy etap w rozwijaniu ciekawości poznawczej i postawy badawczej ucznia"[K. Reszka "Dwa sposoby rozumienia doświadczeń poszukujących"]
      Inną, równie znaną i często stosowaną techniką jest swobodny tekst, który najczęściej jest inspirowany przeżyciami dziecka związanymi z jego doświadczeniami. Ma ona ogromny wpływ na rozwój języka mówionego, jak i pisanego. Rozwija inwencję twórczą i poczucie odpowiedzialności za własne wypowiedzi, rozwija i doskonali umiejętność czytania.
      Umożliwienie dzieciom twórczej wypowiedzi ma wpływ na rozwój zdolności i zainteresowań, umiejętności wypowiadania swych myśli, wrażeń i przeżyć. Kolejna technika freinetowska - swobodna ekspresja muzyczna, plastyczna i techniczna rozwija artystyczną wyobraźnię, wiarę we własne siły i możliwości, a także wyzwala naturalną radość tworzenia. Dziecko podejmując działania uczy się organizować pracę, dobierać odpowiednie materiały i narzędzia.
      Stosowanie technik C. Freineta pozwala na twórczą pracę dziecka jak i nauczyciela, mającą na celu jego wszechstronny rozwój. Pozwala na łatwiejsze opanowanie materiału dydaktycznego w odpowiednim dla każdego dziecka tempie, pozwalając poszukiwać, doświadczać i badać. Mają wpływ na rozwój indywidualnej kreatywności, postawy badawczej i ciekawości poznawczej. Wdrażają do zorganizowanego, zespołowego lub samodzielnego działania. Stwarzają optymalne warunki do rozwoju zarówno dla uczniów najzdolniejszych, jak i opóźnionych w nauce, którzy zniechęcają się z powodu braku sukcesów.

Literatura:
Reszka K. : Dwa sposoby rozumienia "doświadczeń poszukujących"
Sementowicz H. : Freinet w Polsce
Sementowicz. H : "Nowoczesna Szkoła Francuska. Techniki Freineta."

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie