Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rozważania o pewnej wycieczce. Regionalizm i ekologia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1701 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Ostatnio we wszystkich placówkach oświatowych, zgodnie z rozporządzeniami ministerialnymi realizuje się masowo ścieżki edukacyjne. Pomysł w założeniach jest godzien pochwały, pod warunkiem jednak, że nie pozostaje ideą tylko na papierze. Nasza szkoła również stanęła przed koniecznością zmierzenia się z edukacją międzyprzedmiotową, a trzeba podkreślić, że nie jest to łatwe w placówce specjalnej dla dzieci upośledzonych umysłowo. Powstały pomysły na różne przedsięwzięcia, które zaowocowały programami edukacji ekologicznej i regionalnej. W trakcie zajęć z tego zakresu realizuje się zagadnienia ekologiczne i całe bloki tematyczne edukacji regionalnej.

Moim zdaniem najlepszym sposobem przybliżenia dzieciom ich najbliższego środowiska są jednak wycieczki. Każde wyjście poza teren szkoły i możliwość kontaktu z otoczeniem zwiększa szansę ucznia na znalezienie swojego miejsca w rzeczywistości, w której musi funkcjonować. Im lepiej pozna swoje otoczenie tym większa będzie szansa na prawidłowe przystosowanie się do przyszłości. Ma to szczególne znaczenie dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, które mają specyficzne problemy z odbiorem rzeczywistości.

W naszej placówce wycieczek odbywa się dużo w różnych formach. O jednej z nich chciałabym napisać. Dlaczego tylko o jednej? Ponieważ wydaje mi się niezwykle wartościowa dydaktycznie, merytorycznie i przygotowana została przez instytucję, która ze szkołą nie ma pozornie nic wspólnego. Właściwie nie jest to pojedyncza wycieczka, lecz cały program, który umożliwia uczniom zdobywanie nowych umiejętności.

Dolnośląski Zespół Parków Krajobrazowych opracował program edukacyjny "Ścieżkami natury - poznajemy Park Krajobrazowy Dolina Baryczy". Składa się on z dwóch części - teoretycznej i zajęć w terenie. Każdą z nich prowadzi wykwalifikowany pracownik dysponujący ogromną wiedzą i pasją, a przede wszystkim umiejętnościami pedagogicznymi.

Gdy pojawiła się możliwość zaproszenia kompetentnego przedstawiciela DZPK do naszej szkoły nie zastanawiałam się ani chwili. Bardzo ciekawie położone tereny podmokłe z ogromnymi stawami hodowlanymi i rozległymi lasami nad rzeką Barycz, niezbyt odległe od naszej miejscowości, mogły rzeczywiście zainteresować naszych wychowanków.

Dzieci lubią mieć gości na lekcjach, a szczególnie takich, którzy mają coś ciekawego do powiedzenia. Zajęcia w postaci pokazu slajdów opatrzonych interesującymi komentarzami i mnóstwem ciekawostek opowiedzianych przystępnym językiem bez nadmiaru fachowej terminologii zrobiły na dzieciach duże wrażenie. Uczniowie zdobyli wiadomości na temat walorów przyrodniczych Parku Krajobrazowego Doliny Baryczy, dowiedziały się wielu ciekawych informacji o ptakach Rezerwatu Stawy Milickie oraz uświadomiły sobie znaczenie tych form ochrony przyrody dla ptaków wędrownych. Mogły obejrzeć film edukacyjny "Cud ptasich wędrówek". Po zajęciach dzieci otrzymały zaproszenie do Doliny Baryczy, by osobiście przyjrzeć się wszystkiemu, o czym słuchały.

Rozpoczęłam przygotowania do organizacji wycieczki. Po baczniejszym przyjrzeniu się przewodnikom turystycznym postanowiłam zorganizować dwudniowy pobyt w okolicach Milicza, ponieważ jest tam duży wybór ścieżek przyrodniczych i szlaków turystycznych, które warto zobaczyć. Istnieje tam również tania baza noclegowa, co niewątpliwie jest atutem tego mikroregionu. Kosztorys wycieczki wypadł zadowalająco i po uzyskaniu pozwolenia dyrekcji placówki wyruszyliśmy w teren własnym środkiem transportu. Dało nam to pewną niezależność i umożliwiło zwiedzenie większego obszaru.

Na miejscu oczekiwał na nas przewodnik - ten sam, który prowadził w szkole część teoretyczną - wyposażony w profesjonalną lunetę do obserwacji ptaków. Zaczęliśmy od stawów w Rudzie Sułowskiej, gdzie ptaki jakby umówiły się , że będą nam pozować do zdjęć i obserwacji. Zobaczyliśmy orły bieliki, czaple, żurawie, całe stada ptaków siewkowatych - w tym piękne bataliony. Na stawach gody prowadziły rzadkie gatunki ptaków wodnych i mnóstwo kaczek. Ruda Sułowska to miejsce, które bardzo podoba się bocianom. Niemal na każdym dachu i słupie można znaleźć gniazdo, a w nich po dwa ptaki. Taki widok zrobił na dzieciach ogromne wrażenie, ponieważ właśnie jesteśmy w trakcie realizacji programu edukacyjnego "Bocian" i zwyczaje tych ptaków są im szczególnie bliskie. Po zakończonej obserwacji fauny i flory i po obfitym obiedzie, którym uraczyła nas Bursa Szkolna w Miliczu wyruszyliśmy na ścieżkę przyrodniczą do Postolina. Po zdobyciu Rezerwatu "Wzgórze Joanny" czekała nas wspinaczka na wieżę widokową dziewiętnastowiecznego zameczku myśliwskiego skąd rozpościerała się wspaniała panorama na Dolinę Baryczy. Następnie wędrowaliśmy ścieżką przyrodniczą i podziwialiśmy piękne pomniki przyrody - stare dęby i buki oraz malownicze oczka wodne.

Po trudach wędrówki Pani dyrektor bursy zadbała o to, by stworzyć nam domowe wręcz warunki odpoczynku. Następny dzień był bardzo przyjemnym spacerem po Miliczu, podczas którego mogliśmy podziwiać zabytki tego miasteczka.

Proponowany przez Dolnośląski Zespół Parków Krajobrazowych program jest niezwykle atrakcyjnym narzędziem do realizacji działań proekologicznych i regionalistycznych. W Rudzie Sułowskiej spotkaliśmy pojemniki do segregacji śmieci, na każdym kroku widać dbałość o środowisko i atrakcyjność turystyczną rezerwatu. Dzieci miały okazję na własne oczy przekonać się w jakim celu tworzy się rezerwaty przyrody i parki krajobrazowe. Okazało się, że nie trzeba jechać daleko, by nauczyć się i zobaczyć coś ciekawego. Warto wspomnieć, że takie wyjazdy sprzyjają integracji i realizacji edukacji prozdrowotnej oraz programu wychowawczego każdego kompetentnego pedagoga. I chociaż zgodnie z przepisami nauczyciele prowadzący wycieczki nie dostają dodatkowego wynagrodzenia za trudy swojej całodobowej pracy z dziećmi (jeżeli wycieczka organizowana jest w dni robocze), to warto dla niewątpliwych korzyści pedagogicznych organizować dłuższe wyjazdy z dziećmi.

Przydatne adresy

Dolnośląski Zespół Parków Krajobrazowych
Ul. Puszczykowska 10
50-559 Wrocław
tel. (071) 364-27-58

Bursa Szkolna w Miliczu
Ul. Trzebnicka 4B
56-300 Milicz

Joanna Sikorska
Zespół Szkół Specjalnych Wołów

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie