Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ustalenie przyczyn trudności uczniów w nauce czytania i pisania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1465 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Ustalenie przyczyn trudności uczniów w nauce czytania i pisania oraz sposobów ich przezwyciężania przez indywidualizację procesu nauczania i zajęcia kompensacyjno-wyrównawcze

W swojej dotychczasowej pracy pedagogicznej z klasą pierwszą na zebraniach z rodzicami poruszałam problem trudności w czytaniu i pisaniu.

Cykl pogadanek rozpoczęłam od wyjaśnienia tak często używanych pojęć dysleksji i dysgrafii. Na następnej wywiadówce zapoznałam rodziców z przyczynami trudności w czytaniu i pisaniu o podłożu dyslektycznym. Kontynuując ten problem przy kolejnym spotkaniu, podjęłam próbę wyjaśnienia, jak przezwyciężać i jak zapobiegać trudnościom szkolnym.

Wstęp

Podstawowym zadaniem dydaktyczno-wychowawczym szkoły jest zapewnienie wszystkim uczniom optymalnych warunków sprzyjających harmonijnemu rozwojowi psychofizycznemu. Powodzenie dziecka w początkowej nauce wpływa w decydujący sposób na jego dalsze sukcesy w szkole.

Praktyka szkolna wykazuje, że w pierwszych latach nauczania w szkole podstawowej spotykamy znaczny odsetek dzieci odbiegających w niewielkim stopniu od normy rozwojowej. Mimo osiągnięcia gotowości szkolnej i prawidłowej inteligencji napotykają na trudności w nauce. Aby zapewnić pomyślny start tym dzieciom niezbędne jest możliwie wczesne i efektywne wykrywanie wszelkich zaburzeń i zahamowań rozwojowych. Dzieci charakteryzujące się tymi zaburzeniami wymagają specjalnych zajęć kompensacyjno-wyrównawczych, usprawniających zaburzone funkcje: wzrokowe, słuchowe oraz manualne. Wykrywanie zaburzeń rozwojowych i praca wyrównawcza powinny być jednym z podstawowych elementów pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły.

W klasach młodszych pojawia się stosunkowo duża ilość dzieci z odchyleniami i za-burzeniami rozwojowymi. Od pierwszych lat nauki w szkole wymagają one dodatkowej i zróżnicowanej pomocy ze strony nauczycieli. Napotykają na bardzo wiele trudności związanych z opanowaniem takich podstawowych umiejętności jak czytanie i pisanie oraz przystosowaniem się do życia szkolnego w ogóle. Trudności te wynikają z różnych czynników i najogólniej zależą od poziomu rozwoju intelektualnego, poziomu rozwoju głównych funkcji psychofizycznych i środowiska wychowawczego dzieci.

Pozostawienie tych dzieci bez fachowej pomocy ze strony nauczycieli może prowadzić do poważnych deformacji na wyższym szczeblu kształcenia.

(...)

Pełny tekst artykułu (opisującego zagadnienia dyslekcji i dysgrafii, przyczyn trudności w czytaniu i pisaniu, przezwyciężania i zapobiegania tym trudnościom) do ściągnięcia bezpośrednio ze stron serwisu:

Beata Olczak
Szkoła Podstawowa w Poniatowej

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie