Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Metoda Montessori w pracy zdziećmi w wieku przedszkolnym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8665 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Autor: Agnieszka Pisarek

Tytuł: Metoda Marii Montessori w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym- kilka refleksji o tym czy warto ją stosować.


Jestem nauczycielem wychowania przedszkolnego, w swoim zawodzie pracuję czternaście lat. Przez cały okres mojej pracy staram się poznawać nowe metody pracy z dziećmi i wdrażać różne ciekawe rozwiązania. Prowadzę zajęcia metodą pedagogiki zabawy, stosuję ruch rozwijający Sherborne, elementy dramy itp.
Jednak od czasu, kiedy poznałam bliżej system Montessori zakochałam się w tej właśnie metodzie. Nie będę tutaj przytaczać naukowych podstaw jej teorii- w tym celu można sięgnąć po literaturę dostępną na rynku. Chciałabym skupić się na praktycznym aspekcie pracy tą metodą. Po pierwsze- przygotowane otoczenie- zarówno w aspekcie materialnym jak i osobowym.
Aspekt materialny, czyli odpowiednio urządzona sala zajęć. Oczywiście meble dostosowane do wzrostu dzieci, wszystkie półeczki niskie i otwarte. Na półeczkach rozmaite pomoce rozwojowe. Nie tylko te drogie, słynne pomoce montessoriańskie. Obok oryginalnych, cudownych materiałów do liczenia i czytania zwykłe spinacze do bielizny i guziki do liczenia, fasolki i makarony do segregowania, zestawy do przelewania wody, miseczki do przesypywania kasz i makaronów. Rzeczy naprawdę niedrogie, a świetnie spełniające swoje funkcje. Sala podzielona na kąciki- zaciszna czytelnia, kącik do wychowania kosmicznego, kącik domowy, miejsca do pracy samodzielnej. Dywaniki, które dzieci rozkładają w różnych miejscach sali, potem pojedynczo donoszą tam pomoce, z którymi chcą pracować. Wszystko odbywa się według ustalonych zasad. Są one bardzo proste- nie krzyczymy, wystarczy szept; nie przeszkadzamy, kiedy nauczyciel objaśnia coś innemu dziecku; odkładamy wszystko na swoje miejsce; jesteśmy rzetelni w samokontroli; doprowadzamy każdą pracę do końca; pomagamy innym, gdy nas o to poproszą; szanujemy innych. Proste? Proste.
Aspekt osobowy, czyli odpowiednio zorganizowana grupa dzieci, nauczyciel oraz rodzice. Ja pracuję z grupą dzieci w wieku 3-6 lat. W grupie mieszanej podobnie jak w rodzinie- naturalnym środowisku rozwojowym dziecka, młodsze dzieci obserwując zachowania starszych, ich działania, chcą im dorównać, naśladują ich. Starsze zaś opiekują się młodszymi, troszczą się o nie. Mogą poczuć się ważniejsze, ucząc młodsze dzieci mają możliwość uporządkowania i utrwalenia własnej wiedzy.
Nauczyciel montessoriański ma za zadanie przygotować otoczenie korzystne dla rozwoju dziecka. Ma służyć dziecku, ma nie nauczać, ale być mu pomocą. Zadaniem nauczyciela jest stwarzanie atmosfery pracy, zachęcanie dziecka do własnej aktywności. Stymulacja dziecka do pracy odbywa się poprzez ukazywanie tematów, demonstrowanie pomocy. Prezentując daną pomoc musimy zrobić to w taki sposób, aby dziecko tak „zaczarować”, aby potem chciało z nią samodzielnie pracować. Nauczyciel nie naucza, tylko próbuje pomóc dziecku znaleźć rozwiązanie. Nauczyciel montessoriański nie stosuje kar i nagród- dziecko ma czerpać chęć do pracy z własnych dokonań, a nie dlatego, że go pani pochwali. Nauczyciel nie ocenia, nawet jeśli dziecko zrobi coś źle- dla mądrego nauczyciela jest to informacja, że dany materiał należałoby przerobić jeszcze raz. Muszę powiedzieć, że dzięki takiej postawie od kilku lat nie słyszałam od moich uczniów „Ja tego nie umiem zrobić”. Słyszę za to jak dzieci mówią „Zrób to tak jak potrafisz najlepiej”.
Organizując pracę w klasie montessori konieczne jest zachowanie równowagi pomiędzy swobodą dziecka a kierownictwem nauczyciela. Oto jak wygląda ramowy rozkład dnia w mojej grupie:
- schodzenie się dzieci, powitanie przez nauczyciela, krótka rozmowa indywidualna;
- opieka nad własnym kwiatkiem, zwierzętami, prace porządkowe;
- cicha praca w małych grupach- gry stolikowe, układanki, oglądanie książeczek, albumów;
- ćwiczenia praktyczne dnia codziennego- nauka zamiatania, zmywania, składania ubrań, ścierania kurzy, przesypywania ciał sypkich, przelewania wody, tarcia marchewki itp.;
- śniadanie;
- spotkanie z całą grupą w kręgu- mobilizacja grupy, ożywienie, zaplanowanie wspólnej pracy na cały dzień, samodzielne przypięcie znaczka na liście obecności, uzupełnienie kalendarza klasowego- zaznaczenie daty, dni tygodnia, pogody, ważnych wydarzeń;
- wspólne zabawy, zagadki, śpiew, tańce itp.;
- ogólna lekcja rozwojowa- prezentacja nowych pomocy, wprowadzenie pojęć i nowego materiału;
- czas na pracę wolną- własna aktywność dzieci;
- przygotowania do obiadu- wdrażanie do samoobsługi, kultury, porządku;
- zajęcia relaksujące- słuchanie spokojnej muzyki, opowiadania nauczyciela;
- zabawy ruchowe na świeżym powietrzu;
- czytanie bajek, opowiadanie bajek przez dzieci;
- zabawy dowolne organizowane przez dzieci;
- podwieczorek;
- słuchanie muzyki;
- ćwiczenia fizyczne;
- lekcje ciszy;
- zajęcia z ćwiczeń dnia codziennego;
- porządkowanie sali;
- analizowanie wydarzeń całego dnia, indywidualne pożegnanie.
W pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym szczególną uwagę zwracam na rozwój zmysłów. Musimy pamiętać o tym, że uwrażliwienie sensoryczne we wczesnym dzieciństwie jest warunkiem prawidłowego przyswajania wiedzy w późniejszym okresie nauki.
Planując pracę z dziećmi wiele czasu poświęcam na praktyczną naukę różnych codziennych czynności. Ćwiczenia te sprzyjają rozwijaniu koncentracji i harmonii ruchów.
Praca wychowawczo- dydaktyczna prowadzona metodą Montessori wymaga pewnych odmiennych od założeń tradycyjnej pedagogiki rozwiązań organizacyjnych, programowych i metodologicznych. Najważniejsza jest indywidualizacja pracy z dzieckiem, swobodny wybór przez nie materiałów, pomocy rozwojowych i rodzaju pracy. Każde dziecko pracuje według własnego programu- uczy się tego, czego chce. Jest to związane z fazami wrażliwości, nauczyciel ma je odkryć i odpowiednio wykorzystać. Zadaniem nauczyciela jest rzetelna obserwacja dziecka i dyskretne kierowanie jego pracą poprzez własny przykład oraz organizowanie otoczenia zewnętrznego, zachęcającego dziecko do samodzielnego poznawania nowych pojęć i zjawisk.
Aby taka samodzielna praca mogła mieć miejsce i była skuteczna, konieczne jest określenie i przestrzeganie jasno sformułowanych zasad postępowania w grupie. Przypomnijmy, że zasady te dotyczą dyscypliny, ładu i porządku, poszanowania dla pracy innych.
Bardzo istotna jest również współpraca z rodzicami- zapoznanie z założeniami pracy w grupie montessoriańskiej, angażowanie ich w życie grupy, wspólne uroczystości, np. urodziny dzieci, wycieczki itp.
Po trzech latach pracy tą metodą mogę powiedzieć, że przynosi ona spodziewane efekty. Dobrze służy dzieciom. Moi wychowankowie są samodzielni, pewni siebie, potrafią zaplanować samodzielnie pracę, doprowadzić ją do końca. Cieszą się ze swoich zdobyczy, mają świadomość, że samodzielnie poznają świat i doskonalą się w różnych dziedzinach. W mojej grupie nie ma rywalizacji i współzawodnictwa, wszyscy troszczymy się o siebie nawzajem, każdy się tu dobrze czuje. Odkąd pracuję metodą Montessori mam świadomość, że robię w życiu coś dobrego. Życzę tego samego wszystkim nauczycielom.
Agnieszka Pisarek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie