Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Promowanie książek metodą book-talking

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 14775 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Marzeniem każdego bibliotekarza jest to, by uczniowie czytali więcej książek, by ich umiejętność czytania była coraz lepsza, by wyrobili sobie nawyk czytania dla przyjemności. Jak to osiągnąć? Stosując metodę booktalkingu.

Czym jest booktalking?

Booktalking to krótkie zareklamowanie książki. Nie jest to streszczenie ani recenzja, ale raczej przedstawienie bohaterów, fabuły czy też kilku scen z książki w taki sposób, by słuchacze chcieli sięgnąć po nią i przeczytać ją samodzielnie. Booktalking to również dzielenie się ze słuchaczami swoim entuzjazmem do książek i zachęcanie do czytania dla przyjemności.

Główną zasadą prezentacji książek metodą booktalkingu jest nieujawnianie wszystkich informacji o książce, ale uwzględnianie tylko "kuszących" fragmentów. Prezentacje powinny być jak rzut okiem na to, co naprawdę ciekawego znajduje się między okładkami książki. Bibliotekarz prezentujący książki jest jednocześnie gawędziarzem i handlowcem.

Cele booktalkingu:

1. Upowszechnianie czytania dla przyjemności
2. Zachęcanie do sięgania po różnego rodzaju literaturę - klasykę, popularno-naukową, pamiętniki, czasopisma itd.
3. Rozwijanie świadomości literackiej czytelników
4. Podniesienie poziomu czytelnictwa
5. Podsuwanie najbardziej wartościowych pozycji odpowiednich do wieku słuchaczy

Style booktalkingu:

  • Streszczenie fabuły - najłatwiejszy i najczęstszy sposób prezentacji

    Technika ta polega na omówieniu głównych wątków lektury do momentu kulminacyjnego i zostawieniu słuchaczy z pytaniem: "Co dalej?"

  • Zaprezentowanie głównego bohatera

    Można skupić się na jednej lub kilku głównych postaciach i wyjaśnić w wyniku jakich okoliczności znalazły się one w danej sytuacji. Można udawać bohatera książki i prowadzić narrację w pierwszej osobie liczby pojedynczej.

  • Przedstawienie tylko jednego epizodu

    Opisujemy jedną scenę, anegdotę lub jedną krótką historię z dzieła, podkreślając, że jest to tylko jedna z przygód bohatera opowieści.

  • Oddanie nastroju

    Nastrój książki przekazujemy odpowiednio modelując głos, dokonując zmian w jego brzmieniu, intensywności i rytmie. Powinniśmy również właściwie dobierać słowa, a jeżeli bohater mówi w charakterystyczny sposób, możemy go naśladować. Wykorzystuje się także unikatowy styl pisania autora, wplatając w swój tekst fragmenty z utworu w taki sposób, by oddać atmosferę książki.

    Wszystkie te style można łączyć w jednej prezentacji.

    Jak się przygotować?

    - Czytaj, czytaj i jeszcze raz czytaj. Czytaj wszystko, co ci wpadnie w ręce. Pożeraj książki i rób to z przyjemnością.
    - Notuj w trakcie czytania - autor, tytuł, fabuła, imiona bohaterów, miejsce i czas akcji, ciekawe epizody itd.
    - Zastanów się, dlaczego podoba ci się książka, którą czytasz.
    - Zapisz swoją gawędę słowo w słowo lub przygotuj plan bądź mapę pamięciową. Wypróbuj obydwie metody i wybierz najlepszą dla siebie.
    - Ćwicz, ćwicz i jeszcze raz ćwicz. Przed lustrem, przed rodziną czy przyjaciółmi. Nagraj swoją prezentację na kasetę.
    - Bądź wiarygodna, mów z przekonaniem, w innym wypadku nikt nie "połknie haczyka".
    - Do pierwszych prezentacji możesz wybrać utwory tworzące cykl powieści. Zainteresowanie jedną książką pociągnie za sobą chęć sięgnięcia po inne tomy tej serii.
    - Jeśli masz możliwość - podpatruj innych.

    ABC sztuki booktalkingu:

    A - Przyjdź na miejsce prezentacji odpowiednio wcześniej. Przygotuj wszystko.
    B - Nie przedłużaj. Pamiętaj, że booktalking przypomina spot reklamowy. Im młodsi słuchacze, tym krótsze prezentacje. Czasem wystarczy minuta, by "złapać" czytelników.
    C - Podaj tytuł i autora każdej książki oraz pokaż książkę słuchaczom. Czasami dobrze jest mieć kilka kopii tej samej książki.
    D - Mów prostymi zdaniami.
    E - Nie bój się używać wyrazów niezrozumiałych dla uczniów. Znaczenie takich wyrazów możesz objaśnić lub uzyskać tłumaczenie od uczniów.
    F - Nie czytaj swojej prezentacji. Nawet jeżeli chcesz zacytować fragment, przećwicz go dobrze wcześniej. Nie trać kontaktu wzrokowego ze słuchaczami.
    G - Przygotuj krótkie informacje pisemne dla słuchaczy. Możesz podać tytuły omawianych książek, ale także inne książki tego samego autora. Uczniowie będą mieli większy wybór.
    H - Utwórz własny katalog prezentacji dobrych/ulubionych książek. Być może przechowa on prezentacje lepiej niż Twój mózg.
    I - Skracaj prezentacje, jeżeli słuchacze są znudzeni. Możesz nawet odłożyć książkę i powiedzieć "Wrócimy do tej książki innym razem".
    J - Nigdy nie podawaj zakończenia. Jednak, jeżeli prezentujesz książkę innym bibliotekarzom lub dorosłym zainteresowanym książkami dla dzieci - możesz to zrobić.
    K - Nie myśl "To za dużo pracy" czy "Za bardzo się denerwuję". Zacznij od krótkich prezentacji kilku, bądź nawet jednej książki.
    L - Spróbuj wypracować sobie swój styl booktalkingu. Niech Twoje prezentacje będą niepowtarzalne.
    Ł - Jeżeli w swojej prezentacji umieszczasz cytat, niech on będzie krótki (poniżej minuty czytania). Inaczej stracisz kontakt ze słuchaczami oraz ich uwagę.
    M - Powiedz, jaki dana książka miała na ciebie wpływ, i co w niej naprawdę cię urzekło.
    N - Pokaż obrazek lub zdjęcie z danej książki. Możesz użyć projektora.
    O - Wplataj w swoją prezentację pytania - to podtrzymuje uwagę słuchających.
    P - Nie omawiaj książek, których nie znasz. Najpierw przeczytaj je, by wiedzieć, co w nich jest naprawdę wartościowego.
    R - Wypróbuj "haczyk" na klasyki: powiedz uczniom, że nie polecasz takich książek młodszym dzieciom, ale uważasz, że oni są już wystarczająco dorośli, by zrozumieć książki tego typu.
    S - Moduluj głos. Jeżeli bohater mówi w charakterystyczny sposób, spróbuj go naśladować. Udawaj, że jesteś bohaterem książki.
    T - Udawaj, że wydarzenia opisane w książce przydarzyły się Tobie.
    U - Opowiadaj o książce z punktu widzenia różnych postaci.
    V - Dodaj trochę humoru.
    W - Znajdź zwrot, który będzie można powtórzyć kilka razy w czasie prezentacji.
    X - Dobrze przemyśl pierwsze i ostatnie zdanie.
    Y - Kiedy brak Ci pomysłów, sięgnij po notatki na okładkach książek. Dobrym źródłem są też informacje o książkach i recenzje czytelników podawane w księgarniach internetowych.
    Z - Pamiętaj, że możesz poprosić o pomoc uczniów.

    Bibliografia:

  • Hanna Langer, Booktalking może przygotować każdy - rady dla początkujących gawędziarzy. "Poradnik bibliotekarza" 2004 nr 10 s. 28-30
  • Jolanta Skawińska, Wiesława Syguła, Reklama książki metodą book-talking. "Biblioteka w szkole" 2002 nr 5 s. 29
  • Małgorzata Wajnor, Reklama książki metodą book-talking w szkole podstawowej. "Biblioteka w szkole" 2004 nr 10 s. 9-10
  • Strony internetowe:
    http://www.washburn.edu/mabee/crc/booktalks/howtobooktalk
    http://www.uelma.org/conven00
    http://www.arrowhead.lib.mn.us
    http://nancykeane.com/booktalks/tips

    Bogumiła Cisińska
    Biblioteka szkolna PSP w Piotrówce

  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie