Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Stres - sposoby zapobiegania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4252 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     Stres – pojęcie wprowadzone przez H. Selyego określające stan organizmu człowieka wywołany działaniem bodźca szkodliwego lub sytuacja wymagająca intensywnego wysiłku psychicznego.
     Teoria stresu przedstawiona przez H. Selyego mówi, że oprócz stresu doraźnego (krótkotrwałego) [pojawia się stres długotrwały, wywołany takimi czynnikami jak, przewlekła choroba, czy załamanie kariery życiowej.
     W stanie stresu pojawia się wzmożone napięcie emocjonalne, zmiany w zakresie czynności poznawczych. Może też dojść do gwałtownej zmiany kierunku działania bądź apatii i zaniku wszelkiej aktywności.
     Człowiek w stanie silnego stresu przestaje także kontrolować własne emocje. Stres powstaje gdy dochodzi do rozbieżności wymagań i możliwości.
     Dla większości współczesnych ludzi stres stał się nieodłączną częścią życia.
     Zmieniły się czasy, również dzieciństwo uległo zmianie. Oczekiwania stawiane dzieciom są coraz większe. Współzawodnictwo w dążeniu do celu sukcesu jest bardzo silne Dzieci musza ciągle uczyć się nowych ról. Coraz więcej mamy rozbitych rodzin, w których różne wewnętrzne konflikty. Wiele dzieci uczęszcza do zatłoczonych, pełnych niebezpieczeństw szkół.
     Życie współczesne, które dostarcza różnych paradoksów w społeczeństwie jest bardzo niszczące dla osobowości naszych dzieci.
     Stres może wywołać u dziecka wiele chorób i zaburzeń w sferze fizjologicznej, emocjonalnej i sferze poznawczej.
Na poziomie fizjologicznym mogą pojawić się :

  • Nadmierne pocenie
  • Bóle głowy
  • Bezsenność
  • Moczenie się
  • Trudność trawienia
  • Drżenie ciała ale wiele innych czynników mówiących o zaburzeniu w sferze fizjologicznej
W sferze emocjonalnej:
  • Zmienność nastroju
  • Wybuchy złości
  • Tendencje do zachowań agresywnych
  • Apatia
  • Niechęć do życia
Zaburzenia w sferze poznawczej to:
  • Luki pamięciowe
  • Brak koncentracji
  • Niemożliwość skupienia
  • Zmniejszona elokwencja
  • Negatywna samoocena
     Krótki stres może działać mobilizująco, wyzwalając do wzmożonej aktywności w pracy, w nauce, w celu przywrócenia wewnętrznej równowagi. Stres dostarcza wówczas uczniowi motywacji do ucznia się i osiągania lepszych wyników Stres krótki może być pozytywny i działać w naszym życiu w dobrym kierunku i mobilizująco.
Skutki dobrego działania stresu to:
  • Mobilizacja do działania
  • Dobry poziom energii w organizmie
  • Motywacyjne nawyki do działania
Dzieci, które wcześnie w wieku szkolnym nauczą się rozpoznawać i kontrolować stres będą mniej podatne choroby wieku dojrzałego wiążące się ze stresem.
Przyczyną stresu może być :
  • Zła sytuacja rodzina (np. rozwód, pijaństwo)
  • Choroba w rodzinie
  • Śmierć przyjaciela(przyjaciółki)
  • Zmiana miejsca zamieszkania
  • Nowe środowisko
  • Filmy promujące przemoc, krwawe sceny
     Dzieci bardzo często oglądają krwawe sceny w telewizji. Często też spotykają się z przemocą w życiu codziennym. Odczuwają też presję rodziców, którzy stawiają przed nimi wysokie wymagania wobec dzieci (same oceny celujące, bardzo dobre, duża ilość zajęć poza szkolnych, sport, języki) wszystko ma negatywny wpływ na życie dziecka. Płacą one to ceną stresu.
Istnieją różne sposoby łagodzenia stresu:
  • Ćwiczenia relaksacyjne
  • Zabawy na świeżym powietrzu
  • Wsparcie środowiska (rozmowa z wychowawcą, czy przyjacielem, konkretna pomoc)
     Nie można dziecka tylko krytykować, gdyż zaburza to jego samoocenę. Nie można też za dużo chwalić, bo gdy spotka trudność w życiu wówczas załamie się. Ważne jest aby dążenie do uznania i sukcesów nie przerastało możliwości dziecka. Należy akceptować w rodzinie, w szkole, w środowisku dziecko takim jakim one jest.
     Czuwajmy nad dziećmi dyskretnie, okazując im pomoc, życzliwość, miłość, przyjaźń. Nie można dziecku odbierać jego własnych zainteresowań, pragnień, marzeń. Bądźmy dla dzieci przykładem, dawajmy dobre wzorce życiowe w ofierze duchowej, emocjonalnej i fizycznej. W myśl zasady "Naśladuj, co widzisz dobrego u innych.

Literatura :
  1. H. Selye "Stres życia" wyd. 3 Warszawa 1963r.
  2. M. Łobucki "Trudności wychowawcze w szkole"
  3. J. Reykowski "Funkcjonowanie osobowości w warunkach stresu psychologicznego" Warszawa 1966r
  4. Z. Gaś "Agresja a osobowość w uzależnieniach", Rzeszów 1987, str.35
  5. Danielewska Joanna "Agresja u dzieci" : "szkoła porozumienie" – Warszawa i Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne – 176str.
Opracowała i przygotowała:
mgr Halina Raczkowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie