Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konkurs - Dżentelmen, Dama roku

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6769 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Autor: Renata Grosicka
      Obserwacja niskiego poziomu kultury osobistej wśród współczesnej młodzieży, brak altruizmu i wiele negatywnych zachowań zainspirowała mnie do podjęcia dodatkowych działań w celu poprawy istniejącego stanu rzeczy.
     Tematyka moralności ludzkich zachowań podejmowana jest przez wielu pedagogów naszej szkoły, są to tematy omawiane na godzinach wychowawczych, lekcjach PDŻ-tu i innych przedmiotach, także okazjonalnie w konkretnych sytuacjach. Wciąż jednak da się zauważyć zachowania niekulturalne, egoistyczne, agresywne, wykazujące brak tolerancji i znieczulicę społeczną. Powodem takiego stanu rzeczy najczęściej jest chęć zwrócenia na siebie uwagi, złe wzory od rodziców, starszych kolegów, brak wrażliwości środowiska szkolnego i domowego na kulturę osobistą uczniów, brak szacunku dla innych, a także mass-media, w których nierzadko ukazywane są niewłaściwe wzorce. Zrodził się więc pomysł wsparcia w tych działaniach innych pedagogów poprzez promowanie i nagradzanie zachowań godnych naśladowania. Psychologia mówi, iż nagradzanie odnosi większy skutek wychowawczy, niż jakiekolwiek inne działania, dlatego postanowiłam ogłosić konkurs na "dżentelmena i damę" w naszej szkole. Miał on za zadanie wdrażanie młodzieży do stosowania zasad "savoir vivru" na co dzień.
      Konkurs pod hasłem "Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe" przebiega w 3 etapach i zmierza do wyłonienia osób, które mogłyby być wzorem do naśladowania. Ocenie podlega miły sposób bycia, kulturalne zachowanie się w różnych sytuacjach wobec rówieśników i osób starszych, dobre relacje z innymi, posługiwanie się poprawną polszczyzną, niesienie pomocy innym.
     Pierwszy etap konkursu poprzedzony jest gazetką na korytarzu szkolnym, która zawiera najistotniejsze informacje wraz z przykładami na temat dobrych i złych zachowań p.t. "wypada, nie wypada".
     Wyniki poszczególnych etapów oraz autoprezentacje kandydatów, którzy przeszli do III etapu konkursu na bieżąco są aktualizowane, co jest według mnie jednym ze sposobów na refleksję uczniów nad własnym postępowaniem i efektami swoich postaw.
     Konkurs ten organizowałam już dwukrotnie i za każdym razem cieszył się on zainteresowaniem wśród młodzieży. Gazetka na korytarzu szkolnym z informacjami na temat aktualnych wyników wraz z przykładami zachowań "wypada, nie wypada", często "studiowana" była przez społeczność szkolną. Myślę, że działało to mobilizująco na innych i było sposobem na upowszechnienie pożądanych zachowań. , dlatego uważam, iż podjęte działania miały sens i warto się tym pomysłem podzielić. Dla mnie osobiście było dowodem, że podjęte działania okazały się słuszne. Mam nadzieję, iż kontynuowanie w kolejnych latach tego konkursu pozwoli na utrwalenie efektów.
      Zachęcam do wysiłku związanego z tego typu przedsięwzięciami, gdyż należy promować i nagradzać pozytywne postawy, nawyki i wysoką kulturę osobistą.
      W załączeniu podaję opracowany przeze mnie przykładowy zestaw pytań do II etapu oraz regulamin konkursu, według którego odbywał się on w mojej szkole.

Literatura:
  1. Marek Markiewicz - "Poradnik dobrych obyczajów" – Iskry – Warszawa 1982
  2. Maria Ziółkowska - "Bądź uprzejmy na co dzień i od święta" –Glob- Szczecin 1987
  3. Jan Kamyczek - "Grzeczność na co dzień" –Iskry- Warszawa 1956
  4. Aleksandra Jakubowska - "Wypada…nie wypada, czyli savoir-vivre dla wszystkich" Biblioteczka "Przyjaciółki"


Zał. Nr 1
Przykładowy zestaw pytań do II etapu konkursu:

II ETAP KONKURSU "DŻENTELMEN, DAMA ROKU"

imię i nazwisko,
klasa.................................

  1. Kto pierwszy wyciąga rękę do powitania:
    1. dziewczyna – chłopakowi
    2. chłopak – dziewczynie
    3. nie ma to znaczenia
  2. Kogo najpierw przedstawiamy:
    1. osobę starszą – młodszej
    2. osobę młodszą – starszej
    3. kobietę – mężczyźnie
  3. Kto się pierwszy ukłoni:
    1. dziewczyna – chłopakowi
    2. chłopak – dziewczynie
    3. nauczyciel – uczniowi
  4. Jesteś umówiony(a) na spotkanie, lecz nie możesz przyjść z jakiegoś powodu. Co robisz?
    1. zostawiasz sprawę, po prostu nie przychodzisz
    2. dzwonisz, przepraszając, mówisz, że z ważnego powodu nie możesz przyjść i umawiasz się na inny termin
    3. po prostu informujesz, że nie przyjdziesz
  5. Jesteś zaproszony(a) na urodziny do przyjaciela, nie wiesz, co mu dać w prezencie:
    1. kupujesz bardzo drogi prezent, myśląc "niech się przekona jaki(a) jestem hojny(a)
    2. kupujesz prezent, który Tobie się podoba
    3. zastanawiasz się, co jemu może sprawić przyjemność i taki prezent wybierasz
  6. Wręczając bukiet solenizantowi dajesz go :
    1. kwiatami do góry
    2. kwiatami do dołu
    3. nie ma to znaczenia
  7. Dostałaś(eś) od cioci na imieniny po raz kolejny sweterek, który nie podoba Ci się:
    1. mówisz "ciociu, już dość mam tych sweterków"
    2. mówisz "ciociu, ja sobie sam(a) kupuję ubrania"
    3. dziękujesz i doceniasz dobre intencje cioci
  8. Nie odrobiłeś zadanej pracy domowej, gdyż jej nie rozumiałeś :
    1. zgłaszasz to i prosisz o ponowne wytłumaczenie nauczyciela
    2. odpisujesz od kolegi
    3. mówisz, że masz, myśląc "a może się uda"
  9. Masz zły dzień, a właśnie odwiedziła Cię dawno nie widziana koleżanka:
    1. mówisz, że w tej chwili nie masz ochoty ani czasu na gości
    2. próbujesz ukryć swój zły humor i starasz się być dla niej miły(a)
    3. opowiadasz jej o swoich kłopotach
  10. Widzisz, że ktoś niszczy gazetkę szkolną:
    1. idziesz na skargę do nauczyciela
    2. przechodzisz obojętnie, nie reagujesz
    3. zwracasz delikatnie uwagę, że nie należy niszczyć cudzej pracy
  11. Telefonujesz do koleżanki (kolegi), odbiera ktoś inny:
    1. mówisz "poproszę z ...."
    2. przedstawiasz się i prosisz do telefonu......
    3. pytasz "kto mówi?", "z kim rozmawiam?" i dopiero po uzyskaniu informacji kontynuujesz rozmowę
  12. Będąc u kolegi zauważyłeś(aś) otwarty list:
    1. zaglądasz, bo ciekawi Cię od kogo
    2. pytasz od kogo on jest, a gdy nie uzyskujesz informacji, próbujesz nakłonić do zwierzeń
    3. nie pytasz ani nie czytasz, bo uważasz, że korespondencja jest prywatną sprawą każdego
  13. Znalazłeś(aś) się w grupie osób obmawiających kogoś:
    1. chętnie włączasz się do rozmowy
    2. nic nie mówisz, słuchając innych
    3. zwracasz uwagę, że nie należy mówić o nieobecnych
  14. Idąc do szkoły spotykasz koleżankę, która niesie ciężką torbę z makulaturą:
    1. mijasz ją, bo się śpieszysz
    2. dołączasz do niej i idziecie razem
    3. proponujesz jej swoją pomoc
  15. Wsiadając do autobusu:
    1. przepychasz się, aby zająć dogodne miejsce
    2. pozwalasz najpierw wyjść osobom wysiadającym
    3. pozwalasz najpierw wysiąść pasażerom, a następnie przepuszczasz przodem kobiety i osoby starsze
  16. Dżentelmen/Dama to osoby, które:
    1. zachowują się grzecznie, bo "co by inni pomyśleli"
    2. zachowują się właściwie w stosunku do osób, na opinii których im zależy
    3. zachowują się nienagannie wobec wszystkich i w każdej sytuacji
  17. Warto być Damą/Dżentelmenem, bo:
    1. czasami należy właściwie się zachować
    2. to dobrze świadczy o człowieku
    3. można wygrać konkurs
Zał. Nr 2
REGULAMIN SZKOLNEGO KONKURSU "DŻENTELMEN , DAMA ROKU ..."

pod hasłem "Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe"

CEL: podniesienie kultury osobistej młodzieży poprzez promowanie kulturalnych zachowań w życiu codziennym oraz umiejętności zgodnego współżycia z ludźmi i poprawnego komunikowania się.
  1. Konkurs ma za zadanie wdrażanie młodzieży do stosowania zasad "savoir-vivre" na co dzień.
  2. W konkursie biorą udział uczniowie kl. I i II Gimnazjum.
  3. Konkurs trwa od.... do....
  4. Konkurs przebiega w 3 etapach:
    Pierwszy etap konkursu odbywa się na godzinach wychowawczych w klasach , a sposób wyboru kandydatów pozostawiam inwencji wychowawców.

    etap I –wytypowanie po 2 uczniów i 2 uczennice z każdej klasy I i II.
    Powinni to być uczniowie, którzy potrafią kontaktować się w grupie rówieśniczej, posiadają nawyk kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych, umieją rozwiązywać konflikty, dbają o swój wygląd zewnętrzny (higiena), szanują poglądy innych (tolerancja), nie używają wulgaryzmów (kultura języka).
    etap II – rozwiązanie testu z zasadami "savoir-vivre". (zał. Nr 1) 10 dziewcząt i 10 chłopców, którzy uzyskają największą liczbę punktów przechodzi do etapu III. etap III prezentacja kandydatów i głosowanie (powszechne, równe, tajne, bezpośrednie), pozwalające na wyłonienie po 1 uczniu i 1 uczen- nicy z klas I i II .
  5. Ocenie podlega:
    • miły sposób bycia;
    • kulturalne zachowanie się w różnych sytuacjach, wobec osób starszych i rówieśników;
    • dobre komunikowanie się z innymi;
    • posługiwanie się poprawną polszczyzną;
    • chęć niesienia pomocy.
  6. Zwycięzcy konkursu otrzymają tytuł "Dżentelmena" i "Damy" roku ... oraz upominki.
Regulamin został opracowany przez Renatę Grosicką – nauczyciela Gimnazjum nr 1 w Pińczowie.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie