Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Etapy kształtowania umiejętności pisania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10076 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Droga zmierzająca do sprawnego, czytelnego i estetycznego pisania jest długa i wymaga od ucznia dużo wysiłku. Pisanie jako czynność zautomatyzowana dopiero później odbywa się bez większego wysiłku. Początkowo czynność pisania jest operacją składającą się z ruchów składanych, a dopiero w późniejszym okresie jest ruchem całościowym, płynnym i dynamicznym. Ze względu na sprawnośc pisania można wyszczególnić w klasach kształcenia zintegrowanego trzy etapy rozwojowe sztuki pisania: klasa I- pisanie elementowe, klasa II- pisanie swobodne i klasa III- pisanie płynne. Pisanie elementowe, czyli stadium opanowania liter i ich połączeń poprzedzone jest pracą w przedszkolu i domu rodzinnym. Zainteresowanie pismem u dzieci występuje wcześniej. Zdarza się, że już w wieku 2-3 lat. Dziecko zauważa w swoim otoczeniu różne napisane treści i próbują naśladować dorosłych w pisaniu. Zdobywa świadomość, że różne przedmioty mają różne podpisy. Samodzielnie podejmuje pierwsze próby pisania wyrazów bliskich jego otoczeniu rozumiejąc, że przez pisanie można załatwić różne sprawy. W wieku 6 lat wiele dzieci potrafi napisać kilkanaście wyrazów. Na opanowanie schematu litery jako znaku graficznego składają się trzy elementy:


1. wyobrażenie kształtu litery
2. wzrokowe ujęcie szczegółów konstrukcyjnych
3. motoryczne wykonanie

W związku z tym w procesie pisania zaangażowane są trzy analizatory- słuchowy, wzrokowy i ruchowy. Dziecko pisząc wywołuje w pamięci wyobrażenie dotyczące kształtów litery. Dlatego też za zasadnicze i konieczne należy uznać ćwiczenia polegające na: oglądaniu obrazków i dobieraniu do nich podpisów, układaniu w całość rozrzuconych elementów, swobodnym rysunku, kreśleniu różnych elementów, dokładnym odtwarzaniu wzoru. Prawidłowo organizowana nauka pisania kroczyć powinna po śladach czytania. Stadium opanowania liter i ich połączeń trwać powinno w klasie I, ale zdarza się, że przedłuża się na klasę II. Należy pamiętać, że pozostawienie doskonalenia umiejętności pisania łącznego procesowi samorzutnemu, a nie kierowanemu jest ogromnym błędem spotykanym jednak w naszej rzeczywistości. W klasie II powinno nastąpić odsunięcie na dalszy plan czynności wykonania ruchu ręką i stać się to sprawą techniczną. Pisanie automatyzuje się. Uczniowie zaczynają dokonywać indywidualne zmiany w pierwotnych wzorach liter, ich połączeń i wielkości. Zmiana w piśmie następuje w związku z wrastającą tendencją pisania płynnego. Zaczyna kształtować się indywidualny charakter pisma. Należy kontrolować ten proces, aby nie doprowadzić do tego, że pismo stanie się mało czytelne. W klasie III uczniowie kierują się w piśmie własnym kryterium piękna, dokonując dalszych jego zmian. Należy uświadomić sobie, że zmiany te idą zarówno w kierunku pozytywnym jak i negatywnym. Podsumowując należy stwierdzić, iż o posiadaniu umiejętności pisania można mówić wówczas, gdy uczeń rozumie sens i budowę pisanych słów, automatycznie dokonuje wyboru właściwej litery i sprawnie posługuje się zasadami ortograficznymi.

Krystyna Jakubowska
Szkoła Podstawowa Nr 3 w Gryficach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie