Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz mityngu - Rzuć palenie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3450 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

SCENARIUSZ MITYNGU

„RZUĆ PALENIE”

dla szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych.

Opracowała Beata Miłkowska-Andrzejczak

Cele:

1. Pogłębienie wiedzy o zdrowych, społecznych i ekonomicznych skutkach palenia.

2. Wywołanie refleksji na temat mądrego dorastania bez nałogów.

3. Mobilizowanie uczniów do współdziałania w rozwiązywaniu trudnych problemów szkolnych.

Czas trwania - 1 godzina.

Treści.

1. Narrator 1

Koleżanko! Kolego! Nie pal! Trudno jest przestać palić, łatwiej nie zaczynać! Tym apelem zwracamy się dziś do Was rozpoczynając spotkanie na temat szkodliwości palenia i korzyściach wynikających z jego rzucenia. Nawet osobom, które mają silną motywację, trudno jest zerwać z paleniem, ponieważ zawarta w tytoniu nikotyna mocno uzależnia. Nikotyna w przeciwieństwie do heroiny czy kokainy, nie wywołuje widocznego odurzenia, toteż łatwo zlekceważyć jej siłę działania. Palenie jest czynnością nawykową. Oprócz tego, że palacze są uzależnieni od nikotyny, często mają swój utarty, wielokrotnie powtarzalny nawyk postępowania. Większość z nas jest narażona na kontakt z jakimś palaczem. Od tych wpływów nie sposób się odizolować.

Narrator 2

Czy wszyscy wiecie, że Sejm uchwalił w 1995 roku Ustawę o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. To ona, między innymi, zabrania reklamowania i promocji wyrobów tytoniowych, sprzedaży ich osobom do lat 18, palenia papierosów poza pomieszczeniami wydzielonymi w szkołach, zakładach opieki zdrowotnej, zakładach pracy.

Narrator 1

Od 30 lat Polska znajduje się niezmiennie w czołówce krajów o najwyższej konsumpcji tytoniu na świecie. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych wśród Polaków w wieku 30-40 lat pali 30% kobiet i 50% mężczyzn. Powszechność palenia papierosów doprowadziła do katastrofy zdrowotnej. Najpierw wśród, a następnie wśród kobiet zaczęła gwałtownie rosnąć liczba zachorowań na schorzenia wynikające z palenia tytoniu. Liczba zachorowań na raka płuc u młodych mężczyzn, należy w Polsce do najwyższych na świecie. Gwałtownie rośnie też liczba zachorowań na raka płuca wśród młodych kobiet.

2. Demonstracja haseł.

(Uczennice parami demonstrują hasła umieszczone na szarfach dużego formatu przechodząc między publicznością jak modelki.

Gdy dojdą do końca wybiegu zamieniają się stronami i wracają z powrotem.

W połowie drogi wychodzi już nowa para modelek.

Propozycje haseł: - Gdy nie palisz jesteś miły będą panny cię lubiły!

- Rzuć palenie będziesz dla mnie przyjacielem!

- Nie raz, ale stale, mów sobie – ja nie palę!

- W Montrealu powiadali – ten ma medal, kto nie pali!

- Paląc nie zdajesz sobie sprawy o złych skutkach tej zabawy!

- Każdy papieros skraca życie o 8 minut!

- Gdyby palenie było jedynym kryterium dorosłości, to staruszek, który pali, powinien być uważany za nastolatka.

3. Narrator 3

W ostatnich latach zaczyna się w Polsce coś zmieniać. Rośnie grupa Polaków, którzy nigdy nie palili. Rośnie liczba rzucających palenie. Świat przestaje palić. Ameryka jest pierwsza. Tam coraz trudniej jest być palaczem. Przekonało się o tym wielu Polaków w czasie pobytu w USA. Palacze są traktowani jak zadżumieni. Nie palą politycy, aktorzy, lekarze i zwykli ludzie. Prezydent USA ogłosił Biały Dom miejscem wolnym od dymu tytoniowego.

4. Narrator 1

Moda na niepalenie zaczyna docierać do Polski. Także u nas politycy, aktorzy rzucają palenie. Każdy chce być modny i zaakceptowany społecznie, lecz również zdrowy. Szpital, szkoły coraz więcej zakładów pracy i prywatnych domów w Polsce staje się miejscem wolnym od dymu tytoniowego.

5. Demonstracja drugiej części haseł

Propozycje haseł: - Propozycja wspólnego zapalenia papierosa nie jest najlepszą

metodą nawiązywania znajomości.

- W epoce kosmosu – nikt nie pali papierosów!

- Nie pal – zdrowiem!

- Im dłuższy papieros – tym krótsze życie!

- Pierwszy papieros – największym głupstwem!

- Tytoń albo zdrowie. Wybór zależy od ciebie!

- XXI wiek wolny od tytoniu

6. Narrator 2

Palenie tytoniu niszczy zdrowie.

Uczeń 1

Jest przyczyną ponad 25 grup chorobowych zagrażających życiu.

Uczeń 2

Szkodzi nie tylko samemu palaczowi, ale i osobom z jego otoczenia.

Narrator 1

Wczesne skutki palenia tytoniu.

Uczeń 1

1. krótki oddech, szybsza akcja serca,

2. astma,

3. impotencja,

4. niepłodność,

5. zmniejszenie sprawności krwinki czerwonej do przenoszenia tlenu.

Narrator 2

Odległe skutki.

Uczeń 1

1. ataki serca

2. udary mózgu,

3. nowotwory płuc, krtani i innych narządów,

4. białaczka,

5. przewlekłe zapalenie oskrzeli z rozedmą.

Narrator 1

Uwaga koleżanki!

Uczeń 1

1. Palenie niszczy urodę. Kobieta po roku palenia wygląda o kilka lat starzej.

Po paru latach palenia twarz nabiera szaroziemistego koloru, z widocznymi zmarszczkami i fałdami. Skóra wiotczeje, pojawiają się cienie pod oczami. Rysy twarzy zaostrzają się. Nazywa się to „twarzą nikotynowa”.

Głos – wskutek przewlekłego zapalenia krtani, staje się ochrypły, niski, a oddech nieświeży.

Zęby i palce rąk żółkną.

Uczeń 2

Palenie jest bardzo szkodliwe dla organizmu kobiecego w czasie ciąży i karmienia, także bierne.

1. Jest powodem poronień.

2. Ciążowego zapalenia nerek.

3. Mniejszej wagi urodzenia i mniejszej odporności na choroby noworodków.

4. Większej śmiertelności wśród tych dzieci.

Uczeń 3

Korzyści wynikające z rzucenia palenia od zgaszenia ostatniego papierosa.

Uczeń 4

W 20 minut do normy wracają: ciśnienie tętnicze krwi, czynność serca oraz podwyższona temperatura rąk i stóp.

Uczeń 5

W 8 godzin zmniejsza się poziom tlenku węgla we krwi, a podnosi tlenu.

Uczeń 1

W 24 godziny zmniejsza się ryzyko ostrego zawału mięśnia sercowego.

Uczeń 2

W 48 godzin rozpoczyna się regeneracja zakończeń nerwowych.

Uczeń 3

Od 2 tygodni do 3 miesięcy Poprawie ulega stan układu krążenia.Zwiększa się wydolność fizyczna. Wydolność płuc wzrasta o 30%.

Uczeń 4

Od 1 do 9 miesięcy ulegają zmniejszeniu kaszel, uczucie niedrożności nosa, duszności i zmęczenia. Wzrasta ogólna energia organizmu. Rozpoczyna się proces regeneracji rzęsek, pokrywających nabłonek dróg oddechowych. Pomagają one w oczyszczaniu oskrzeli i zapobiegają przedostawaniu się do wnętrza naszego ciała mikroorganizmów, np. wirusów.

Uczeń 5

Po 1 roku o połowę zmniejsza się ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną serca.

Uczeń 1

Po 5 latach o połowę zmniejsza się ryzyko zachorowania na raka płuc oraz raka jamy ustnej, przełyku i krtani. W dużym stopniu zmniejsza się ryzyko wystąpienia udaru mózgu.

Uczeń 2

Po 10 latach ryzyko zachorowania na raka płuc jest podobne jak u osoby nigdy nie palącej. Komórki o zaburzonej budowie, które powstały w wyniku palenia tytoniu zostają zastąpione przez komórki o prawidłowej budowie. Ryzyko zachorowania na raka jamy ustnej, krtani, pęcherza moczowego i nerek nadal zmniejsza się.

Uczeń 3

Po 15 latach ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną serca jest podobne jak u osoby nigdy nie palącej.

Uczeń 4

Rzuć palenie

1) Przestaniesz zanieczyszczać środowisko, w którym przebywasz.

2) Najbliżsi przestaną być ofiarami twojego nałogu.

3) Zaoszczędzisz na samochód.

4) Będziesz wydajniejszy w pracy.

5) Nie wywołasz pożaru od niedopałka.

Uczeń 5

Na dobry początek

1) Wzmocnij motywację do zerwania z nałogiem i podejmij decyzję.

2) Kontroluj swoje palenie.

3) Wprowadź ograniczenia.

4) Zmniejsz liczbę wypalanych papierosów.

5) Zmień gatunek papierosów.

6) Nie pal w typowych sytuacjach.

7) Poszukaj sprzymierzeńca.

Narrator 1

Końcowe rady na dobry początek.

Uczeń 1

Nastaw się pozytywnie do rzucenia palenia. Staraj się unikać negatywnych myśli związanych z tym, jak trudno będzie ci przestać palić.

Uczeń 2

Spisz wszystkie powody, dla których chcesz przestać palić, co wieczór przed zaśnięciem powtórz jeden z powodów 10 razy.

Uczeń 1

Znajdź silne osobiste powody związane z Twoim zdrowiem i podejmij zobowiązania wobec innych, dla których chcesz przestać palić.

Uczeń 2

Pomyśl o swoich bliskich. Przez porzucenie nałogu okażesz im, że dbasz o ich zdrowie jak o swoje.

Uczeń 1

Ustal dzień rzucenia palenia (mogą to być urodziny, jakaś rocznica). Staraj się jej nie zmieniać pod żadnym pozorem.

Uczeń 2

Zacznij przygotowywać się fizycznie: trochę ćwicz, pij więcej płynów, staraj się wypoczywać, aby uniknąć znużenia.

Uczeń 1

Naucz się sprawiać sobie jakieś drobne przyjemności, inne niż palenie.

Uczeń 2

Bądź przekonany, że na pewno Ci się uda, ale pamiętaj, że jeżeli Twoja próba zakończy się niepowodzeniem, możesz zawsze spróbować jeszcze raz rzucić palenie, aż do skutku.

Narrator 2

Życzymy powodzenia. Podejmującym próbę służymy fachową pomocą.

Narrator 1

W szkole jest wydzielone pomieszczenie dla palaczy (zgodnie z ustawą sejmową). Korzystają z niego nauczyciele i pracownicy administracji. Nie jest tajemnicą kto pali.

7. Odczytanie społeczności szkolnej (za zgodą) treści wywiadów z dwoma palącymi osobami dorosłymi – pracownikami szkoły. Jest to test uzależnienia od nikotyny wg Fagerströma (w: „Rzuć palenie razem z nami” Wydawnictwo Centrum Onkologii – Instytut w Warszawie, 2000) i test motywacji dr Schneidera (w: „Jak rzucić palenie” Witold Zatoński)

Test uzależnienia od nikotyny.

Lp.

Pytanie

Odpowiedź

Punkty

1

Jak szybko po przebudzeniu zapala Pani/Pan pierwszego papierosa?

do 5 minut

6-30 minut

31-60 minut

po 6o minutach

3

2

1

0

2

Czy ma Pani/Pan trudności z powstrzymaniem się od palenia w miejscach, gdzie to jest zakazane?

Tak

Nie

1

0

3

Z którego papierosa jest Pani/Panu najtrudniej zrezygnować?

Z pierwszego rano

Z każdego innego

1

0

4

Ile papierosów wypala Pani/Pan w ciągu dnia?

10 lub mniej

11-20

21-30

31 i więcej

0

1

2

3

5

Czy częściej pali Pani/Pan papierosy w ciągu pierwszych godzin po przebudzeniu niż w pozostałej części dnia?

Tak

Nie

1

0

6

Czy pali Pani/Pan papierosy nawet wtedy, gdy jest Pani/Pan tak chora/y/, że musi leżeć w łóżku?

Tak

Nie

1

0

Suma punktów: ............

Interpretacja wyników testu Fagerstrmöa

OSOBY NIEUZALEŻNIONE FARMAKOLOGICZNIE

Poniżej 7 punktów – Pacjent nie jest prawdopodobnie farmakologicznie uzależniony od nikotyny, a palenie tytoniu jest dla niego bądź wyuczonym bądź psychospołecznie generowanym zachowaniem.

OSOBY UZALEŻNIONE FARMAKOLOGICZNIE

7 Punktów i więcej – Pacjent jest prawdopodobnie farmakologicznie uzależniony od nikotyny i o czym jest głęboko przekonany, nie może żyć bez papierosa.

Test motywacji do zaprzestania palenia

Wg Schneider

Lp.

Pytanie

Odpowiedź

1

Czy chcesz rzucić palenie tytoniu?

Tak

Nie

2

Czy decydujesz się na to dla siebie samego(podkreśl „Tak”), czy dla kogoś innego, np. dla rodziny itp. (podkreśl „Nie”)

Tak

Nie

3

Czy podejmowałaś/eś/ już próby rzucenia palenia?

Tak

Nie

4

Czy orientujesz się, w jakich sytuacjach palisz najczęściej?

Tak

Nie

5

Czy wiesz dlaczego palisz tytoń?

Tak

Nie

6

Czy mogłabyś/mógłbyś liczyć na pomoc rodziny, przyjaciół itp., gdybyś chciała/chciał rzucić palenie?

Tak

Nie

7

Czy członkowie Twojej rodziny są osobami niepalącymi?

Tak

Nie

8

Czy w miejscu, w którym pracujesz nie pali się tytoniu?

Tak

Nie

9

Czy jesteś zadowolony ze swojej pracy i trybu życia?

Tak

Nie

10

Czy orientujesz się, gdzie i w jaki sposób szukać pomocy, gdybyś miała/miał problemy z utrzymaniem abstynencji?

Tak

Nie

11

Czy wiesz na jakie pokusy i trudności będziesz narażona/y/

w okresie abstynencji?

Tak

Nie

12

Czy wiesz, w jaki sposób samemu sobie poradzić w sytuacjach kryzysowych?

Tak

Nie

Suma „Tak”............. Suma „Nie”..............

Interpretacja wyników testu Schneider

- Jeśli suma udzielonych przez palącego odpowiedzi „Tak” jest wyższa od sumy odpowiedzi „Nie” oznacza to, że jest on stosunkowo silnie umotywowany do zerwania z nałogiem palenia tytoniu.

- Jeśli natomiast palący częściej zakreślał odpowiedź „Nie” oznacza to, że jego gotowość do zerwania z nałogiem nie jest zbyt wysoka, bądź może w ogóle nie zdecyduje się na podjęcie próby zaprzestania palenia, bądź może ponieść porażkę już w pierwszych dniach abstynencji.

8. Podanie do wiadomości wyników z przeprowadzonej wśród uczniów ankiety „Nasze postawy wobec palenia” przez organizatora akcji.

9. Zakończenie.

Narrator 2

Rzucić palenie – to niewątpliwie duży sukces!

Przestając palić, przestajesz sam niszczyć siebie!

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie