Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Organizacja akcji zbiórki niektórych surowców wtórnych i odpadów w przedszkolu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3586 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Organizacja akcji zbiórki niektórych surowców wtórnych i odpadów w Przedszkolu nr 34 w Koszalinie

Inspiracja działań:
     Propagując wśród dzieci ideę ochrony środowiska zauważyłam, że szczególną uwagę zwraca się na przyrodę ożywioną i podjęto już w tym kierunku wiele działań. Wielkim zaś niebezpieczeństwem dla niej jest zaśmiecanie naszej planety. W wyniku przemyśleń i analizy tego zagadnienia postanowiłam zorganizować na terenie placówki, w której pracuję akcję zbiórki niektórych surowców wtórnych i odpadów.

Cele działania:
     Wdrożenie już najmłodszego pokolenia do odpowiedzialnej tj. selektywnej zbiórki odpadów, spowoduje, że będą one poddane recyklingowi, czyli ponownemu przetwarzaniu na nowe produkty i nie będą zalegać na składowiskach przez setki lat.

Działania szczegółowe:
     We wrześniu 2002 roku rozpoczęłam na terenie naszej placówki akcję zbiórki niektórych surowców wtórnych : makulatury i aluminium oraz (we współpracy z PGK Koszalin) plastikowych zakrętek. Do akcji włączyli się wszyscy. W szatni wywiesiłam ogłoszenie informujące, jak należy przygotować surowce: makulaturę związać, puszki umyć i zgnieść. Postawiłam pojemniki i obszernie poinformowałam dzieci o akcji. Aby wychowankowie lepiej zrozumieli sposób segregowania surowców przeprowadziłam zabawę podczas, której wybrane dzieci segregowały, a pozostałe kontrolowały czy ta czynność jest wykonana prawidłowo. Już następnego dnia rodzice wraz z dziećmi zaczęli przynoszenie zbieranych surowców. Dzieci mobilizowały rodziców , pamiętały, aby każdego dnia wrzucić coś do pojemników. Do akcji włączyli się wszyscy pracownicy przedszkola. Gdy nazbierano już dużą ilość surowców jeden z rodziców, a ochotników nie brakowało, wywoził makulaturę i puszki aluminiowe do punktu skupu. Zarobione w ten sposób pieniądze przeznaczane są na zakup książek, gier o tematyce ekologicznej, radiomagnetofonów, nagród dla najlepszych "zbieraczy" itp. zgodnie z potrzebami placówki. Zakrętki odbierało od naszej placówki PGK Koszalin.
     Po wakacjach dzieci i rodzice dopytywali się, czy akcja będzie kontynuowana. Wychodząc na przeciw zapotrzebowaniu i zaangażowaniu naszych wychowanków i ich rodziców kontynuowałam zbiórkę w 2003/2004 roku szkolnym. Rozszerzyłam ją o zbiórkę zużytych baterii, których zbiór zaproponowało nam PGK Koszalin przy współudziale Urzędu Miejskiego w Koszalinie. Zbieranie surowców objęło nie tylko gospodarstwa domowe wychowanków, ale rozszerzyło się na dalsza rodzinę, sąsiadów, znajomych, zakłady pracy rodziców o czym szczegółowo mnie informowano.
     W trzecim roku zbiórki postanowiłam zapisywać ilości przynoszonych na akcję surowców i odpadów tworząc dokumentacje indywidualną dla każdego dziecka i poszczególnych grup. Ilość zbieranych odpadów zwiększyła się znacząco. Po zakończeniu zbiórki w roku szkolnym 2004/2005 dokonałam jej podsumowania i wręczyłam nagrody i dyplomy dla najbardziej aktywnych "zbieraczy" (ze środków uzyskanych ze sprzedaży surowców) w kategoriach : makulatura, puszka, zakrętka, bateria.
     O wynikach akcji poinformowałam również rodziców w formie ogłoszenia. Zwróciłam się do nich również z prośbą, aby nie zaprzestawali segregowania odpadów mimo, że akcja w naszym przedszkolu się zakończył (przynajmniej na czas wakacji), lecz by korzystali z pojemników od selektywnej zbiórki odpadów ustawionych na terenie miasta przez PGK Koszalin, co było celem nadrzędnym i przyszłościowym tej akcji.
     Do pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej mogę zaliczyć to, że uczestnicy akcji :

  • nabyli umiejętności segregowania i przygotowywania do składowania odpadów (zgnieść puszkę, odkręcić zakrętkę z plastikowej butelki, związać makulaturę, osobno składować zużyte baterie)
  • znają niebezpieczeństwa płynące z niesegregowania odpadów
  • w ciągu 3 lat trwania akcji zebrali:
  • makulatury : 480 kg w 2002/2003
    920 kg w 2003/2004
    2803,1kg w 2004/2005
    razem: 4203,1 kg
  • aluminium : 16,5 kg w 2002/2003
    18 kg w 2003/2004
    63,5 kg w 2004/2005
    razem: 97,5 kg
  • plastikowych zakrętek : 15 kg w 2002/2003
    27 kg w 2003/2004
    94 kg w 2004/2005
    razem:136 kg
    zużytych baterii : 6 kg w 2003/2004
    37,5 kg w 2004/2005
    razem:43,5 kg
     Uważam zebranie takich ilości surowców wtórnych i odpadów w ramach zorganizowanej przez mnie akcji za duży sukces. Z roku na rok następował znaczny wzrost ilości zbieranych surowców oraz zaangażowania i zrozumienia istoty akcji przez dzieci i ich rodziców.
     Do pozytywnych efektów wychowawczych mogę zaliczyć to, że :
  • w akcję zaangażowały się całe rodziny, współpracownicy rodziców, sąsiedzi, personel placówki
  • uczestnicy akcji domagali się kontynuowania zbiórki
  • dzieci odczuwały satysfakcję z wykonanego zdania
  • w trzecim roku trwania akcji wzięło w niej udział około 90 % wszystkich wychowanków przedszkola
     Wpływ podjętych działań na doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości realizowanego w placówce procesu dydaktyczno-wychowawczego:
  • poznanie specyfiki sposobów zbiórki odpadów
  • nabycie doświadczenia w organizacji zbiórek surowców wtórnych i odpadów
  • zmiana zachowań, nawyków uczestników akcji na proekologiczne w zakresie selektywnej zbiórki odpadów
  • wdrażanie dzieci do udziału w akcjach o charakterze społecznym
  • uświadomienie korzyści płynących ze zbiórki
  • skierowanie na okres wakacji i w późniejszym czasie po zakończeniu akcji działań jej uczestników w zakresie selektywnej zbiórki odpadów na składowanie ich w pojemnikach do tego przeznaczonych, ustawionych na terenie miasta.
mgr Małgorzata Żendarska
nauczyciel Przedszkola nr34 w Koszalinie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie