Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Świadome przeżywanie emocji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4670 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz godziny wychowawczej do wykorzystania na lekcjach z uczniami w wieku gimnazjalnym - szczególnie w klasie pierwszej. Wychowawca dzięki tym zajęciom może lepiej poznać i zdiagnozować osobowość swych podopiecznych, ich problemy, radości, troski...

Przedmiot: Godzina wychowawcza

Prowadzący: Małgorzata Gierałtowska – wychowawca klasy Id.

Temat: ŚWIADOME PRZEŻYWANIE EMOCJI.

CELE ZAJĘĆ:
  1. Pomoc w rozpoznawaniu i nazywaniu przeżywanych uczuć i emocji.
  2. Pobudzanie do refleksji nad przeżywanymi przez siebie emocjami.
  3. Pomoc w poszukiwaniu sposobów radzenia sobie z przykrymi emocjami.
  4. Kształcenie u uczniów umiejętności szukania mądrych dróg wyjścia z trudnych sytuacji – także poprzez korzystanie z pomocy innych, otwierania się na otoczenie.
POMOCE: karteczki z nazwami emocji, tekst historyjki do szczegółowego omówienia emocji bohatera, ankieta "radość- przykrość" do wypełnienia przez uczniów

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
  • Uświadomienie uczniom, że uczucia i emocje są jedną z najważniejszych i nieodłączną ze spraw w naszym życiu;
  • Tworzenie listy uczuć na tablicy. Uczniowie zapisują na tablicy żółtą kredą uczucia przyjemne, czerwoną kredą- przykre, przypisują nazwom uczuć charakterystyczną mimikę twarzy ( gra "kalambury" - odgadywanie uczuć przedstawianych przez odgrywających scenki uczniów):
    J     L
    radość     gniew
    miłość     strach
    rozbawienie     złość
    spokój     żal
    sympatia     smutek
    bezpieczeństwo     przygnębienie
    zaufanie     bezradność
    wiara     poczucie winy
    wzruszenie     lęk
    wesołość     przerażenie
    pewność siebie     rozpacz
    odwaga      wściekłość
  • Analiza emocji przeżywanych przez bohatera historyjki. Uczniowie nazywają emocje przeżywane przez bohatera, odwołują się do własnych doświadczeń - dyskusja.
  • Podsumowanie: u każdego z nas występują emocje, których nie należy tłumić w sobie, ani się ich wstydzić, bo są one naturalną reakcją na daną sytuację.
  • Uświadomienie uczniom, że czasami samo nazwanie tego, co czujemy prowadzi do częściowego rozładowania emocji.
  • Podkreślenie ważnej roli rodziców, przyjaciół, wychowawcy w pomocy w trudnych sytuacjach życiowych.
  • Rozdanie uczniom ankiety " przykrość- radość" do wypełnienia ;
  • Pochwalenie aktywnych uczniów za udział w zajęciach.
TREŚĆ HISTORYJKI:
      Michał jest uczniem klasy pierwszej. W poniedziałek poszedł do szkoły w nie najlepszym humorze. Na pierwszej lekcji pani oddała klasówki z biologii. Michał dostał piątkę. Uśmiechał się do siebie na myśl o zadowoleniu rodziców z jego oceny;) W czasie przerwy biegł szybko korytarzem i wpadł na chłopaka z innej klasy, który przewrócił się i bardzo płakał bo stłukł sobie poważnie kolano przy upadku. Michał chciał w pierwszej chwili uciec, ale podszedł do kolegi, pomógł mu wstać, przeprosił za swoje zachowanie i zaproponował pomoc w zaprowadzeniu do pielęgniarki szkolnej. Wtedy podeszła pani, która miała dyżur na korytarzu i poleciła iść Michałowi do wychowawczyni i opowiedzieć o swoim niewłaściwym zachowaniu.
     Do końca przerwy Michał stał pod drzwiami pokoju nauczycielskiego, policzki go piekły. Zastanawiał się , jak odwlec chwilę, kiedy wejdzie do środka. Nie wszedł, ponieważ zadzwonił dzwonek na lekcję... Wrócił do klasy, ale nie mógł się skupić na lekcji, bo myślał o spotkaniu z wychowawczynią i o tym jaką jej przykrość sprawi swoim zachowaniem. Na matematyce poszedł do tablicy, ale nie odpowiadał zbyt dobrze i dostał trójkę. Była to pierwsza trója z matematyki w tym roku szkolnym. Do tej pory dostawał same dobre oceny i bardzo dobre oceny. Na początku lekcji z wychowawczynią, podszedł do pani opowiedział o zajściu na korytarzu w czasie przerwy. Pani spytała, czy zrobił to umyślnie i jak się później zachował. Gdy Michał opowiedział, że przeprosił kolegę i pomógł mu wstać, pani podkreśliła, że często dochodzi do wypadków w szkole na skutek nieodpowiedzialnego biegania uczniów po zatłoczonym korytarzu, ale dodała, że cieszy się, że Michał wiedział jak naprawić swój błąd. Michał usiadł do ławki i czuł .................

ANKIETA "PRZYKROŚĆ - RADOŚĆ":

:) Wjakich sytuacjach ( wdomu, w szkole, wśród przyjaciół) czujesz się tak???
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................ Co wtedy robisz?
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
:( W jakich sytuacjach ( np. w domu, wśród przyjaciół, w szkole ) czujesz się tak???
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
Co wtedy robisz?
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
zajęcia prowadziła: mgr Małgorzata Gierałtowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie