Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Problemy moralne chorych na AIDS

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3422 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

PROBLEMY MORALNE CHORYCH NA AIDS

      Choroba AIDS jest dla wielu osób zaskoczeniem. Osoba, której wyniki badań wykazały obecność wirusa HIV, przezywa szok, zwłaszcza, gdy prowadziła życie opanowane, a zaraziła się strzykawką w szpitalu. Dostrzegając różnicę sytuacji egzystencjalnej nosicieli HIV i ludzi chorych na AIDS, trzeba mimo wszystko zauważyć wspólną cechę osoby zagrożonej i oczekującej śmierci. Osoba zarażona stoi w obliczu śmiertelnego niebezpieczeństwa nawet wówczas, gdy choroba się jeszcze nie rozwinęła. Istnieje wśród ludzi lęk przed zagrożeniem i chęć ucieczki przed chorym na AIDS. Na ogół ludzie nie przyzwyczaili się do niej, uważają, że być nosicielem HIV i chorym na AIDS znaczy nie mieć przyszłości, ani nadziei w życiu. Chory na nowotwór ma nadzieję żywioną osiągnięciami medycyny i skutecznymi interwencjami chirurgicznymi, istniejącymi przypadkami całkowitego wyleczenia. Chory na raka otoczony jest współczującą rodziną, kręgiem przyjaciół i znajomych. Nosicielowi HIV współczesna medycyna niewiele ma do zaoferowania. Na razie nie ma możliwości skutecznego leczenia. Obecnie nie daje się nosicielowi HIV i choremu na AIDS nadziei na wyleczenie, co najwyżej na przedłużenie życia. Życie ze świadomością stałego zagrożenia może przyczynić się do obniżenia nastroju i rozwinięcia się depresji u osoby chorej. Zmiany organiczne, trudności emocjonalne i społeczne związane z AIDS sprawiają, że w przebiegu zakażenia występują wszystkie rodzaje zaburzeń psychicznych..
      Izolacja środowiska i świadomość lęku otoczenia przed zarażeniem może skłaniać chorego do zamykania się w sobie i wewnętrznego poczucia braku sensu życia. Może też pojawić się bunt i agresja z pragnieniem dokonania zemsty na winnych zarażenia lub nawet na innych ludziach, którzy obojętni są na los tego rodzaju choroby.
      Świadomość tej choroby budzi uzasadniony niepokój każdego, kto myśli odpowiedzialnie o życiu własnym i innych ludzi. Zasadniczo bliższe poznanie rzeczywistości zmniejsza natężenie lęku, można przypuszczać, iż rzetelna wiedza o chorobie i sposobach unikania zakażenia może ów niepokój zmniejszyć, a jednocześnie zmodyfikować nasze postawy, zarówno w aspekcie zachowań profilaktycznych jak i w stosunku do osób już zakażonych HIV.
      Wykład o znajomości HIV i chorobie AIDS wśród młodzieży stał się przyczyną przeprowadzenia sondażu (ankiety) o tej chorobie. Młodzieży podano trzy kategorie zachowań. Tolerancja, pomoc, lęk. Zebrane dane ukazały postawę tolerancji- 53%; druga najczęściej przewidywaną kategoria zachowań jest lęk – 23% badanych, niesienie pomocy – 9% i na pytanie nie odpowiedziało – 15% badanych.
      W świetle powyższych wypowiedzi ankietowanych, powstaje postulat, iż zarówno z punktu widzenia profilaktyki pandemii AIDS, jak i w celu obniżenia nadmiernego leku przed chorobą, która sprzyja nietolerancji i nieuzasadnionej izolacji chorych, należy zorganizować odpowiednie strategie edukacyjne zawierające treści o istocie choroby i sposobie zakażenia.
      W społeczeństwie naszym HIV wywołuje panikę. Nosiciele tego wirusa lub choroby AIDS są zazwyczaj przerażeni i osamotnieni psychicznie. Oczekują pomocy i miłości ze strony innych. Bliźni także spodziewają się od chorych zrównoważenia i pogodzenia się z losem. Wiadomo, że chorzy przeżywają wyolbrzymiony lęk przez śmiertelne niebezpieczeństwo, wzmocnione brakiem informacji o faktycznym zagrożeniu. W takim przypadku postawa wyrozumiałości jest obowiązkowa tak dla chorego jak i otoczenia. Jest ona ogromnie ważna, bowiem sposób zachowania się osób i części społeczeństwa jest w pewnym stopniu reakcją osób chorych do zdrowych. Przypadki świadomego zagrożenia ze strony już osób chorych i zainfekowanych spowodują tym większe uprzedzenie ze strony zdrowej części społeczeństwa, życzliwy stosunek zdrowych do zarażonych jest tym ważniejszy, że lekarz nie ma obowiązku informowania o chorobie jego rodziny, tym bardziej osób postronnych. Problemem jest uczęszczanie dzieci chorych i zarażonych do placówek wychowawczych. Chociaż niebezpieczeństwo zakażenia innych dzieci jest niewielkie, to jednak ono możliwe.

LITERATURA:

  1. Krajowe Centrum do spraw AIDS : „Co musisz wiedzieć o HIV i AIDS”
  2. o.Arkadiusz Nowak : „AIDS i narkomanii”
  3. Inon I.Schenker; Jenny M.Nyirenda: „Zapobieganie HIV/AIDS w szkołach”
INTERNET:
www.aids.gov.pl

opracowała: Agata Jaromin

ANKIETA
  1. Podaj trzy główne drogi zakażenia HIV:
    ....................................................................................
    ....................................................................................
  2. Którą z wymienionych kategorii zachowań odnosisz do chorych na AIDS:
    1. TOLERANCJA
    2. POMOC
    3. LĘK
  3. Czy interesujesz się problemem HIV i AIDS:
    1. TAK
    2. NIE
  4. W jaki sposób można wspierać chorego na AIDS?
    ....................................................................................
    ....................................................................................
  5. Czy posiadasz broszurki lub inne materiały dotyczące problematyki HIV i AIDS:
    1. TAK
    2. NIE

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie