Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zestaw ćwiczeń śródlekcyjnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1995 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

ZESTAW ĆWICZEŃ ŚRÓDLEKCYJNYCH
DLA DZIECI MŁODSZYCH

Autorka ćwiczeń: mgr Jolanta Olszewska

Ćwiczenia śródlekcyjne zwłaszcza w klasach młodszych są niezwykle ważnym elementem technicznym lekcji, niestety bardzo często bagatelizowanym przez nauczycieli. Proponowane ćwiczenia mają za zadanie, rozładować napięcie mięśniowe towarzyszące dzieciom w tym wieku, w wielu czynnościach manualnych.

ZESTAW 1

WSIADZIE NA KRZESEŁKU :

a) PRZECIĄGANIE SIĘ „ZASPANEGO KOTKA” (dowolne rozciąganie mięśni rąk i nóg w dowolnym kierunku).
b) „UNOSZENIE SUFITU” (splecione, odwrócone dłonie na głowie, na sygnał dzieci stopniowo prostują ręce do góry unosząc sufit jak najwyżej, nie wstając z krzesełka, rozciągnie mięśni rąk, pleców, brzucha.
c) „ROZSUWANIE DRZWI SEZAMU” ( jeśli dzieci siedzą obok siebie to jedno z dzieci przysuwa się z krzesełkiem do ławki, drugie pozostaje z tyłu)- ręce w „skrzydełka” dłonie skierowane do boku, na sygnał stopniowo prostują ręce ściągając łopatki, rozpychają zamykające się drzwi.

W STANIU (ĆW. ODDECHOWE):

e) Nauczyciel mówi zdanie „słonko wschodzi coraz wyżej” – dzieci wykonują wdech nosem unosząc ręce do góry, a na wydechu ustami mówią „i zachodzi coraz niżej” opuszczają ręce w dół.
f) „FLAGA NA WIETRZE” – wąski pasek serwetki papierowej dziecko przykleja do dolnej wargi, wdech nosem, wydech ustami powoduje drganie bibułki, można zrobić konkurs - która flaga łopoce najdłużej.
g) Naśladowanie syreny strażackiej (eu, eu, eu, ...) cicho – głośno, najciszej – najgłośniej.


ZESTAW 2

a) Nauka zabawy ruchowej, którą dzieci śpiewają i pokazują wymieniane w tekście piosenki części ciała.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Kolana, pięty, kolana, pięty,
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Oczy, uszy, usta, nos.
Istotą zabawy jest stopniowe zwiększanie tempa śpiewania z jednoczesnym pokazem.
b) Śpiewanie znanej przez dzieci piosenki za pomocą pokazywanych na fiszkach samogłosek (melodia pozostaje, tekst zastąpiony zostaje samogłoską np.: wlazł kotek na płotek śpiewamy na samogłosce „a”)
c) Naśladowanie gwizdu odjeżdżającej lokomotywy z wykorzystaniem buteleczki po olejku zapachowym do ciasta – wdech nosem i wydech ustami do buteleczki trzymanej pionowo blisko ust). Można przeprowadzać konkurs na najdłuższy gwizd, na najcichszy gwizd itd.
d) Komponowanie ciekawej melodii na buteleczce lub zagranie znanej melodii do odgadnięcia.
e) Orkiestra – wspólne zagranie znanej piosenki, repertuar może być związany z realizowanym tematem.


ZESTAW 3

Inscenizowanie ruchem i dźwiękiem czytanego tekstu opowiadania. Niezbędne jest wcześniejsze zapoznanie dzieci z tekstem, analiza odgłosów ptaków i zjawisk atmosferycznych (odgłosy wiatru, deszczu i „naśladowanie” ciszy). Wszystkie podkreślenia w tekście muszą być szczególnie zaakcentowane, a przez dzieci zainscenizowane.

Tekst:
Wyobraźcie sobie, że jesteście w lesie. Jest słoneczna pogoda, panuje spokój i jest cisza. Nagle ciszę przerywa głos kukułki, za chwilę odzywa się dzięcioł. Stukanie obudziło wróble, które w swoich gniazdach zaczęły głośno ćwierkać.
Ale co to? Słońce zakryła nagle wielka chmura, niebo pociemniało, zerwał się wiatr, który stawał się coraz silniejszy. Ptaki ucichły i słychać było tylko szum wiatru, który stawał się coraz silniejszy i silniejszy. Z nieba zaczął padać deszcz, który był coraz większy i gęściejszy. Padał i padał. Aż wreszcie wiatr zaczął cichnąć, deszcz powoli przestawał padać i znowu zapanowała cisza. Słonko wychyliło uśmiechniętą buzię zza chmury. Wszystkie ptaki zaczęły znowu swoje harce.


ZESTAW 4

W STANIU:
1. „Wkręcanie żarówki” (ręce oburącz do góry, dzieci wykonują ruchy wkręcania żarówki wykonując obroty dłońmi tylko w nadgarstku.
2. Zadanie- dotknij prawą (lewą) ręką do lewego (prawego ) ucha nad głową.
3. Zadanie – dotknij prawym (lewym )uchem do prawego (lewego) ramienia nie unosząc ramion do góry.
4. Zadanie - klaśnij za plecami nie uginając rąk w łokciach.
5. unieś ręce do góry, następnie ugnij je w łokciach i spróbuj dotknąć własnych łopatek.
6. W siadzie na krzesełku, nogi szeroko rozstawione, wykonaj głęboki skłon w przód i złap za nogi krzesełka.
7. Zadanie – w tej samej pozycji, nogi szeroko rozstawione, spróbuj dotknąć do tylnych nóg krzesełka.


Zabawa mająca na celu rozruszanie, uruchomienie przepony( wdech nosem, wydech ustami).

8. Naśladowanie wesołego śmiechu staruszki – he, he, he.
9. Naśladowanie beztroskiego śmiechu kobiety – ha, ha, ha.
10. Naśladowanie śmiechu mikołaja – ho, ho, ho,
11. Naśladowanie piskliwego śmiechu dziewczynki chi, chi, chi.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie