Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sposoby kształtowania umiejętności czytania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 15178 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Umiejetnosć czytania jest najwazniejszą umiejętnością którą powinni opanować uczniowie w młodszych klasach szkoły podstawowej. Jest to trudna sztuka i wymagająca od dziecka szczerego i świadomego zaangażowania. W dobie gdy komputery zdominowały świat tym trudniej uświadomić dzieciom jaka radoś płynie z czytania książek, ale aby tego doświadczyły rolą nauczyciela jest prawidłowe kształtowanie tej umiejętności.

Sposoby kształtowania umiejętności czytania w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej

     Z analizy wymagań programowych wynika, że nauka czytania obowiązuje już dzieci sześcioletnie. W pierwszym etapie kształtuje się gotowość do nauki czytania, w drugim uczy się czytania wyrazów o prostej budowie fonetycznej, aby na początku klasy pierwszej dzieci opanowały już technikę czytania. Następnie rozpoczyna się etap doskonalenia umiejętności czytania pod względem techniki i rozumienia tekstów czytanych głośno i cicho.
     Wczesne i sprawne opanowanie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem ułatwia pokonywanie trudności w procesie przyswajania, pogłębiania i utrwalania wiedzy. A przecież podstawowe wiadomości i umiejętności zdobyte w pierwszych latach nauki szkolnej mają decydujący wpływ na dalsze powodzenie szkolne dziecka, decydują o stopniu jego przygotowania do dalszej nauki.
     Rozumienie treści czytanego tekstu jest umiejętnością, którą zdobywa się stopniowo, głównie w miarę postępów w zakresie techniki czytania. Jak słusznie piszą J. Kulpa i R. Więckowski zachodzi zależność między techniką czytania a rozumieniem czytanego tekstu. Należy więc stosować takie metody nauki czytania, które doprowadzą dzieci do czytania sposobem wyrazowym. Należy u uczniów kształtować umiejętność czytania całymi wyrazami i przeciwdziałać z jednej strony głoskowaniu i sylabizowniu głoskowemu, a z drugiej zbyt daleko posuniętemu domyślaniu się. Dlatego nauczyciel powinien stosować również bardziej złożone ćwiczenia w analizie i syntezie. Równolegle z opanowaniem przez dzieci techniki czytania trzeba rozwijać umiejętność rozumienia czytanych tekstów.
     Istotę rozumienia czytanego tekstu stanowi uchwycenie jego sensu.
Za A. Brzezińską można wyróżnić następujące poziomy rozumienia czytanego tekstu:
  • rozumienie pojedynczych słów, fraz i zdań,
  • rozumienie relacji między wyrażonymi w tekście myślami,
  • rozumienie głównej idei, ogólnego nastroju tekstu.
Aby prawidłowo rozumieć tekst we wszystkich aspektach, musi się posiadać następujące umiejętności:
  • umiejętność dostrzegania i zapamiętywania istotnych szczegółów, koncentrowania się na czytanym tekście, poprawnego i uważnego odczytywania poleceń zawartych w danym tekście i stosowania się do nich;
  • umiejętność wykrywania i wykorzystywania różnych słów-wskaźników ułatwiających wykrycie relacji;
  • umiejętność odnajdywania w tekście zdań stanowiących oś rozważań, krótkiego przedstawiania najważniejszych myśli zawartych w tekście, dokonywania podziału tekstu na sensowne części, znajdywanie tytułu dla wyodrębnionych części. 1)
Czytanie przyczynia się do:
  • rozwijania i kształtowania zdolności dokładnego obserwowania rzeczywistości,
  • ułatwia rozszerzanie i zdobywanie zakresu wyobrażeń,
  • ułatwia abstrahowanie, tworzenie uogólnień, utrwalanie pojęć za pomocą słowa podanego jako odbicie rzeczywistości. 2)
Ćwiczenia w czytaniu zależnie od celu danego ćwiczenia służyć będą:
  • rozszerzaniu i pogłębianiu bezpośredniego doświadczenia uczniów,
  • kształceniu i rozwijaniu różnorodnych operacji umysłowych,
  • pogłębianiu sprawności językowej i pomnażaniu zasobu słownictwa uczniów,
  • kształtowaniu umiejętności wypowiadania się w określonej formie i układzie kompozycyjnym. )
     Umiejętne kształtowanie zainteresowania dziecka czytaniem i doskonaleniem tej umiejętności stanowi jeden z perspektywicznych celów nauczania i wychowania w okresie pierwszych trzech lat nauki szkolnej. Rozpoczynanie ćwiczeń w czytaniu we wczesnym okresie nauki, a więc już w pierwszej klasie zalecają: K. Lenartowska, W. Świętek, J. Rytlowa, J. Zborowski, H. Kien, J. Bałachowicz.
Oto przykłady niektórych z nich:
  • czytanie ukierunkowane, w którym uczeń w tekście szuka na postawione pytania,
  • ustalenie myśli przewodniej danego tekstu,
  • wykonywanie rysunków do krótkiego opowiadania lub polecenia,
  • rozsypanki obrazkowo-wyrazowe,
  • łączenie wyrazów według pewnej kategorii,
  • dobieranie wyrazów do obrazków,
  • układanie z podanych wyrazów zdań do obrazków,
  • układanie i odczytywanie par wyrazów,
  • rozsypanki literowe, sylabowe, wyrazowe, zdaniowe,
  • tworzenie krótkich wyrazów z jednego długiego,
  • uzupełnianki sylabowe,
  • odszukiwanie wyrazów ukrytych w innych wyrazach,
  • tworzenie wyrazów zaczynających się od podanej sylaby,
  • wykrywanie nonsensów w tekście,
  • wyszukiwanie ilustracji do której odnosi się opis,
  • przekształcanie wyrazów przez ścieranie i dopisywanie liter,
  • dopisywanie do sylab pojedynczych liter i sylab aby powstał wyraz,
  • układanie z pojedynczych liter jak największej ilości wyrazów,
  • zabawa "rozkazy i pytania", które uczniowie otrzymują jako zapisy na paskach papieru. Po odczytaniu zapisu należy wykonać dany rozkaz lub odpowiedzieć na zadane pytanie,
  • zabawa "wizytówki"- uczniowie otrzymują paseczki papieru z umieszczonymi na nich imionami i nazwiskami wszystkich dzieci w klasie. Otrzymana wizytówkę z nieswoim nazwiskiem i imieniem zabawiając się w listonosza należy odnieść pod właściwy adres,
  • wyszukiwanie i zaznaczanie określonego typu wyrazów ukrytych w zdaniach,
  • modyfikowanie obrazka zgodnie z instrukcją,
  • odpowiadanie na pytania zgodnie z tekstem,
  • wyodrębniania w tekście fragmentów dotyczących postaci, zdarzeń, obrazów,
  • wyszukiwanie fragmentów odnoszących się do postaci głównych i drugorzędnych,
  • wyszukiwanie w utworach literackich urywków mających formę opowiadania, opisu i dialogu,
  • wybieranie najpiękniejszych lub najważniejszych urywków utworu,
  • odszukiwanie fragmentów odnoszących się do charakterystycznych cech bohaterów utworu. 4)
     Opanowanie umiejętności czytania jest procesem długotrwałym i trudnym. Im przyjemniejsze doznania towarzyszą pokonywaniu różnorodnych trudności związanych z czytaniem i nabywaniem z niego odpowiednich informacji, tym łatwiej wywołać u dzieci pozytywną motywację do pokonywania tych trudności, tym silniejsze jest w nich dążenie do celu i osiągnięcia sukcesu. Przeżywanie sukcesu potęguje chęć powtarzania udanych doświadczeń i dalszego doskonalenia swych umiejętności. Ćwiczenia wykonywane w sposób dobrowolny, nie wymuszony są o wiele skuteczniejszy od tych metod, które opierają się na przymusie albo którym towarzyszy nuda lub obojętność. 5)
    A. Brzezińska: Czytania i pisanie-nowy język dziecka. WSiP Warszawa 1987 r. s. 45
  1. K. Lenartowska, W. Świętek: Praca z tekstem w klasach I-III Warszawa 1982 r. s. 32
  2. J. Kulpa, R. Więckowski: Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. WSiP. Warszawa 1983 r. s. 68
  3. Z. Ryndak: Kształtowanie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem. Życie Szkoły 2/1987 s. 84
  4. K. Filuś: Doskonalenie umiejętności czytania w klasach I-III. Życie Szkoły 1990 nr 5/6. s. 215
opracowała Ilona Kawińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie