Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Projekty na lekcjach matematyki w gimnazjum

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5480 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jestem nauczycielką matematyki. W klasie I gimnazjum postanowiłam przeprowadzić wspólnie z uczniami kilka projektów. Jestem przekonana, że praca metoda projektów poprawia motywację uczniów, wspiera ich samodzielność oraz uczy metod współpracy.

Wybraliśmy trzy tematy:

1. Sałatka owocowa.

Celem jest poznanie od czego zależy cena produktów w sklepie.

Cele pośrednie:

  • poznanie oferty sklepów;
  • doskonalenie umiejętności przeliczania miar;
  • zbieranie i opracowywanie danych.

Działanie

Termin

Wynik

1) Wybieramy przepis na sałatkę

Pierwszy tydzień

Dokładny przepis

2) Wybieramy dwa sklepy, w których można kupić wszystkie potrzebne produkty do sałatki.

Pierwszy tydzień

Nazwy sklepów i ich położenie

3) Sprawdzamy ceny wszystkich produktów

Pierwszy tydzień, dokładna data

Tabela z cenami produktów w obu sklepach

4) Obliczamy koszt wykonania sałatki w zależności od sklepu.

Drugi tydzień

Przejrzyste porównawcze tabele lub prezentacja multimedialna.

5) Ponowne sprawdzenie cen wszystkich produktów.

Czwarty tydzień

Tabela z nowymi cenami produktów w obu sklepach

6) Obliczamy nowy koszt wykonania sałatki.

Piąty tydzień

Przejrzyste porównawcze tabele lub prezentacja multimedialna.

7) Podsumowanie pracy

Szósty tydzień

Wnioski z uzyskanych danych np.: gdzie chętniej robiłbyś zakupy, od czego zależy cena.

Prezentacja wykonanej pracy.

2. Nasza szkoła w procentach.

Celem jest poznanie rozwoju liczebności i składu osobowego naszej szkoły.

Cele pośrednie:

  • poznanie elementów historii szkoły;
  • wyłonienie długoletnich pracowników szkoły;
  • doskonalenie umiejętności działań na procentach;
  • zbieranie i opracowywanie danych.

Działanie

Termin

Wynik

1) Zbierz informacje o naszej szkole.

Pierwszy i drugi tydzień

Ile lat szkoła funkcjonuje, ilu uczniów miała w poszczególnych latach?

Liczba uczniów obecnie w całej szkole i w każdej klasie, skład dziewcząt i chłopców.

Liczba nauczycieli i innych pracowników szkoły obecnie, skład kobiet i mężczyzn.

Jak długo pracują dorośli w naszej szkole?

2) Postaraj się na podstawie zebranych danych przedstawić odpowiednie diagramy liczbowe i procentowe

Trzeci i czwarty tydzień

Jak zmieniała się liczebność uczniów w naszej szkole od czasu jej powstania?

Jak kształtuje się jej skład osobowy obecnie (procent uczniów i nauczycieli, procent chłopców i dziewcząt, procent kobiet i mężczyzn)?

Jak dużo jest długoletnich pracowników naszej szkoły?

3) Podsumowanie pracy

Piąty tydzień

Wnioski dotyczące liczebności i składu osobowego naszej szkoły.

Prezentacja wykonanej pracy.

3. Kroimy bryły.

Celem jest zapoznanie się z pojęciem przekroju brył.

Cele pośrednie:

  • rozwój wyobraźni przestrzennej;
  • poznanie przekrojów graniastosłupów i ostrosłupów;
  • zbieranie i opracowywanie wyników.

Działanie

Termin

Wynik

1) Zbieranie pomysłów na modele brył, by można było zaprezentować przekroje brył.

Pierwszy tydzień

Wybranie metody wykonania prezentacji.

2) Poszukiwanie różnych wielokątów, które są przekrojami graniastosłupów i ostrosłupów.

Drugi tydzień

Szkice brył i ich przekrojów

3) Przygotowanie modeli graniastosłupów i ostrosłupów do prezentacji

Trzeci i czwarty tydzień

Modele do prezentacji, zdjęcia lub plakaty w zależności od przyjętej metody prezentacji

4) Podsumowanie pracy

Piąty tydzień

Zestawienie brył i ich możliwych przekrojów.

Prezentacja wykonanej pracy.

Uczniowie dobrali się w pary lub trójki i wybrali odpowiadający im temat projektu.

Opracowaliśmy wspólnie kryteria oceny projektów.

OCENIE PODLEGA

LICZBA PUNKTÓW max 20

1) Terminowość

3 punkty

2) Poprawność rachunkowa lub geometryczna

5 punktów

3) Przejrzystość danych

3 punkty

4) Rzeczowość wniosków

3 punkty

5) Prezentacja

5 punktów

 6) Coś wyjątkowego

1 pkt extra

Podjęliśmy decyzję, że nauczyciel ocenia punkty 1), 2) natomiast o pozostałej punktacji decyduje cała klasa wraz z nauczycielem. Ostateczną decyzję podejmuje nauczyciel.

Wszystkie projekty zostały przeprowadzone, a uczniowie aktywnie uczestniczyli w ich realizacji i uzyskali wysokie noty.

Danuta Iwaniuk, nauczycielka matematyki w Zespole Szkół STO w Białymstoku

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie