Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Szopka św. Franciszka – inscenizacja bożonarodzeniowa

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3891 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jasełka to forma inscenizacji, która daje możliwość zaangażowania w role artystów dzieci z głębszą wieloraką niepełnosprawnością. Scenariusz prezentowanej tutaj inscenizacji bożonarodzeniowej powstał z myślą o dzieciach słabo lub w ogóle nie posługujących się mową czynną z udziałem innych uczniów Szkoły Życia.
W zbiorach inscenizacji bożonarodzeniowych nie znalazłam jasełek odpowiednich do realizacji z uczniami niemówiącymi i słabo mówiącymi. Z tego powodu od kilku lat sama tworzę scenariusze. Są one dostosowane do możliwości wszystkich uczniów Szkoły Życia oraz dzieci nauczanych indywidualnie. Nawet dziecko z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim może być pastuszkiem w towarzystwie swojego dziadka przebranego za pasterza. Jeżeli w inscenizacji bierze udział dużo dzieci nisko funkcjonujących to konieczny jest udział nauczycieli i opiekunów ubranych w stroje postaci jasełkowych. Niniejszy scenariusz może być również wykorzystany w pracy z dziećmi sprawnymi. Inscenizacja oparta na prezentowanym tutaj scenariuszu została przedstawiona przez uczniów ZET na V Powiatowym
     Przeglądzie Inscenizacji Bożonarodzeniowych w 2005 r. w Raciborzu i nagrodzona Grand Prix oraz na VIII Międzynarodowym Przeglądzie Widowisk Bożonarodzeniowych w Radlinie w 2005 r. gdzie została wyróżniona. Uczniowie ZET konkurowali z pełnosprawnymi rówieśnikami i odnosili sukcesy.

Jadwiga Dębina
ZSS w Raciborzu

Inscenizacja bożonarodzeniowa Szopka św. Franciszka

Uwagi o realizacji
     Niniejsza inscenizacja polecana jest do wykonania przez uczniów Szkoły Życia, uczniów z wieloraką niepełnosprawnością, szczególnie dla zespołów, w których jest dużo dzieci z głębokimi zaburzeniami mowy lub jej brakiem. Przy zdecydowanej większości wykonawców z głębokimi dysfunkcjami konieczny jest udział opiekunów. W przypadku realizacji opowieści z uczniami sprawnymi rolę narratora przejmuje kolejno kilkoro dzieci.
     W inscenizacji biorą udział następujące osoby : narrator, św. Franciszek, szkolna katechetka, osiołek /uczeń dość sprawny, fikający koziołki/ uczniowie wykonujący papierowe szopki, dzieci w miejscowych strojach ludowych, dzieci i ludzie z różnych krajów świata, Maryja, św. Józef, anioły, pasterze, Trzej Królowie, dwie kobiety z niemowlętami /lalkami/ na ręku, król Herod, śmierć, diabły. Narrator /osoba sprawna, lub niepełnosprawna dobrze posługująca się mową/ opowiada lub czyta a rola dzieci sprowadza się do obrazowania ruchem treści tekstu. Dzieci powinny dobrze znać tekst, a opiekunowie grupy opanować go niemal pamięciowo. Obraz powinien minimalnie wyprzedzać narrację. Ilość uczestników 25 – 35. Proponuję wszelkie zmiany w tekście : dostosuj go do możliwości swoich dzieci i posiadanych strojów. Dołóż teksty odpowiadające aktualnym możliwościom uczniów, dopisz kilka słów o miejscu występu lub gospodarzach. Wycofaj fragmenty nie odpowiadające aktualnym potrzebom lub możliwościom zespołu.
Narrator :
Stawiają ludzie szopki w kościele i w domu. 
Nie znudził się  obyczaj ten do dziś nikomu.
Z krakowskich szopek stary królewski gród słynie. 
My dzisiaj pokażemy betlejkę w Radlinie. 1
Kto wymyślił stajenki, szopki i betlejki?
Może któryś apostoł lub odkrywca wielki?
O człeku, który pierwszą zrobił szopkę w świecie 
Z naszej krótkiej powiastki zaraz się dowiecie.
Dawno temu w Italii mieszkał mnich Franciszek
/Wchodzi święty Franciszek, spaceruje po scenie, modli się cicho/
Słońca, wilka i ptaków oddany braciszek.
Do Asyżu przed kościół zawołał wieśniaków
/Dzieci wchodzą kolejno  i ustawiają szopkę zgodnie z narracją./
I zgromadził zwierzęta, dziewczynki, chłopaków.
Piękna młoda niewiasta co dziecię powiła
U Franciszka w stajence Matką Bożą była,
Mąż jej świętym Józefem , córeczka aniołem,
Syn pastuszkiem owieczek, wół łaciaty wołem.
Wszyscy ludzie w Asyżu szopkę podziwiali.
Ucieszyli się starzy, młodzi, wielcy, mali.
Przynosili podarki: chleb ser i orzechy. 
Dobry chłopiec zabawkę przyniósł dla uciechy
Maleńkiego Jezusa. Do szopki wstawiano
Krowę, owcę osiołka, żłóbek oraz siano. 
Miał Franciszek z osiołkiem sprawę nie na żarty,
Bo kłapouch uciekał, potem był uparty.
Nie chciał wejść  do stajenki wolał skubać trawę, 
Przed kościołem w Asyżu urządzał zabawę
/Osiołek fika, skacze, ucieka/
Pobiegł gdzieś do ogrodu,  schował się za drzewo. 
Biega święty Franciszek w prawo, potem w lewo.
Prosi zakonnik osła, szepcze coś do ucha,
Swoją wielką dobrocią ułagodził zucha.
Zmęczył się już osiołek swoimi figlami,
Wygrzeczniał stoi w szopce razem z pasterzami. 
A nad stajenką gwiazda złocista świeciła, 
Która Mędrców ze Wschodu nam przyprowadziła.
Idą już do Betlejem trzej mężni Królowie,
Mają szaty ozdobne, korony na głowie, 
Złoto, mirę, kadzidło w ofierze składają, 
Boską cześć Dzieciąteczku trzej Mędrcy oddają.
Po kraju się rozchodzi radosna nowina,
Że Panienka Maryja porodziła syna,
Który ma być obrany Izraela królem.
Usłyszał to król Herod. Zdjęty strachem, bólem
I trwogą o koronę nie rozmyślał wiele. 
Wydał rozkaz zabijcie chłopców do lat czterech, 
Wszystkich, nie  zostawiajcie tu ani jednego. 
Pożałował król wkrótce rozkazu swojego.
/Wchodzą kobiety z niemowlętami na ręku, 
śmierć zabiera im dzieci/
Śmierć zabierała wiele niewinnych dzieciątek 
Z rąk ubogich wieśniaczek i z dworów paniątek.
Następnie pośpieszyła do króla Heroda.
Rzekła ; chodź ze mną królu. Jemu życia szkoda,
/Herod daje śmierci sakiewkę/
Pragnie się Herod złotem od śmierci wykręcić, 
Ale śmierć się nie daje dukatami znęcić.
Bierze króla ze sobą. Już diabły biegają 
I do piekła niecnego króla zabierają.
Tam pod kotłami palą, cieszą się na dole,
ugotują go diabły w czarnej, gęstej smole.
O Franciszka stajence wieść poszła po świecie,
Za granicę Italii. O tym dobrze wiecie,
że stawiano betlejki w kościołach, klasztorach,
W chatach ludzi ubogich, na królewskich dworach.
Z Południa ku Północy szedł obyczajowy. 
Trafił aż do Japonii i na dwór carowy. 
/Dzieci w różnych strojach wchodzą na scenę i okrążają szopkę/
Cieszyły sie szopkami  nasze dzieci śląskie
Bawarskie , afrykańskie, rosyjskie, japońskie.
Z gliny lepiono, z  drewna figurki strugano, 
Wykuwano z kamienia z gipsu  odlewano.
A najpiękniejsze  szopki robiono w Krakowie.
/Może przejść  uczeń z szopką/
Cieszyli nimi oczy polscy monarchowie.
W krakowskiej szopce ujrzeć możesz sukiennice 
I krużganki Wawelu, mariackie wieżyce.
/Uczniowie stukają młotkiem  w gotowej już szopce,
inscenizują wykonywanie szopki, coś sklejają/
Zaś w szkole w Raciborzu  katechetka nasza
Przed Świętami konkursy stajenek ogłasza.
Robią chętni uczniowie ze szkoły Dziesiątki 2
Szopki z drewna, tektury i dostają piątki,
/Katechetka daje dzieciom nagrody/
Szóstki, cukierki, ciastka, i inne nagrody
Za najpiękniejsze szopki. Mieliśmy powody 
I my aby betlejkę w Radlinie  wystawić, 
Wspomnieć mnicha z Asyżu, wspólnie się zabawić.
Dzieci duże i małe tańczcie Dzieciąteczku,
Które leży w stajence na sianku w żłóbeczku.

Piosenka     mel : Przybieżeli do Betlejem 
Przybyliśmy do stajenki z daleka.
Panna Maria i Dzieciątko tu czeka.
Zrobimy wielkie koło,
Zaśpiewamy mu wesoło   
Przy żłóbku w betlejce.         bis

Niechaj cieszy się maleńka Dziecina.
Niech raduje się też Święta Rodzina
Cześć, chwałę oddajemy,
Boga w Dziecku wyznajemy
Pokłon mu składamy.            bis

Przybyliśmy z całej polskiej krainy,
By zatańczyć dla maleńkiej Dzieciny,
Z gór, z dolin i znad morza,
Dzieci z miasta Raciborza 3
Kłaniają się Panu.                  bis

La la la la......lub muzyka  -    taniec trwa nadal  

Wam się teraz wszyscy pięknie skłonimy, 
W Nowym Roku zdrowia szczęścia życzymy.
Niech Radlińskie betlejki
Słyną na świat cały, wielki
Jak szopka Franciszka.4        bis

1. Dostosuj do swoich potrzeb lub zacznij od słów: Kto wymyślił... 
2. Można zmienić:
Starają się więc  pilnie wszyscy dziś uczniowie
Zrobić dobrze betlejkę. Katechetka powie,
Że wszystkie szopki piękne. Już daje nagrody 
uczestnikom konkursu. Mieliśmy powody
    I my aby betlejkę dziś u was wystawić.........    
3. Zmiana: Z gór z dolin,  hen z daleka
    Dzieciąteczko na nas czeka
    Pokłońmy się Panu.
4. Zmiana na Jeszcze raz się kłaniamy,
Bo do domu już wracamy, 
Pięknie dziękujemy. 

Scenariusz przygotowania i przebiegu inscenizacji bożonarodzeniowej z uczniami ZET i nauczanymi indywidualnie w r. szk . 2004/05

Cele :
  1. Włączenie się w szkolne przygotowania do obchodów Świąt Bożego Narodzenia
  2. Przyswajanie elementów programu katechezy przez praktyczne działanie
  3. Stwarzanie możliwości wejścia uczniów w rolę twórców kultury
  4. Kształtowanie pozytywnego obrazu uczniów zespołów edukacyjno-terapeutycznych /ZET/ i nauczania indywidualnego w oczach rodziców, uczniów ZSS i środowiska
  5. Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby poprzez bycie zauważanym, oklaskiwanym, chwalonym i nagradzanym
  6. Realizacja codziennych celów rewalidacyjnych takich jak kształcenie mowy, słuchanie tekstów, orientacja w przestrzeni, nauka tańca, ubierania, odpowiedzialności za własne mienie, pomoc mniej sprawnym kolegom.
  7. Współpraca uczniów ZET z uczniami nauczanymi w domach i przedszkolem specjalnym
Podstawowa zasada naszych działań : uczniowie z najcięższymi dysfunkcjami i uczący się indywidualnie mają priorytet uczestniczenia w przygotowaniach i przynajmniej jednym występie w obecności publiczności

Plan działań, osoby odpowiedzialne
  1. Ogłoszenie o organizacji inscenizacji bożonarodzeniowej dla uczniów ZET i nauczania indywidualnego, przyjęcie zgłoszeń - J D
  2. Zredagowanie scenariusza dostosowanego do indywidualnych możliwości uczestników – J D
  3. Krótkie spotkanie nauczycieli – analiza ubiegłorocznych przygotowań i występów, wnioski do pracy z poprzednich doświadczeń, zadania dla nauczycieli, role uczniów, dublerzy na wypadek nieobecności, zgoda rodziców niekatolickiego wyznania na występ dziecka, zgoda rodziców ucznia mulata na rolę dziecka afrykańskiego – dotyczy wszystkich nauczycieli
  4. Muzyka i śpiew w czasie prób – M C .
  5. Narracja – J D
  6. Stroje - przegląd i odnawianie strojów z ubiegłego roku – B M, J D, J F
  7. Szycie nowych strojów i rekwizytów - B M , J D, E S
  8. Wypożyczenie kilku strojów ludowych ze szkolnego magazynu – J D, A P Spotkanie z zespołem wszystkich uczniów ZET – wprowadzenie w temat, przydział ról, słuchanie treści scenariusza.
  9. Indywidualne próby fragmentów inscenizacji w klasach – wychowawcy.
  10. Próby całości inscenizacji ze sporadycznym udziałem uczniów uczących się indywidualnie, role dublerów - nauczyciele, opiekunki
  11. Włączenie dwóch uczennic z gimnazjum specjalnego do pomocy w śpiewie w scenie finałowej, próby w czasie wolnym uczennic.
  12. Spotkanie nauczycieli – analiza postępów, ustalenie miejsca przybliżonego czasu występów - szkoła, R D K, eliminacje powiatowe w D K Strzecha.
  13. Zaproszenie dzieci z przedszkola specjalnego do wspólnej zabawy w szopkę, przygotowanie strojów dla aniołka, pastuszków, króla, krakowianki i ślązaczek – J D.
  14. Wspólny występ z przedszkolakami na terenie szkoły w obecności rodziców, Dyrekcji i uczniów kl I i II SP - nauczyciele ZET
  15. Zaproszenie rodziców do oglądania występów w Raciborskim Domu Kultury, prośba o pomoc w opiece nad dziećmi
  16. Lista nauczycieli, opiekunów i rodziców opiekujących się uczniami w czasie występów pozaszkolnych J D
  17. Występ w RDK w dniu 19. 12. 2004 r. z okazji świątecznego spotkania z innymi dziećmi niepełnosprawnymi Raciborza
  18. Analiza wystepu na podstawie filmu video, drobne zmiany
  19. Występ w DK Strzecha w Raciborzu – V Powiatowy Przegląd Widowisk Bożonarodzeniowych „ Pójdźmy do Betlejem"
  20. Włączenie ZET kl. I gimnazjum z powodu choroby niektórych uczniów i poszerzenia inscenizacji o dodatkową scenę – H N /Uczniowie ZET kl. I d są najsprawniejsi i początkowo nie planowano ich udziału./
Działania nie zaplanowane wcześniej
  1. Wiadomość o zakwalifikowaniu do udziału w VIII Międzynarodowym Przeglądzie Widowisk Bożonarodzeniowych „ Radlińskie Betlejki"- podjęcie decyzji o wyjeździe do Radlina, dostosowanie fragmentu scenariusza do występu w Radlinie
  2. Występ w DK w Radlinie w dniu 12.01. 05 r.
  3. Występ podczas koncertu laureatów w DK Strzecha w Raciborzu w dniu 14. 01. 05 r. odbiór nagrody Grand Prix w obecności rodziców, nauczycieli, władz powiatu, uczniów szkół podstawowych i gimnazjów Raciborza i powiatu
  4. Wiadomość o nagrodzie w VIII Międzynarodowym Przeglądzie Widowisk Bożonarodzeniowych "Radlińskie Betlejki", zaproszeniu na koncert laureatów, próba zorganizowania wyjazdu
  5. Odbiór nagród w czasie koncertu laureatów w czasie ferii zimowych – Dyrekcja
  6. Przygotowanie do Święta Sukcesów - dyplomy, podziękowania, plan uroczystości, zaproszenia dla uczniów nauczania indywidualnego, rodziców uczniów ZET, kilku uczniów SP pomagających w przygotowaniach i występach oraz nauczycieli ZSS wspierających nasze działania - J D
  7. 2.02. 2005 r. Występ na terenie szkoły – przedstawienie dla sponsorów
  8. 3.02.05 r. Święto Sukcesów wszystkich szkolnych ZET i uczniów uczących się indywidualnie – powitanie, piosenka uczniów ZET, pokaz dyplomów, nagród, odczytanie fragmentów prasy lokalnej i regionalnej na temat naszej inscenizacji, prezentacja uczniów występujących w przedstawieniu, określanie ich roli i zaangażowania, wręczenie dyplomów, nagród i podziękowań, oglądanie filmu video z niektórych występów i fotografii, podziękowanie nauczycielom spoza ZET za świadczoną pomoc
Podsumowanie
Mocne strony:
  1. W inscenizacji wzięli udział uczniowie z poważnymi dysfunkcjami. Tylko jeden z uczniów zgłoszony przez swoją nauczycielkę nie wykazywał chęci minimalnej współpracy.
  2. Rodzice kilkakrotnie oglądali poważne sukcesy swoich dzieci
  3. Promocja szkoły w środowisku – uczniowie ZET występowali poza szkołą na równych zasadach z pełnosprawnymi dziećmi ze szkół podstawowych i gimnazjów Raciborza i regionu śląskiego.
  4. Powiodło się wspólne przedstawienie z przedszkolakami, które planowane jako zabawa okazało się dobrą inscenizacją.
  5. Uczniowie byli świadomi swoich sukcesów. Opowiadali o nich w różnych sytuacjach lub okazywali swoją radość uśmiechem, gestami, chętnym udziałem w kolejnych przedstawieniach.
  6. Uczniowie zostali pokazani w środowisku jako twórcy kultury
  7. Scenariusz dostosowany był do możliwości uczniów. Autorka została poproszona o przekazania go organizatorom „Radlińskich Betlejek"
Słabe strony
  1. Małe zaangażowanie rodziców
  2. Nie zaplanowano dublerów nauczycieli i opiekunów na wypadek choroby
  3. Złe ustawienie mikrofonów dla śpiewających w czasie jednego występu
  4. Nie zaplanowano sukcesów. Stąd pojawiły się poważne trudności w wyjeździe poza Racibórz z okazji koncertu laureatów w Radlinie.
  5. Uczeń hiper aktywny uciekł z miejsca występu w DK w Radlinie pomimo, że pilnowany był przez własnego ojca.
Wnioski do dalszej pracy:
  1. Zaangażować w przygotowania rodziców – szycie strojów, opieka nad dziećmi w czasie występów, dokładnie określić oczekiwania w zakresie opieki nad własnym dzieckiem w miejscach takich jak Dom Kultury, teatr. . Przed rozpoczęciem prób uzyskać /bądź nie/ zgodę rodziców na występy poza Raciborzem.
  2. Zaplanować wcześniej zastępstwo na czas ewentualnej choroby nauczyciela ZET / zapoznanie z tekstem i obowiązkami w czasie przedstawienia/.
  3. Wcześniej /15listopada/ zebrać od nauczycieli nauczania indywidualnego zgłoszenia ich uczniów.
  4. Wcześniej opracować scenariusz tak aby nauczyciele ZET przed pierwszą próbą znali go bardzo dokładnie.
  5. Konieczna wydaje się pomoc przynajmniej dwóch sprawniejszych uczennic ZSS w śpiewie.
  6. Poprosić rodzica lub nauczyciela spoza ZET o fotografowanie i obsługę kamery.
  7. Występy uczniów najmłodszych i sprawiających poważne trudności ograniczyć do terenu szkoły.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie