Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Moje metody doskonalące czytanie uczniów w klasach młodszych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2218 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

W mojej wieloletniej praktyce nauczycielskiej wypracowałam wiele metod doskonalących technikę czytania. Na początku stosowałam tradycyjne metody rozbudzania zainteresowań czytelniczych.

Przeprowadziłam zajęcia poświęcone prezentacji ciekawej książki i czasopism. Zawsze udawało mi się osiągnąć zamierzony cel tylko z częścią klasy. Pozostali uczniowie ograniczali się do czytania zadanych czytanek i lektur.

Po trzech latach nauki większość uczniów czytało płynnie, ale wybór pozycji czytelniczych w klasach starszych ograniczał się do zadanych lektur. Kolejne metody służące rozwijaniu zainteresowań czytelniczych było wprowadzenie konkursów. Mogli w nim brać udział wszyscy uczniowie, jednak tylko nieliczni posiadali odwagę by wystąpić na forum klasy. Tylko najlepsi uczniowie chętnie uczestniczyli w konkursie.

W późniejszych latach wprowadziłam obowiązkowe czytanie. W tą pracę zaangażowałam rodziców, którzy codzienne czytanie potwierdzali podpisem. Po roku zauważyłam dużą poprawę w czytaniu i wzrost zainteresowań czytelniczych. Dzieci chętniej czytały i sięgały to coraz to nowsze książki. Były to następujące tytuły: "Ronja córka zbójnika" A.Lingren, "Magda Paweł i Ty" K.Kleniewska, "Mikołajek ma kłopoty" J.J.Sempe i R.Gościnny. Miałam wielką satysfakcję, gdy uczniowie klasy II czytali przygody "Harrego Pottera" J.K.Roowling.

W kolejnych latach pracy wprowadziłam nowy sposób, który mobilizował i angażował wszystkie dzieci do pracy z książką. Podzieliłam całą klasę na pięć grup (wg alfabetu). Każda z nich mogła prezentować swoje ulubione książki w jeden wybrany dzień tygodnia. Uczniowie przygotowywali samodzielnie fragmenty tekstów z różnych dowolnych źródeł. Na początku dzieci przynosiły bajeczki, lektury obowiązkowe. W miarę czytania ich zainteresowania wzrastały, zmieniały się. Zaczęły konkurować między sobą o to kto więcej przeczytał, kto przyniósł wyjątkową, ciekawą książkę, nowe czasopismo, którego w klasie nikt jeszcze nie czytał. Dzięki temu szybko zorientowałam się czym interesują się moi wychowankowie. Zaangażowałam też do współpracy nad rozwojem dzieci ich własnych rodziców, a co w dzisiejszych czasach jest w wielu przypadkach bardzo trudne. W czytanie włączona była cała klasa. Wszyscy z zainteresowaniem słuchali fragmentów przygotowanych przez swoich kolegów. Uczniowie bardzo pilnowali swoich dni czytania i rzadko zdarzało się,że zapominały. Zainteresowanie czytelnictwem bardzo wzrosło. Dalej kontynuowałam klasowe konkursy czytelnicze. Wzbogaciłam je o ocenę, której dokonywały dzieci jako "jury" wybrane przez uczniów. Ogłoszenie wyników kończyło się rozdaniem nagród.

W kolejnych latach stosowałam te metody, które przynosiły efekty. Śledziłam pracę moich uczniów w klasach starszych. Zajmowały one czołowe miejsca w czytelnictwie szkolnym. Chcąc jeszcze bardziej zmobilizować i zachęcić dzieci do czytania przystąpiłam do programu "Cała Polska czyta dzieciom". W wolnych chwilach czytałam dzieciom fragmenty ciekawych opowiadań. Wybierałam pozycje książkowe zgodnie z zainteresowaniem uczniów i wiedziałam, że dzieci będą chciały poznać dalsze losy bohaterów. Były to między innymi J.J.Sempe i R.Gościnny: "Rekreacje Mikołajka", "Mikołajek i inne chłopaki", A.Bahdaj "Wakacje z duchami", L.M.Montgomery "Ania z Zielonego Wzgórza". Wspólne czytanie jeszcze bardziej zachęciło moich wychowanków do korzystania z biblioteki szkolnej, a także publicznej. Zainteresowania czytelnicze wzrastały. Moi uczniowie uwielbiają książki. Dla niektórych z nich czytanie stało się nowym, ciekawym hobby.

W obecnej dobie nasze dzieci mają niezmiernie łatwy dostęp do informacji. Nie mają potrzeby ich poszukiwania w książkach czy czasopismach. W wielu domach nie otrzymuje się wzorców czytelniczych. Dlatego uważam, że praca ze słowem pisanym przynosi wiele efektów. Oprócz poznawania zainteresowań, bogacenia słownictwa, wiedzy "oczytanie" ułatwia dziecku naukę. Moje obserwacje potwierdziły, iż dzieci czytające popełniają wiele mniej błędów ortograficznych, stylistycznych. Łatwiej przychodzi im konstruowanie wielu wypowiedzi ustnych i pisemnych. Często też bohaterowie przeczytanych utworów stają się pozytywnym wzorcem do naśladowania. Jak więc widzimy praca z książką czy czasopismem przynosi wiele korzyści uczniom wzbogacając i ułatwiając im funkcjonowanie w szkolne.

mgr Mariola Spruch

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie