Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Za dużo murów, za mało mostów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1439 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program Innowacji Pedagogiczno-Wychowawczej "Za dużo murów, za mało mostów" – stańmy się wrażliwsi na problemy osób niepełnosprawnych

Program Innowacji Pedagogiczno-Wychowawczej "Za dużo murów, za mało mostów" – stańmy się wrażliwsi na problemy osób niepełnosprawnych.
  1. Data rozpoczęcia i przewidywany czas trwania innowacji: I semestr każdego roku szkolnego
  2. Cele innowacji
    1. Cele główne:
      • Integracja uczniów naszego gimnazjum z uczniami Zespołu Szkół Specjalnych
      • Uwrażliwienie zdrowej młodzieży na problemy osób niepełnosprawnych i upośledzonych umysłowo
      • Wdrażanie uczniów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym
      • Uczenie odpowiedzialności i rozwijanie prawidłowych zachowań interpersonalnych
      • Budowanie u osób niepełnosprawnych poczucia przynależności do społeczeństwa
      • Wspólne pokonywanie barier i stereotypów społecznych
    2. Cele szczegółowe
      • Uczenie współdziałania i współżycia w społeczeństwie poprzez realizowanie wspólnego przedsięwzięcia osób niepełnosprawnych i zdrowych
      • Uspołecznienie osób niepełnosprawnych, dowartościowanie ich poprzez podejmowanie różnorodnych działań ze sprawnymi rówieśnikami
      • Kształtowanie uczucia empatii, akceptacji, wrażliwości i umiejętności doświadczania pozytywnych uczuć w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi
      • Uczenie się od osób niepełnosprawnych wytrwałości, cierpliwości, szacunku i dbałości o zdrowie
      • Wypracowanie u uczniów gotowości do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym oraz chęci niesienia pomocy osobom wymagającym szczególnej opieki i troski
      • Wzbogacenie warsztatu pracy nauczycieli naszej szkoły poprzez wymianę doświadczeń z nauczycielami Zespołu Szkół Specjalnych oraz uczenie się cierpliwości i wyrozumiałości w kontaktach z dziećmi niepełnosprawnymi
      • Czerpanie satysfakcji duchowych i moralnych z wzajemnych relacji obu społeczności szkolnych
  3. Opis innowacji:

          Innowacja ma za zadanie zintegrowanie uczniów i nauczycieli naszej szkoły ze społecznością szkolną Zespołu Szkół Specjalnych.
         Uczniowie naszej szkoły wspólnie ze swymi opiekunami zorganizują integracyjny bal karnawałowy w Zespole Szkół Specjalnych. Do wspólnej zabawy zaproszą niepełnosprawną młodzież i dzieci. Osoby niepełnosprawne wspólnie ze sprawnymi rówieśnikami będą wykonywali różnorodne zadania, dzięki którym wzmocnią swe poczucie wartości i wiarę we własne możliwości. Poprzez kontakty ze zdrową młodzieżą zdobędą nowe doświadczenia, nauczą się akceptować swą inność i radzić sobie z trudnościami życia codziennego. Innowacja ta pozwoli również na intensywny rozwój emocjonalny i społeczny uczniom naszego gimnazjum.
  4. Realizacja
    • Spośród uczniów naszego gimnazjum zostaną wybrani uczestnicy tego przedsięwzięcia (uczniowie, którzy chętnie podejmą się współpracy z uczniami niepełnosprawnymi)
    • Uczniowie wspólnie z autorami innowacji będą uczestniczyli w spotkaniach z wychowawcami z ZSS i ustalą plan działań
    • Po konsultacji organizatorów z wychowawcami ZSS zostanie opracowany scenariusz balu karnawałowego
    • Uczniowie wraz z opiekunami stworzą scenariusz spektaklu teatralnego, który zostanie zaprezentowany przez naszych gimnazjalistów podczas balu
    • Uczniowie będą wykonywali rekwizyty i kostiumy do przedstawienia i uczestniczyli w próbach spektaklu w ramach zajęć pozalekcyjnych
    • Uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych zostaną zaangażowani do wykonania scenografii do przedstawienia oraz wystroju sali gimnastycznej na bal karnawałowy
    • Zostanie przygotowany zestaw gier, zabaw, konkursy, etc., które zostaną przeprowadzone podczas balu (np. gorące krzesła, taniec z balonami, walc kotylionowy, taniec w parach na gazecie, konkurs na najpiękniejszy strój karnawałowy itp.)
    • Uczniowie naszej szkoły przygotują układy taneczne, których będą uczyć pozostałych uczestników balu
    • Uczniowie obu szkół pod opieką swych opiekunów przygotują pokazy taneczne i wokalne, które zaprezentują podczas wspólnej zabawy
    • Uczniowie ZSS przygotują odpowiednie nagłośnienie sali gimnastycznej i dobiorą odpowiedni zestaw utworów muzycznych
  5. Dokumentacja:
    Scenariusz integracyjnego balu karnawałowego
    Scenariusz spektaklu teatralnego
    Lista uczestników balu – uczniów naszej szkoły
    Zdjęcia
    Scenariusz rozmowy przeprowadzonej wśród uczestników balu i ich opiekunów
  6. Oczekiwane efekty:
         Realizowanie innowacji pozwoli zintegrować dwa różne środowiska szkolne, ułatwi kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych i czerpanie radości z kontaktów osób zdrowych z niepełnosprawnymi.
  7. Propozycje ewaluacji:
    Do ewaluacji programu innowacji proponujemy wykorzystać scenariusze rozmowy z uczestnikami przedsięwzięcia oraz nauczycieli i dyrektora ZSS. W oparciu o udzielone odpowiedzi dokonamy oceny tej innowacji i wyciągniemy wnioski.
PROPOZYCJA SCENARIUSZA ROZMOWY Z OPIEKUNAMI I DYREKTOREM ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH:
  • Czy dostrzega pani/pan potrzebę organizowania balu integracyjnego?
  • Jakie długofalowe korzyści niesie ze sobą tego typu projekt?
  • Czy dostrzega pani/pan potrzebę modyfikacji zajęć?
  • Na jakie kwestie położyłaby pani/pan nacisk?
  • Czy widoczne są dla pani/pana obopólne korzyści z tego przedsięwzięcia?
  • Czy w pani/pana ocenie zostały zrealizowane cele tego programu?
  • Czy zauważyła pani/pan jakieś niedociągnięcia, jeśli tak to na co należałoby zwrócić uwagę?
PROPOZYCJA SCENARIUSZA ROZMOWY Z UCZNIAMI NASZEJ SZKOŁY:
  • Czy uważasz , że organizacja takiego balu ma sens? – krótko uzasadnij swoją wypowiedź
  • Co Ci się podobało, a co byś w przyszłości zmienił?
  • Czego było za dużo lub czego za mało? – uzasadnij swój wybór
  • Czy uważasz, że kontakt z dziećmi niepełnosprawnymi czegoś Cię nauczył?
  • Czy było coś, co sprawiło Ci szczególną trudność lub utrudniało Ci kontakt z niepełnosprawnymi kolegami?
  • Czy miałbyś jeszcze ochotę na udział w tego typu przedsięwzięciu?
PROPOZYCJA SCENARIUSZA ROZMOWY Z UCZNIAMI ZSS:
  • Czy podobał ci się bal?
  • Czy dobrze się bawiłeś?
  • Co ci się najbardziej podobało?
  • Czy wolisz tańce czy konkursy?
  • Czy podobało ci się przedstawienie?
  • Czy dobrze bawiłeś się z nowymi kolegami?
Autorzy programu: Małgorzata Teodorowicz-Wycisk, Małgorzata Holcer

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie