Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Trening werbalny w pracy z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo w wieku przedszkolnym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1446 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Moje zainteresowania problem komunikacji werbalnej skonkretyzowały się po przeczytaniu książki A.Faber, E.Mazlish Pt."Jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły". Treści zawarte w tej książce posłużyły mi jako materiał doświadczalny w pracy z dziećmi przedszkolnymi. Skupiłam się na pracy z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo. Dzieci, które potocznie nazywamy "trudnymi", są powodem wielu problemów zarówno dla nauczyciela jak i przebywających z nimi rówieśników. Ich specyficzne zachowania, takie jak: zaburzenia koncentracji uwagi, wzmożona ruchliwość, popędliwość, czasami zaburzenia koordynacji psychoruchowej, nieustępliwość, agresja, nie przysparzają mu przyjaciół. Dysponując doświadczeniem w pracy na temat prawidłowej komunikacji werbalnej, zaczęłam pracę z dziećmi nadpobudliwymi. Koncentrowałam się w tej pracy nad rozwiązywaniem sytuacji konfliktowych, w które często wchodziły te dzieci. Konsekwentnie stosowałam w kontakcie werbalnym następujące zasady:
1.opisywanie sytuacji konfliktowej przez dziecko - "co się wydarzyło?"
2. uważne słuchanie dziecka
3. akceptowanie uczuć towarzyszących jego wypowiedzi- nie ocenianie
4. spokojne potwierdzenie autentyczności przeżyć dziecka przez opisanie tej sytuacji przez nauczyciela
5. nazwanie uczuć dziecka, np. "jesteś wściekły", "jesteś smutny"
6. omówienie sytuacji z dzieckiem - przedstawienie reguł które zachowujemy przebywając w grupie
7. spokojna informacja, że reguła została przekroczona

Pierwsze próby kontaktu z tymi dziećmi były trudne. Dzieci nie reagowały na polecenia, trzeba było je kilkakrotnie prosić, żeby zaczęły ze mną rozmawiać. Były też dzieci które reagowały lękowo, bo znów weszły w konflikt. Lęk wynikał z tego, że bały się negatywnej oceny, chociaż nie czuły się winne. W miarę konsekwentnego stosowania tych zasad komunikowania się nastąpiła znaczna zmiana w kontakcie werbalnym. Dzieci reagowały natychmiast na polecenie i chętnie przychodziły do mnie. Nabrały wprawy w schemacie komunikacji, potrafiły prawidłowo opisać sytuacje konfliktową, dobrze nazywały uczucia im towarzyszące. Potrafiły powiedzieć, którą regułę zachowania przekroczyły. Dzieci stały się bardziej ufne w stosunku do mnie, bo nie czuły się w tym kontakcie źle oceniane. Widziały moje zainteresowanie ich problemem. Doceniając to, że z uwagą słucham tylko i wyłącznie ich, one koncentrowały się potem na moich słowach. Ważne dla mnie było wspólne przeżywanie z nimi ich problemów. Pod koniec roku szkolnego schemat naszego komunikowania się został bardzo skrócony. Wystarczyło wypowiedzenie imienia dziecka i uruchamiał się wyćwiczony mechanizm rozmowy. Dziecko się uspokajało i przechodziło od aktywności negatywnej do pozytywnej.

Z czasem pojawiało się coraz mniej sytuacji konfliktowych. Zaczęła się u tych dzieci bardziej świadoma kontrola zachowania. Dzieci zaczęły same przewidywać konsekwencje swoich nieprzemyślanych aktywności. Sytuacja w całej grupie przez to się poprawiła. Dzieci, które dotychczas unikały kontaktu z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo, chętniej wchodziły w kontakt z nimi. Ustalone wcześniej reguły, do których przestrzegania zachęcałam dzieci brzmiały:
1. "nie bijemy się"
2. "nie używamy brzydkich słów"
3. "nie obrażamy nikogo"
4. "nie wyśmiewamy się"
5. "nie przeszkadzamy innym w zabawie"

Reguły ustalaliśmy wspólnie z całą grupą. Zostały one sformułowane prosto i krótko, żeby były łatwiejsze do zapamiętania. Podczas rozmowy z dzieckiem powtarzałam odpowiednia regułę bez zmian, by uniknąć zbędnego "gadania".

Dzięki zastosowaniu tej prostej i praktycznej metody szybkiego porozumiewania się z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo moja praca stała się bardziej satysfakcjonująca.

Literatura:
A.Faber, E.Mazlish "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły"
A.Kozłowska "Jak pomagać dziecku z zaburzeniami emocjonalnymi"
B.G.Serofontein "Twoje nadpobudliwe dziecko"

Ilona Kawulok
Przedszkole nr 2 - Integracyjne w Cieszynie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie