Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program współpracy biblioteki i świetlicy szkolnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2495 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Współpraca biblioteki szkolnej i świetlicy

     Do szkoły, w której pracuję wielu uczniów dojeżdża do szkoły autobusem komunikacji miejskiej. Po zakończonych lekcjach czekają na przyjazd autobusu na świetlicy szkolnej. W tym czasie odrabiają lekcje, grają w gry planszowe, układają puzzle, mają zajęcia plastyczne i techniczne. Jeżeli jest ładna pogoda zajęcia odbywają się na placu szkolnym. Najtrudniejszy czas dla dzieci to jesień i zima kiedy za oknem jest szaro, szybko zapada zmrok. Aby urozmaicić zajęcia dla uczniów postanowiłam pomóc koleżance i opracowałyśmy wspólny plan współpracy biblioteki i świetlicy.
     W roku szkolnym 2003/2004 temat naszej współpracy brzmiał "Europa, miejsce Polski w Europie". Zajęcia były przeznaczone dla uczniów klas I – III, ponieważ to głównie oni przebywają na świetlicy i trwały po 60 minut. Chętnie włączali się do nich również uczniowie starsi przebywające na świetlicy. Omawianie wybranych przez nas krajów europejskich było zakończone czytaniem bajki lub legendy związanej z danym krajem. Książki pochodziły z biblioteki szkolnej i miały na celu zachęcenie dzieci do jej odwiedzenia. Po wysłuchaniu bajki uczniowie wykonywali prace plastyczne ilustrujące jej treść. Prace plastyczne były prezentowane na gazetce w świetlicy szkolnej.
     Zachęcone pozytywnym przyjęciem tego typu zajęć przez dzieci postanowiłyśmy w kolejnym roku szkolnym kontynuować naszą współpracę. Tym razem temat przewodni brzmiał "Ekologia – wybór czy konieczność, promocja zdrowia. Zajęcia dotyczyły zagrożeń spowodowanych zanieczyszczeniem środowiska, ochrony roślin i zwierząt, ekologicznych zachowań w najbliższym otoczeniu, zdrowego odżywiania się, właściwego ubierania się, wypoczynku, bezpieczeństwa podczas zabaw na świeży powietrzu. Starałyśmy się, aby zajęcia były dla dzieci doskonałą zabawą, która pozwoli w zrozumiały sposób przekazać informacje o otaczającym świecie, nauczy przestrzegania norm zachowań. Wykorzystywałyśmy liczne pomoce i środki dydaktyczne jak rebusy, krzyżówki, zgaduj – zgadule oraz opracowane przez nas karty do kolorowania. Również w tych zajęciach korzystałyśmy z księgozbioru biblioteki. Przedstawiam poniżej cele oraz tematy i zagadnienia, które realizowałyśmy.

Cel ogólny : Europa , miejsce Polski w Europie.
Cele szczegółowe:

  • zapoznanie uczniów z położeniem Europy na kuli ziemskiej oraz Polski w Europie;
  • zapoznanie z regionami historycznymi Polski – położenie , stroje regionalne , zwyczaje ludowe, regionalne potrawy, baśnie , legendy
  • zapoznanie z krajami sąsiadującymi z Polską- położenie , krajobraz, fauna, flora,
  • stroje regionalne, obyczaje, sposoby obchodzenia świąt, legendy , baśnie ludowe i itp.
Cele operacyjne:
Uczeń:
  • wie co to jest globus , pokazuje położenie Europy na globusie,
  • wskazuje na mapie Europy położenie Polski,
  • potrafi wymienić kraje sąsiadujące z Polską,
  • zna podstawowe informacje o krajach sąsiadujących z Polską,
  • wie gdzie można zdobyć potrzebne informacje,
  • jest tolerancyjny wobec ludzi o innej kulturze i obyczajach
  • potrafi wskazać narodowość autorów popularnych bajek
  • zna historyczne regiony Polski, ich położenie , stroje ludowe, zwyczaje, potrawy, legendy
Proponowane tematy lekcyjne, zagadnienia:
  1. Globus – model Ziemi.
    • opis globusa
    • położenie kontynentów na kuli ziemskiej , Europa
    • praca plastyczna – Mój ulubiony kontynent – rysunek kredkami, kształt wybranego kontynentu.
  2. Jesteśmy mieszkańcami Europy
    • mapa Europy
    • położenie Polski w Europie
    • sąsiedzi Polski
    • praca plastyczna – Legenda o Lechu, Czechu i Rusie – ilustracja do bajki.
  3. Podział Polski na regiony.
    • położenie
    • ciekawe miejsca
    • zwyczaje ludowe
    • regionalne potrawy
    • baśnie i legendy – Złota Kaczka, ilustracja do legendy.
  4. Niemcy
    • położenie
    • obyczaje
    • sposoby obchodzenia świąt
    • baśnie braci Grimm – Bajka o dwunastu Braciach
    • praca plastyczna – portret wybranej postaci.
  5. Czechy
    • położenie
    • krajobraz
    • ciekawa fauna i flora
    • Przygody rozbójnika Rumcajsa – portret Rumcajsa, praca plastyczna.
  6. Słowacja.
    • położenie
    • krajobraz
    • ciekawa fauna i flora
    • baśń ludowa – O soli cenniejszej niż złoto, Parol Dobsinski
    • praca plastyczna – ilustracja do bajki
  7. Ukraina
    • położenie
    • krajobraz
    • obyczaje ludowe
    • ilustracja do bajki - Latający statek
  8. Białoruś
    • położenie
    • krajobraz
    • stroje regionalne
    • sposoby obchodzenia świąt
    • Tyci – tyciutki – portret bohatera bajki
  9. Litwa
    • położenie
    • krajobraz
    • regionalne potrawy
    • zwyczaje ludowe
    • Tomcio Paluszek – portret bohatera bajki ludowej
  10. Rosja.
    • położenia
    • krajobraz
    • różnorodność fauny i flory
    • ilustracja do Bajki o rybaku i rybce – Aleksander Puszkin
Cel główny: Ekologia – wybór czy konieczność, promocja zdrowia.

Cele szczegółowe:
  • Zapoznanie uczniów z zagrożeniami spowodowanymi zanieczyszczeniem środowiska,
  • Zapoznanie uczniów z wybranymi gatunkami roślin i zwierząt,
  • Wskazanie właściwych zachowań ekologicznych w najbliższym otoczeniu,
  • Wskazanie zdrowego sposobu odżywiania się i odpowiedniego dobierania ubioru
  • Zapoznanie z niebezpieczeństwami grożącymi podczas zabaw na świeżym powietrzu,
Cele operacyjne:
Uczeń
  • Wskaże przykłady pozytywnej i negatywnej działalności człowieka w środowisku przyrodniczym,
  • Rozpoznaje kilka gatunków roślin i zwierząt objętych ochroną prawną,
  • Wie, że śmieci można segregować i ponownie je wykorzystać,
  • Potrafi wymienić niektóre przyczyny zanieczyszczenia wody,
  • Zna sposoby oszczędnego korzystania z wody,
  • Wie co należy jeść, aby zdrowo się odżywiać,
  • Potrafi właściwie się ubrać idąc na spacer czy jeżdżąc na sankach z górki,
  • Wie gdzie i jak bezpiecznie bawić się na świeżym powietrzu.
Postawy:
  • Kształtowanie więzi emocjonalnej z przyrodą,
  • Rozwijanie wrażliwości przyrodniczej i estetycznej,
  • Budzenie wrażliwości na wartości przyrodnicze,
  • Nabywanie opiekuńczego stosunku do roślin i zwierząt,
  • Rozumie konieczność racjonalnego odżywiania się,
  • Rozwijanie zdolności plastycznych,
Proponowane tematy zajęć, zagadnienia:
  1. Drzewo – symbol życia.
    • Co to jest drzewo,
    • Kto może żyć dzięki temu, że istnieje drzewo,
    • Jak drzewo wpływa na życie człowieka,
    • Czy drzewa są zagrożone.
    • Praca plastyczna – schemat drzewa "Jesteśmy Wam potrzebne"
  2. Co zagraża naszej przyrodzie?
    • Źródła zanieczyszczenia powietrza,
    • Co to jest smog,
    • Jak chronić nasze powietrze.
    • Praca plastyczna – SOS dla przyrody.
  3. Woda źródłem życia.
    • Źródła zanieczyszczenia wody,
    • Sposoby ochrony rzek i jezior,
    • Oszczędne sposoby gospodarowania wodą,
    • Kolorowanka "Co zanieczyszcza naszą wodę"
  4. Bezpiecznie bawimy się na świeżym powietrzu.
    • Zagrożenia podczas zimowych zabaw,
    • Zasady bezpieczeństwa,
    • Pierwsza pomoc,
    • Praca plastyczna – zabawy na śniegu.
  5. Jak się ubrać na sanki?
    • Strój zimowy,
    • Co zrobić gdy zmarzniemy,
    • Kompletujemy własny strój do zimowych zabaw – rysunek.
  6. Rośliny i zwierzęta należy chronić.
    • Przyczyny ochrony roślin i zwierząt,
    • Wybrane gatunki chronionych roślin i zwierząt,
    • Praca plastyczna – najpiękniejsze kwiaty chronione.
  7. Odżywiamy się zdrowo.
    • Podział pokarmów,
    • Komponujemy zdrowy posiłek,
    • Zakładamy hodowlę rzeżuchy.
     Podczas zajęć wykorzystano materiały dostępne w bibliotece szkolnej oraz łamigłówki i inne gry dydaktyczne zawarte w wydawnictwach ekologicznych.
     W przyszłości również będziemy kontynuować naszą współpracę, zastanawiamy się nad kolejnym cyklem wspólnych zajęć.

mgr Beata Janus

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie